МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Scene 9
IT’S RAINING. CHRIS IS DRIVING.
(Chris’s inner voice: I said, “I love you, Bella.” I’ll always remember that. At least I got to say it.)
SUDDENLY CHRIS SEES A CAR. IT CRASHES INTO OTHER CARS. CHRIS TAKES A FIRST-AID SET AND RUNS TO HELP PEOPLE.
Chris: Are you all right? Woman: I think so. CHRIS SEES A WOMAN IN AN UPTURNED CAR. Chris: I’m a doctor. Don’t move.
SUDDENLY A NEW CAR WHICH IS MOVING FAST TURNS OVER AND SMASHES CHRIS.
Scene 10
CHRIS IS IN COMA. X: Chris? Chris:Mmm? X: Do you know what’s happened? Chris:Yeah. I had a bad piece of fish before bed. Who are you? A doc? Are you operating on me? Who are you? Why can’t I see you?
CHRIS’S HEART STOPS.
Scene 11
THE NIELSENS’ HOUSE. IT’S A FUNERAL BANQUET. THE NIELSENS’ DOG GINGER BEGINS BARKING.
Chris:Ginger, you see me? Albert Lewis:Oh, she does. Dogs are different. Can you see me now? Chris:Is that you – Doc? Why are you so blurred? Albert Lewis:I’ll get clearer when you want me to, Chris. Are you confused how you got home so fast? Chris:Dreams don’t deal in time, Doc. Time doesn’t count. Albert Lewis:You’ve died, Chris. Chris:You have to be a dream, Doc. Doc, if I were dead, would I need you to tell me? Albert Lewis:I guess you do. Everyone’s different.
ANNIE IS SITTING ON THE SOFA SURROUNDED BY FRIENDS, NEIGHBOURS AND RELATIVES.
Annie:I wish everybody would go home. Chris:How can I see everyone, Doc? Everybody but... Albert Lewis:I’m the one you don’t want to see. You don’t wanna be dead. Neighbour:The kids were so young at that time. Albert Lewis:What you want to remember is your kids. When they were still alive. Scene 12 THE TIME BEFORE THE KIDS’ DEATH. MARIE IS VERY SAD – HER DALMATIAN IS DYING AS SHE’S VERY OLD.
Marie:When she goes to the hospital, I’m going too. Annie:Marie, Katie’s not… Katie’s not going there to get better. Sugar? They’re gonna give her a shot, and it’s not gonna hurt, and she’ll fall asleep. Marie:You’re going to kill my dog? Annie:I’m going to help her die, yes. Honey, she hurts very… very badly. And nothing can help her. I’m going to stop that because I love her. Marie:You’re going to kill my dog. Annie:You get angry. Death does that. Marie:What’ll happen to her? Annie:Um… She’ll go where we all go. And how can that be bad?
|
||||||||
|