Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Сутність місцевого самоврядування

Місцеве, тобто муніципальне самоврядуванняце управління справами, головним чином, місцевого значення, яке здійснюється місцевими органами, уповноваженими представляти населення тієї чи іншої адміністративно-територіальної одиниці та їх адміністративним апаратом.

Згідно з сучасними конституційними вимогами, місцеве самоврядування – децентралізоване. Головними ознаками органів самоврядування є: їх виборність та самостійність у керівництві справами місцевого значення; наявність власного виконавчого апарату; матеріальної бази у вигляді муніципальної власності; права встановлювати та стягувати податки; видавати нормативні акти.

Місцеве самоврядування не входить до системи державної влади, оскільки вирішує питання місцевого значення. Наявність місцевого самоврядування – одна з найважливіших ознак сучасної демократичної держави. Органи місцевого самоврядування становлять частину представницької системи.

Місцеве самоврядування забезпечує:

1) самостійне вирішення населенням питань місцевого значення;

2) володіння, користування та порядкування муніципальною власністю.

У своїй діяльності органи місцевого самоврядування користуються такими гарантіями:

1) правом на судовий захист;

2) правом на компенсацію додаткових витрат, що виникли внаслідок рішень, прийнятих органами державної влади;

3) забороною на обмеження прав місцевого самоврядування, передбаченою Конституцією та законами.

Звертаючись до теоретичних засад місцевого самоврядування, маємо зазначити, що принцип виборності місцевої влади історично відповідав ідеї представницького врядування як противазі феодальному абсолютизму. Концепція самостійності виборних муніципальних органів, їхньої незалежності від центру в керівництві справами міських та сільських громад відображала їх визнання предметом самоврядування місць, які знаходяться поза сферою державних інтересів.

Теорія місцевого самоврядування, яка обґрунтувала невід’ємність права громади на самоврядування, є виразом державно-правової ідеології. Історично вона також спиралася на зразки міського самоврядування феодальної Європи. За умов феодальної розпорошеності міста відкупляли у феодалів-власників економічні та політичні привілеї, вольності, які закріплювалися королівськими хартіями, угодами з феодалами.

У сучасний період панують різні теорії, які, начебто, підпорядковують муніципалітети урядовій адміністрації. Серед них найбільш популярна теорія дуалізму місцевого самоврядування. Втручання центральної адміністрації у місцеве життя вона пояснює тим, що деякі місцеві справи – освіта, шляхове будівництво стали загальнодержавними пріоритетами. Згідно з цією теорією, муніципалітети, здійснюючи певні керівні функції, виходять за межі місцевих інтересів і мають діяти як засіб державної адміністрації. Разом з тим муніципалітети зберігають самостійність у місцевих справах.

Маневрування держав у соціально-економічній сфері викликане появою муніципальних концепцій, пов’язаних з теорію загального добробуту. Муніципалітети оголошуються інструментом соціального обслуговування, що зберігають та забезпечують у рівній мірі інтереси всіх класів та прошарків суспільства. Ця теорія соціального обслуговування трактує функції муніципалітетів як один з виявів надкласової природи “держави загального добробуту”.

Концепція позаполітичного місцевого самоврядування проголошує, що муніципалітети повинні стояти осторонь від політики, бути службовим апаратом, що спеціалізується на наданні суспільству певних послуг. У деяких країнах концепція “муніципалітети поза політикою” слугує приводом для заборони страйків муніципальних службовців.

Так чи інакше, але величезна роль місцевого самоврядування пов’язана з тим, що вони менш відсторонені від місцевого населення, ніж органи державної влади, ближчі до нього, вирішують нагальні потреби, менш політизовані та більш відкриті.

 

9.2. Порядок формування, структура та організація роботи органів місцевого самоврядування

Органи місцевого самоврядування складаються з виборчих муніципальних рад або зборів та виконавчого апарату. Порядок виборів у муніципальні ради регулюється спеціальними виборчими законами. У федеративних державах їх видання належить до компетенції законодавчих органів суб'єктів федерації.

