Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ІІ. Язичницькі вірування слов'ян. Цивілізаційно-релігійний вибір: Візантія і Русь. (20 хв.)

Серцевиною культури стародавніх слов'ян є світогляд. Уяву про світогляд стародавніх слов'ян дають їх релігійні вірування та міфологія. Первісні релігійні вірування мали характер практичний, домашній і господарський, необхідний людині на кожному кроці життя. Взагалі, ранні релігійні вірування майже всіх народів Землі у своєму розвитку пройшли такі стадії: анімізм, фетишизм, магія, тотемізм.

Анімізм (лат. аnima – душа, живе) – віра у наявність душі чи духу в явищах природи, предметах навколишнього світу (поклоніння сонцу, воді).

Фетишизм – система уявлень про надприродні властивості предметів та речей та поклоніння їм (предметами фетишу могли бути кістки померлих предків, амулети, талісмани, стовпи як втілення світового дерева).

Тотемізм – сукупність уявлень та вірувань у надприродній зв'язок між людьми та окремими видами рослин, птахів і звірів (окремі представники рослинного чи тваринного світу визнавались предками того чи іншого племені, вважалось, що після смерті представники племені набувають образу цієї тварини).

Магія – віра в існування надприродних засобів впливу на природу і людину (у стародавніх слов'ян – це ворожбицтво, замовляння, заклинання та ін.)

Отже, ці форми ранніх релігійних вірувань були властиві міфологічному світогляду стародавніх слов'ян, але з часом склався пантеон язичницьких богів, зокрема у «Повісті врем'яних літ» Нестора літописця під 980р. зазначено, що Володимир Великий в Києві звів пантеон богів: «І поставив князь кумирів на пагорбі за теремним двором: дерев'яного Перуна із срібною головою та золотими вусами, далі Хорса, Дажбога, Стрибога, Симаргла і богиню Мокош. І приносили їм жертви, називаючи їх богами». (Відео Історія України – Язичницька віра стародавніх слов'ян – 12 серія).

Існує декілька версій щодо походження пантеону слов'янських богів:

1. Боги Хорс та Симаргл – за походженням іранські боги, а отже населення Давньої Русі мало поліетнічний характер, тому в пантеоні були як слов'янські так і неслов'янські боги.

2. На початку ХХст. з'явилась версія, згідно з якою Володимир встановив культ єдиного верховного бога Перуна і поставив його дерев'яні скульптури в багатьох містах.

3. Професор Е. Анічков твердить, що Київська Русь мала три релігії: у князя та дружини – головний бог був Перун; у купців і міщан – бог торгівлі Велес; у простого народу безліч різних божків.

4. Пантеон народився в уяві християнських книжників кінця ХІ і початку ХІІст., які вважали, що язичництво мало політеїстичний характер і цим воно відрізняється від християнства.

5. Деякі дослідники описують пантеон богів, що розподілявся на три рівні: до першого входили Перун, Велес, Сварог, Дажбог; до середнього – боги, пов'язані з господарськими циклами і сезонними обрядами Рід, Ярило, Купала, Лада та ін.; до нижчого рівня належать різні групи нечистої сили і духів.

Перша держава східних слов'ян, яку історики називають Київською Руссю, існувала в ІХ-ХІІІст. н.е. Вже в ХІст. Київ був величезним містом, що до монголо-татарської навали нараховувало 50 тис. мешканців (в Парижі у ХІІІст. – 24 тис. населення, у Лондоні у ХІст. – 20 тис.).

Найбільш ефективним і далекоглядним заходом князя Володимира, спрямованим на укріплення влади, зміцнення єдності держави, на піднесення культурної зрілості тогочасного суспільства, було здійснення ряду релігійних реформ. І оскільки язичницька релігія стала на перешкоді як внутрішній, так і зовнішній політиці Київської русі, то князь Володимир намагався реформувати багатобожне язичництво та перетворити його в єдинобожне з культом єдиного бога Перуна. Утім, ця реформа не дала бажаних наслідків.

