МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Економічний механізм природокористування.Економічний механізм природокористування є системою заходів, спрямованих на більш ефективне використання природних ресурсів з урахуванням постійного вдосконалення та їх управління, ціноутворення, оподаткування, відтворювання і охорони. У подальшому розвиток цього механізму з різною мірою повноти здійснювався у розроблених відповідно до цього Закону земельному, водному, лісовому законодавстві, законодавстві про надра, про охорону атмосферного повітря, постановах Кабінету Міністрів України та в ряді інших інструктивних та нормативно-методичних документах. Найважливішими функціональними елементом державної системи управління природоохоронною діяльністю є такі складові економічного механізму природокористування та природоохоронної діяльності, а саме: · механізми зборів за забруднення навколишнього природного середовища та за спеціальне використання природних ресурсів; · механізм відшкодування збитків, завданих унаслідок порушення законодавства про охорону довкілля; · система державного бюджетного фінансування природоохоронних заходів. Головною метою економічних механізмів природо-користування та природоохоронної діяльності є: 1)стимулювання природокористувачів до зменшення шкідливого впливу на довкілля, раціонального та ощадливого використання природних ресурсів та зменшення енерго- і ресурсомісткості одиниці продукції; 2)створення за рахунок коштів, отриманих від екологічних зборів та платежів, незалежного від державного та. місцевих бюджетів джерела фінансування природоохоронних заходів та робіт. Економічні засади природокористування та природоохоронної діяльності в Україні базуються на таких принципах: · платність за спеціальне використання природних ресурсів («користувач платить»); · платність за шкідливий вплив на довкілля («забруднювач платить»); · цільове використання коштів, отриманих від зборів за спеціальне використання природних ресурсів та забруднення довкілля, на ліквідацію джерел забруднення, відновлення та підтримання природних ресурсів у належному стані.
На сучасному етапі вчені виділяють три типи економічних механізмів природокористування. Перший тип – м'який, чи механізм, що доганяє. Це ліберальний в екологічному відношенні механізм. Він ставить загальні обмежувальні екологічні рамки для економічного розвитку галузей і секторів, практично не гальмуючи його. Даний тип економічного механізму спрямований, головним чином, на ліквідацію негативних екологічних наслідків, слабко впливаючи на темпи і масштаби розвитку. Саме такий тип механізму природокористування спрацьовує при техногенному типі розвитку економіки. Він спрямований головним чином на боротьбу з негативними екологічними наслідками економічного розвитку, а не з причинами виникнення екологічних деформацій. Такий м'який механізм зараз формується в Україні і Росії. Другий тип – стимулюючий розвиток екологозбалансованих та природоохоронних виробництв і видів діяльності. Провідне місце у функціонуванні такого механізму природокористування належить ринковим інструментам. Такий тип сприяє збільшенню виробництва на базі нових технологій, дозволяє поліпшувати використання й охорону природних ресурсів. Прикладом такого механізму може стати створення сприятливого економічного середовища для розвитку біологічного (органічного) сільського господарства. Третій тип економічного механізму природокористування можна характеризувати як жорсткий, «гнітючий». Цей механізм переважно використовує адміністративні і ринкові інструменти і за допомогою жорсткої правової, податкової, кредитної, штрафної політики практично придушує, пресингує розвиток визначених галузей і комплексів в області розширення їхнього природного базису, в цілому сприяючи економії використання природних ресурсів. У реальній дійсності дані механізми природокористування не існують у чистому вигляді - неминуче їхнє поєднання. Багато чого залежить від конкретних технологій, виробництв, видів діяльності. Наприклад, у найближчому майбутньому з позицій екологізації економічного розвитку доцільне сполучення стимулюючого і «жорсткого» механізмів. Для аграрного сектора це буде стимулювання розвитку біологічного сільського господарства в сполученні з економічними інструментами і спрямованими на «придушення» техногенного типу сільського господарства (мінімізація використання пестицидів, важкої техніки, скорочення оброблюваних площ та ін.) Формуванню нового економічного механізму природокористування і природоохоронної діяльності в Україні повинно передувати внесення деяких коректив у систему еколого-економічної політики. Врахування екологічного фактора при проведенні економічних реформ потребує відповідної орієнтації всіх економічних інструментів, у першу чергу тих, що впливають на напрями і темпи структурної перебудови економіки. Важливою умовою є стабілізація економіки і відновлення економічного зростання, підвищення ефективності виробництва. Разом із тим, розвиток економіки не повинен бути самоціллю, а лише засобом досягнення соціальних цілей суспільства при дотриманні екологічних обмежень.
Еколого-економічні інструменти– це засоби ( методи, заходи, важелі) впливу на фінансовий стан економічних суб’єктів з метою організації їх діяльності в екологічно сприятливому напрямку. Вони поділяються на три групи: - ціни за ресурси ; - економічні вигоди; - перерозподільні платежі (виплати). Форми еколого-економічних інструментів: · Податкові. Податок – це обов’язкове і безповоротне вилучення коштів , яке здійснює держава чи місцеві органи влади для фінансово-суспільних витрат. · Мито – обов’язковий внесок при ввезенні або вивезенні певного товару · Плата, платежі, збори – форма вилучення доходу з природокориситувачів. · Штраф – грошове покарання за порушення екологічних нормативів (шкідливих викидів та скидів, використання мінеральних ресурсів). · Субсидії – цільова безповоротна допомога на впровадження природоохоронних заходів. · Дотація – грошова допомога з державних або інших джерел на покриття збитків від екологічної діяльності. · Грант – оплачене державою замовлення на екологічне дослідження, впровадження природоохоронних заходів та виробництво екологічно чистої продукції. · Кредити – цільова поворотна позичка на екологічні цілі. Може бути відсоткова та безвідсоткова. · Премії, нагороди, призи.
Контрольні питання:
|
||||||||
|