Існує три види виборчих округів для виборів у муніципальні ради: одномандатні, багатомандатні й, нарешті, територія муніципалітету може складати один багатомандатний виборчий округ. Більш поширеними є багатомандатні виборчі округи. Кандидати до муніципальних рад виступають на виборах як представники політичних партій та інших організацій, або як незалежні. У США та деяких інших країнах вибори до багатьох муніципалітетів проводяться на позапартійній основі: усі кандидати балотуються як "незалежні", тому партійні фракції в муніципальних радах формально відсутні.

Для підведення підсумків виборів застосовуються різні варіанти мажоритарної та пропорційної систем, причому помітна тенденція до мажоритарної системи.

Муніципальні ради обираються на різні терміни. Так, у США термін їх повноважень - 2, 3 або 4 роки, у Великобританії – 4 роки, причому залежно від виду ради щорічно переобирається 1/3 радників або ж раз у 4 роки відбувається переобрання всього складу муніципалітету. Муніципальні ради Лондона обираються на 3 роки. У Франції ради комун, як і Генеральна Рада департаментів обираються на 6 років, причому кожні 3 роки переобирається половина складу Генеральної Ради. В Італії термін повноважень муніципальних рад – 5 років, ФРН – 4 або 5 років, Японії – 4 роки.

Значну роль у муніципальному врядуванні відіграє виконавчий апарат, який складається з адміністративних органів загальної компетенції (колегіальні виконавчі органи, мери, управляючі) та органів галузевої та спеціальної компетенції (департаменти, бюро, інспектури).

Адміністративні органи загальної компетенції відіграють керівну роль відносно інших ланок виконавчого апарату. Особливо великий вплив у справах місцевого самоврядування мають мери. Нерідко вони одноосібно вирішують питання найму та звільнення муніципальних службовців, мають право накладати вето на рішення муніципальних рад, а також інші права.

Структура виконавчих апаратів місцевого самоврядування досить строката.

Найбільш стабільним та достатньо вагомим елементом місцевого самоврядування є чиновницький апарат: різні департаменти, бюро, комітети. Відповідальні посадовці місцевих органів призначаються та звільняються головою муніципальної адміністрації (мером, керуючим, колегіальним виконавчим органом) або радою. У деяких країнах окремі категорії посадових осіб муніципалітетів обираються населення, що дає їм незалежність у стосунках з муніципальною радою. Ця система особливо поширена в США, де, наприклад, у графствах шляхом виборів заміщається посада шерифа – керівника місцевої поліції, коронера, який виконує деякі слідчі функції, кошторисник). Кошторисник, клерк та деякі інші посадовці міського врядування в США обираються більш ніж у половині міст з населенням понад 5 тис. осіб.

Загальними юридичними принципами взаємовідносин муніципальних органів з центральною владою є законодавче врегулювання організації та діяльності муніципалітетів у поєднанні з судовим та адміністративним наглядом за законністю їхніх дій. Муніципальні органи також мають право на судовий захист.

 

Питання для самоконтролю

1. Сформулюйте поняття місцевого управління і самоврядування.

2. Назвіть основні системи організації влади на місцях. У чому їх сутність?

3. Назвіть основні теорії місцевого управління. Охарактеризуйте кожну з них.

4. Назвіть основні риси адміністративно-територіального устрою зарубіжних країн.

5. Структура, компетенція і порядок діяльності муніципальних рад.

6. Компетенція органів місцевого управління в зарубіжних країнах. Перелічите основні методи муніципальної діяльності.

Питання для самостійного вивчення

1. Яка система органів управління па місцях у США, Великобританії, Японії, ФРН, Франції?

2. Як організуються муніципальні вибори в зарубіжних країнах?

3. Що складає фінансову базу органів управління і самоврядування?

4. Відносини органів місцевого управління з центральною владою.

5. Назвіть особливості місцевого управління в країнах Азії та Африки.




Переглядів: 1842

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 8. Судова влада у зарубіжних країнах | Тема 10. Конституційні засади Сполучених Штатів Америки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.