Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Поняття бюджетного права. Предмет і джерела бюджетного права

У системі фінансового права, що поділяється на правові інститу­ти, бюджетне право посідає провідне місце і багатьма науковцями розглядається як підгалузь фінансового права. Бюджетне право — центральна частина фінансового права, оскільки сфера державних фінансів, які виступають безпосередньо предметом дослідження ос­таннього, нерозривно пов'язана з відносинами у сфері утворення, розподілу й витрачання коштів бюджетної системи. Такі відносини є предметом бюджетного права, яке нерозривно пов'язано з інши­ми розділами та інститутами фінансового права. Отже, бюджетне право України — це сукупність фінансово-правових норм, що ре­гулюють фінансові відносини, які виникають у зв'язку з бюджет­ною діяльністю, тобто утворенням, розподілом та використанням коштів державного та місцевих бюджетів.

До предмету бюджетного права належать відносини, що виникають у зв’язку:

1) властивостями бюджетного устрою і бюджетної системи;

2) із встановленням структури доходів і видатків бюджетної системи і розподілом їх між бюджетами різного рівня;

3) з розмежуванням бюджетної компетенції між державою і органами місцевого самоврядування;

4) із організацією бюджетного процесу;

5) із організацією контролю за виконанням бюджету.

Джерелами бюджетного права є:

· Конституція України;

· Бюджетний кодекс України;

· Закон про Державний бюджет на поточний рік;

· інші закони, що регулю­ють бюджетні відносини; нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України;

· нормативно-правові акти центральних органів виконавчої влади;

· рішення органів Автономної Республіки Крим, місцевих дер­жавних адміністрацій, органів місцевого самоврядування.

Конституцією України (ст. 95) визначено загальні засади форму­вання бюджетної системи України, побудовані на справедливому і неупередженому розподілі суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами.

Виключно Закон про Державний бюд­жет України визначає будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків. Таким чином, Конституція обмежує фінансові ресурси, якими може оперувати уряд протягом бюджетного періоду для забезпечення державної по­літики. Принципом бюджету визначається його збалансованість; ре­гулярні звіти про доходи і видатки Державного бюджету України мають бути оприлюднені.

На виконання завдань та положень Конституції України був роз­роблений і 21 червня 2001 р. прийнятий Бюджетний кодекс України. Кодекс встановив верховенство бюджетного законодавства, оскіль­ки всі нормативно-правові акти мають застосовуватися у частині, що не суперечить йому та Закону про Державний бюджет України (ст. 4)

Говорячи про інші джерела бюджетного права, слід звернути увагу на бюджетну резолюцію, що приймається у вигляді постанови Верховної Ради України, відображає основні напрями бюджетної полі­тики на планований рік та є програмою, на яку уряд має орієнтува­тися, складаючи проект Закону про Державний бюджет.

У межах компетенції, визначеної Конституцією України, Бюджет­ним кодексом та чинним законодавством, уряд та органи централь­ної виконавчої влади здійснюють поточне нормативно-правове ре­гулювання бюджетною діяльністю. Визначальне місце у цьому про­цесі відведено органами системи Міністерства фінансів та Держав­ного казначейства.

У сфері бюджетних відносин помітне місце належить бюджетним документам, що регламентують виконання бюджету за доходною та видатковою частинами. Бюджетні документи поділяються на планові (проекти бюджетів, розписи відповідних бюджетів, кошториси бю­джетних установ тощо), оперативні (доручення фінансових органів на перерахування коштів з місцевих бюджетів на реєстраційні ра­хунки головних розпорядників бюджетних коштів тощо) та звітні (звіти бюджетних установ, фінансових та кредитних організацій про виконання бюджетів).

Отже, бюджетне законодавство України побудоване за принци­пами, що полягають у верховенстві закону та незалежності окремих ланок бюджетної системи країни, що будується на засадах справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами.




Переглядів: 3073

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття бюджету та бюджетної системи | Склад доходів та видатків бюджетів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.