МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБНА РИТОРИКА?Міністерство освіти і науки україни Українська інженерно-педагогічна академія Котелевцева Н.П. РИТОРИКА Конспект лекцій Затверджено Методичною Радою Української Інженерно-педагогічної академії Протокол № ___ від _________ Артемівськ, 2011 УДК 808.5 (075.8) Рецензент: Малазонія С.В. –к. псих. н., доцент кафедри охорони праці і інженерної педагогіки ННППІ Української інженерно-педагогічної академії
Котелевцева Н.П. Риторика: конспект лекцій для студентів всіх форм навчання інженерно-педагогічних спеціальностей. – Артемівськ: ННППІ, 2011. – 75 с. Затверджено Методичною Радою Української інженерно-педагогічної академії Протокол № ___ від _________
Зміст
РИТОРИКА – ЦЕ РОЗКІШ ЧИ НЕОБХІДНІСТЬ? ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБНА РИТОРИКА? Вступ.Напевно, кожному з вас знайомий тяжкий процес творчості, коли потрібно підготуватися до виступу на конференції чи зборах, написати курсову роботу або реферат, звернутися до кого-небудь з діловим листом, відстояти свою точку зору в суперечці. За даними психологів мовленнєве заціпеніння переживають і досить розумні , освічені, начитані особи, які володіють широким, багатим словниковим запасом. Задумайтесь, як часто в результаті викривленої або неточно висловленої думки виникає конфлікт, суперечка, розрив стосунків? До чого, зрештою, може призвести відсутність взаємо- порозуміння? Слабкий рівень або навіть відсутність навичок спілкування, уміння слухати один одного, розуміти та домовлятися може призвести до непорозуміння, конфлікту, сварки, ворожнечі, війни. Ми часто забуваємо, що спілкування – це двосторонній процес: люди розуміють і сприймають того, хто сам уміє слухати та водночас відчувати, як його промова та вислови сприймаються іншими. Навчитися спілкуватися можна лише відмовившись від аксіоми «Я: ПРАВИЙ», як непохитної точки зору; необхідно уміти визнавати свої помилки. Завжди, в будь-якому діалозі нам слід пам’ятати про це. А мета спілкування – рух до істини, наближення до неї всіх учасників діалогу, в котрому кожен шукає свою правду. В сучасному світі вкрай необхідно уміти знаходити шляхи до діалогу, вихід з найнебезпечніших ситуацій, уміти домовлятися, слухати, відокремлювати зерна істини від лузги амбіцій. Уміння розуміти та переконувати, слухати та чути дається не тільки від природи або працею самовиховання. Воно досягається також і спеціальним навчанням, оволодінням цілою системою мовленнєво-розумових операцій, яким навчали всіх культурних людей з найдавніших часів. Ці завдання виконувала риторика, і вона була створена давньогрецькими філософами-риторами. Історично склалось так, що риторика служила в основному ораторському мистецтву, а не повсякденному мовленню. Однак поняття «риторика», ширше за поняття «ораторське мистецтво» і не зводиться до нього. Воно охоплює широке коло знань, вмінь, навичок: від виникнення ідеї, задуму мовлення і до безпосереднього мовленнєвого процесу та мовленнєвої взаємодії. Тому риторика у сучасних умовах – це наука про мовленнєву доцільність, про усвідомлену та коректну повсякденну розумово-мовленнєву діяльність. Вам доведеться жити у складному та повному протиріч суспільстві. З одного боку –це світ найновіших досягнень техніки, світ відкритих кордонів та великих можливостей для Вашого розвитку. Наприклад, мандрувати, отримувати будь-яку інформацію в Інтернеті. А з іншого боку, це світ, у якому багато людей мало спілкується, вони самотні, позбавлені звичної системи моральних цінностей, живуть бідним духовним життям. Багато випускників шкіл не можуть спілкуватися в різних життєвих ситуаціях: виступати з інформаційним повідомленням, докладом; брати участь у дискусіях, переконливо аргументуючи свою точку зору; писати офіційні листи; виступати з публічною промовою; ввічливо попросити, відмовити, порадити, оцінити щось тощо. Риторика як навчальна дисципліна відповідає цьому важливому соціальному замовленню. Вона вчить аналізувати різні обставини спілкування: враховувати, з ким він говорить, для чого, де, коли і як – адекватній мовленнєвій поведінці. Аналізуючи приклади успішного та неуспішного спілкування, створюючи свої власні висловлювання при рішенні риторичних задач, оцінюючи чуже і своє мовлення, Ви зможете