Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття банкрутства. Суб'єкти у відносинах банкрутства

Порядок і умови визнання суб'єктів підприємництва банк­рутами з метою задоволення претензій кредиторів врегульо­вані положеннями Глави 23 ГК «Визнання суб'єкта підприєм­ництва банкрутом», а також Законом України від 14 травня 1992 р. (у редакції Закону від 30 червня 1999 р.) «Про віднов­лення платоспроможності боржника або визнання його банк­рутом»1. Цей Закон встановлює умови та порядок відновлення платоспроможності суб'єкта підприємницької діяльності—борж­ника або визнання його банкрутом та застосування ліквідацій­ної процедури, повного або часткового задоволення вимог кре­диторів.

Положення цього Закону застосовуються також і до юри­дичних осіб, які діють у формі споживчого товариства, благо­дійного чи іншого фонду (тобто не є суб'єктами підприєм­ницької діяльності).

Разом з тим, положення цього Закону не застосовуються до юридичних осіб—казенних підприємств, а також до юри­дичних осіб—підприємств, що є об'єктами права комунальної власності, якщо стосовно них виключно на пленарному засі­данні відповідної ради органів місцевого самоврядування прий­няті рішення щодо цього.

Окремі відносини щодо провадження у справах про банк­рутство регулюються також Господарським процесуальним кодексом України, про що в Законі робляться спеціальні за­стереження. Особливості провадження у справах про банкрутство банків регулюються ст. 88 Закону України «Про банки і банківську діяльність», а порядок продажу майна банкрута ре­гулюється також з урахуванням вимог законів України «Про приватизацію державного майна» та «Про приватизацію неве­ликих державних підприємств (малу приватизацію)».

1 Відомості Верховної Ради України. — 1999. — № 42—43. — Ст. 378.

 

Такими є основні нормативні акти про банкрутство, понят­тя якого містить ст. 1 Закону «Про відновлення платоспро­можності боржника або визнання його банкрутом».

Згідно з ч. 2 ст. 209 ГК банкрутством вважається не­здатність боржника відновити свою платоспроможність та за­довольнити визнані судом вимоги кредиторів інакше як через застосування визначеної судом ліквідаційної процедури. З по­рівняльного аналізу назви ст. 209 ГК — «Неспроможність суб'єкта підприємництва» і змісту цієї статті можна зробити висновок, що законодавець вживає терміни «нездатність» і «не­спроможність» як тотожні (це важливо, оскільки Закон «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» оперує терміном «неспроможність»).

Закон «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» (далі — Закон) розуміє під неплато­спроможністю неспроможність суб'єкта підприємницької діяль­ності виконати після настання встановленого строку їх сплати грошові зобов'язання перед кредиторами, в тому числі із заро­бітної плати, а також виконати зобов'язання щодо сплати по­датків і зборів (обов'язкових платежів) не інакше як через віднов­лення платоспроможності. З наведеного визначення випливає, що банкрутство має економічний і правовий характер.

З економічної точки зору банкрутство є неспроможністю продовження суб'єктом своєї підприємницької діяльності внас­лідок її економічної нерентабельності, безприбутковості. Суб'єкт підприємництва має стільки боргів перед кредитора­ми і зобов'язань перед бюджетом, що коли їхні вимоги бу­дуть пред'явлені у визначені для цього строки, то майна суб'єк­та — активів у ліквідній формі — не вистачить для їх задово­лення.

Юридичний аспект банкрутства полягає, насамперед, у тому, що у суб'єкта є кредитори, тобто особи, що мають підтвер­джені документами майнові вимоги до нього як до боржника. Це майнові правовідносини банкрутства, здійснення яких у встановленому законом порядку може призвести до ліквідації суб'єкта підприємництва.

Особливістю Закону «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» є те, що цей Закон регулює дві великі групи суспільних відносин — матеріальні (організаційно-правові та частково процедурні), що пов'язані з відновленням платоспроможності боржника, та процесу­альні — пов'язані з визнанням боржника банкрутом.

