Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема 2.

План

Сутність, значення та розвиток менеджменту

Тема 1.

Зміст

Розглянуто і схвалено

МЕНЕДЖМЕНТ

ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЙ

з дисципліни:

для студентів спеціальностей 5.03050801 «Фінанси і кредит»,

5.03050401 «Економіка підприємства»,

5.05010201 «Обслуговування комп’ютерних систем і мереж»

Укладач: Алексєєнко О.А.

на засіданні циклової комісії

Економічних дисциплін

“____” _______________ 2013 р.

Протокол № ______________

Голова циклової комісії

_____________ О.А. Алєксєєнко

 

2013 р.


Вступ.................................................................................................................................3

Тема 1. Сутність, значення та розвиток менеджменту........................................4

Тема 2. Методи менеджменту......................................................................................8

Тема 3. Функції менеджменту..................................................................................12

Тема 4. Організація в системі управління. Функція менеджменту "Організація"...16

Тема 5. Функція менеджменту "Мотивація"............................................................20

Тема 6. Функція менеджменту "Контроль".............................................................24

Тема 7. Рішення у менеджменті................................................................................27

Тема 8. Керівництво та лідерство в організації...........................................................31

Тема 9. Конфлікти в менеджменті..........................................................................35

Тема 10. Організація праці менеджера..........................................................................38

Тема 11. Розвиток особистого менеджменту..........................................44

Список рекомендованої літератури...............................................................................54
Вступ

Мета викладання навчальної дисципліни «Менеджмент» є формування знань про поняття «управління», «менеджмент», основних завдань та значення менеджменту.

Завдання дисципліни «Менеджмент» є навчити студентів оперувати основними термінами дисципліни, вирішувати задачі менеджменту в умовах конкретної виробничої структури.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

знати:

- значення та задачі менеджменту;

- які основні переваги і проблеми розвитку менеджменту в сучасних умовах мають вітчизняні підприємства;

- що розуміють під функціями менеджменту;

- ознаки, за якими класифікують функції менеджменту;

- суть процесу керівництва, його основні стадії;

- причини виникнення та етапи розвитку конфліктів.

вміти:

- правильно вибирати головні напрямки своєї діяльності знаходити рішення складних економічних проблем;

- виділяти найраціональніше в менеджменті та застосовувати його для удосконалення на вітчизняних підприємствах;

- розробляти графіки виконання управлінських робіт;

- планувати свою роботу методом розробки робочого календаря на певний проміжок часу (день, тиждень, декаду, місяць);

- застосовувати методики аналізу конфліктів у конкретних ситуаціях;

- підготувати та провести ділову зустріч.

 

1.1. Сутність понять "управління" та "менеджмент";

1.2. Значення та завдання менеджменту;

1.3. Історичні етапи розвитку менеджменту в світі та в Україні;

 

Афоризми до теми:

"Управління - це не що інше, як налаштування людей на працю."

(Лі Якокка)

"Управляти - значить проводити до успіху інших!"

(амер. визначення)

 

1.1. Сутність понять "управління" та "менеджмент";

 

Сучасний етап розвитку національної економіки України характеризується пошуком найефективніших важелів та інструментів виробничо-господарської діяльності. Саме управлінська діяльність визначає успіхи організації на внутрішньому і зовнішньому ринках, здатність до адаптації в умовах жорстокої конкуренції.

Однією з найголовніших складових успіху економічно розвинутих країн світу (США, Японія, Великобританія, Німеччина, Франція, Канада, Швеція та ін.) є використання менеджменту.

Управління - це цілеспрямована дія на об'єкт із метою зміни його стану, або поведінки у зв'язку зі зміною певних обставин.

Управляти процесами, які протікають на будь-якому підприємстві (в організації) означає змінювати їх стан шляхом зміни існуючих там виробничих факторів (до яких віднос. матеріальні, енергетичні, фінансові ресурси). Але ефективний результат будь-якого управління буде досягнутий лише за умови правильного, розумного, наукового керівництва всім залученим до нього персоналом.

Саме таке завдання покладається на менеджмент (в перекладі з англ. мови "керівництво, вміння обходитись з чимось, вміння справлятись з роботою")

Менеджмент - "to manage" - керувати.

Менеджмент є складовою частиною управління. Оксфордський словник англ. мови дає такі тлумач, менеджменту:

1. - це спосіб та манера спілкування з людьми (працівниками)

2. - це влада та мистецтво керівництва

3. - це вміння організовувати ефективну роботу служб працівників

4. - це органи управління, служби і підрозділи.

Узагальнюючи різноманітні визначення та складові менеджменту, можна прийти до наступ, визначення його суті:

Менеджмент - це складова процесу управління, це цілеспрямований вплив на колектив працівників або окремих виконавців з метою виконання поставлених завдань та досягнення визначених цілей.

Найціннішими в менеджменті є люди, співробітники.

Менеджмент - це швидше практична діяльність, ніж наука.

На західних підприємствах розрізняють:

- top топ-менеджмент (вища ланка керівництва, генер. директор та інші члени управління)

- middle мідл-менеджмент (середня ланка, керівники самостійних відділів)

- lower лоуер-менеджмент (низова ланка, керівники підвідділів та інших підрозділів).

