МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Ex. 1 Which non-final intonation groups sound more or less complete/ incomplete.1 They ‘aren’t living here ,permanently, | but they ‘usually ‘spend the week-`ends here. 2 ‘After ,dinner, | if you‘re not too ,tired, | we’ll ‘have some music. 3 He went by ,train and ‘I went by `bus, | so he ‘got there earlier | but ‘I saw `more of the country. 4 ‘Turning the ,corner, | she ‘ran into Miss `Jones, and in’vited her to tea. 5 Unless you go to bed ,early, and ‘get ‘’plenty of ,sleep, | you ‘won’t be able to ‘get up `early. 6 Before ‘writing to him, and com,mitting myself, | I ‘want to get ‘‘all the facts. 7 I ‘told him to `wait| if he didn’t want to get into ,trouble, | but he `wouldn’t| as he was short of time. 8 I ‘beg your `pardon, | but it’s ‘out of the question. 9 She’s `ill, | pneu monia I think. 10 `No, it’s `that one I want, | the `blue one. 11 In my ,opinion, | she de’served `all she got. 12 ‘Rise or ,shine, | he ‘never misses his ‘afternoon `stroll. 13 On the ,whole, | the ‘verdict you pro`nounced be,fore was `just. 14 My ‘sister who is a ,nurse | has ‘one child. 15 ‘Life is a ‘rich a,dventure and ‘largely a ‘question of chance. Ex. 2 Note that the difference in the: a) communicative type of the utterances; b) modal-attitudinal meaning of the utterances; c) information point between the utterances in each pair depends on intonation. a)1 You know the road. You know the road? 2 She is easy to deal with. She is easy to deal with? 3 The train is more ex pensive than the coach. The train is more ex pensive than the coach? b) 1 I won’t have it any more, thanks. I won’t have it any more, thanks. 2 Please let me have them. Please let me have them. 3 I’ve al ready got some. I’ve al ready got some. 4 Sorry, sir. Sorry, sir. c) 1There’s hardly any reason for his resig nation. There’s hardly any reason for his resig nation. 2 The train to New York was cancelled yesterday. The train to New York was cancelled yesterday. 3 The house was de stroyed by the fire. The house was de stroyed by the fire. Ex. 3 Note that the difference in the syntactic and semantic meaning of the following utterances depends on intonation division. 1 Mary said | her sister is very good at cooking. Mary | said her sister | is very good at cooking. 2 The students | who lived out of town | protested. The students who lived out of town | protested. 3 She washed | and brushed her hair. She washed and brushed her hair. 4 One of the children | said the teacher | looks after the books. One of the children said | the teacher looks after the books. 5 Shall we say Monday or Tuesday? Shall we say Monday | or Tuesday?
Components of Intonation (Prosody)
|
||||||||
|