Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Еластичність попиту за ціною.

 

У теорії попиту і пропозиції важливе місце посідає окремий її розділ - теорія еластичності. Вона широко застосовується не лише в наукових дослідженнях, а й на практиці, її використання дозволяє підприємцям ухвалювати правильні рішення щодо рівня цін продажу, прогнозувати можливі надходження від реалізації власних товарів і послуг. Теорія еластичності знаходить застосування при виробленні економічної політики. Вона дозволяє відповідним урядовим органам за умови, що вони володіють необхідною інформацією, з високою точністю визначати можливі зміни в рівнях цін і обсягах продажу внаслідок змін ставок непрямих податків, надання дотацій окремим виробникам, виплати субсидій родинам з низькими доходами.

Глибоке розуміння теорії еластичності необхідне не лише для економістів, а й для юристів. Велика кількість проблем у сфері економіки України породжується, зокрема, тим, що наші законодавці у багатьох випадках не мають достатнього рівня економічних знань, не вміють прогнозувати можливі економічні наслідки юридичних законів, постанов, нормативних документів, що приймаються. Все це говорить про актуальність цієї теми.

Згідно із законом попиту споживачі зі зниженням ціни, як правило, купують більше товарів і послуг, і - навпаки. Однак ступінь реакції споживачів на зміни ціни може бути різним для різних благ. Більше того, як правило, реакція споживачів на зміну величини попиту на один і той же продукт суттєво змінюється у разі зміни його ціни у різних межах.

Економісти вимірюють ступінь чутливості споживачів щодо зміни ціни продукції, використовуючи концепцію цінової еластичності. Для попиту на деякі блага характерна відносна чутливість споживачів до зміни ціни; невеликі її зміни призводять до значних змін у кількості благ, що купуються. Попит на такі блага прийнято називати відносно еластичним або просто еластичним. Що стосується інших благ, то споживачі відносно нечутливі до змін в цінах на них, тобто істотні зміни ціни ведуть до незначної зміни обсягу покупок цих благ. У таких випадках попит відносно нееластичний або просто нееластичний за ціною.

Еластичність попиту за ціною становить собою відсоткову зміну величини попиту на товар, зумовлену одновідсотковою зміною його ціни, за незмінності всіх інших факторів, що впливають на обсяг попиту.

Ступінь цінової еластичності чи нееластичності попиту економісти вимірюють за допомогою коефіцієнта обчисленого за формулою:

Ця формула застосовується для будь-яких інтервалів змін ціни у випадку лінійних кривих попиту і для малих змін ціни у випадку кривих попиту довільного вигляду. У підручниках з економічної теорії лінійний випадок найкраще ілюструє всі важливі концепції еластичності.

Ціновий коефіцієнт еластичності попиту завжди має від’ємне значення, оскільки спадна крива попиту демонструє зворотну залежність між ціною і величиною попиту. Наприклад, якщо ціна деякого продукту зменшується, величина попиту на нього зростає. Тоді чисельник у формулі (1) буде додатним, а знаменник - від'ємним, що у підсумку дає від'ємний коефіцієнт.

Економісти домовилися ігнорувати від'ємний знак, і беруть до уваги дише абсолютну величину коефіцієнта цінової еластичності попиту. Можна сказати ще й так: економісти обчислюють коефіцієнт еластичності попиту за модулем, що дозволяє переписати формулу (1):

Тепер дамо інтерпретацію рівняння (2). Попит є еластичним, якщо одновідсоткова зміна ціни спричиняє більшу ніж на один відсоток зміну величини попиту на певний товар. Наприклад, якщо зниження ціни на 2% зумовлює зростання обсягу попиту на деякий продукт на 6%, то Еd = 3, і отже, попит є відносно еластичним. Очевидним є те, що у всіх схожих ситуаціях, коли попит є еластичним, коефіцієнт еластичності більший від одиниці, тобто Еd > 1. Якщо одновідсоткова зміна ціни спричиняє меншу ніж на один відсоток зміну величини попиту на певний товар, то попит є нееластичним, тобто виконується умова: Еd < І. Наприклад, якщо зниження ціни на 2% забезпечує зростання величини попиту на 1%, то Еd = 1/2. Між еластичним і нееластичним попитом виникає гранична ситуація, коли зміна ціни товару на 1% спричиняє зміну величини попиту на 1%. Наприклад, така ситуація буде, коли зменшення ціни якогось товару на 2% зумовить збільшення величини попиту на 2%. Економісти цей випадок, або ще кажуть тип еластичності попиту, називають одинично еластичним попитом за ціною.