розвивати уміння адаптуватися до умов життя, що постійно змінюються, рефлексувати з приводу своєї мовленнєвої поведінки. Так риторика допоможе Вам стати особистістю, яка здійснює менше помилок у спілкуванні, і тим самим уникнути стресів. Риторика готує Вас до майбутнього життя – успішної роботи в колективі, коли вимагається взаємодіяти з колегами, шукати оптимальне рішення проблеми разом з співробітниками та начальством і т. ін. Риторика вчить гуманітарному мисленню людей, які звикли ділити світ на чорне та біле, вірне і невірне – вчить шукати різні варіанти рішення однієї і тієї ж задачі. Наприклад, як відмовити, не образивши людини? Як відстояти свої переконання, не посварившись з опонентом? Таким чином, риторика вчить позитивному ставленню до людей, до світу. Крім того, вона допомагає усвідомити деякі моральні цінності, і ті, які пов’язані з спілкуванням, значенням слова у житті людини. Так, риторика вчить: будьте уважними до свого слова, допомагайте іншим і словом, і справою, спілкуйтеся так, як Ви хотіли б, щоб спілкувались з Вами. Риторика також вчить важливим загально-навчальним умінням, які характеризують рівень функціональної грамотності, наприклад, умінню вибирати значиму інформацію з тексту; виділяти головне; інтерпретувати та переробляти інформацію, представляючи її в декількох формах (схемах, таблицях, діаграмах і т. ін.); стисло передавати зміст; реалізовувати такі тексти як відгук, реферат, доклад і т. ін. Ні для кого не секрет, що в останній час відбувається зниження рівня мовленнєвої культури. Наприклад, ми чуємо невірні наголоси у мовленні дикторів, грубі слова у мовленні учасників теле- та радіопередач, спостерігаємо некоректну мовленнєву поведінку у найрізноманітніших сферах спілкування. Риторика багато в чому виховує неприйняття цих негативних явищ і тим самим сприяє підвищенню мовленнєвої культури ( а значить і культури взагалі). Адже культура, на думку науковців, це те, як ми спілкуємось. Не випадково у всьому світі при модернізації освіти у центрі виявляються питання комунікативної компетенції. Від комунікативних умінь багато в чому залежать і особисті успіхи. І успіхи суспільства в цілому. Ось чому риторика як наука про культуру спілкування, культуру мовлення ввірвалась у третє тисячоліття. Сучасна риторика, у центрі якої людина, що спілкується, об’єднала у нерозривне ціле різні знання про людину з теорії комунікації, психології спілкування, лінгвістики, етики, соціології, логіки, семіотики тощо. Таким чином, риторика вчить спілкуванню на новому етапі розвитку суспільства, в умовах відкритості інформаційного простору, колосальних можливостей інформаційних технологій. Саме цим відрізняється сучасна риторика від тієї, якою вона була ще кілька десятиліть тому. Як показує багаторічний досвід, комунікативні уміння формуються тільки в результаті цілеспрямованої роботи, заснованої на спеціальних методах та прийомах. Ця робота може бути реалізована тільки у межах особливого предмета зі своїм змістом, логікою викладу та технологією. Проведіть самоаналіз своєї підготовки у вмінні вести діалог, дискусію, просто розмову. Спробуйте чесно дати відповідь на запитання: - що Ви більше любите: говорити чи слухати? - чому віддаєте більшу перевагу - самотності чи спілкуванню? - на пропозицію викладача виступити перед товаришами групи Ви відмовитесь чи охоче приймете цю пропозицію? - якщо треба дати оцінку виступу свого однокурсника, Ви спробуєте відмовчатись чи охоче дасте оціните його словесну роботу? - у дискусії про питання, які Вас цікавлять, ви вмієте дослухати до кінця Вашого опонента чи перебиваєте його, щоб висловити свою думку? Якщо Ви дасте відповідь на ці питання і зрозумієте, що більше любите говорити, відмовляєтесь від виступів, віддаєте перевагу самотності, не спішите дати оцінку словесній діяльності свого одногрупника, у розмові перебиваєте свого опонента, не дослухавши його до кінця, то риторика – це саме та дисципліна, яка допоможе Вам у повноцінному спілкуванні. Якщо ви дали протилежні відповіді, то вище названа дисципліна допоможе удосконалити ваші уміння та навички у комунікативній діяльності. Успіхів Вам у вдосконаленні мовленнєвої культури для здійснення Ваших мрій у професійній діяльності!
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|