 

 

Матеріальні відносини складаються, як правило, при здійс­ненні заходів щодо запобігання банкрутству боржника (надан­ня фінансової допомоги, досудова санація). Окремі матеріальні відносини виникають і функціонують також при застосуванні судових процедур (розпорядження майном боржника, вжиття заходів щодо відновлення платоспроможності боржника, пе­редбачених планом санації тощо).

Внаслідок порушення справи про банкрутство виникає комп­лекс процесуальних правовідносин щодо: порушення прова­дження у справі, забезпечення грошових вимог кредиторів, попереднього засідання господарського суду, судової санації, визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної про­цедури, мирової угоди, припинення провадження у справі про банкрутство тощо.

Суб'єктами банкрутства (банкрутами) чинний Закон ви­знає не лише юридичних осіб, як це було раніше, а й фізич­них осіб, зареєстрованих як суб'єкти підприємницької діяль­ності. Причому, як це випливає зі змісту окремих положень ст. 1 Закону, суб'єктами банкрутства можуть бути лише особи однієї категорії — суб'єкти підприємництва, які називаються в Законі боржниками або банкрутами.

Згідно з ч. З ст. 214 ГК процедури, передбачені кодексом (розпорядження майном боржника, мирова угода, санація борж­ника, ліквідація банкрута — ч. 1 ст. 212 ГК), не застосовують­ся до казенних підприємств. До державних підприємств, які відповідно до закону не підлягають приватизації, вказані про­цедури застосовуються в частині санації чи ліквідації лише після виключення їх у встановленому порядку з переліку об'єктів, що не підлягають приватизації.

Щодо окремих категорій суб'єктів підприємництва (наприк­лад, містоутворюючих, особливо небезпечних, сільськогоспо­дарських підприємств; страховиків, професійних учасників ринку цінних паперів; громадян-підприємців тощо) закон визначає особливості регулювання відносин, пов'язаних із бан­крутством.

Відносини, пов'язані з банкрутством, учасниками яких є іноземні кредитори, регулюються законодавством України з урахуванням відповідних положень міжнародних договорів, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою Украї­ни (ч. 6 ст. 214 ГК).

Закон «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» не поширюється на юридичних осіб, які не займаються згідно з їх статутами (положеннями) систе­матичною підприємницькою діяльністю, та на фізичних осіб— непідприємців.

 

 

Боржником відповідний суб'єкт вважається на всіх стадіях провадження у справі про банкрутство, банкрутом — після того, як господарський суд прийме постанову про визнання боржника банкрутом.

З іншого боку, у відносинах банкрутства виступають креди­тори. Це можуть бути юридичні або фізичні особи, які мають у встановленому порядку підтверджені документами вимоги щодо грошових зобов'язань до боржника, щодо виплати за­боргованості із заробітної плати працівникам боржника, а та­кож органи державної податкової служби та інші державні орга­ни, які здійснюють контроль за правильністю та своєчасністю справляння податків і зборів (обов'язкових платежів). До інших державних органів Закон, зокрема, відносить: органи місцево­го самоврядування або центральні органи виконавчої влади (п. 2 ст. 42; п. 2 ст. 43); державні органи з питань надзвичай­них ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чор­нобильської катастрофи, з питань охорони навколишнього при­родного середовища та ядерної безпеки, з питань геології та використання надр (п. 2 ст. 43); державний орган у справах нагляду за страховою діяльністю (п. 1 ст. 45); державний орган з питань регулювання ринку цінних паперів (п. 1 ст. 46).

Відповідно до Закону кредитори поділяються на два види — конкурсні і поточні. Конкурсні кредитори — це кредитори за вимогами до боржника, що виникли до порушення провадження у справі про банкрутство або що визнані як конкурсні згідно з законом і зобов'язання яких не забезпечені заставою майна боржника. Поточні кредитори — це кредитори за вимогами до боржника, що виникли після порушення провадження у справі про банкрутство.

