Розв'язання виразів, що містять сумісні дії (письмове додавання і віднімання). Розв'язання розширеної задачі на зведення до одиниці двома способами.
Мета: удосконалювати вміння учнів виконувати письмове додавання і віднімання три-цифрових чисел, розв'язувати складені задачі на різницеве порівняння; формувати вміння розв'язувати задачі двома способами; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку. I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання — Яке слово було зашифровано у завданні 704? (Купала) — Що означає ця назва? Івана Купала — традиційне і надзвичайно популярне українське свято, яке відзначають 21 червня. Дівчата плетуть вінки з польових квітів й перед заходом сонця збираються на вигонах біля річок. Вони дістають свічки, запалюють їх і прилаштувавши до своїх вінків, пускають на воду. Поки вінки пливуть, дівчата ідуть понад річкою й співають. Часто хлопці намагаються зловити вінки дівчат. Двійко заздалегідь домовляються про те, яким буде вінок. Кожна дівчина плете його так, щоб вінок можна було впізнати: вплітали яскраву свічку або велику квітку. Якщо хлопцю вдається зловити вінок коханої, діставшись до нього вплав чи на човні, це вважається доброю прикметою для їх подальшої спільної долі. Згідно з народним повір'ям, якщо вінок пливе добре й гарно горить свічка, то дівчина вийде заміж, а якщо він крутиться на місці,— то ще дівуватиме, а як потоне — заміж не вийде взагалі. Якщо ж вінок відпливе далеко й пристане до якогось берега, то це означає, що туди дівчина заміж піде. 2. Усна лічба (с. 109, завдання 706) 3. Математичний диктант — Запишіть розв'язання задач виразами. 1)Школярі зібрали в перший день 160 кг моркви, а в другій — 270 кг. Скільки кілограмів моркви зібрали школярі за два дні? 2) У дитячий садок завезли овочі. За день витратили 140 кг, залишилося ще 280 кг. Скільки кілограмів овочів завезли в дитячий садок? 3)У першому рулоні було 160 м тканини, а в другому — 290 м. На скільки менше метрів тканини були в першому рулоні, ніж у другому? 4) У бібліотеці було 420 книг. Читачам видали 210. Скільки книг залишилося у бібліотеці? Відповіді: 160 + 270 = 430 140 + 280 = 420 290 - 160 = 130 420 - 210 = 210 III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми узагальнимо ваші знання щодо письмового додавання і віднімання трицифрових чисел. IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ 1. Пояснення нового матеріалу {на прикладі задачі 707) — Прочитайте задачу. — Про що дізналися в першій дії? (Скільки кілограмів кукурудзи витратили.) — Дайте повну відповідь на питання задачі. — Зверніть увагу на те, як виконуються обчислення і записуються дії. 2. Творча робота над задачею — Складіть і розв'яжіть подібну задачу. Задача До овочевого магазину завезли 427 кг яблук, 215 кг груш, а слив — на 104 кг менше, ніж груш. Скільки кілограмів фруктів завезли в магазин? Розв'язання 1)215 — 104 = 111 (кг) — слив завезли в магазин. 2)427 + 215+ 111 = 753(лгг) Відповідь: 753 кілограми фруктів завезли в овочевий магазин. 3. Обчислення значень виразів з коментуванням (с, 110, завдання708) — Кожну дію викопуйте письмово. Двоє учнів працюють біля дошки, решта — в зошитах. 972 - 358 - 539 = 75 278 + (720 - 415) = 583 Фізкультхвилинка V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ 1. Робота над задачею (с. 110, завдання 709) — Прочитайте задачу. — Про що запитується в задачі? — Чи можемо ми відповісти на питання задачі? (Ні) — Чому? (Не знаємо, скільки всього виростили індичат і скільки всього ви ростили курчат.) — Чи можемо ми дізнатися, скільки індичат виростили за два квартали? — Якою дією? — Чи можемо ми дізнатися, скільки курчат виростили за два квартали? — Яку дію використаємо для відповіді на головне питання задачі? (Віднімання) Розв'язання 1) 275 + 178 = 453 (індичат) 2) 380 + 406 = 786 (курчат) 3)786-453 = 333 (п.) Відповідь: на 333 курчати більше. 2. Робота над задачею (с 110, завдання 710) — Прочитайте задачу. — Скільки деталей обробляли на верстаті за 1 годину спочатку? — Скільки деталей почали обробляти за 1 годину після вдосконалення? (9 деталей) — Чи можемо ми дізнатися, на скільки більше деталей почали обробляти на верстаті за 1 годину? за 8 годин? Розв'язання І спосіб 1)9-7=2(д.) 2)2-8=16(д.) — Скільки деталей обробляли на верстаті за 8 годин спочатку? (7-8) — Скільки деталей почали обробляти на верстаті за 8 годин після удосконалення? (9 - 8) — Чи можемо тепер відповісти на запитання задачі? (Так) — Якою дісіо? {Відніманням) Розв'язання 2 спосіб 1)7*8 = 56 (д.) 2)9*8 = 72(д.) 3) 72*56 = 16 (д.) Відповідь: на 16 деталей більше почали обробляти на верстаті за 8 годин після вдосконалення. 3. Завдання з логічним навантаженням (с. 110, завдання 711) Розв'язання 1) 13 + 15 = 28 (тр.) — всього 2)28-10=18 (тр.) — на II полі 3) 13 -10 = 3 (тр.) або 18 - 15 = 3 (тр.) Відповідь: 3 трактори повинні переїхати на друге поле. VI. ПІДСУМОК УРОКУ — Поясніть, як правильно письмово обчислити приклад 782 — 235 + 167? VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 110, завдання 712; 713.