1.2. Значення та завдання менеджменту

Основне у менеджменті - ставити перед собою цілі, які б відповідали інтересам підприємства.

Значення менеджменту полягає у тому, що він об'єднує капітал та співробітників фірми. У чому конкретно полягають завдання:

1. Основним завданням менеджменту необхідно вважати забезпечення існування підприємства (фірми) на ринку.

2. Менеджмент виходить із того, що робітники та службовці - це найцінніший капітал. Тому його завдання - це вирішення проблем своїх співробітників.

Мета сучасного менеджменту - такий розвиток людини, за якого усі закладені природою в ній здібності могли б реалізуватися в бізнесі. Необхідно підвищити зацікавленість працівників в ефективній роботі.

3. Одне із завдань менеджменту полягає в створенні нових ринків для фірми та забезпеченні швидкого реагування на всі зміни на ринку. Ця задача реалізується через функцію маркетингу.

4. Наступне завдання полягає в глибокому аналізі діяльності фірми (керівництво не може бути чисто бюрократичним, адміністративним, це - творча діяльність).

5. Ще одним завданням менеджменту є доведення до співробітників фірми конкретних завдань, надання їм можливості контролювати власну роботу. Співробітник, незалежно від того, є він звичайним працівником чи директором, повинен розуміти, що від його роботи залежить подальша доля підприємства.

1.3. Історичні етапи розвитку менеджменту в світі та в Україні

Менеджмент існує з тих пір, коли почали виникати ділові відносини між людьми, з'явилися перші організації, елементи виробничо-госп. діяльності.

Як предмет науки менеджмент пройшов певні етапи свого розвитку:

а) => домонополістичний етап (до 1900 р.)

б) => етап "наукове управління" (1900-1930 в СІ1ІА)

в) => етап "адміністративно-бюрократичний (1920-1950) підхід"

г) => етап "рух за гуманні стосунки" (1930-1950 в СІ1ІА)

д) => сучасний етап.

Домонополістичний етап - для цього етапу розвитку характерним було:

- невелика чисельність керівників середньої ланки;

- малочисельність керівників вищої ланки;

- підвищена роль лідера;

- використання адм.-командних важелів;

б) Даний етап отримав назву "наукового менеджменту", оскільки співпав з масштабними науковими дослідженнями. Родоначальниками цих досліджень були:

Фредерік Тєйлор (1856-1915 рр) Френк Тілбрейт (1878-1924)

Генрі Гант (1816-1910) => довів, що провідна роль у промисл. належить людському фактору

Тейлором були сформульовані 4 основні принципи наукового управління працею:

I Заміна грубопрактичних методів праці глибоконауковими (організація робочих місць)

II Відбір і навчання робітників (інструктажі)

III Налагодження співробітництва

IV Чітке розмежування функцій між адміністрацією і робітниками

в) Започаткував цей етап, який ще називають школою управління, фран. підприємець Анрі Файоль (1841-1925 рр), якого вважають "батьком" менеджменту.

Метою класичної школи було створення універсальних принципів управління. Так, у своїй книзі "Основи менеджменту" А. Файоль запропонував 14 принципів:

- поділ праці;

- єдиновладдя;

- дисципліна;

- повноваження та відповідальність;

- єдність напрямів діяльності;

- підпорядкування особистих інтересів загальним;

- винагорода персоналу;

- централізація;

- ієрархія підпорядкування;

- порядок;

- справедливість;

- стабільність робочого місця персоналу;

- ініціатива;

- корпоративний дух підприємства.

г) Засновник Елтон Мейо (1880-1949 рр)

Він провів серію експериментів. В одному з них брали участь 6 жінок-монтажниць. Вони працювали в окремому приміщенні, де змінювали освітлення, колір стін, устаткування, відпрацьовувався режим праці та відпочинку, організовувалася оплата. І було зауважено, що кожне нововведення давало приріст продуктивності праці. Після цього дослідну групу переводили у звичайні умови, де не застосовували ніякого стимулювання, а продуктивність, не дивлячись на це, досягала ще вищого рівня.

На основі спостережень, Мейо зробив висновок, що прод. праці і якість продукції залежить не лише від умов праці, форми їх оплати, але й від соціальних та психологічних факторів.

Дослідники довели про необхідність обліку психологічних явищ у колективах. Сьогодні в Америці практично не існує жодного великого під-ва, де б не було людини, яка займається вивченням психологічних конфліктів. Пізніше результати досліджень Мейо стали відомі у всьому світі: звіт про них був перекладений на 24 мови.

Як висновок, на даному етапі менеджмент показав залежність результатів праці від існуючих психофізологічних умов.

д) Сучасний етап (підготув. інформацію)

Теми: 1) Етапи розвитку управлінської науки в Україні.

2) Вклад укр. вчених у розвиток менеджменту в нашій державі.

3) Особливості розвитку та проблеми менеджменту на сучасному етапі становлення ринкової економіки в Україні.





Переглядів: 680

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТЕМА: Сучасний стан та перспективи розвитку бухгалтерського обліку в Україні | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.