 

 

§ 2. Організаційно-правові питання запобігання банкрутству

На відміну від попередньої редакції Закону «Про банкрут­ство», положення якого регулювали головним чином процеду­ру визнання боржника банкрутом, чинний з 1 січня 2000 р. Закон України «Про відновлення платоспроможності боржни­ка або визнання його банкрутом» містить значну кількість норм, спрямованих на запобігання банкрутству, що свідчить про зміну орієнтирів держави стосовно такого важливого ринкового інстру­менту, яким є банкрутство.

Відповідно до ч. 1 ст. 214 ГК та п. 1 ст. 2 Закону державну політику щодо запобігання банкрутству, забезпечення умов реалізації процедур відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом щодо державних підприємств та підприємств, у статутному фонді яких частка державної влас­ності перевищує двадцять п'ять відсотків, а також суб'єктів підприємницької діяльності інших форм власності у випад­ках, передбачених Законом, здійснює державний орган з пи­тань банкрутства, який діє на підставі положення, затвердже­ного у встановленому порядку.

Указом Президента України від 17 червня 1996 р. «Про утворення Агентства з питань запобігання банкрутству під­приємств та організацій» було утворене зазначене Агентство (назву його в 1998 р. було змінено) та визначено його основні завдання. Деякий час Агентство з питань банкрутства діяло на підставі Положення про нього, затвердженого постановою Ка­бінету Міністрів України від 22 серпня 1996 р.

Указом Президента України від 15 грудня 1999 р. «Про зміни у структурі центральних органів виконавчої влади» Агент­ство з питань банкрутства як центральний орган виконавчої влади ліквідується, а виконання його функцій покладається на державну госпрозрахункову установу (агентство), яка підпо­рядковується Міністерству економіки України1. Відповідно до Положення про Міністерство економіки України, затвердже­ного Указом Президента України від 23 жовтня 2000 р., Міністерство економіки, зокрема:

1) здійснює повноваження державного органу з питань бан­крутства відповідно до Закону України «Про відновлення пла­тоспроможності боржника або визнання його банкрутом»:

 

_______________________________________________________

1 Таке Агентство було утворене наказом Міністерства економіки Украї­ни від 24 травня 2000 р. № 92.

- проводить державну політику щодо запобігання банкрут­ству, а також забезпечення умов реалізації процедур віднов­лення платоспроможності боржника або визнання його банк­рутом стосовно підприємств та інших суб'єктів підприємницької діяльності у випадках, передбачених Законом;

- сприяє створенню організаційних, економічних, інших умов, необхідних для реалізації процедур відновлення платос­проможності боржника або визнання його банкрутом;

- пропонує господарському суду кандидатури арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквіда­торів) для державних підприємств, щодо яких порушено справу про банкрутство, та в інших випадках, передбачених Законом1;

- організовує систему підготовки арбітражних керуючих (роз­порядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів);

- здійснює ліцензування діяльності фізичних осіб—суб'єктів підприємницької діяльності, які здійснюють діяльність як ар­бітражні керуючі (розпорядники майна, керуючі санацією, лік­відатори);

- забезпечує реалізацію процедури банкрутства щодо відсут­нього боржника;

- здійснює ведення єдиної бази даних про підприємства, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, встановлює та затверджує форму подання арбітражним керу­ючим інформації, необхідної для ведення єдиної бази даних про підприємства, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство;

- організовує у передбачених Законом випадках проведен­ня експертизи фінансового становища підприємств при підго­товці справи про банкрутство до розгляду або під час її розг­ляду господарським судом у разі призначення судом експерти­зи та надання відповідного доручення;

- готує у передбачених Законом випадках на запити суду, прокуратури або іншого уповноваженого органу висновки про наявність ознак приховуваного, фіктивного банкрутства або доведення до банкрутства;

- готує та подає на затвердження Кабінету Міністрів Украї­ни у встановленому порядку типові документи щодо здійснення процедур банкрутства, здійснює методологічне забезпечен­ня у цій сфері;

______________________________________________________

1 Див.: Порядок подання пропозицій арбітражному суду щодо канди­датур арбітражних керуючих. Затверджений наказом Мінекономіки Ук­раїни від 25 квітня 2001 р. № 87 // Офіційний вісник України. — 2001. — № 20. - Ст. 917.

