Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Глава VI

• з преференціями (саме цей різновид пропорційної системи, на думку О. Ф. Фрицького, є найбільш ефективним, оскіль­ ки дозволить громадянам обирати не лише партії, а й нада­ вати переваги тим або іншим депутатам)1;

• з напівжорсткими списками, коли здійснюється голосуван­ ня за список у цілому і водночас визначаються преференції. Для пропорційного розподілу мандатів між партіями у сві­ товій практиці використовуються два методи.

Метод виборчої квоти (метра, коефіцієнта), за якого для ви­значення кількості місць, які отримає кожен список під час роз­поділу, застосовується дільник. Відповідно до ч. 7 ст. 96 Закону України «Про вибори народних депутатів України» таким діль­ником є кількісний склад Верховної Ради України, визначений Конституцією України.

При цьому з метою уникнення входження до парламенту дрібних партійних угрупувань, що конфліктують між собою, за­конодавчо встановлюється загороджувальний бар'єр, тобто пев­ний відсоток голосів виборців, які повинен отримати список по­літичної партії для того, щоб партію було допущено до розподі­лу депутатських мандатів. Відповідно до ч. З ст. 96 Закону Украї­ни «Про вибори народних депутатів України» право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають кандидати у депу­тати, включені до виборчих списків партій (блоків), що отрима­ли три і більше відсотків голосів виборців, які взяли участь у го­лосуванні в загальнодержавному виборчому окрузі.

Президент України виступив з ініціативою підвищення про­хідного бар'єра на виборах народних депутатів України: «Так ми отримаємо справжню представницьку владу, а не клуб влас­ників політичних партій»2.

Практика встановлення законодавчих обмежень при визна­ченні результатів голосування за пропорційною системою до­сить поширена в багатьох країнах світу. При цьому величина бар'єра може різнитись від 0,67% у Нідерландах до 30% для ви-

1 Фрицький О. Ф. Конституційне право України: Підручник. — К.: Юрін- ком Інтер, 2004. - С 273.

2 Виступ Президента України Віктора Ющенка на Майдані Незалежнос­ ті 24.08.2005 р. «Україну будує кожен із нас» // Урядовий кур'єр. — 2005. — 26 серпня.

Форми безпосередньої демократії (прямого народовладдя)213

борчих коаліцій у Греції1. Зважаючи на існуючу в Україні тен­денцію до блокування політичних партій, які беруть участь у Виборчому процесі, з нашої точки зору, вартим уваги є досвід деяких зарубіжних країн, де загороджувальний бар'єр для ви-і її ірчих коаліцій значно вищий, ніж для окремих партій. Напри-Клад, у Польщі до розподілу мандатів допускаються політичні Партії, списки яких отримали не менше 5% по країні, а для ви-борчих коаліцій ця цифра становить 8%. Крім того, що біль­ше учасників входять у виборчу коаліцію, то вищим стає бар'єр. Гак, у Чехії для деяких партій він становить 5%, для коаліцій з ДВОХ учасників — 7%, з трьох — 9%, з п'яти — 11%. Щоправда, ЯКЩО при такому розподілі мандатів у парламенті будуть пред-Отавлено тільки дві партії, то бар'єр знижується на один відсо-ГОК для кожної із зазначених категорій2.

У цілому ж, сприяючи оптимізації політичної структури су-I пільства у тривалій перспективі, існування виборчого бар'єра імушує виборця вдаватись до голосування не за найкращого для ЦЬОГО кандидата чи партію, але за найбільш прийнятного з тих, ІГО має шанси на перемогу. Очевидно, з огляду на це в деяких країнах законодавчо закріплено заборону на запровадження за-і (і|юджувального бар'єра (зокрема, про це йдеться в ч. 2 ст. 155 Конституції Португалії).

На думку О. Ф. Фрицького, актуальним є питання скасу-ішііня права політичних партій утворювати політичні блоки, що іапобігатиме входженню до парламенту представників неавто­ритетних у виборців партій, що гальмують процес політичної і і руктуризації парламенту3.

Метод подільників полягає в послідовному поділі кількості голосів, отриманих кожним списком кандидатів на певну серію

ПОДІЛЬНИКІВ.

Змішана виборча системапередбачає поєднання в різних наріаціях мажоритарної та пропорційної систем. За такої систе­ми ішборцю надаються два голоси. Вона застосовується у випад-

' Замніус В., Котляр Д., Євгеньєва А. Виборче законодавство України на-Персдодні змін. Аналіз перспективного виборчого законодавства України та Іноземний досвід // Парламент. — 2001. — № 4. — С. 27—28.

2 Юдин Ю. А. Политические партии и право в современном государст-иг М.: Изд. группа «ФОРУМ-ИНФРА-М», 1998. - С. 208.

:| Фрицький О. Ф. Зазнач, праця. - С 273.

Глава VI

ках, коли триває пошук оптимальної для держави виборчої си­стеми1.

У цілому ж як пропорційна, так і мажоритарна виборчі си­стеми мають свої переваги й недоліки. Питання полягає в тому, наскільки вдало у конкретній державі підібрано той або інший вид виборчої системи, наскільки вдасться, зважаючи на цілу низ­ку різного роду обставин, знівелювати недоліки та скористати­ся перевагами обраної системи. З огляду на це слушною є пози­ція Конституційного Суду України, викладена ним у Рішенні від 26.02.1998 р. № 1-рп/982: проблема вибору виборчої систе­ми, за якою формується склад Верховної Ради України та пред­ставницьких органів місцевого самоврядування, є питанням по­літичної доцільності.




Переглядів: 338

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Глава VI | Виборчий процес та його етапи

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.