Варто підкреслити, що вживаючи вираз «нееластичний» попит, економісти не мають на увазі абсолютну нечутливість споживачів до зміни ціни. Випадок, коли споживачі абсолютно нечутливі до зміни ціни певного товару, в економічній літературі виражають за допомогою терміну «абсолютно нееластичний» попит. Цей тип еластичності попиту простежується у випадку, коли зміна ціни не спричиняє ніякої зміни величини попиту на товар. Як приклад можна навести попит на інсулін хворих гострою формою цукрового діабету. І навпаки, коли економісти говорять про «еластичний» попит, вони не мають на увазі, що споживачі абсолютно чутливі до зміни ціни на якийсь товар. Випадок, коли споживачі абсолютно чутливі до зміни ціни певного товару, в економічній літературі прийнято виражати терміном «абсолютно еластичний» попит. Цей тип еластичності простежується у випадку, коли найменше зниження ціни товару спонукає споживачів збільшувати обсяг його купівлі від нуля до межі їхньої купівельної спроможності, і навпаки, коли найменше підвищення ціни зменшує величину попиту до нуля.

Замінюваність. Важливим чинником, що визначає еластичність попиту на товар, є наявність товарів-замінників (взаємозамінюваних товарів). Коли у товару є близький товар-замінник, то попит на нього має тенденцію до відносної еластичності, оскільки люди легко можуть переходити на товари-замінники у разі підвищення ціни на товар, еластичність якого розглядається. Наприклад, попит на кукурудзяну олію відносно еластичний, оскільки її можна легко замінити будь-якою іншою рослинною олією у процесі приготування їжі. З іншого боку, попит на сіль відносно нееластичний, оскільки для неї немає товарів-замінників.

Питома вага видатків на товар у бюджеті споживача. Чим більшою є частка видатків на деякий продукт у бюджетах його споживачів тим вищою буде за інших однакових умов еластичність попиту на нього. На такі товари, як сіль, сірники, олівці, питома вага яких у бюджеті родини незначна, попит відносно нееластичний. У той же час попит, скажімо, на легкові автомобілі, нерухомість є відносно еластичним, тому що ці товари займають вагоме місце у бюджеті споживача.

Предмети розкоші і предмети першої необхідності. Попит на предмети першої необхідності, як правило, нееластичний, а на предмети розкоші - еластичний. Хліб і електроенергія - предмети першої необхідності. Підвищення цін не спричиняє істотного зменшення їх споживання для побутових потреб. Попит на сіль звичайно є вкрай нееластичним, зокрема і тому, що вона є предметом першої необхідності.

Доповнюваність. Комплементарні товари (взаємодоповнювані товари) також відіграють певну роль у розумінні еластичності попиту. Якщо якийсь товар є менш значним доповнювачем важливого товару, тобто товару, який становить значну частку бюджету споживача, то попит на нього звичайно нееластичний. Наприклад, попит на машинне мастило нееластичний, тому що воно є доповнювачем більш важливого товару - бензину. Ціна на бензин значно більше впливає на рішення власників автомобілів стосовно частоти користування ними, ніж ціна машинного мастила, яке вони міняють час від часу.

Час. Одне з найважливіших міркувань щодо визначення еластичності попиту - це часові межі, в яких споживачі ухвалюють рішення про покупки. Через деякі обставини в коротких проміжках часу попит на більшість продуктів менш еластичний, ніж у довгих часових інтервалах. Одна з причин цього - повне і абсолютне пристосування до зміни ціни якогось товару може вимагати змін в асортименті і кількості продуктів, що входять у споживчий «кошик». Класичний приклад - ціна на бензин. Коли в 70-х роках у західних країнах ціни на бензин стрімко зросли, спочатку багато людей намагалися зменшити регулярність поїздок, але обсяг спожитого бензину зменшився незначно. Однак з часом автовласники пристосувалися до ситуації. Вони купляли економічніші автомобілі, шукали житло ближче до місця праці чи частіше використовували послуги муніципального транспорту. Поступово величина попиту на бензин впала значно більше, ніж відразу після підвищення цін на нього.

Інша причина вищої еластичності попиту в довгих часових інтервалах полягає в тому, що підвищення ціни одного товару спонукає підприємців розвивати виробництво, товарів-замінників, які, як ми вже зазначали, є визначальним чинником еластичності попиту.

І, нарешті, ще однією причиною більшої еластичності попиту у довгому часовому періоді є повільна і поступова адаптація смаків споживачів.

 




Переглядів: 1851

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Еластичність попиту за доходом, та перехресна еластичність.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.