Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



GRAMMAR

You know several verbs of two syllables whose endings in some forms differ somewhat from the one-syllable verbs. "Ceannaigh" is an example: "ceannaíonn sé" (kan-EE-uhn shay*) means "he buys", and "cheannaíomar" (hyan-EE-uh-mar) means "we bought". Other verbs similar to "ceannaigh" are "imigh", "éirigh", and "deisigh".

Many verbs ending in: ----il, ----in, ----ir and ----is are similar. They naturally drop out a syllable in some forms because the omission makes them easier to pronounce. Otherwise, they are very much like "ceannaigh". Learn the following examples, starting with oscail (OH-skil) open.

Present:

osclaím (OH-skleem), I open

osclaíonn tú(oh-SKLEE-uhn too), you open

osclaíonn sé, he opens

osclaíonn sí, she opens

osclaímid (oh-SKLEE-mid), we open

osclaíonn sibh (shiv) you (pl) open

osclaíonn siad (SHEE-uhd), they open

Níosclaím, níosclaíonn tú, níosclaímid, etc.

An osclaím? An osclaíonn tú? an osclaímid? etc.

Nach n-osclaím (nahk* NOH-skleem), nach n-osclaíonn tú? etc.

Past:

d'oscail mé(DOH-skil may*), I opened

d'oscail tú, you opened

d'oscail sé, he opened

d'oscail sí, she opened

d'osclaíomar (doh-SKLEE-uh-kuhr), we opened

d/oscail sibh, you (pl) opened

d'oscail siad, they opened

Níor oscail mé, níor oscail tú, níor osclaíomar (NEE-uhr oh-SKLEE-uh--muhr) etc.

Ar oscail mé? ar oscail tú? ar osclaíomar? etc

Nár oscail mé? nár oscail tú? nár osclaíomar? etc.

cosain (KUH-sin) defend

Present:

Cosnaím (KUHS-neem), cosnaíonn tú(kuhs-NEE-uhn-too), cosnaímid (kuhs-NEE-mid), cosnaíonn sibh, etc

Níchosnaím (nee K*UHS-neem), níchosnaíonn tú, níchosnaímid (nee k*uhs-NEE-mid) etc.

An gcosnaim? etc. Nach gcosnaim? etc.

Past:

Chosain mé(K*UH-sin may*) I defend, etc. Chosnaíomar (k*uhs- NEE-uh-muhr), we defend, etc.

Níor chosain mé, níor chosain tú, níor chosnaíomar, etc.

Ar chosain mé? ar chosnaíomar? (er k*uhs-NEE-uh-muhr) etc.

Nár chosain mé? nár chosnaíomar? etc.

Labhair (LOU-ir), speak, becomes "labhraíonn sé" (lou-REE-uhn shay*), he speaks, "labhraíomar" (lou-REE-uh-muhr) we spoke. The basic form of this verb is "labhair", of course, and "labhair sé" means "he spoke".

Inis (IN-ish), tell, becomes "insíonn sé" (in-SHEE-uhn shay*), he tells, and "d'insíomar" (din-SHEE-uh-muhr), we told. The basic form of the verb is "inis", and "d'inis sé" means "he told".

For "oscail, cosain, labhair" and "inis," note the loss of the syllable in pronouncing forms with added suffixes, such as oscail, osclaíonn.

DRILL

Go through the present and past tenses of these verbs: imigh (IM-ee), depart; tochail (TOHK*-il), dig; cogain (KUHG-in), chew; bagair (BAHG-ir), threaten.

For example: Imím, imíonn túetc. Níimím, níimíonn túetc. An imím? etc. Nach n-imím? etc. D'imigh mé, etc. Níor imigh mé, etc. Ar imigh mé?, etc. Nár imigh mé?, etc.

The key forms are: Imíonn, d'imíomar. Tochlaíonn, thochlaíomar. Cognaionn, chognaíomar. Bagraíonn, bhagraíomar.




Переглядів: 334

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Irish Lesson 40 | Irish Lesson 41

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.