Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ХІІ пара – під’язиковий.

 

Черепно-мозкові нерви: І- нюховий; ІІ- зоровий; ІІІ- окоруховий;

ІV- блоковий; V- трійчастий;

VІ- відвідний; VІІ- лицевий;

VІІІ- переддверно- завитковий;

ІХ- язикоглотковий; Х- блукаючий;

ХІ- додатковий; ХІІ- під’язиковий.

3.1.5. Розвиток нервової системи. Вікові зміни структури і функцій різних

відділів ЦНС. Розвиток функціональних можливостей нейронів різних зон

КВП. Удосконалення регуляційної і координаційної функцій нервової

системи.

У дітей нервова система більш збудлива, ніж у дорослих.Внаслідок високої збудливості нервова система дітей швидше виснажується. Цю особливість центральної нервової системи дітей слід враховувати вчителям при організації навчально-виховної роботи в школі. Так, якщо на уроці діти довгий час займаються одноманітною розумовою працею, при якій збуджуються одні й ті самі ділянки центральної нервової системи, то остання швидко стомлюється і діяльність її дуже утруднюється. В результаті в дітей знижується інтерес , увага і взагалі їх працездатність. Тому на уроках вчительмусить застосовувати різні методи і прийоми роботи, тривалість кожного з яких повинна бути , по можливості, невеликою. При зміні методів і видів роботи навантаження з одних ділянок центральної нервової системи переноситься на інші, і тому значно віддаляється час настання її стомлення.

З цією метою після тривалої розумової праці слід влаштовувати перерви, протягом яких нервові центри, що посилено працювали, могли б відпочити.

В новонародженої дитини спинний мозокуже функціонує. Але він ще не повністю розвинений як функціонально, так і морфологічно. Вага спинного мозку в дітей ще порівняно невелика і збільшується аж до повної зрілості (табл..).

  Вік   Вага спинного мозку в г. Відношення ваги спинного мозку до ваги головного мозку
2 тижні 6 місяців 1 рік 5 років 14 років Доросла Людина 5,4 7,0 9,5 17,5 22,0 35,0 1: 87 1: 94 1: 100 1: 69 1: 55 1: 38

Одночасно із збільшенням ваги спинного мозку змінюється і його довжина, яка у чоловіків досягає 46см, а у жінок – 41-42см. Спинний мозок росте в довжину повільніше, ніж хребет.

Провідні шляхидосить розвинені вже на момент народження. Мієлінізація їх волокон закінчується до 3 місяців, тоді як у периферичних нервах тягнеться до 3 років і більше.

У дітей довгастий мозоківароліїв міст на день народження цілком розвинені і дозрілі у функціональному відношенні. У новонароджених дітей мозочокрозвинений ще слабо, півкулі його невеликі, борозни неглибокі. Швидкий ріст мозочка починається з першого року життя. До трьох років мозочок дитини наближається до мозочка дорослої людини, в зв’язку з чим розвивається здатність зберігати рівновагу тіла і координувати рухи.

Функціонально вегетативна нервова системав основному формується вже на першому році життя дитини. Характерним для вегетативної нервової системи дітей дошкільного і молодшого шкільного віку є ще не цілковита зрівноваженість симпатичного і парасимпатичного відділів її щодо впливу їх на іннервовані органи. У більшості дітей, особливо до 7 років, переважаєвплив парасимпатичної нервової системи. Внаслідок цього в таких дітей часто бувають порушення ритму дихання і серцевої діяльності, звуження зіниці, часто змінюється колір обличчя ( почервоніння і збліднення ), підвищена пітливість і ін.

Такі односторонні впливи парасимпатичної нервової системи особливо різко виражені у фізично ослаблених і хворих дітей. Але є діти, в яких переважає вплив симпатичної нервової системи. В таких дітей спостерігається підвищена збудливість нервів, що регулюють діяльність серця і кровоносних судин. Крім того, в них помітна блідість і сухість шкіри та слизових оболонок, розширення очної щілини і зіниці, мерзлякуватість, ніжність всього складу тіла і ін. Вплив того або іншого відділу вегетативної нервової системи у дітей може змінюватись залежно від впливів зовнішнього середовища та змін, що відбуваються в організмі.

