МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Тема 2.План Сутність, значення та розвиток менеджменту Тема 1. Зміст Розглянуто і схвалено МЕНЕДЖМЕНТ ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЙ з дисципліни: для студентів спеціальностей 5.03050801 «Фінанси і кредит», 5.03050401 «Економіка підприємства», 5.05010201 «Обслуговування комп’ютерних систем і мереж» Укладач: Алексєєнко О.А. на засіданні циклової комісії Економічних дисциплін “____” _______________ 2013 р. Протокол № ______________ Голова циклової комісії _____________ О.А. Алєксєєнко
2013 р. Вступ.................................................................................................................................3 Тема 1. Сутність, значення та розвиток менеджменту........................................4 Тема 2. Методи менеджменту......................................................................................8 Тема 3. Функції менеджменту..................................................................................12 Тема 4. Організація в системі управління. Функція менеджменту "Організація"...16 Тема 5. Функція менеджменту "Мотивація"............................................................20 Тема 6. Функція менеджменту "Контроль".............................................................24 Тема 7. Рішення у менеджменті................................................................................27 Тема 8. Керівництво та лідерство в організації...........................................................31 Тема 9. Конфлікти в менеджменті..........................................................................35 Тема 10. Організація праці менеджера..........................................................................38 Тема 11. Розвиток особистого менеджменту..........................................44 Список рекомендованої літератури...............................................................................54 Мета викладання навчальної дисципліни «Менеджмент» є формування знань про поняття «управління», «менеджмент», основних завдань та значення менеджменту. Завдання дисципліни «Менеджмент» є навчити студентів оперувати основними термінами дисципліни, вирішувати задачі менеджменту в умовах конкретної виробничої структури. У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен знати: - значення та задачі менеджменту; - які основні переваги і проблеми розвитку менеджменту в сучасних умовах мають вітчизняні підприємства; - що розуміють під функціями менеджменту; - ознаки, за якими класифікують функції менеджменту; - суть процесу керівництва, його основні стадії; - причини виникнення та етапи розвитку конфліктів. вміти: - правильно вибирати головні напрямки своєї діяльності знаходити рішення складних економічних проблем; - виділяти найраціональніше в менеджменті та застосовувати його для удосконалення на вітчизняних підприємствах; - розробляти графіки виконання управлінських робіт; - планувати свою роботу методом розробки робочого календаря на певний проміжок часу (день, тиждень, декаду, місяць); - застосовувати методики аналізу конфліктів у конкретних ситуаціях; - підготувати та провести ділову зустріч.
1.1. Сутність понять "управління" та "менеджмент"; 1.2. Значення та завдання менеджменту; 1.3. Історичні етапи розвитку менеджменту в світі та в Україні;
Афоризми до теми: "Управління - це не що інше, як налаштування людей на працю." (Лі Якокка) "Управляти - значить проводити до успіху інших!" (амер. визначення)
1.1. Сутність понять "управління" та "менеджмент";
Сучасний етап розвитку національної економіки України характеризується пошуком найефективніших важелів та інструментів виробничо-господарської діяльності. Саме управлінська діяльність визначає успіхи організації на внутрішньому і зовнішньому ринках, здатність до адаптації в умовах жорстокої конкуренції. Однією з найголовніших складових успіху економічно розвинутих країн світу (США, Японія, Великобританія, Німеччина, Франція, Канада, Швеція та ін.) є використання менеджменту. Управління - це цілеспрямована дія на об'єкт із метою зміни його стану, або поведінки у зв'язку зі зміною певних обставин. Управляти процесами, які протікають на будь-якому підприємстві (в організації) означає змінювати їх стан шляхом зміни існуючих там виробничих факторів (до яких віднос. матеріальні, енергетичні, фінансові ресурси). Але ефективний результат будь-якого управління буде досягнутий лише за умови правильного, розумного, наукового керівництва всім залученим до нього персоналом. Саме таке завдання покладається на менеджмент (в перекладі з англ. мови "керівництво, вміння обходитись з чимось, вміння справлятись з роботою") Менеджмент - "to manage" - керувати. Менеджмент є складовою частиною управління. Оксфордський словник англ. мови дає такі тлумач, менеджменту: 1. - це спосіб та манера спілкування з людьми (працівниками) 2. - це влада та мистецтво керівництва 3. - це вміння організовувати ефективну роботу служб працівників 4. - це органи управління, служби і підрозділи. Узагальнюючи різноманітні визначення та складові менеджменту, можна прийти до наступ, визначення його суті: Менеджмент - це складова процесу управління, це цілеспрямований вплив на колектив працівників або окремих виконавців з метою виконання поставлених завдань та досягнення визначених цілей. Найціннішими в менеджменті є люди, співробітники. Менеджмент - це швидше практична діяльність, ніж наука. На західних підприємствах розрізняють: - top топ-менеджмент (вища ланка керівництва, генер. директор та інші члени управління) - middle мідл-менеджмент (середня ланка, керівники самостійних відділів) - lower лоуер-менеджмент (низова ланка, керівники підвідділів та інших підрозділів). 