Порозрядне додавання і віднімання двоцифрових чисел з переходом через розряд.
Ознайомлення можна здійснити за допомогою співставлення випадку додавання двоцифрових чисел без переходу через десяток та з переходом через нього.
Учні обчислюють значення першого виразу, замінивши кожний доданок сумою десятків та одиниць; окремо виконавши дію додавання з десятками та окремо з одиницями, додають одержані результати.
Учитель формулює проблемне запитання: „Чи можна при обчисленні значення другого виразу міркувати так само?”.
Існує можливість узагальнити спосіб порозрядного додавання для випадків додавання двоцифрових чисел як без переходу, так і з переходом через розряд.
Прийом порозрядного додавання
1) Подаю перший доданок у вигляді суми десятків і одиниць.
2) Подаю другий доданок у вигляді суми десятків та одиниць.
3) Додаю десятки.
4) Додаю одиниці.
5) Додаю отримані суми.
6) Читаю (записую) відповідь.
Наприклад:
Ознайомлення з випадком порозрядного віднімання можна здійснити так само, на підставі порівняння випадків порозрядного віднімання без переходу та з переходом через розряд. Учні дістають висновку, що коли з одиниць зменшуваного не можна відняти одиниці від'ємника, то зменшуване подають у вигляді суми зручних доданків, а далі міркують так само, як і у випадках віднімання без переходу через розряд.