Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Доля інших витрат зростає із зростанням доходів.

Однак з часом були описані два парадокси - «ефект Гіффена», який відмічав, що з підвищенням цін на хліб зростає споживання хліба. Пояснюється це тим, що зростання цін па хліб піднімає значну частину доходів робітників і вони змушені зменшувати покупки інших вартісніших продуктів, зокрема м'яса, і замінювати їх хлібом. Із зниженням цін на хліб падає його споживання. Другий - «ефект Веблена»: в окремих випадках у високодохідних групах населення чим вища ціна, тим більший попит (серед багатіїв).

Для визначення ступеня чутливості попиту на товари до змін ціни використовують таке поняття як еластичність попиту до ціни. Вона визначається співвідношенням зміни величини попиту (в %) до величини змін ціни (в %).

 

*Еластичним називають попит, при якому відсоткове зниження ціни викликає таке ж відсоткове підвищення обсягів продажу товарів.

 

Якщо ж відсоткове зниження ціни співпадає з відсотковим ростом обсягів продажу товарів, тоді ринок продажу перебуває у стані одиничної еластичності.

Якщо ж зниження ціни викликає незначний ріст обсягів продажу, або зниження обсягів продажу, тоді прийнято розглядати цю ситуацію як стан нееластичного попиту і виручки фірми.

Цінова еластичність визначається відношенням зміни величини попиту до зміни цін (у %):

 

(Вп1-Вп2)/(Вп1 + Вп2);

Це=(Ц12)/(Ц12),

 

де Це - цінова еластичність; Вп1 - величина попиту на товар у певний час при ціні Ц1; Вп2 - величина попиту на товар при ціні Ц2.

 

Цінова еластичність відображає відсоткову зміну у величині попиту на кожний відсоток зміни у ціні.

Еластичним вважають попит при якому Це>1, тобто у тих випадках коли зміни у цінах призводять до помітного зростання кількісного обсягу продажу. Прибуток збільшується, якщо піни знижуються. Нееластичний попит спостерігаємо толі, коли Це<1, тобто, коли зміни в ціні не викликають різких коливань у кількості проданого товару. При нееластичному попиту помічено тенденцію, що обсяги продажу можуть у незначній мірі збільшуватись або зменшуватись при збільшенні ціни.

Для керівництва фірми знання про еластичність є дуже потрібним і ефективним параметром підвищення виручки від реалізації.

На рисунку 4.1 зображена крива нееластичного попиту, коли фірма продає свій товар за ціною Ц1, насичує ринок товарів обсягом продажу (К1). Виручка буде рівною площі прямокутника ОЦ1Д1К1. Якщо фірма вирішить підняти ціну до Ц2, то виручка збільшиться і буде рівна площі ОЦ2Д2К2, тому що Sоц2д2к2>Sоц1д1к1. Отже, у випадку нееластичного попиту фірмі вигідно підвищувати ціну, тому що виручка збільшиться. У випадку еластичного попиту (рис.4 2) при підвищенні ціни з Ц1 до Ц2 виручка суттєво знижується Sоц1д1к1<Sоц2д2к2 Отже, у випадку еластичного попиту фірмам вигідно знижувати ціни, тому що виручка буде зростати.

 

*Еластичність попиту-- це часто змінювана величина, яка залежить і від рівня доходів споживачів товарів, тобто це відношення зміни попиту до відносної зміни доходу споживачів.


 

Рис. 4.1. Еластичний попит і виручка
Рис. 4.1. Нееластичний попит і виручка

 

 

Це співвідношення можна зобразити наступною формулою:

відносна зміна попиту,

відносна зміна доходу,

де ВП 2 — величини попиту; Сд1,2 - величини споживчого доходу покупців.

В практиці відомими є чотири найбільш розповсюджених терміни, які вживаються при аналізі еластичності попиту та виручки (табл. 4.1).

Таблиця 4.1. Цінова еластичність попиту на товари

Умовне позначення коефіцієнта еластичності Термінологія Пояснення (характеристика) термінів Вплив ціни на виторг (витрати споживачів)
Підвищення ціни Зниження ціни
Ке>1 Еластичний або відносно еластичний попит Відсоткова зміна виторгу перевищує відсоткову зміну ціни Загальний обсяг виторгу падає Загальний обсяг виторгу зростає
Ke=1 Одинична еластичність (класичний попит) Відсоткова зміна обсягу виторгу дорівнює відсотковій зміні ціни Загальний обсяг виторгу незмінний Загальний обсяг виторгу незмінний
Ке<1 Нееластичний або відносно нееластичний попит Відсоткова зміна обсягу виторгу менша, ніж відсоткова зміна ціни Загальний обсяг виторгу зростає Загальний обсяг виторгу падає

На рівень еластичності попиту на товари впливають наступні фактори:

1. кількість і доступність замінників товарів, тобто ринкова ситуація вибору з багатьох аналогічних товарів найбільш дешевого. У цій ситуації зниження ціни веде до збільшення виручки (еластичний попит);

2. важливість і невідкладність потреби;

3. наявність у товарі необхідних доповнень у використанні (тенісні ракетки і м'ячі, фотоапарати і плівка);

4. обсяги споживаного товару;

5. рівень грошових доходів і витрат споживачів;

6. наявність конкурентів;

7. використання заходів із стимулювання збуту.

В залежності від орієнтації закупівель споживачів поділяють на такі типи: економні покупці (чутливі до ціни, якості і асортименту); персоніфіковані покупці (чутливі до «образу» товару, обслуговування); етичні покупці (жертвують низькими цінами, платять високі ціни для підняття іміджу фірми); апатичні покупці (чутливі до комфорту, а не до цін).

До зовнішніх факторів ціноутворення відносять учасників товарного руху: склади, оптову та роздрібну торгівлю, систему товаропросування, які також здатні впливати на ціни і контролювати механізм ціноутворення продукції.

Із сторони держави за допомогою законодавчих органів теж здійснюється вплив на ціноутворення та розробляються державні цінові обмеження:

1. держава сама встановлює ціни через «м'яке» і «жорстке» регулювання їх;

2.

!
держава встановлює правила цінової «ринкової гри» щодо заборон на недобросовісну конкуренцію і монополізацію ринку.

Держава може здійснювати фіксацію державних цін трьома способами: введення державних прейскурантних цін. «замороження» вільних цін; фіксування цін підприємств-монополістів.




Переглядів: 313

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТЕОРІЯ ЕЛАСТИЧНОСТІ ПОПИТУ І ЦІНИ | КЛАСИФІКАЦІЯ ЦІН

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.