1.2. Значення та завдання менеджменту Основне у менеджменті - ставити перед собою цілі, які б відповідали інтересам підприємства. Значення менеджменту полягає у тому, що він об'єднує капітал та співробітників фірми. У чому конкретно полягають завдання: 1. Основним завданням менеджменту необхідно вважати забезпечення існування підприємства (фірми) на ринку. 2. Менеджмент виходить із того, що робітники та службовці - це найцінніший капітал. Тому його завдання - це вирішення проблем своїх співробітників. Мета сучасного менеджменту - такий розвиток людини, за якого усі закладені природою в ній здібності могли б реалізуватися в бізнесі. Необхідно підвищити зацікавленість працівників в ефективній роботі. 3. Одне із завдань менеджменту полягає в створенні нових ринків для фірми та забезпеченні швидкого реагування на всі зміни на ринку. Ця задача реалізується через функцію маркетингу. 4. Наступне завдання полягає в глибокому аналізі діяльності фірми (керівництво не може бути чисто бюрократичним, адміністративним, це - творча діяльність). 5. Ще одним завданням менеджменту є доведення до співробітників фірми конкретних завдань, надання їм можливості контролювати власну роботу. Співробітник, незалежно від того, є він звичайним працівником чи директором, повинен розуміти, що від його роботи залежить подальша доля підприємства. 1.3. Історичні етапи розвитку менеджменту в світі та в Україні Менеджмент існує з тих пір, коли почали виникати ділові відносини між людьми, з'явилися перші організації, елементи виробничо-госп. діяльності. Як предмет науки менеджмент пройшов певні етапи свого розвитку: а) => домонополістичний етап (до 1900 р.) б) => етап "наукове управління" (1900-1930 в СІ1ІА) в) => етап "адміністративно-бюрократичний (1920-1950) підхід" г) => етап "рух за гуманні стосунки" (1930-1950 в СІ1ІА) д) => сучасний етап. Домонополістичний етап - для цього етапу розвитку характерним було: - невелика чисельність керівників середньої ланки; - малочисельність керівників вищої ланки; - підвищена роль лідера; - використання адм.-командних важелів; б) Даний етап отримав назву "наукового менеджменту", оскільки співпав з масштабними науковими дослідженнями. Родоначальниками цих досліджень були: Фредерік Тєйлор (1856-1915 рр) Френк Тілбрейт (1878-1924) Генрі Гант (1816-1910) => довів, що провідна роль у промисл. належить людському фактору Тейлором були сформульовані 4 основні принципи наукового управління працею: I Заміна грубопрактичних методів праці глибоконауковими (організація робочих місць) II Відбір і навчання робітників (інструктажі) III Налагодження співробітництва IV Чітке розмежування функцій між адміністрацією і робітниками в) Започаткував цей етап, який ще називають школою управління, фран. підприємець Анрі Файоль (1841-1925 рр), якого вважають "батьком" менеджменту. Метою класичної школи було створення універсальних принципів управління. Так, у своїй книзі "Основи менеджменту" А. Файоль запропонував 14 принципів: - поділ праці; - єдиновладдя; - дисципліна; - повноваження та відповідальність; - єдність напрямів діяльності; - підпорядкування особистих інтересів загальним; - винагорода персоналу; - централізація; - ієрархія підпорядкування; - порядок; - справедливість; - стабільність робочого місця персоналу; - ініціатива; - корпоративний дух підприємства. г) Засновник Елтон Мейо (1880-1949 рр) Він провів серію експериментів. В одному з них брали участь 6 жінок-монтажниць. Вони працювали в окремому приміщенні, де змінювали освітлення, колір стін, устаткування, відпрацьовувався режим праці та відпочинку, організовувалася оплата. І було зауважено, що кожне нововведення давало приріст продуктивності праці. Після цього дослідну групу переводили у звичайні умови, де не застосовували ніякого стимулювання, а продуктивність, не дивлячись на це, досягала ще вищого рівня. На основі спостережень, Мейо зробив висновок, що прод. праці і якість продукції залежить не лише від умов праці, форми їх оплати, але й від соціальних та психологічних факторів. Дослідники довели про необхідність обліку психологічних явищ у колективах. Сьогодні в Америці практично не існує жодного великого під-ва, де б не було людини, яка займається вивченням психологічних конфліктів. Пізніше результати досліджень Мейо стали відомі у всьому світі: звіт про них був перекладений на 24 мови. Як висновок, на даному етапі менеджмент показав залежність результатів праці від існуючих психофізологічних умов. д) Сучасний етап (підготув. інформацію) Теми: 1) Етапи розвитку управлінської науки в Україні. 2) Вклад укр. вчених у розвиток менеджменту в нашій державі. 3) Особливості розвитку та проблеми менеджменту на сучасному етапі становлення ринкової економіки в Україні.
|
||||||||
|