2) утворює державну госпрозрахункову установу (агентство) з питань банкрутства:

- затверджує положення про державну госпрозрахункову установу (агентство) з питань банкрутства;

- призначає на посаду та звільняє з посади керівника дер­жавної госпрозрахункової установи (агентства) з питань банк­рутства, укладає та розриває з ним контракт;

3) проводить за участю міністерств, інших органів вико­навчої влади аналіз фінансово-господарського становища суб'єк­тів підприємницької діяльності, що перебувають у державній власності, з метою виявлення серед них боржників та запобі­гання їх банкрутству, розробляє за участю органів виконавчої влади відповідні заходи:

- вносить пропозиції щодо проведення досудової санації суб'єктів підприємницької діяльності, які перебувають у дер­жавній власності, погоджує в установленому порядку умови участі інвесторів і кредиторів у проведенні досудової санації стосовно таких суб'єктів підприємницької діяльності, в тому числі з питань набуття права власності на майно підприєм­ства, розпоряджання частиною його продукції, оренди майна підприємства, задоволення вимог кредиторів шляхом переве­дення боргу (частини боргу) на інвестора;

- забезпечує в установленому порядку фінансування за­ходів щодо проведення досудової санації, погоджує умови до­судової санації суб'єктів підприємницької діяльності, які пе­ребувають у державній власності;

4) веде в установленому порядку реєстр суб'єктів підприєм­ницької діяльності, які мають грошові зобов'язання перед кре­диторами, в тому числі зобов'язання перед бюджетами та державними цільовими фондами:

- проводить у встановленому порядку експертизу проектів, програм оздоровлення фінансового становища суб'єктів під­приємницької діяльності, включених до реєстру;

- забезпечує разом з міністерствами, іншими органами ви­конавчої влади дотримання інтересів держави під час прове­дення суб'єктами підприємницької діяльності, включеними до реєстру, розрахунків, які здійснюються шляхом заліку забор­гованості, вимог, зобов'язань, у тому числі перед бюджетами та державними цільовими фондами;

 

 

- погоджує проведення викупу у суб'єктів підприємниць­кої діяльності, включених до реєстру, боргових зобов'язань перед бюджетами всіх рівнів;

5) формує та веде єдину базу даних про боржників, визна­них у встановленому порядку банкрутами;

6) бере участь у підготовці пропозицій щодо продажу части­ни майна боржника—державного підприємства у процедурі са­нації, майна державного підприємства—банкрута, стосовно яко­го господарським судом винесено ухвалу про ліквідацію;

7) розробляє разом з міністерствами, іншими центральни­ми органами виконавчої влади пропозиції щодо створення но­вих робочих місць, соціального захисту і перепідготовки пра­цівників, які вивільняються у зв'язку зі здійсненням заходів щодо відновлення платоспроможності суб'єктів підприємниць­кої діяльності—боржників, із визнанням суб'єктів підприєм­ницької діяльності—боржників банкрутами;

8) формує навчально-методичну базу підготовки фахівців з питань банкрутства, організовує їх навчання, підвищення ква­ліфікації.

Наказом Міністерства економіки від 5 грудня 2000 р. № 266 затверджено Типове положення про регіональне (обласне) управ­ління з питань банкрутства.

