МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
ConversationAnother help in carrying on a conversation with someone more experienced in the language than you, and in fact with anyone, is to ask questions. A question sets up a reply, so that you will be better able to anticipate what is coming and understand it. This will also let you prepare a reply to the other person, so that the conversation will keep up. Remember the question words: Cé(kay*), who?; cad (kahd), what?; conas (KUN-uhs), how?; cá(kaw*), where? At first, the only word you will be able to use quickly after them is "tá" or "bhfuil", but soon you will begin to introduce other verbs as you continue to speak. Irish Lesson 60 PRONUNCIATION REVIEW The slender "d" sound occurs when the nearest vowel in the word is "e" or "i". Pronounce the sound with the tongue tip against the hard ridge behind the upper front teeth. Allow the tongue tip to slide off forward as you make the sound. A slight tendency toward a (dy) sound may be heard. Examples of slender "d": Dé(day*), of God deireadh (DER-uh), end deo (dyoh); go deo, forever Dia (DEE-uh), God dílis (DEEL-ish), faithful dlí(dlee), law dleathach (DLA-huhk*), lawful dreoilín (droh-LEEN), wren In the middle or at the end of a word: bídeach (BEE-dyahk*), tiny; Bríd (breed), Bridget; buidéal (bwi-DAY*L), bottle; méid (may*d), amount; oide (ID-e), teacher; báid (BAW*-id), boats; staidéar (STAH-day*r), study; sméidim (SMAY*-dim), I wink When aspirated, an initial slender "d" gets the sound of (y). Try: mo dhícheall (muh YEE-huhl), my best effort; a dhlí(uh YLEE), his law; lámh dheas (law*v yas), right hand; a dhream (uh YROUM), resembling (uh yi-ROUM) but run together, his group or crowd. Inside a word, an aspirated slender "d" may be in a letter group which has a single sound for the group: oidhre (EYE-re), heir. At the end of a word, an aspirated slender "d" has no sound: léifidh sé(LAY*-hee shay*), he will read.
|
||||||||
|