Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Стабілізаційні програми країн ЄС

Наймасштабніший антикризовий план стимулювання національної економіки серед країн ЄС запропонував та затвердив на початку 2009 року уряд Німеччини. Загальний обсяг зазначеного антикризового заходу спрямовувався на рекапіталізацію банків. Крім того, здійснено скорочення податків на суму 18 млрд. євро, зокрема податку на прибуток і обов’язкових платежів на медичне страхування для окремих категорій платників.

Антикризові програми Франції спрямовані на потреби безробітних та малозабезпечених. У рамках стабілізаційного пакету здійснено підвищення допомоги безробітним, багатодітним родинам, податкові послаблення для майже 4 млн. родин. Антикризові пакети як у Франції, так і в Німеччині не передбачають зниження податку на додану вартість.

План порятунку економіки Великої Британії передбачає, у першу чергу, фінансову підтримку банківського сектору, зокрема допомогу в залученні нового капіталу за рахунок додаткової емісії привілейованих акцій котрі викупить держава. Разом з тим, Центральний Банк Великої Британії знизив ставку рефінансування до 0,5% річних, що стало історичним мінімумом. Загалом зниження ставок рефінансування дає змогу здешевити банківські кредити для промисловості та споживачів, з метою стимулювання попиту і виробництва. Кошти, виділені іноземними урядами на рефінансування, сягають сотень мільярдів євро. У той же час, зворотним боком низьких відсоткових ставок є зростання інфляції.

Справжнім випробуванням виявилася світова фінансова криза для нових країн-членів ЄС, передусім для країн Балтії. Урядом Латвії було прийняте рішення про прив’язку до євро шляхом розширення коридору коливань до 15% (девальвація неможлива через те, що 70% депозитів і 90% позик деноміновані у євро). Крім того, латвійський Сейм терміново вніс поправки в законодавство, аби надати змогу уряду в разі потреби націоналізувати проблемні банки.

Уряд Латвії вирішив компенсувати дефіцит державного бюджету за рахунок підвищення податків (з 18% до 21% ПДВ), а також зниження заробітної платні як в державному, так і в приватному секторах, замороження пенсій та скорочення кількості працюючих (на 15%). Загалом у країнах Балтії передбачається суттєве скорочення держапарату (в Литві та Естонії – 6% зайнятого населення, у Латвії – 8%).

Перелік антикризових заходів, до яких вдається Угорщина, багато в чому ідентичний тим, що реалізуються в інших країнах ЄС. Так, у 2009 році уряд країни планує скорочення дефіциту бюджету на 2,5% ВВП шляхом замороження номінальної заробітної платні і премій державним службовцям, пенсій для пенсіонерів (1,2% ВВП), затримки або відміни індексації соціальної допомоги (0,2% ВВП), скорочення витрат по всім міністерствам (0,5% ВВП).

Державна антикризова підтримка в країнах ЄС включала такі заходи: вливання капіталу, викуп проблемних активів, поширення державних гарантій на певні види зобов’язань фінансових установ, надання ліквідності центральним банком і розширення схем гарантування депозитів. У широкому розумінні фінансові, економічні та соціальні втрати від фінансової кризи перевищили 4% ВВП прямої бюджетної підтримки фінансового сектору чи 19% ВВП підтримки держави у цілому.

Таблиця 7.3

Антикризові заходи національних урядів та центральних банків окремих країн світу[51]

Захід Країни, що застосовують
I. Традиційні монетарні заходи центральних банків
Зниження облікової ставки/ ставки рефінансування Центральним банком США, Велика Британія, ЄС, Швейцарія, Індія, Китай, Японія, Канада, Швеція, Австралія
Підвищення облікової ставки/ ставки рефінансування Центральним банком Російська Федерація, Угорщина, Данія
II. Підтримка ринку житла та іпотеки
Будівництво доступного житла Китай, Франція, Велика Британія, Бразилія, Австралія
Створення фондів для інвестування в будівництво або ж кредитування купівлі житла США, Китай
Запровадження програм допомоги позичальникам на ринку іпотеки (рефінансування або гарантування) США, Російська Федерація, Японія, Австралія, Швеція
Розширення іпотечних програм кредитування банками (під державні гарантії) Велика Британія, Франція, Російська Федерація, Австралія
Викуп типових квартир Російська Федерація
III. Фінансова допомога держави фінансовим установам
Рефінансування або гарантування банківських боргів за рахунок державних коштів Франція, Російська Федерація, Велика Британія, США, Південна Корея, Швеція
Зниження нормативів резервування Російська Федерація, Китай, Індія
Кредитування банків й інших фінансових установ Франція, США, Російська Федерація, Німеччина
Кредитування під заставу надійних комерційних паперів США
Викуп акцій фінансових установ державою Велика Британія, Японія, Російська Федерація, Нідерланди, Бельгія, Німеччина, Португалія
Викуп проблемних («токсичних») США, Велика Британія, Франція

