МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
GRAMMARAlthough the ending "-amar" or "eamar" is common for indicating "we" in the past tense of verbs, the seperate word "muid" (mwid) is used, too. For example: bhuail muid (VWOO-il mwid), we struck; thuig muid (HIG mwid), we understood; cheannaigh muid (HYAN-ee mwid), we bought. Both ways are acceptable. Most moden grammars give the "-mar" ending for their examples, but you should be familiar with the two forms. VOCABULARY fág, ag fágáil (faw*g, uh FAW*G-aw*-il) leave. Also in: fág fúmsaé(faw*g FOOM-suh ay*), Leave it to me. deisigh, ag deisiú(DESH-ee, uh DESH-yoo) repair, "fix" tóg, ag tógáil (tohg, uh TOHG-aw*-il), take, raise crith, ag crith (kri), shake mag, ag magadh (mahg, uh MAHG-uh) mock, "slag" As in: ag magadh fúm (foom), making fun of me. síl, ag síleadh (sheel, uh SHEEL-uh), think troid, ag troid (trid, uh trid) fight léim, ag léim (lay*m, uh lay*m) jump REFLEX EXPRESSIONS le tamall (le TAH-muhl), for a while is fíor sin (is FEE-uhr shin), That's true le fada (le FAH-duh), for a long time saor go leor (SAY*-uhr goh LOHR), cheap enough áitéigin (aw*t AY*-gin) some place DRILL We will first review the use of "is" (is). Repeat this sentence group: Céardéseo? (kay*rd) Céardésin? Is leabharé. Is sráidé. Níscoilé. An boscaé? (BOHSK-uh) Níhea, ach buidéal (nee ha, ahk* bwi- DAY*L). An bordéseo? Is ea. Now substitute into the sentences Irish words for objects you know. Go through the entire sequence for each word. Next, repeat this sentence group: Céhéseo? (kay* hay* shuh) Céhíseo? Céhésin? Céhísin? IséSeáné(shay* shaw*n ay*). NíhíNóraí. IséSeán an fear (far). IsíMáire an dochtúir (dohk*-TOO-ir). Isésin Brian (shay* shin BREE-uhn). Isíseo Cáit (kaw*t). Iséseo Liam. Isísin Bríd (shee shin breed). Now substitute into the sentences Irish names that you know from the conversations, and also nouns with "the" before them, such as: the room, the road, the place, the table, the girl, the car, etc. Then try to add sentences in the past tense to: IséSeán an fear a --. Example: IséSeán an fear a cheannaigh an carr nua. Try verbs such as: caith, cuir, rith, scríobh, etc.
|
||||||||
|