Регіональне (обласне) управління з питань банкрутства відповідно до покладених на нього завдань:

1) аналізує стан дотримання законодавства з питань банк­рутства та інформує про результати аналізу Мінекономіки;

2) здійснює контроль за діяльністю суб'єктів підприєм­ницької діяльності щодо додержання ними умов і правил про­вадження діяльності арбітражного керуючого (ліцензійних умов);

3) забезпечує в регіонах реалізацію процедур банкрутства щодо відсутнього боржника;

4) організовує у передбачених Законом випадках проведен­ня експертизи фінансового становища державних підприємств при підготовці справи про банкрутство до розгляду або під час її розгляду господарським судом у разі призначення судом експертизи та надання відповідного доручення;

5) бере участь у проведенні аналізу фінансово-господарсь­кого становища суб'єктів підприємницької діяльності, що пе­ребувають у державній власності, з метою виявлення серед них боржників та запобігання їх банкрутству;

 

6) вносить пропозиції щодо проведення досудової санації суб'єктів підприємницької діяльності, які перебувають у дер­жавній власності;

7) пропонує господарському суду кандидатури арбітражних керуючих для державних підприємств та підприємств, у ста­тутному фонді яких частка державної власності перевищує двад­цять п'ять відсотків, щодо яких порушена справа про банкрут­ство, та в інших випадках, передбачених Законом;

8) надає консультаційну, інформаційну та іншу допомогу підприємствам, установам, організаціям та громадянам з пи­тань банкрутства;

9) звітує перед Мінекономіки про свою роботу;

10) забезпечує систематичне інформування населення, місцеві органи виконавчої влади про свою діяльність.

Обов'язок вживати своєчасні заходи щодо запобігання банк­рутству підприємства-боржника, крім вже названого Агентства та його регіональних (обласних) управлінь, ч. 1 ст. 211 ГК та Законом покладено також на засновників (учасників) боржника— юридичної особи, власника майна, центральні органи виконав­чої влади, органи місцевого самоврядування, наділені госпо­дарською компетенцією, в межах їх повноважень.

Законодавством передбачено два види позасудових проце­дур, які можуть провадитися з метою запобігання банкрут­ству: фінансова допомога і відновлення платоспроможності боржника (досудова санація).

Фінансова допомога боржнику в розмірі, достатньому для погашення зобов'язань боржника перед кредиторами, у тому числі зобов'язань щодо сплати податків і зборів, може бути надана власником майна державного (комунального) або при­ватного підприємства, засновниками (учасниками) боржника— юридичної особи, кредиторами боржника, іншими особами. Як встановлено ч. З ст. 211 ГК, подання фінансової допомоги боржнику передбачає його обов'язок взяти на себе відповідні зобов'язання перед особами, які подали допомогу, в порядку, встановленому законом.

Досудова санація — це система заходів щодо відновлення платоспроможності боржника, які може здійснювати власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, інвестор з метою запобігання банкрутству боржника шляхом реорганізаційних, організаційно-господарських, управлінських, інвестиційних, технічних, фінансово-економічних, правових заходів відповідно до законодавства до початку порушення провадження у справі про банкрутство. Досудова санація дер­жавних підприємств провадиться за рахунок коштів держав­них підприємств та інших джерел фінансування. Обсяг коштів для проведення досудової санації державних підприємств за рахунок коштів Державного бюджету України щорічно вста­новлюється законом про Державний бюджет.

Умови проведення досудової санації державних підприємств за рахунок інших джерел фінансування погоджуються з орга­ном, наділеним господарською компетенцією щодо боржника, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (ч. 4 ст. 211 ГК).

Санація боржника може застосовуватися не тільки як досу­дова, а й як судова процедура (у разі порушення провадження у справі про банкрутство). Оскільки порядок її проведення регламентується процесуальними нормами, це питання доцільно розглянути у відповідному параграфі цієї теми.

 

 




Переглядів: 1409

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ГЛАВА 16 | Підстави для застосування банкрутства

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.