МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Ірраціоналізм у сучасній філософіїІрраціоналізм –вчення, згідно з яким основою світу є щось нерозумне (воля, інстинкт), а джерелом пізнання – інтуїція, почуття. Каркегор і Шопенгауер – мислителі, яких вважають засновниками сучасного ірраціоналізму. Ірраціоналізм проголошує основою світу і людини (отже, основою світогляду) волю, інстинкти, життєві поривання, протиставляючи їх розумові, вважаючи їх такими, що вислизають з раціоналістичної схеми, непідвладні розумному пізнанню та регулюванню. Одним із засновників ірраціоналізму Нового часу був датський теолог і філософ Сьорен Керкегор (1813 – 1855). Основні погляди : - зміщує центр філософської проблематики з гносеології до етики; - обрав не всезагальні істини, а існування одиниці (одиничної конкретної людини), він абсолютизує одиницю, ставить її над родом; - різко виступив проти всевладдя розуму (і відповідно принципу необхідності) у філософії; - розум, пізнання він розглядає як щось вороже вірі, людському існуванню взагалі, як те, що обтяжує людський вибір. Бог у його вченні є ірраціональною істотою; - у концепції моралі Керкегор виділяє естетичний (тобто чуттєвий), етичний (заснований на розумі) і релігійний рівні моралі. Своєрідність його концепції полягає в тому, що він розмежовує і навіть протиставляє і релігійний рівні моральності. Він різко виступив проти ототожнення божественного і людського. Артур Шопенгауер (1788 – 1860) – німецький філософ, засновник волюнтаризму. Волюнтаризм – філософська течія, яка проголошує основою світу волю, протиставляючи її розуму. Світ, за Шопенгауером, існує тільки для суб'єкта як його уявлення, тобто як предмет свідомості. Згідно з його ученням, за кожним конкретним феноменом «світу уявлень» приховується його «ідея», всезагальне. «Філософія життя» Наприкінці XIX – у першій чверті XX ст. в Європі набула популярності «філософія життя», найпомітнішими представниками якої були Ф. Ніцше, З. Фрейд, А. Бергсон, які відійшли від онтологічної та гносеологічної проблематики. Їх мало цікавив об'єктивний світ і наукова істина, а більше хвилювала людина, світ людського життя. А сама людина розглядалася ними насамперед як земна біологічна істота - з волею, інстинктами, підсвідомим. Філософія життя– напрям у некласичній філософії кінця XIX – початку XX ст., представники якого проголосили життя (в біологічній, психологічній формах) основним предметом філософії. Фрідріх Ніцше. Центральним поняттям його філософії є «життя», виявами якого є «становлення» і «воля».Він змальовує динамічну, процесуальну картину світу. Життя – постійне становлення, бродіння, процес. «Воля» у Ніцше – рушійна сила будь-яких процесів у неорганічному світі, боротьба за виживання, за розширення власного Я, самоствердження. Це – воля до влади. Людину Ніцше розглядає як біологічну, недовершену, хвору істоту, оскільки в ній тваринні інстинкти значною мірою підмінені розумом. Він заперечував абсолютність моральних цінностей, зокрема добра. Ніцше заявив: «Бог – помер». Він одним з перших зафіксував конфлікт між біологією людини і культурою.
|
||||||||
|