Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Реформи в промисловості та сільському господарстві

Реформи О. Косигінасистема заходів у промисловості та сільському господарстві, яка передбачала запровадження елементів економічного регулювання. Їх розробка і здійснення відбувалися за сприяння Голо­ви Ради міністрів СРСР О. Косигіна.

І етап. (1964— 1965 pp.) Перевірка на практиці та відпрацювання нових методів госпо­дарювання. Економічні експерименти.У 1964р. деякі об'єднання швейної промисловості УРСР пере­йшли на роботу за прямими зв'язками з крамницями. Виробниц­тво продукції безпосередньо залежало від її реалізації. У 1965р. у Львівському раднаргоспі на підприємствах машино­будівної, вугільної, приладобудівної промисловості, галузей лег­кої промисловості було запроваджено госпрозрахунок, змінено систему планування, поліпшено матеріальне стимулювання. У 1965р. опробовано нову систему преміювання інженерно-тех­нічного персоналу (85 підприємств) і робітників (90 підприємств)

Висновок. Позитивні результати експериментів засвідчили необхідність переходу від адміністративних до економічних методів управління госпо­дарством.

II етап. (1965— 1969 рр.) Сільське господарствоУ листопаді 1964 р. були скасовані всі рішення 1959—1963 pp., які обмежували розвиток особистих підсобних господарств. У березні 1965 р. відбувся пленум ЦК КПРС, який намітив за­ходи щодо розвитку сільського господарства. Пленум змінив практику планування: план заготівлі сільськогоспо­дарськими підприємствами продукції почали складати не на рік, а на тривалу перспективу. Було підвищено основні за­купівельні ціни. Скасовувався порядок щорічних змін у за­готівельних цінах залежно від урожайності. Вводилася додат­кова оплата праці працівників, які вирощували рис, просо, гречку, соняшник. Запроваджувалась вільна заготівля с/г продукції у населення за сталими цінами. За здачу колгоспами понадпланової продукції встановлювала­ся 50% надбавка від вартості. Зросли капіталовкладення в розвиток с/г, обсяги зрошення і меліорації земель.

Промисловість та система управління.У вересні 1965 р. відбувся пленум ЦК КПРС, який визначив програму реформ у промисловості. На пленумі було прийнято рішення про ліквідацію раднаргоспів і відновлення галузевої системи управління через союзні та союзно-республіканські міністерства (фактично галузеві монополії).

Було проведено реорганізацію органів управління, у результаті якої в УРСР було утворено 22 союз­но-республіканських і 7 республіканських міністерств.

Удосконалення системи планування.Підвищення наукового рівня роботи планових органів, за­безпечення сталості планових завдань, перехід до складан­ня п'ятирічних планів із розбивкою найважливіших за­вдань по роках.

Посилення стимулювання виробництва.Замість фонду підприємства утворювалися три самостійні фонди: розвитку виробництва (для поповнення основних фондів, запровадження нової техніки, технологій тощо); матеріального заохочення (для преміювання, одноразового заохочення, матеріальної допомоги); соціально-культурних заходів та житлового будівництва (використовувався для будівництва і капітального ремонту житла, культурно-по­бутових установ, для поліпшення обслуговування праців­ників).

Висновки. Реформи не мали комплексного характеру, загалом вони об­межилися промисловістю. Реформи в промисловості прагнули поєдна­ти непоєднуване: розширити самостійність підприємств і відновити всевладдя галузевих міністерств. Зрештою останні звели нанівець будь-яку самостійність підприємств.

Економісти називають восьму п'ятирічку (1966-1970) «золотою»: її результати були найкращими за останні 35 років. Приріст національного доходу склав 39% за п'ятирічку. На деякий час підприємства одер­жали відносну самостійність, робітники, інженерно-технічні працівники і службовці відчули зв'язок між своїм вкладом у виробництво і за­робітною платою. У ці роки завершилося споруджен­ня найбільших у Європі Придніпровської, Зміївської, Бурштинської, Старобешівської і Луганської тепло­вих електростанцій. Було створено єдину енергосисте­му республіки з підключенням до неї промислових підприємств, радгоспів і колгоспів. Завдяки цьому на початку 70-х років було повністю завершено елект­рифікацію сіл України,

Прискорення темпів розвитку народного госпо­дарства було безпосереднім наслідком економічної реформи 1965 p. і тривало доти, доки діяли основні її принципи.

З початку 70-х років економічна ситу­ація в Україні різко змінилася. Все відчутніше поча­ли проявлятися ознаки спаду виробництва. Промис­ловість працювала неритмічно. Тижні простою змінювалися лихоманкою «штурмівщини». Якість продукції була надзвичайно низькою. Радянські то­вари на зовнішньому ринку були неконкурентоспро­можними.

У сфері управління й далі процвітали бюрократизм і формалізм, реформи ніяк не відбилися на матеріальному становищі робітників. Економіка України продовжувала розви­ватися екстенсивно: зростала чисельність робітників, обсяг промислової продукції збільшував­ся за рахунок нових підприємств, продуктивність праці знижувалася.

Рівень спрацьованості основних фондів в республіці зріс від 28 % у 1961 р. до 43 % у 1985 p., що був найбільшим, ніж загалом по всій країні.