На цей час в інших слов'янських країнах язичницьку релігію вже змінило християнство (його східний варіант – православ'я), яке зі своїм монотеїзмом, ієрархією святих, ідеєю посмертної винагороди більше подобалось князівській владі ніж будь яка інша релігія. До того ж християнство мало на Русі глибоке коріння: першим князем, який прийняв християнство був Аскольд, за ним охрестилась княгиня Ольга (бабка Володимира) і значна частина її оточення. Утім, згідно з деякими переказами про хрещення Русі, Володимир християнство прийняв не відразу, а вибирав поміж різними релігіями (див. Відео Історія України – Хрещення Русі – 16 серія).

Утвердження християнства на Русі — тривалий складний процес, що розтягнувся у часі на багато століть нашої ери, пройшовши у своєму розвитку кілька важливих стадій: спонтанного проникнення християнських ідей і цінностей до язичницького середовища, боротьби християнства та інших світових релігій за сфери впливу, проголошення християнства державною релігією Київської Русі, протистояння язичницького суспільства новій ідеології.

Судячи з різних джерел (переказів, літописів, матеріальних пам'яток), християнське віровчення на землях, які в майбутньому увійшли до складу Київської Русі, з'явилося практично одразу після початку його поширення у світі, за часів святих апостолів. Процес поширення християнства був тривалим і поступовим. Так у III ст. з'являються згадки про Скіфську єпархію у складі єдиної вселенської католічної православної церкви, до складу якої входила значна частина земель майбутньої Київської Русі. Християнське життя єпархії дещо занепадає з приходом гуннів (в інших джерелах — болгарів), союзу племен змішаного праслов'яно-тюрко-угро-фінського походження і появи держави Велика Болгарія (Гуннія, Хазарія). Але Скіфська єпархія продовжує існувати до IX ст. (тобто фактично до прийняття християнства на Русі).

У будь-якому випадку можна говорити про те, що на момент прийняття християнства у суспільстві Київської Русі існувала велика кількість різних віровчень і напрямків, серед яких слід відмітити язичництво, християнство (грецького і латинського обрядів, все ще єдиної на той час вселенської кафолічної церкви), мусульманство (поширене у сусідній Волжській Булгарії, а отже без сумніву відоме і на Русі), іудаїзм (віра правителів Хазарії, а також спільнот у різних містах Русі, зокрема Києві). Таким чином, перед Володимиром Великим, постало складне завдання — вибрати одне з віровчень про єдиного Бога, кожне з яких мало значну частину своїх прибічників на землях Русі — християнства грецького або латинського, ісламу чи іудаїзму у якості державного віровчення.

Питання поширення християнства на землях Русі (в ті часи Скіфії) висвітлені у працях відомих церковних істориків, таких як Іоанн Золотоустий і Тертулліан ще задовго до його прийняття у Великому Князівстві Руськом.

Офіційною датою впровадження християнства у Київській Русі вважається 988р., коли князь Володимир хрестив свій народ. Будучи відмінним від існуючого на Руських землях язичницького світогляду, християнство вступило у довгу боротьбу зі старими традиціями. Неосвічений народ не розумів нового віровчення та «прилаштовував» його до старої системи обрядів. Не бажаючи відмовлятись від старовини, люди намагались об'єднати язичництво та християнство в єдине ціле. Часто в цьому їм сприяли і священики, які були або мало обізнані з новим віровченням, або надто прихильні до старих обрядів, зокрема на календарні свята, в основі яких лежали старі вірування, накладалися церковні свята (напр.: Свято народження Сонця – Різдво збіглось із християнським Святом Різдва Христова; Великдень – воскресіння Христа нашарувався на поганське свято воскресіння природи). На основі зіткнення двох світоглядів створилось явище, яке отримало назву двовір'я, або синкретизмупоєднання у свідомості народу язичницького та християнського світоглядів.

Отже, одружившись із сестрою імператорів Візантії, Анною, охрестивши країну, Володимир значно підніс її міжнародний авторитет, особливо серед сусідів – Польщі, Чехії, Німеччини та сприяв розширенню економічних та культурних зв'язків з багатьма європейськими країнами.

 




Переглядів: 748

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
І. «Русь»: версії та гіпотези щодо походження (5 хв.) | V. Монументальний живопис та іконопис (20хв.)

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.