Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Негативна диссипація

Розглянуті вище сили тертя були спрямовані протилежно відповідним швидкостями, сприяли загасання рухів і називалися дисипативними силами.

Формально можна припустити існування сил, які лінійно залежать від швидкості, але збігаються з нею за напрямком. У рівнянні (2.1) стане і його рішення прийме вигляд

 

 

тобто коливання будуть наростаючими за будь-яких як завгодно малих початкових збуреннях; положення рівноваги нестійке. Таким чином, такі сили сприяють розгойдуванню коливань. Фазові портрети представлені на рисунках 2.7 і 2.8 з особливими точками - нестійкий фокус і нестійкий вузол відповідно.

Рисунок 2.7– Фазовий портрет нестійкої рівноваги системи при малому терті

Рисунок 2.8 – Фазовий портрет нестійкої рівноваги при великому терті

Наведемо приклад механічної системи, в якій може виникнути сила «негативного тертя». Обертається з постійною швидкістю барабан 3 (рис.2.9), щільно притиснутий до тіла 1, закріпленого на пружинах 2.

Рисунок 2.9 – Механічна система з негативним тертям

 

 

Рисунок 2.10 – Графік залежності сили тертя від швидкості руху

 

Видима реальна характеристика сили сухого тертя між тілами 1 і 3 показана на рис 2.10, де – швидкість ковзання при спокої тіла 1.

Диференціальне рівняння руху тіла 1 має вигляд:

(2.8)

 

тут

Враховуючи зміну при бачимо, що рівняння (2.8) відповідає випадку розгойдування коливань.

Зазначимо, що дане рішення застосовується лише до пояснення початкової стадії розвитку коливань, тому при зростанні амплітуди слід враховувати нелінійність сил тертя.

 

КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО РОЗДІЛУ 2

1. Що називають ізоклинами? Наведіть приклади їх використання.

2. Які зміни зазнає фазовий портрет лінійних коливальних систем в разі сильної дисипації?

3. Отримати диференціальне рівняння (2.8) системи з негативним тертям.

4. Побудувати фазові портрети для рівнянь: .

 




Переглядів: 425

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Якісний розгляд вільних коливань в дисипативних системах | ВИМУШЕНІ КОЛИВАННЯ СИСТЕМ З ОДНИМ СТУПЕНЕМ СВОБОДИ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.