70-80-ті роки відзначалися подальшим наступом центру на національні інтереси союзних республік, посиленням централізму в управлінні народним господавством СРСР. Де, що, скільки і коли будувати - вирішували союзні міністерства. У результаті відновлювалась стара структура промислового виробництва, котра грунтувалася на наявних природних ресурсах і кадрах робітників та інженер­но-технічних працівників. Першочергова увага нада­валася вугільній промисловості, чорній металургії, важкому і електротехнічному машинобудуванню. В Україні спо­руджувалися нові гірничо-збагачувальні, трубні, ме­талургійні заводи та інші промислові гіганти. Нерід­ко вони будувалися за застарілими проектами і техно­логіями, забруднювали природне середовище.

Одночасно погіршалося становище з водопоста­чанням, споживання питної води на одного міського жителя України було вдвічі меншим, ніж загалом в СРСР. У республіці інтенсивно будувалися підприємства «великої хімії». В економіці України переважала про­мисловість групи «А». В 1985 р. питома вага цієї групи в загальному обсязі продукції складала 72%, а групи «Б» - 28%. У загальному обсязі промислового виробництва продукція військового призначення сягала до 80%.

Вкрай низькою була механізація робіт. В умовах науково-технічної революції близько 40% промислових робітників працювали вручну. В будівництві таких було ще більше - 60%.

В Україні вироблялося 21% загальносоюз­ного обсягу електроенергії (8 атомних електро­станцій), причому в республіці ви­користовувалася лише частина, а решта передавала­ся до сусідніх республік і експортувалася за кордон. Виручені за продаж електроенергії кошти поступали у розпорядження центральних відомств.

Як і у попередні десятиліття, у 60-80-ті pp. Ук­раїна залишалася одним із найважливіших вироб­ників зброї й різноманітних видів військової техніки. В Дніпропетровську спо­руджений завод по виробництву ракетно-космічної техніки «Південмаш». В СРСР сформувався потужний ВПК, значна час­тина якого була розташована в Україні. Розростання воєнного сек­тора економіки здійснювалось за рахунок інших галу­зей виробництва і негативно позначалося на життєво­му рівні населення, на розвитку соціальної сфери. На потреби армії йшло до 20% валового національного продукту (ВНП). Замовлення військовиків виконували кращі підприємства; там працювали найбільш кваліфіковані робітники, вчені; туди йшла найбільш якісна сиро­вина і матеріали.

У перші роки перебування при владі Л. Брежнєва сільське господарство розвивалося відносно успішно. Впроваджувалися різні форми матеріального заохо­чення колгоспників. У 1966 -1967 pp. була введена га­рантована оплата праці працівників колгоспів, робітників і службовців радгоспів. Збільшувалося за­стосування мінеральних добрив. Впроваджувалися більш врожайні сорти зернових і технічних культур. Зміцнився кадровий склад спеціалістів колгоспів і радгоспів. Усе це сприяло помітному зростанню сільсько-господарського виробництва, валова про­дукція якого в 1966 - 1970 pp. збільшилася на 16,6 %.

Проте кризові явища в економіці СРСР в 70 - 80-х pp. особливо відчутно позначалися на сільському гос­подарстві. Приріст аграрного сектора економіки Ук­раїни в роки дев'ятої п'ятирічки у порівнянні з попе­редньою п'ятирічкою значно зменшився і дорівнював лише 15,5%. У наступні роки тен­денція до спаду сільськогосподарського виробництва збереглася. У роки десятої п'ятирічки (друга полови­на 70-х років) приріст продукції аграрного сектора економіки становив щорічно 1,5%, а в роки одинадцятої п'ятирічки - всього 0,47%.

Штучні моря і водойми в басейнах рік поглинули близько 1 млн. гектарів родючих земель. Зростаючими темпами знищувалося основне національне багатство України - її землі. Близько 2 % найкращих ґрунтів було змито штучними моря­ми та великими водосховищами, утвореними в ба­сейні Дніпра та інших регіонах України, були підтоп­лені або засолені. Крім того, ще 6% земель, придат­них для с/г, опи­нилося в критичному стані внаслідок водної та вітро­вої ерозії. Щороку під будівництво промислових об'єктів відводилося 135-140 тис. га землі.

Ціни на сільськогоспо­дарську техніку постійно підвищувалися, а на сільгосппродукцію залишалися без змін. Ніякої ува­ги не приділялося соціальній та духовній сфері на селі. Сотні українських сіл обезлюдніли і припини­ли своє існування.

За таких умов тисячі сільських мешканців, особ­ливо молоді подавалися у місто. Протягом 60-х - першої половини 80-х р. питома вага сільських жи­телів у складі всього населення Української РСР знизилася більш як на 16 %. За цей час з ук­раїнського села виїхало 4,6 млн. осіб.

Займаючи 5-6 % сільськогосподарсь­ких угідь присадибних ділянках селян, давали третину всього обсягу вироб­леного м'яса, чверть молока і майже 40% картоплі. Отже, в 70-80-ті pp. народне господарство України вступило в смугу глибокої кризи. В її основі було прагнення партійно-державних верхів будь-що зберег­ти у недоторканому вигляді стару систему управління промисловістю, колгоспно-радгоспний спосіб господа­рювання.

 




Переглядів: 4296

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Політика В. Щербицького (1972-1989 pp.) | Заняття18

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.