Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основні властивості уваги. Неуважність та її причини.

Увага-це зосередженість діяльності суб’єкта в певний момент часу на якомусь реальному або ідеальному об’єкті – предметі, події, образі, міркуванні, тощо.

Усім видам уваги притаманні такі властивості:

Стійкість – тривале спрямування уваги на певний об'єкт . Ця властивість є однією з умов завершення будь – якої справи , і навпаки ; часте відволікання уваги заважає доведенню розпочатої роботи до кінця . Тому треба виділити і усвідомити фактори , які впливають на стійкість уваги . Це насамперед розуміння людиною важливості ії роботи , вміння знаходити у своїй діяльності нові шляхи розв'язання задач ; це такі якості особистості , як працьовитість , допитливість , сформоване і розвинуте почуття обов'язку .

Розсіяність – властивість , протилежна стійкості , вона полягає в неспроможності людини тривало спрямовувати свою увагу на певний об'єкт .

Концентрація – міра зосередженості уваги на виділеному об'єкті .

При організації навчальної роботи потрібно враховувати :

1. Концентрацію уваги знижує монотонність роботи , яка протягом великого проміжку часу позбавляє людину того додаткового збудження , яке виникає кожний раз при переходах від однієї форми діяльності до іншої і яке живить і підсилює увагу ;

2. Концентрацію уваги підвищують слабкі сторонні подразники , які не зменшують дієвість основного подразника , і тоді увага стає особливо інтенсивною , отже займатись напруженою розумовою працею у повній тиші є недоцільним .

Обсяг – кількість компонентів певної діяльності , одночасно охоплених увагою : кількість літер , числових знаків , геометричних фігур тощо . Визначається обсяг за допомогою приладу , назва якого - тахістоскоп . Діяльність педагога належить до тих видів діяльності , які вимагають великого обсягу уваги : жодний учень – його поведінка , ставлення до роботи , якість виконання ним навчального завдання – не може залишатись поза увагою вчителя .

Розподіл– це здатність людини одночасно виконувати декілька видів діяльності . Іця властивість уваги є необхідною в навчальній роботі : вчитель мусить бути одночасно уважним як до своєї розповіді – ії змісту , точності висловлювань , емоційного забарвлення , - так і до учнів – їхньої поведінки , уважності , рівня працездатності тощо .

Але ефективно розподілити увагу можна лише при невисокому рівні концентрації уваги на одній діяльності і достатньому оволодінні людиною певними операціями , коли деякі з них автоматизовані . Неможливо розподілити увагу між такими видами діяльності , які потребують участі одних і тих же аналізаторів .

Переключення– свідоме перенесення уваги з об'єкта на об'єкт .

Переключення уваги забезпечує ефективність роботи при переходах від попереднього ії етапу до наступного , при змінах форм активності людини . Такого свідового перенесення уваги учнів вимагає , наприклад , перехід від опитування до пояснення нового матеріалу , від ознайомлення з правилом – до письмових вправ з його використанням , від одного уроку – до іншого

Швидкість і якість переключення уваги залежить від типу вищої нервової діяльності та деяких інших якостей особливості . Має значення зокрема і те , наскільки значимішою або цікавішою буде наступна робота порівняно з попередньою . Усвідомлення значимості роботи , а тим більше інтерес до неї набагато полегшують переключення уваги .

Неуважність виявляється в невмінні зосередитися на об'єкті, у ковзанні по поверхні предметів та в нездатності відобразити їхні істотні властивості, приховані від ока. Неуважність, як і уважність, позначається на мисленні, викликаючи у ньому, на противагу уважності, непослідовність, не аргументованість тощо.

Отже, всі негативні риси уваги (нестійкість, поверхова зосередженість, легкість відволікання) охоплюються поняттям неуважності. Ці негативні риси проявляються в розсіяній увазі. Тоді мимовільна увага стійко домінує над довільною, людина не здатна до внутрішньої зосередженості. Але є й інший вид розсіяності, що виявляється в людей з досить вираженою вибірковістю уваги. Людина з таким типом уваги може бути інтенсивно зосередженою на якомусь об'єкті й неуважною до всього іншого. Фізіологічною основою такої уваги є домінанта, що сильно притягає всі збудження з інших ділянок мозку.

 




Переглядів: 3744

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Самооцінка та рівень домагань особистості їх взаємозв’язок , методи дослідження. Я-концепція особистості. | Види уваги. Їх відмінні особливості

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.