Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Рентна плата за спеціальне використання води (ст. 255 ПКУ)

Не менш важливим природнім ресурсом для розвитку національної економіки, ніж земля та ліси, є водні ресурси, які в Україні сформовані поверхневими водами (річками, каналами, озерами, водосховищами), внутрішніми морськими і підземними водами, джерелами.

На території України нараховується більше 72 тис. річок та струмків загальною довжиною понад 248 тис. км. Серед них - 7 великих та 83 середні річки. Основна кількість водотоків відноситься до категорії малих річок. Понад 4 тис. річок мають довжину, що перевищує 10 км, з яких близько 3 тис. річок - менше 25 км, 940 річок - від 26 до 100 км і лише 132 мають довжину понад 100 км. Великими річками є Дніпро, Дністер, Дунай, Південний Буг, Прип’ять, Десна, Сіверський Донець.

Озера за своїм походженням представлені такими типами: річкові (в заплавах річок); провальні, карстові та просадкові; остаточні (відділені частини заток моря, бухт та гирл річок); карові та завальні (в Українських Карпатах). Територія України характеризується невеликою озерністю - близько 0,7%. Всього нараховується 8 073 озера. Озер з площею дзеркала води більше 1,0 кв. км - 192, серед них з площею дзеркала води понад 10 кв. км - 43. Більшість озер знаходиться в долинах Дніпра, Прип’яті, Десни, Орелі, Сіверського Дінця, річок Причорномор’я та Криму.

Довжина морської ділянки кордону - 1355 км (по Чорному морю – 1056,5 км; по Азовському морю – 249,5 км; по Керченській протоці – 49 км).

У відповідності з Водним кодексом водний фонд України поділяється на ресурси загальнодержавного та місцевого значення.

До водних об’єктів загальнодержавного значення належать:

1) внутрішні морські води та територіальне море;

2) підземні води, які є джерелом централізованого водопостачання;

3) поверхневі води (озера, водосховища, річки, канали), що знаходяться і використовуються на території більш як однієї області, а також їх притоки всіх порядків;

4) водні об’єкти у межах територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, а також віднесені до категорії лікувальних.

До водних об’єктів місцевого значення належать:

1) поверхневі води, що знаходяться і використовуються в межах однієї області і які не віднесені до водних об’єктів загальнодержавного значення;

2) підземні води, які не можуть бути джерелом централізованого водопостачання.

Всі водні об’єкти є виключно власністю народу України і для задоволення господарських і власних потреб надаються тільки у користування.

Як активна ланка національної економіки України, водний фонд є основним джерелом води для господарських та побутових потреб суб’єктів господарювання, громадян, він забезпечує транспортні сполучення, і є основою енергетичної безпеки держави. А відтак водні ресурси України потребують захисту, дбайливого ставлення та відтворення.

Використання водних ресурсів в Україні здійснюють шляхом загального і спеціального водовикористання.

Загальне водокористування здійснюється громадянами для задоволення їх потреб (купання, плавання на човнах, любительське і спортивне рибальство, водопій тварин, забір води з водних об’єктів без застосування споруд або технічних пристроїв та з криниць) безкоштовно, без закріплення водних об’єктів за окремими особами і без надання відповідних дозволів.

Спеціальне водокористування - це забір води з водних об’єктів за допомогою споруд і технічних пристроїв, використання та скидання у водні об’єкти забруднюючих речовин. Воно здійснюється юридичними і фізичними особами для задоволення питних потреб населення, а також господарсько-побутових, промислових, транспортних, енергетичних, сільськогосподарських та інших потреб. Спеціальне водокористування здійснюється на підставі спеціальних дозволів.

Такі дозволи видаються у разі використання води водних об’єктів:

а) загальнодержавного значення - республіканським комітетом екології та природних ресурсів АР Крим, державними управліннями екології та природних ресурсів в областях, містах Києві і Севастополі, державними інспекціями охорони Чорного і Азовського морів;

б) місцевого значення - Верховною Радою АР Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за погодженням з відповідними територіальними органами Міністерства охорони навколишнього природного середовища України.

Спеціальне використання водних ресурсів без зазначених дозволів є порушенням природоохоронного законодавства, оскільки таке використання є платним. За відсутності у водокористувача відповідного дозволу рентна плата справляється за весь обсяг використаної води у п’ятикратному розмірі.

Платниками рентної плати є водокористувачі - суб’єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, а також фізичні особи - підприємці, які використовують воду, отриману шляхом забору з водних об’єктів (первинні водокористувачі) та/або від первинних або інших водокористувачів (вторинні водокористувачі), та використовують її для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва.

Об’єктом оподаткування за спеціальне використання води:

- для промислових та побутових потреб є обсяг води, який використовують водокористувачі, з урахуванням обсягу втрат води в їх системах водопостачання;

- для потреб гідроенергетики - обсяг води, що пропускається через турбіни гідроелектростанцій для вироблення електроенергії;

- для потреб водного транспорту - час використання поверхневих вод вантажним самохідним і несамохідним флотом, що експлуатується (залежно від тоннажності), та пасажирським флотом, що експлуатується (залежно від кількості місць);

- для потреб рибництва ‒ фактичний обсяг води, необхідної для поповнення водних об’єктів під час розведення риби та інших водних живих ресурсів.

Розрахунок водяної ренти за таких умов здійснюється наступним чином:

ВР = V (Т) × С,

де, ВР - загальна сума рентної плати за спеціальне використання води, грн;

V - фактичний обсяг спожитої або використаної води, куб. м;

Т ‒ час використання поверхневих вод вантажним або пасажирським флотом;

С - розрахункова ставка, (грн / 1 м куб.; грн / 100 м куб.; грн / тоннаж (місце) ‒ доба експлуатації).

 

В зв’язку зі значним соціальним та народногосподарським значенням водних ресурсів для забезпечення життєвих потреб громадян та функціонування суб’єктів господарювання Податковим кодексом запроваджені певні обмеження стосовно нарахування плати. Так, рента не справляється:

- за воду, що використовується для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення в межах їх житлового фонду та присадибних ділянок;

- за воду, що використовується для протипожежних потреб;

- за воду, що використовується для потреб зовнішнього благоустрою територій міст та інших населених пунктів;

- за воду, що використовується для пилозаглушення у шахтах і кар’єрах;

- за воду, що втрачена в магістральних та міжгосподарських каналах зрошувальних систем та магістральних водогонах;

- за морську воду (крім води з лиманів);

- за воду, що забирається для забезпечення випуску у водні об’єкти молоді цінних промислових видів риб та інших водних живих ресурсів;

- за воду, що використовується садівницькими та городницькими товариствами (кооперативами)

‒ за воду для потреб водного транспорту.

Рентна плата за спеціальне використання води не справляється також з гідроакумулюючих електростанцій, які функціонують у комплексі з гідроелектростанціями, а також з морського водного транспорту, який використовує річковий водний шлях виключно для заходження з моря у морський порт, та стоянкових, службово-допоміжних суден.

Для розрахунку водяної ренти застосовуються ставки, розмір та порядок застосування яких визначається в залежності від характеру використання водних ресурсів. В табл. 9.4, 9.5 наведені приклади застосування ставок за спеціальне використання поверхневих та підземних вод.

Таблиця 9.4




Переглядів: 821

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ставки рентної плати на деревину не основних лісових порід | Ставки рентної плати спеціальне використання поверхневих вод

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.