Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБНА РИТОРИКА?

Міністерство освіти і науки україни

Українська інженерно-педагогічна академія

Котелевцева Н.П.

РИТОРИКА

Конспект лекцій

Затверджено

Методичною Радою Української

Інженерно-педагогічної академії

Протокол № ___ від _________

Артемівськ, 2011

УДК 808.5 (075.8)

Рецензент:

Малазонія С.В. –к. псих. н., доцент кафедри охорони праці і інженерної педагогіки ННППІ Української інженерно-педагогічної академії

 

Котелевцева Н.П.

Риторика: конспект лекцій для студентів всіх форм навчання інженерно-педагогічних спеціальностей. – Артемівськ: ННППІ, 2011. – 75 с.

Затверджено

Методичною Радою Української

інженерно-педагогічної академії

Протокол № ___ від _________

 

Зміст

   
Модуль 1. Поняття про риторику як науку красномовства та основні етапи її розвитку  

 

1. Риторика і красномовство. Міфологія красномовства  
2. Компоненти класичної риторики  
3. Основний принцип сучасної риторики  
4. Основні етапи розвитку риторики  
5. Висновки  
   
Модуль 2. Риторика як мистецтво виголошення успішної промови  
1. Основні закономірності риторики  
2. Концептуальний закон риторики.  
3. Моделювання аудиторії  
4. Прийоми стратегії та тактики у підготовці до виступу  
5. Диспозиція як структура майбутнього тексту промови  
6. Логічна і паралогічна демонстрація. Аналогійна аргументація   7. Місце пам’яті у житті людини   8. Акція та релаксація  
   
   
Література  

РИТОРИКА – ЦЕ РОЗКІШ ЧИ НЕОБХІДНІСТЬ?

ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБНА РИТОРИКА?

Вступ.Напевно, кожному з вас знайомий тяжкий процес творчості, коли потрібно підготуватися до виступу на конференції чи зборах, написати курсову роботу або реферат, звернутися до кого-небудь з діловим листом, відстояти свою точку зору в суперечці. За даними психологів мовленнєве заціпеніння переживають і досить розумні , освічені, начитані особи, які володіють широким, багатим словниковим запасом. Задумайтесь, як часто в результаті викривленої або неточно висловленої думки виникає конфлікт, суперечка, розрив стосунків? До чого, зрештою, може призвести відсутність взаємо- порозуміння?

Слабкий рівень або навіть відсутність навичок спілкування, уміння слухати один одного, розуміти та домовлятися може призвести до непорозуміння, конфлікту, сварки, ворожнечі, війни. Ми часто забуваємо, що спілкування – це двосторонній процес: люди розуміють і сприймають того, хто сам уміє слухати та водночас відчувати, як його промова та вислови сприймаються іншими.

Навчитися спілкуватися можна лише відмовившись від аксіоми «Я: ПРАВИЙ», як непохитної точки зору; необхідно уміти визнавати свої помилки. Завжди, в будь-якому діалозі нам слід пам’ятати про це. А мета спілкування – рух до істини, наближення до неї всіх учасників діалогу, в котрому кожен шукає свою правду. В сучасному світі вкрай необхідно уміти знаходити шляхи до діалогу, вихід з найнебезпечніших ситуацій, уміти домовлятися, слухати, відокремлювати зерна істини від лузги амбіцій.

Уміння розуміти та переконувати, слухати та чути дається не тільки від природи або працею самовиховання. Воно досягається також і спеціальним навчанням, оволодінням цілою системою мовленнєво-розумових операцій, яким навчали всіх культурних людей з найдавніших часів. Ці завдання виконувала риторика, і вона була створена давньогрецькими філософами-риторами.

Історично склалось так, що риторика служила в основному ораторському мистецтву, а не повсякденному мовленню. Однак поняття «риторика», ширше за поняття «ораторське мистецтво» і не зводиться до нього. Воно охоплює широке коло знань, вмінь, навичок: від виникнення ідеї, задуму мовлення і до безпосереднього мовленнєвого процесу та мовленнєвої взаємодії. Тому риторика у сучасних умовах – це наука про мовленнєву доцільність, про усвідомлену та коректну повсякденну розумово-мовленнєву діяльність.

Вам доведеться жити у складному та повному протиріч суспільстві. З одного боку –це світ найновіших досягнень техніки, світ відкритих кордонів та великих можливостей для Вашого розвитку. Наприклад, мандрувати, отримувати будь-яку інформацію в Інтернеті. А з іншого боку, це світ, у якому багато людей мало спілкується, вони самотні, позбавлені звичної системи моральних цінностей, живуть бідним духовним життям. Багато випускників шкіл не можуть спілкуватися в різних життєвих ситуаціях: виступати з інформаційним повідомленням, докладом; брати участь у дискусіях, переконливо

аргументуючи свою точку зору; писати офіційні листи; виступати з публічною промовою; ввічливо попросити, відмовити, порадити, оцінити щось тощо.

