Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Роль Мефістофеля в шуканнях Фауста

Поема “Фауст” – найвище досягнення поетичного генія Гете. Поет ще в юності, в добу "штюрмерства”, захопився старовинною легендою про Фауста, яка була тоді широковідомою. Добре знав Гете і трагедію про Фауста Крістофера Марло, англійського драматурга, сучасника Шекспіра. Гете з’єднав сюжет про вченого-мага з іншим, досить поширеним у творчості “штюрмерів”: палко закоханий юнак спокушає молоду недосвідчену дівчину, а коли дізнається, що вона чекає від нього дитину, малодушно залишає її напризволяще. Гете знайшов простий спосіб, як з’єднати ці два сюжети: Мефістофель омолоджує вченого і перетворює його на юнака. Але старовинний сюжет був для Гете лише приводом для того, щоб втілити свої роздуми над пекучими проблемами сучасності.

Напевно, найцікавішим і одним із найбільш значущих є образ Мефістофеля. Ім’я Мефістофеля складається з двох довньоєврейських слів: “Мефіз” – руйнівник і “Тофель” – обманщик. Це одне з численних імен диявола.

Мефістофель, з’явившись перед господом, знущається над людиною, вважаючи її жалкою і ницою. Навіть прагнення до істини такої людини, як Фауст, здається йому марним.

Завдання Мефістофеля – спокусити Фауста, зіштовхнути його з морально бездоганної позиції. На його думку, нескладно втягнути людину у вир сумнівних насолод та розваг. Але для Фауста таке «солодке життя», свого роду ідеал обивательського добробуту, немає ніякої цінності.

Що хочеш ти, нещасний чорте, дати?

Є в тебе їжа – в ній нема поживи.

Є в тебе злото, та воно рухливе,

Даси коханку, а вона зрадлива,

З моїх обіймів іншому морга…

Мефістофель переконаний в нерозбірливості чоловіка у коханні. Саме він звертає увагу Фауста на юну Маргариту – пересічну дівчину із звичайними життєвими запитами. Він з усіх сил намагається розбестити Фауста. Проте любовна колізія Фауста і Маргарити йде своїм шляхом, і Князь пітьми залишається часто лише пасивним спостерігачем.

Поступово перед нами розкривається ще одна грань образу Мефістофеля. Це філософський образ-символ. “Я – тої сили часть, що робить лиш добро, бажаючи лиш злого”, - говорить він сам про себе. Сам Гете пояснював цей образ як “дух заперечення”. Справді, Мефістофель втілює в собі дух діалектичного заперечення. Це означає, що він не тільки знищує щось недосконале в житті, а й тим самим звільняє шлях для досконалішого. Так, Мефістофель, намагаючись висміяти і знеславити дії та вчинки Фауста, цим самим спонукає його до більшого духовного самовдосконалення та активного життя. “Характер формується лише в боротьбі” – така філософська основа цього образу.

Новаторство Гете виявляється в тому, що він наділив образ чорта масою життєвих рис. Мефістофель має психологію живої людини. Цікавим видається зізнання Гете, що в нього самого дві душі – і Фауста, і Мефістофеля. І в цьому немає нічого дивного. Адже Мефістофель з самого початку був задуманий як філософський образ. Тепер нам зрозуміло, чому автор вкладає в уста Князя пітьми багато глибоких і правдивих думок: “Цінуйте час, він не стоїть на місці, зумійте з нього взять якмога більш користі” або “Мистецтво вічне, вік короткий” і т.д.

У “Фаусті” Гете відтворює свою пристрасну віру у людину, в силу і велич її розуму.




Переглядів: 1479

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Англійська література XVII ст. Загальна характеристика. | Місце літератури XVII-XVIII ст. в європейському літературному процесі.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.