МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ТЕМА 4. КУЛЬТУРА УКРАЇНИ ЛИТОВСЬКО-ПОЛЬСЬКОЇ ДОБИ(ХІV – ПЕРША ПОЛОВИНА ХVІІ СТОЛІТТЯ)
1. Історичні умови розвитку української культури в ХІV – першій половині ХVІІ ст. 2. Розвиток української освіти: головні тенденції, типи шкіл. Братства та їх роль у протидії асиміляційним процесам української культури. 3. Острозький культурний осередок. 4. Книжкова справа в Україні. Поширення книгодрукування. 5. Українська література: характеристика жанрів. 6. Розвиток архітектури та образотворчого мистецтва. Література: 1. Аксіоми для нащадків. Українські імена у світовій науці / упорядник О.К. Романчик. – Львів, 1992. – 286 с. 2. Дашкевич Я. Національна самосвідомість українців на зламі XVI – XVII ст. / Я.Дашкевич // Сучасність. – 1992. – №3. – С. 65 – 74. 3. Європейське відродження та українська література ХІV – ХVІІІ ст. – К.: Наукова думка, 1993. – 373 с. 4. Ісаєвич Я.Д. Братства та їх роль в розвитку української культури XVI – XVII ст. / Я.Д. Ісаєвич. – К.: Наукова думка, 1966. – 250 с. 5. Ісаєвич Я.Д. Першодрукар Іван Федоров і виникнення друкарства на Україні / Я.Д. Ісаєвич. – [2-е вид.]. – Львів: Вища школа, 1983. – 156 с. 6. Історія української культури / за заг. ред. І.Крип’якевича. – [3-є вид., стереотип.]. – К.: Либідь, 2000. – 656 с. 7. Історія української культури: конспект лекцій для студентів усіх напрямів підготовки денної та заочної форм навчання / Кочерга Н.К., Мартинюк В.М., Нарадько А.В., Передерій І.Г., Тєвікова О.В. – Полтава: ПолтНТУ, 2014. – 200 с. 8. Хижняк З. Культурно-освітнє життя в Україні в ХVІ – ХVІІІ ст. / З.Хижняк // Народне мистецтво. – Частина 1. – 2009.– № 3 – 4. – С. 64 – 72. 9. Українська та зарубіжна культура: навчальний посібник / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко та ін.; за ред. М.М. Заковича. – К.: Т-во „Знання”, КОО, 2000. – 622 с. Методичні рекомендації до семінарського заняття: Опрацювання першого питання бажано розпочати з розкриття характерних ознак Відродження в українській культурі (реформація, антропоцентризм, гуманізм). Необхідно окреслити історичні умови розвитку української культури, що склалися внаслідок Люблінської та Берестейської уній. Розкрийте феномен українського козацтва, яке створило багатогранну та самобутню культуру, що стала основою для формування у подальшому культури загальноукраїнської [7, с. 90 – 96]. У другому питанні доцільно зазначити, що до початку ХVІ ст. українська освіта значною мірою продовжувала освітні традиції Київської Русі. Разом із тим з’являються нові тенденції: розширюється мережа освітніх закладів, збільшується коло навчальних дисциплін, змінюється характер навчання. Потрібно наголосити на значному внеску, який здійснили братства в розвиток національної освіти [7, с. 96 – 97, 98 − 99]. Третє питання стосується появи нового типу школи – Острозької греко-слов’яно-латинської колегії. Варто розкрити її значення не тільки як освітнього закладу, але й як культурного центру України того часу, де діяли літературно-науковий гурток, бібліотека та друкарня [7, с. 97 – 98], [9, с. 448 – 450]. Підготовка до четвертого питання передбачає дослідження складного процесу поширення книгодрукування на українських землях. Бажано вказати обґрунтовані гіпотези існування українського книгодрукування до появи в Україні Івана Федорова. Варто описати різні типи й види друкарень, тематику та характер друкованих книг [7, с. 99 – 100]. Розглядаючи п’яте питання, необхідно проаналізувати стан української літератури ХІV – ХVІІ ст. та закцентувати увагу на характеристиці нових її жанрів: полемічна література, гербова поезія, епіграма, панегірик, погребальна поезія. Висвітліть специфіку української усної народної творчості того часу [7, с. 101 –102]. У шостому питанні слід підкреслити, що архітектура будувалася переважно на традиціях давньоруської епохи. Разом із тим використовувалися досягнення романського, готичного та ренесансного стилів. Архітектурні пам’ятки треба характеризувати за функціональними видами (оборонні, культові та світські) із наведенням відповідних прикладів. Образотворче мистецтво представлене монументальним живописом, іконописанням, історичними композиціями та портретами. Потреби друкарства й мистецького оформлення книг зумовили появу та розвиток у ХVІ ст. графіки. Новим явищем у культурі також стала поява геральдики та сфрагістики [7, с. 102 – 104]. Ключові поняття: ренесанс, реформація, гуманізм, братство, колегіум, тривіум, квадріум, полеміка, панегірик, епіграма, геральдика, сфрагістика, графіка, гравюра.
Читайте також:
|
||||||||
|