Риторика як навчальна дисципліна відповідає цьому важливому соціальному замовленню. Вона вчить аналізувати різні обставини спілкування: враховувати, з ким він говорить, для чого, де, коли і як – адекватній мовленнєвій поведінці. Аналізуючи приклади успішного та неуспішного спілкування, створюючи свої власні висловлювання при рішенні риторичних задач, оцінюючи чуже і своє мовлення, Ви зможете розвивати уміння адаптуватися до умов життя, що постійно змінюються, рефлексувати з приводу своєї мовленнєвої поведінки. Так риторика допоможе Вам стати особистістю, яка здійснює менше помилок у спілкуванні, і тим самим уникнути стресів.

Риторика готує Вас до майбутнього життя – успішної роботи в колективі, коли вимагається взаємодіяти з колегами, шукати оптимальне рішення проблеми разом з співробітниками та начальством і т. ін.

Риторика вчить гуманітарному мисленню людей, які звикли ділити світ на чорне та біле, вірне і невірне – вчить шукати різні варіанти рішення однієї і тієї ж задачі. Наприклад, як відмовити, не образивши людини? Як відстояти свої переконання, не посварившись з опонентом? Таким чином, риторика вчить позитивному ставленню до людей, до світу. Крім того, вона допомагає усвідомити деякі моральні цінності, і ті, які пов’язані з спілкуванням, значенням слова у житті людини. Так, риторика вчить: будьте уважними до свого слова, допомагайте іншим і словом, і справою, спілкуйтеся так, як Ви хотіли б, щоб спілкувались з Вами.

Риторика також вчить важливим загально-навчальним умінням, які характеризують рівень функціональної грамотності, наприклад, умінню вибирати значиму інформацію з тексту; виділяти головне; інтерпретувати та переробляти інформацію, представляючи її в декількох формах (схемах, таблицях, діаграмах і т. ін.); стисло передавати зміст; реалізовувати такі тексти як відгук, реферат, доклад і т. ін.

Ні для кого не секрет, що в останній час відбувається зниження рівня мовленнєвої культури. Наприклад, ми чуємо невірні наголоси у мовленні дикторів, грубі слова у мовленні учасників теле- та радіопередач, спостерігаємо некоректну мовленнєву поведінку у найрізноманітніших сферах спілкування. Риторика багато в чому виховує неприйняття цих негативних явищ і тим самим сприяє підвищенню мовленнєвої культури ( а значить і культури взагалі). Адже культура, на думку науковців, це те, як ми спілкуємось.

Не випадково у всьому світі при модернізації освіти у центрі виявляються питання комунікативної компетенції. Від комунікативних умінь багато в чому залежать і особисті успіхи. І успіхи суспільства в цілому.

Ось чому риторика як наука про культуру спілкування, культуру мовлення ввірвалась у третє тисячоліття.

Сучасна риторика, у центрі якої людина, що спілкується, об’єднала у нерозривне ціле різні знання про людину з теорії комунікації, психології спілкування, лінгвістики, етики, соціології, логіки, семіотики тощо. Таким чином, риторика вчить спілкуванню на новому етапі розвитку суспільства, в умовах відкритості інформаційного простору, колосальних можливостей інформаційних технологій. Саме цим відрізняється сучасна риторика від тієї, якою вона була ще кілька десятиліть тому.

Як показує багаторічний досвід, комунікативні уміння формуються тільки в результаті цілеспрямованої роботи, заснованої на спеціальних методах та прийомах. Ця робота може бути реалізована тільки у межах особливого предмета зі своїм змістом, логікою викладу та технологією.

Проведіть самоаналіз своєї підготовки у вмінні вести діалог, дискусію, просто розмову. Спробуйте чесно дати відповідь на запитання:

- що Ви більше любите: говорити чи слухати?

- чому віддаєте більшу перевагу - самотності чи спілкуванню?

- на пропозицію викладача виступити перед товаришами групи Ви відмовитесь чи охоче приймете цю пропозицію?

- якщо треба дати оцінку виступу свого однокурсника, Ви спробуєте відмовчатись чи охоче дасте оціните його словесну роботу?

- у дискусії про питання, які Вас цікавлять, ви вмієте дослухати до кінця Вашого опонента чи перебиваєте його, щоб висловити свою думку?

Якщо Ви дасте відповідь на ці питання і зрозумієте, що більше любите говорити, відмовляєтесь від виступів, віддаєте перевагу самотності, не спішите дати оцінку словесній діяльності свого одногрупника, у розмові перебиваєте свого опонента, не дослухавши його до кінця, то риторика – це саме та дисципліна, яка допоможе Вам у повноцінному спілкуванні. Якщо ви дали протилежні відповіді, то вище названа дисципліна допоможе удосконалити ваші уміння та навички у комунікативній діяльності.

Успіхів Вам у вдосконаленні мовленнєвої культури для здійснення Ваших мрій у професійній діяльності!




Переглядів: 4388

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
По принципам обслуговування | ЛЕКЦІЯ 1

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.