Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Економічний механізм природокористування.

Економічний механізм природокористування є системою заходів, спрямованих на більш ефективне вико­ристання природних ресурсів з урахуванням постійного вдосконалення та їх управління, ціноутворення, оподаткування, відтворювання і охорони.

У подальшому розвиток цього механізму з різною мірою повноти здійснювався у розроблених відповідно до цього Закону земельному, водному, лісовому законодавстві, законодавстві про надра, про охорону атмосферного повітря, постановах Кабінету Міністрів України та в ряді інших інструктивних та нормативно-методичних документах.

Найважливішими функціональними елементом державної системи управління природоохоронною діяльністю є такі складові економічного механізму природокористування та природоохоронної діяльності, а саме:

· механізми зборів за забруднення навколишнього природ­ного середовища та за спеціальне використання природних ресурсів;

· механізм відшкодування збитків, завданих унаслідок порушення законодавства про охорону довкілля;

· система державного бюджетного фінансування природоохорон­них заходів.

Головною метою економічних механізмів природо-користування та природоохоронної діяльності є:

1)стимулювання природокористувачів до зменшення шкідливого впливу на довкілля, раціонального та ощадливого використання природних ресурсів та зменшення енерго- і ресурсомісткості одиниці продукції;

2)створення за рахунок коштів, отриманих від екологічних зборів та платежів, незалежного від державного та. місцевих бюджетів джерела фінансування природоохоронних заходів та робіт.

Економічні засади природокористування та природоохоронної діяль­ності в Україні базуються на таких принципах:

· платність за спеціальне використання природних ресурсів («ко­ристувач платить»);

· платність за шкідливий вплив на довкілля («забруднювач пла­тить»);

· цільове використання коштів, отриманих від зборів за спеціаль­не використання природних ресурсів та забруднення довкілля, на ліквідацію джерел забруднення, відновлення та підтримання природних ресурсів у належному стані.

 

  1. Типи економічні механізмів природокористування.

На сучасному етапі вчені виділяють три типи економічних механізмів природокористування.

Перший тип – м'який, чи механізм, що доганяє. Це ліберальний в екологічному відношенні механізм. Він ставить загальні обмежувальні екологічні рамки для економічного розвитку галузей і секторів, практично не гальмуючи його. Даний тип економічного механізму спрямований, головним чином, на ліквідацію негативних екологічних наслідків, слабко впливаючи на темпи і масштаби розвитку. Саме такий тип механізму при­родокористування спрацьовує при техногенному типі розвитку економіки. Він спрямований головним чином на боротьбу з негативними екологіч­ними наслідками економічного розвитку, а не з причинами виникнення екологічних деформацій. Такий м'який механізм зараз формується в Україні і Росії.

Другий тип – стимулюючий розвиток екологозбалансованих та при­родоохоронних виробництв і видів діяльності. Провідне місце у функці­онуванні такого механізму природокористування належить ринковим інструментам. Такий тип сприяє збільшенню виробництва на базі нових технологій, дозволяє поліпшувати використання й охорону природних ресурсів. Прикладом такого механізму може стати створення сприятли­вого економічного середовища для розвитку біологічного (органічного) сільського господарства.

Третій тип економічного механізму природокористування можна характеризувати як жорсткий, «гнітючий». Цей механізм переважно використовує адміністративні і ринкові інструменти і за допомогою жорсткої правової, податкової, кредитної, штрафної політики практично придушує, пресингує розвиток визначених галузей і комплексів в обла­сті розширення їхнього природного базису, в цілому сприяючи економії використання природних ресурсів.

У реальній дійсності дані механізми природокористування не існу­ють у чистому вигляді - неминуче їхнє поєднання. Багато чого залежить від конкретних технологій, виробництв, видів діяльності. Наприклад, у найближчому майбутньому з позицій екологізації економічного розвитку доцільне сполучення стимулюючого і «жорсткого» механізмів. Для аграр­ного сектора це буде стимулювання розвитку біологічного сільського го­сподарства в сполученні з економічними інструментами і спрямованими на «придушення» техногенного типу сільського господарства (мінімізація використання пестицидів, важкої техніки, скорочення оброблюваних площ та ін.)

Формуванню нового економічного механізму природокористу­вання і природоохоронної діяльності в Україні повинно передувати внесення деяких коректив у систему еколого-економічної політики. Врахування екологічного фактора при проведенні економічних ре­форм потребує відповідної орієнтації всіх економічних інструментів, у першу чергу тих, що впливають на напрями і темпи структурної перебудови економіки.

Важливою умовою є стабілізація економіки і відновлення еконо­мічного зростання, підвищення ефективності виробництва. Разом із тим, розвиток економіки не повинен бути самоціллю, а лише засобом досягнення соціальних цілей суспільства при дотриманні екологічних обмежень.

 

  1. Економічні інструменти екологічної політики.

Еколого-економічні інструменти– це засоби ( методи, заходи, важелі) впливу на фінансовий стан економічних суб’єктів з метою організації їх діяльності в екологічно сприятливому напрямку. Вони поділяються на три групи:

- ціни за ресурси ;

- економічні вигоди;

- перерозподільні платежі (виплати).

Форми еколого-економічних інструментів:

· Податкові. Податок – це обов’язкове і безповоротне вилучення коштів , яке здійснює держава чи місцеві органи влади для фінансово-суспільних витрат.

· Мито – обов’язковий внесок при ввезенні або вивезенні певного товару

· Плата, платежі, збори – форма вилучення доходу з природокориситувачів.

· Штраф – грошове покарання за порушення екологічних нормативів (шкідливих викидів та скидів, використання мінеральних ресурсів).

· Субсидії – цільова безповоротна допомога на впровадження природоохоронних заходів.

· Дотація – грошова допомога з державних або інших джерел на покриття збитків від екологічної діяльності.

· Грант – оплачене державою замовлення на екологічне дослідження, впровадження природоохоронних заходів та виробництво екологічно чистої продукції.

· Кредити – цільова поворотна позичка на екологічні цілі. Може бути відсоткова та безвідсоткова.

· Премії, нагороди, призи.

 

Контрольні питання:

  1. Що собою являє економічний механізм природокористування?
  2. Які ви знаєте складові економічного механізму природокористування та природоохоронної діяльності?
  3. Охарактеризуйте мету економічних механізмів природо-користування.
  4. Назвіть типи економічних механізмів природо-користування. Опишіть кожен тип.
  5. Розкрийте сутність поняття «еколого-економічні інструменти».
  6. Перерахуйте формиеколого-економічних інструментів.

 




Переглядів: 1624

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Економічний механізм природокористування | Плата за використання природних ресурсів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.02 сек.