МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Теорія модернізації.1. Поняття суспільства, країни, держави. Суспільство як соціальна система.Вся історія соціологічної думки є історією наукових підходів і методів побудови теорій суспільства. Суспільство– це сукупність історично сформованих способів взаємодії й форм об'єднання людей, у яких виражається їх всебічна залежність друг від друга, регульована законом, звичаями, соціальними інститутами. Основні ознаки суспільства: 1. Воно не є частиною будь якої більшої системи (автономність і самодостатність суспільства). 2. Шлюби укладаються переважно між представниками даного об'єднання. 3. Воно поповнюється переважно за рахунок дітей тих людей, які вже є визнаними представниками об'єднання (самовідтворення). 4. Об'єднання має територію, що вважає власної. 5. У нього власна назва й власна історія. 6. Воно має власну систему керування. 7. Об'єднання існує довше середньої тривалості життя окремого індивіда (цілісність і стабільність). 8. Його згуртовує спільна система цінностей, звичаїв, традицій, що називають культурою. Найчастіше поняття суспільство розуміється у двох значеннях: вузькому й широкому. У вузькому розумінні – це окремо взяте суспільство, розглянуте в єдності його територіальних кордонів (країна) і політичного устрою (держава). У широкому розумінні – це світове співтовариство або світова система, мається на увазі все людство як ціле. Крім суспільства існують ще й такі поняття як "країна" і "держава". Держава являє собою штучний політичний конструкт – інститут, покликаний управляти взаємодіями між людьми, тобто політична організація країни, що має певний тип влади та апарат керування. Країна – територія, що має певні границі й користується державним суверенітетом. Системний підхідтрактує суспільство як систему , що самозабезпечується. Система – це предмет, явище або процес, що складається з якісно визначеної сукупності елементів, які перебувають у взаємних зв'язках і відносинах та утворюють єдине ціле. Основні характеристики системи: · цілісність; · стабільність, тобто збереження своєї структурно-функціональної організації при зміні зовнішнього середовища; · самодостатність і саморозвиток; · відкритість, тобто взаємозв'язок із зовнішнім середовищем; · варіативність (можливі різні варіанти розвитку в певних границях); · компенсаторність (якщо якийсь елемент не виконує свої функції на належному рівні, то йому знаходиться заміна); · багаторівневість. Специфіка соціальної системи полягає в тому, що вона складається на базі тієї або іншої спільноти людей (соціальна група, соціальна організація, суспільство), а її елементами є люди, чия поведінка детермінується певними соціальними позиціями (статусами), які вони займають і конкретними соціальними функціями, які вони виконують, соціальними нормами й цінностями, прийнятими в даній соціальній системі, а також їх різними індивідуальними якостями. Суспільство як соціальна система – це такий соціальний організм, щофункціонує й розвивається за своїми власними законами, має якості, яких немає в жодного з утворюючих його елементів окремо. Складовими елементами суспільства є: 1) соціальні зв'язки й відносини; 2) соціальні дії й взаємодії; 3) соціальні цінності й норми. Основні рівні суспільства: 1) Мікрорівень (рівень окремо взятого індивіда); 2) Мезорівень (рівень соціальних груп і соціальних інститутів); 3) Макрорівень (рівень суспільства в цілому). 4) Світ-система або глобальний рівень. В марксистській соціології, у якій виявляється детерміністський (причинно-наслідковий) зв'язок соціальних явищ і процесів, їхня субординація, суспільство містить у собі чотири основні сфери – економічну, соціальну, політичну й духовну (ідеологічну). Кожна з попередніх підсистем має вирішальний вплив на наступні й зазнає зворотний вплив. Кожна із цих найбільш загальних соціальних систем займає певне місце в соцієтальній системі й виконує (добре, погано або зовсім не виконує) строго обкреслені функції. У свою чергу, кожна з найбільш загальних систем включає у свою структуру як елементи нескінченну безліч соціальних систем менш загального порядку (родина, трудовий колектив і т.