МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Cleachtadh briathra; practice on verbsBelow are several sentences. Read them aloud or have someone familiar with the pronunciation of Irish read them to you, phrase by phrase. Do not translate them in your mind. Instead, form a mental picture of the action and of who or what is doing it. Also, try to form an emotion, such as sympathy, disappointment, hunger, surprise, joy, etc., about the activity. If you don't understand at the first reading or hearing, wait a few seconds and then try again. You will probably retain a few words of the sentence, and a second reading or hearing will give you more. Only if you fail after four or five tries should you look at the key under the sentences. Dhún na fir doirse taréis an chéilí. Bheadh séina luíroimh a lón, mura mbeifeáann. Níordóidh mérud ar bith as catalóg ordúphoist. An mbristímórán soillse sráide nuair a bhítúi d'óige, a athair? Nábailítear airgead ag an gcruinniúseo. Nach gcnagfaidh túar an bhfuinneog ar thaobh eile an tí? Coimeádaigína ceapairísin, agus gheobhaidh mébuidéal bainne. Déarfainn go mbeadh an fómhar chomh te agus a bhísériamh.
Key: The men closed the doors after the céilí. He would be lying down before his lunch, if you weren't there. I won't order anything out of a mail-order catalog. Were many street lights broken when you were young, father? No money is to be collected at this meeting (Don't let money be collected ). Won't you knock on the window on the other side of the house? Keep those sandwiches, and I will get a bottle of milk. I would say that the autumn would be as hot as it ever was. The word "catalóg" should be obvious to you. It is a direct borrowing from English. The following word, "ordú," should be close enough to "order" in English to cause you to connect it with "catalóg" and think of a mail-order catalog, even if you can not immediately work out the grammar details.
Gráiméar Nearly the last important area of Irish that these lessons have not yet covered is the grouping of sentences or clauses together in ways that are slightly more complicated than merely saying "and" or "but" to join two sentences. Up to now, these lessons have encouraged you to speak, and to write and think, in short sentences. This was done to help you speak and write without overly long deliberation. By now, you should be able to reply to someone with an answer that is relevant to some degree, even if only "Abair arísésin, másédo thoilé." The relative clause form of which: Chonaic méan buachaill a d'imigh abhaile ar maidin; I saw the boy who departed for home this morning, is an example, improves your style in Irish, allowing you to speak and write better Irish. Read these examples over, out loud of course, several times to understand what is called the nominative case. Do not bother to learn the grammatical terms for this, however. Merely learn how to use the form. Éisteann séleis an múinteoir atása rang eile; he listens to the teacher who is in the other class. Chuir méar an mbord an leabhar a thit ar an urlár; I put on the table the book that fell on the floor. Tiománann Máire an bus a bhuail a seanathair; Mary drives the bus that hit her grandfather. Isésin an fear a d'ól an cupán tae tamallóshin; that's the man who drank a cup of tea a while ago. Isíseo an cailín a dhéanfaidh an obair; This is the girl who will do the work. Léim na daoine a bhíann thar an mballa; The people who were there jumped over the wall.
This should give you a sense of how to form the relative. The small word (called a particle) that means "who" or "that" in English is "a." It causes aspiration in the verb after it. "The child who cries" is: An páiste a ghoileann.
In the present and future tenses, the particle "a" is followed by the ordinary form of the verb, with initial letter aspirated if possible: an bhean a itheann feoil; the woman who eats meat an fear a cheapannésin; the man who thinks that an dochtúir a dhéanann an obair; the doctor who does the work an traein atáanseo; the train that is here na daoine aólfaidh fíon; the people who will drink wine an ceoltóir a chasfaidh an t-amhrán; the musician who will sing the song
In the past, past habitual, and conditional tenses or moods, the particle "a" is followed by the form of the verb that you have already learned, with the "d" preceding vowels and "f". Here are examples: an fear a chaith an liathróid; the man who threw the ball an bhean an d'ól an tae; the woman who drank the tea an dochtúir a d'fhág an scian san oifig; the doctor who left the knife in the office na cailínía chaitheadh toitíní; the girls who used to smoke cigarettes an madra a d'óladh beoir; the dog that used to drink beer an t-iascaire a d'fhilleadh abhaile go luath; the fisherman who used to return home early an péintéir a gheallfadhésin; the painter who would promise that an cat a d'ólfadh an t-uisce salach; the cat who would drink the dirty water an bus a d'fhanfadh sa stáisiún; the bus that would remain in the station Then, with "tá," some examples are: an t-uachtarán atábreoite; the president who is sick an samhradh a bhíte; the summer that was hot an loch a bhíodh fuar; the lake that used to be cold an bád a bheidh ann; the boat that will be there an léine a bheadh saor; the shirt that would be cheap
We will begin practice with this in the next lesson, but in the meantime try to use this form in your thinking, speaking, and writing of Irish. Do not worry about making mistakes in usage. Merely try to be clear and follow your developing linguistic instinct.
|
||||||||
|