Продовження таблиці 7.3

активів  
Розміщення державних коштів на депозитах комерційних банків Російська Федерація
Надання гарантій (за певну плату) на вартість минулих інвестицій банків, які можуть виявитися і збитковими Велика Британія
IV. Контроль за грошовими коштами банків
Обмеження грошової винагороди топ-менеджменту США, Велика Британія
Зміна вимог до бухгалтерського обліку США, Німеччина, Велика Британія
Створення спеціального інституту регулювання фінансових ринків в цілому Франція, США, Китай
Вимога для банків кредитувати підприємства та домогосподарства Франція, Велика Британія
Пом’якшення регулювання банківських нормативів Китай
V. Поповнення обігових коштів підприємств
Викуп надійних комерційних цінних паперів США, Велика Британія, Бразилія
Прискорене повернення ПДВ Франція
Зниження ставки ПДВ Велика Британія
Звільнення від податку на прибуток (на нові інвестиції, дослідження) або зменшення Франція, США, Велика Британія, Німеччина, Російська Федерація, Індонезія, Канада, Південна Корея
Зниження внесків на соціальне страхування для роботодавців Німеччина
Податковий кредит США
Розстрочка податків Велика Британія, Російська Федерація
Прискорена амортизація Російська Федерація, США, Німеччина, Франція
Пільги в податку на нерухомість Велика Британія
Сплата державних боргів підприємствам Франція
VI. Захист для домогосподарств
Зниження ставки ПДВ Велика Британія
Розширення програм кредитування США, Велика Британія
Захист банківських вкладів населення Російська Федерація, США, Франція
Робота з банками з пом’якшення ними умов виданих домогосподарствам кредитів Велика Британія, Російська Федерація, Греція
Збільшення одноразових виплат сім’ям у зв’язку з кризою США, Японія, Велика Британія, Німеччина, Італія, Чилі, Австралія, Франція
Збільшення інших соціальних виплат (пенсії, на дітей, медичне страхування) США, Велика Британія, Німеччина, Франція, Чилі, Австралія

Продовження таблиці 7.3

Збільшення розміру пільг США, Велика Британія, Німеччина
Податковий кредит США, Велика Британія
Зниження податків США, Велика Британія, Німеччина, Канада, Індонезія, Італія
Безкоштовні послуги соціальних служб (догляд за дітьми) Японія
VII. Підтримка зайнятості та безробітних
Збільшення виплат з безробіття Російська Федерація, США, Франція
Створення нових робочих місць у секторі екотехнологій, соціальній сфері Японія, США
Консультаційна допомога Велика Британія, Російська Федерація
Домовленості з найбільшими роботодавцями Велика Британія, Німеччина, Франція
Збільшення витрат на підвищення кваліфікації Велика Британія, Німеччина, Російська Федерація, Канада
Громадські роботи Російська Федерація, Чилі
Сприяння переїзду на нове місце роботи Російська Федерація
Зниження квоти іноземної робочої сили Російська Федерація
Субсидії або податкові пільги для підприємств, що забезпечують працевлаштування молоді Японія, Російська Федерація, США
Субсидії безробітним на сплату за житло Японія
VIII. Сприяння розвитку нових технологій
Енергетичні кредити як для домогосподарств, так і для підприємств США, Франція, Велика Британія
Модернізація будівель на більш енергетичної ефективні Японія, США, Велика Британія, Німеччина, Франція, Австралія
Інтенсифікація запровадження цифрових технологій Франція, Велика Британія, Німеччина
Інтенсифікація запровадження транспортних технологій Франція, Німеччина, Китай
Розвиток еко– та енерготехнологій Японія, Німеччина, США, Франція, Китай, Канада
Торгівля квотами на викиди СО2 Японія, країни ЄС
Фінансова підтримка (через фонди або програми) зусиль підприємств з пом’якшення шкідливого впливу на довкілля Японія, США, Німеччина
Створення «еко-міст» Японія, Франція
Державні інвестиції у розробки у галузі медицини США, Японія
IX. Фінансова допомога реальному сектору
Капіталізація галузевих фінансових установ Японія, Китай