д.). Постійне відтворення способів взаємозв'язку й взаємодії компонентів, а отже, збереження цілісності й стабільності суспільства забезпечується шляхом виконання суспільством певних функцій. Т. Парсонс визначає основні функції, без яких система як така існувати не може: · здатність до адаптації (забезпечується економічною підсистемою суспільства); · ціледосягнення (політичною підсистемою); · інтеграції (правовими інститутами й звичаями); · відтворення структури (системою вірувань, мораллю й органами соціалізації). Чим більш послідовніше здійснюється функціональний розподіл діяльності на рівні інститутів і соціальних ролей, тим стабільніше сама соціальна система. 2. Поняття соціальних змін, їхні види. Соціальні зміни – це перехід соціальних систем, спільнот, інститутів і організацій з одного стану в інше. Соціальні зміни мають на увазі не будь-які зміни, що відбуваються в якій-небудь сфері (економічній, політичній, духовній), а зміни соціальних систем, соціальної стратифікації, соціальних спільнот, соціальних процесів, інститутів, організацій, їхніх взаємодій. Поняття “соціальна зміна ” конкретизується поняттям розвитку. Поняття «соціальний розвиток» означає певний вид соціальних змін, що мають спрямованість убік поліпшення, ускладнення, удосконалення. Зміни можуть здійснюватися на наступних рівнях: 1. На рівні особистості й міжособистісних відносин (зміни модального типу особистості, лібералізація статевої моралі). 2. На рівні організацій і інститутів (зміна функцій і типів сім’ї, цілей освіти). 3. На рівні малих і великих соціальних груп (поява фермерів, підприємців). 4. На соцієтальному і глобальному рівнях (економічний розвиток одних країн, застій і криза в інші). Види соціальних змін залежно від типу соціальних зв'язків: 1. Структурнісоціальні зміни – зміни, що стосуються структур різних соціальних утворень (зміни в структурі сім’ї, суспільства). 2. Процесуальні –зміни, що зачіпають соціальні процеси (зміни в міграційних процесах, у стратифікації суспільства). 3. Функціональні –зміни, що стосуються функцій різних соціальних систем, інститутів, організацій (зміни у функціях сім’ї, освіти, законодавчої й виконавчої влади). 4. Мотиваційні –зміни в сфері мотивацій індивідуальної й колективної діяльності(зміни мотивації студентів). Всі ці зміни тісно пов'язані між собою: зміни одного виду з необхідністю спричиняють зміни інших видів. Також виділяють такі типи соціальних змін як: 1. Еволюційні (поступові, повільні, плавні, кількісні перетворення об'єктів) і революційні (відносно швидкі, корінні, якісні) зміни; 2. Прогресивні (рух уперед) і регресивні (відкіт назад); 3. Імітаційні (копіювання існуючих форм соціального життя) і інноваційні (створення нових форм соціального життя). Якщо наявність соціальних змін у соціальних системах визнається всіма соціологами, то із приводу факторів соціальних змін висловлюються різні думки. 1. На питання, звідки надходить імпульс для соціальних змін, є дві відповіді: 1) представники екзогенних теорій (географічний напрямок) думають, що соціальні зміни породжуються зовнішніми факторами: кліматом, ландшафтом і т.д.; 2) більшість соціологів є прихильниками ендогенних факторів розвитку, тобто думають, що причини соціальних змін треба шукати в самому суспільстві. Так, представники конфліктного підходу рушійною силою розвитку суспільства бачать соціальні протиріччя й конфлікти, які властиві будь-якому соціальному устрою. Марксистська соціологія в якості головної рушійної сили суспільства бачить єдність і боротьбу протилежностей, що відбувається у всіх сферах. В економічної – протиріччя між продуктивними силами й виробничими відносинами, у соціально-політичної - - боротьба класів, у духовної – боротьба ідеологій). 2. Щодо ролі об'єктивних і суб'єктивних факторіву соціальних змін висловлюються дві точки зору: 1) прихильники суб'єктивізму як основну причину соціальних змін розглядають свідому діяльність індивіда або групи людей, на перший план висувається індивідуальна свідомість; 2) прихильники об'єктивізмудумають, що в суспільстві діють об'єктивні закони, не залежні від волі й свідомості людей. 