У новонародженої дитини центральна нервова система ще дуже слабо розвинена.А найменш розвиненою з усіх відділів центральної нервової системи є кора великих півкуль головного мозку.

Головний мозоку дітей, особливо у новонароджених, відзначається своїм значним відносним розміром. Так, відношення ваги головного мозку до ваги тіла у новонародженої дитини становить 1:9, а у дорослої людини 1:40. Проте, абсолютна вага головного мозку у дітей менша, ніж у дорослих людей, що видно з таблиці:

 

Середня вага головного мозку дітей ( у г.)

Вік Хлопчики Дівчатка
Новонароджена дитина 2 роки 3 роки 5 років 9 років

 

Вага головного мозку у дітей найінтенсивніше збільшується у перші роки життя, чому сприяє посилене кровопостачання мозку в цей період. До кінця третього року життя вага головного мозку збільшується втричі. В основному вага головного мозку збільшується в період від народження до 9 років. Головний мозок немовлятиякісно ще мало розвинений, хоч і має велику масу. Поверхня кори великих півкуль у дітей в перші місяці їх життя порівняно гладенька. Головні борозни хоч і помітні вже, але неглибокі, а борозни другого і третього порядків ще не сформувались. Закрутки ще не чітко виражені. Нервових клітин у великих півкулях новонародженої дитини майже стільки, скільки й у дорослої людини (від 14-17 до 50-80 млрд.), але вони ще дуже прості за своєю будовою, мають майже веретеноподібну форму з невеликою кількістю відростків, а дендрити їх ще тільки починають формуватися.

Після народження нові високодиференційовані нервові клітини появляються в невеликій кількості. У трирічної дитини вже чітко виражене диференціювання клітин кори головного мозку, які на цей час мало чим відрізняються від клітин дорослої людини.

Ускладнення будови нервових клітинвідбувається повільно і триває до 40 і більше років. Хоч основна маса нервових клітин після народження і втрачає здатність до розмноження, проте вони ще протягом багатьох років збільшуються в розмірах, поступово розвиваються їх відростки, у дендритів утворюються деревовидні розгалуження. Тільки група клітин, що регулюють координацію смоктальних м’язів, добре розвинена у новонародженої дитини. Диференціювання клітин кори великих півкуль відбувається в основному до 7-8 років. Так, вже на сьомому році життя в мозковій корі чітко вирисовується диференціювання на 6 шарів клітин. Борозни починають утворюватись на 3-5 місяцях утробного життя. У семимісячного плода є майже всі великі борозни.Після народження дуже швидкий розвиток борозен і закруток сповільнюється, але продовжується до 1-2 років.

У п’ятирічної дитини, незважаючи на зовнішню схожість з поверхнею мозку дорослої людини, борозни ще не досягають повної глибини, інше співвідношення часток мозку. Спочатку розвиваються глибокі шари кори, а потім уже поверхневі. Мієлінізація починається ще в утробному періоді розвитку і триває після народження. В головному мозку раніше мієлінізуються доцентрові шляхи і через 5-6 місяців , а іноді через 4-10 років після народження – відцентрові. До двох років закінчується мієлінізація зорових і слухових шляхів. Мієлінізація всіх спинномозкових нервів закінчується до трьох років ( іноді до 5-10), але мієлінова оболонка і осьовий циліндр ростуть і після трьох років. У молодшому шкільному віці і в період статевого дозріванняу дітей триває дальший розвиток центральної нервової системи: удосконалюються окремі нервові клітини і розвиваються нові нервові шляхи, відбувається функціональний розвиток всієї нервової системи, відмічається посилений ріст лобових часток великих півкуль, у зв’язку з чим збільшується точність і координованість рухів.

 

 




Переглядів: 353

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
VІІІ пара – слуховий | Модуль 3. Нервові та гуморальні механізми регуляції функцій організму та їх розвиток.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.