Продовження таблиці 7.3

Податкові пільги окремим галузям США, Японія, Російська Федерація, Китай
Державне кредитування США, Велика Британія, Китай
Реалізація галузевих програм Російська Федерація
Гарантії по банківських кредитах Франція, Велика Британія, Японія
Компенсація відсотків по банківським кредитам Російська Федерація, Китай
Стимулювання споживання продукції того чи іншого сектору (податкові пільги, прямі доплати, держзакупівлі) Велика Британія, Німеччина, Франція, Китай, Російська Федерація, Бразилія
Викуп акцій Російська Федерація
Митно-тарифний захист Російська Федерація
Субсидування Китай
Створення фондів інвестування (за участі держави та приватного сектору) Франція, Німеччина, Велика Британія
X. Інвестиції в розбудову та модернізацію інфраструктури
Транспортна інфраструктура США, Китай, Велика Британія, Німеччина, Франція, Канада, Австралія, Індонезія, Південна Корея, Саудівська Аравія
Охорона здоров’я, освіта, догляд за старими та дітьми Японія, США, Велика Британія, Німеччина, Франція, Австралія  
Муніципальна інфраструктура Німеччина, США, Франція
Збільшення інвестицій державних підприємств Російська Федерація, Франція
Випуск інфраструктурних облігацій під масштабні проекти Російська Федерація
Спрямування частини коштів фонду страхування в інфраструктурні проекти Китай
Фінансування розпочатих проектів державно-приватного партнерства з бюджету держави Велика Британія
XI. Регіональні ініціативи
Підтримка проектів місцевої влади центральним урядом Японія, Німеччина, Франція, Китай
Створення державної установи (корпорації), яка займається питаннями регіонального економічного розвитку Японія
Спеціалізовані програми розвитку відсталих територій Російська Федерація, Китай
Передача частини доходів центрального бюджету до місцевих Російська Федерація, Японія
XII. Допомога малому та середньому бізнесу
Програми кредитування Російська Федерація, Велика

Продовження таблиці 7.3

  БританіяНімеччина, Франція, Китай, Чилі
Розширення доступу до держзамовлень США, Російська Федерація
Зниження податків Російська Федерація, США, Франція, Чилі
Фінансування досліджень Німеччина
Зниження адміністративних бар’єрів Російська Федерація
XIII. Підтримка зусиль торгових фірм
Допомога іншим країнам у реалізації інфраструктурних проектів і розширенні торгівлі Японія, США, Китай
Зниження експортного мита Російська Федерація
Зниження експортних цін Китай
Податкові пільги для експортерів Китай
Кредитування експортерів Японія, Велика Британія
XIV. Наповнення бюджету
Запозичення Франція, Велика Британія, Німеччина, Японія
Зростання акцизного збору на алкоголь та тютюнові вироби Велика Британія
Зростання податку на споживання Японія
Зростання податків на доходи (для багатих громадян) Велика Британія
Зростання внесків на страхування для працівників та роботодавців (для високооплачуваних працівників) Велика Британія
Зростання податків на автомобілі, що не відповідають екологічним нормам Велика Британія
Випуск державних облігацій (для фінансування заходів економічного стимулювання) Китай
XV. Допомога іншим країнам
Фінансова допомога іншим країнам Японія, Китай

 

Станом на початок 2010 року кумулятивне падіння ВВП у країнах Великої двадцятки, охоплених проявами системної кризи, сягнуло 27%. Потрібно зазначити, що посилення глобальної кризи та можливість формування її другої хвилі є наслідком слабкості антикризових заходів, зокрема у країнах ЄС.

Спекулятивний капітал пішов у Китай, де його обсяги з 2009 р. щокварталу збільшуються на 60 млрд. дол., що веде до наростання нового глобального дисбалансу. Свій «внесок» у це роблять і США, проводячи політику «дешевих» грошей із метою врятувати свої банки й економіку від катастрофи. Але це тільки підсилює проблему відриву монетарної сфери від реального сектору та створює структурні передумови для нових кризових явищ, тобто комплекс передумов майбутніх потрясінь унаслідок істотних глобальних структурних диспропорцій та прагнення суб’єктів господарювання перекласти свій фінансовий вантаж і проблеми і реальному секторі на конкурентів. Такі підходи стали однією з причин народних бунтів у країнах Африканського континенту [10, с. 4].

Таблиця 7.4

Підтримка окремих секторів у рамках антикризових зусиль національних урядів[51]

Сектор Країна
Сільське господарство Японія, Російська Федерація, Китай
Автомобільна промисловість США, Велика Британія, Франція, Російська Федерація, Китай, Австралія, Бразилія
Енергетика США, Китай
Авіаційна галузь Франція, Російська Федерація, Китай
Нафтова промисловість Російська Федерація, Китай
Машинобудування (зокрема, сільськогосподарська) Російська Федерація
Оборонно-промисловий комплекс Російська Федерація
Виробництво сталі Китай
Текстильна промисловість Китай
Суднобудування Китай

 

Проаналізуємо приклади подолання криз, розглядаючи при аналізі рівень виконання державними органами однієї із головних функцій – функції регулювання відносин між виробництвом і соціальною сферами та забезпечення їх рівноваги.

В табл. 7.5 здійснено порівняння політики управління Г. Гувера та Ф. Рузвельта (табл. 7.5). За період 1929-1933 рр. державне управління США характеризувалось:

- організації державного управління США тих років були притаманні плановість економіки, широкий пакет заходів соціального захисту населення;

- органи державного управління розробили достатньо ефективні та урівноважені заходи державного впливу на економіку;

- економіки ставала більш орієнтована на споживача, а отже, ставала все більше ринковою.




Переглядів: 279

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Інструменти реалізації антикризової політики окремих країн світу | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.