3. На питання, чи носять соціальні зміни причино обумовлений або випадковий характер, також пропонується дві відповіді: 1) марксистський детермінізм підкреслює причинну обумовленість всіх соціальних явищ; це означає, що кожна з підсистем, що входять у суспільство, існує не сама по собі, а перебуває в причинно-наслідковій залежності від інших сфер, всі підсистеми залежні від економічної підсистеми; 2) соціальний дарвінізм вважає, що соціальні зміни відбуваються завдяки випадковим варіаціям і природному відбору. 4. На питання про те, які причини породжують соціальні зміни, пропонуються наступні відповіді: 1. Соціокультурні теорії першопричиною соціальних змін вважають зміни, що відбуваються в соціокультурній сфері – світосприйнятті, релігії, свідомості соціальних груп, суспільства в цілому. Такі зміни визначають вигляд усього суспільства. 2. Соціально-економічні теорії головну причину бачать в економіці, виробничих відносинах. 3. Індустріально-технологічні теорії думають, що соціальні зміни залежать на сам перед від технологічних змін. Виділяють 3 способи, за допомогою яких технологія детермінує соціальні зміни: 1) зміни в технології створюють проблеми соціального порядку, які вимагають певних дій з боку людей (виникнення біотехнологій, що дозволяють жінкам виношувати нерідних дітей, породило сурогатне материнство, що потребує нових соціальних норм, так і в нових соціальних ролей); 2) нові технології, нова техніка створюють нові можливості для індивіда й груп у їхній діяльності, спілкуванні (нові можливості соціальної комунікації створені завдяки телефонізації, розвитку телебачення, комп'ютерної техніки й т.д.); 3) нові технології нерідко створюють нові форми взаємодії між індивідами й різним родом спільнотами (розвиток Інтернету індивідуалізує працю багатьох висококваліфікованих працівників). 3. Концепції соціальних змін. У сучасній соціології виділяють наступні концепції соціальних змін: 1) Теорії еволюційного розвитку суспільства (соціальний еволюціонізм). 2) Теорії революційного розвитку суспільства (соціальний революціонізм). 3) Циклічні теорії (теорії культурно-історичних типів). Соціальний еволюціонізм являє собою спробу глобального осмислення історичного процесу як частини загального, нескінченно різноманітного й активного процесу еволюції космосу, сонячної системи, Землі. Одним з перших теоретиків соціального еволюціонізму був англійський соціолог Герберт Спенсер. У соціології Спенсера реалізована основна ідея соціального еволюціонізму 19 в. – ідея існування історичних стадій людського суспільства, що розвиваються від простого до складного, від традиційного до раціонального, від неосвіченого до освіченого, від суспільства з ручною технологією до суспільства з машинною технологією. У руслі соціального еволюціонізму на основі протиставлення традиційного й сучасного суспільств в 50-60-і роки сформувалася теорія індустріального суспільства (Р. Арон, У. Ростоу). Теорія індустріального суспільства описує поступальний розвиток суспільства як перехід від відсталого аграрного (традиційного) суспільства, у якому панує натуральне господарство й станова ієрархія до передового індустріального суспільства. Індустріальному суспільству притаманне : 1) розвинена й складна система поділу праці в суспільстві в цілому, при спеціалізації в конкретних сферах виробництва й керування; 2) масове виробництво товарів на широкий ринок; 3) механізація й автоматизація виробництва та управління; 4) науково-технічна революція. З погляду цієї теорії, основні характеристики великої промисловості обумовлюють форму поведінки людей не тільки в сфері організації й управління виробництвом, але у всіх інших сферах громадського життя. В 60-і роки теорія індустріального суспільства одержує розвиток у теорії постіндустріального суспільства (Д. Белл, А. Турен). У цій теорії виділяють третій тип суспільства – постіндустріальне (інформаційне) суспільство, що характеризується різко зрослою роллю знання й інформації. Таким чином, суспільство проходить наступні стадії: · доіндустріальне суспільство; · індустріальне суспільство; · постіндустріальне суспільство.
|
||||||||
|