![]()
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Загальні поняття управління.Управління тренувальною та змагальною діяльністю спортсмена План 1. Загальні поняття управління 2. Тренувальні ефекти 3. Педагогічний контроль у спортивному тренуванні 4. Види управління 5. Комплексний контроль 6. Управлінська діяльність тренера
Загальні поняття управління. У літературних джерелах управління трактується як будь-яка зміна стану якогось об’єкту, системи чи процесу, що веде до досягнення мети [23] або як впорядкування системи, тобто приведення її у відповідність з об’єктивною закономірністю, що діє в цій сфері. У більш вузькому значенні, управлінням називається перевід якої-небудь системи в бажаний стан [19] або цілеспрямований вплив органу управління на об’єкт управління з метою його ефективного функціонування. Структура управління містить дві системи: керуючої (тренер) та керованої (спортсмен). Керуюча система діє на керовану систему з метою кількісної та якісної зміни параметрів її діяльності відповідно до поставлених завдань управління.
У процесі спортивної діяльності проходять різні зміни спортсмена як системи на біологічному, педагогічному, соціальному та психологічному рівнях (рис. 2.1).
Рис. 2.1. Структура спортивної діяльності [3] Досягнення різноманітних ефектів на кожному з цих рівнів В.І.Воронова [3] розглядає як інтегральней вираження спортивної діяльності, обумовлене спортивним результатом. Основні поняття управління спортивною діяльністю наведені в табл. 2.1. Таблиця 2.1 Основні поняття керування спортивною діяльністю [17]
Ефективне управління характеризується якістю переробки, збереження і передачі інформації [17]. В спортивній діяльності важливим фактором є швидкість отримання і відтворення інформації, що деякою мірою характеризує якість управлінських впливів. Характер параметрів інформації обумовлений метою управління процесом підготовки спортсменів. Під метою варто розуміти стан, рівень або кінцеві результати, яких бажано досягнути в деякому віддаленому майбутньому [14]. В системі спорту мета носить складний характер, яка відбиває структуру та ієрархію системи. На основі ієрархічності виділяють: 1. Суспільну мету – масове заняття фізичною культурою та спортом. 2. Мету окремих підсистем – наприклад, підготовка талановитих спортсменів до вищих досягнень. 3. Мету окремих організацій та об’єктів – мету спортивних відомств, ДЮСШ, СДЮСШОР. 4. Мету окремих спортсменів, груп, спортивних команд – проявляється в досягненнях на змаганнях. З точки зору управління, окремі спортсмени або команди можуть розглядатися як системи. А.Г. Рибковський характеризує поняття системи, як сукупність об’єктів або елементів, які взаємодіють між собою. За ствердженням В.М. Заціорського [19], системою називається сукупність будь-яких елементів, що утворюють єдине ціле (серцево-судинна система людини, організм спортсмена, система “спортсмен-тренер”, спортивна секція тощо). Найбільш стисло поняття системи визначив Д.Д. Донськой: система – це ціле, що утворюється з частин. Одним з головних завдань управління є переведення системи з одного стану в інший (рис. 2.2). Це відбувається за допомогою різноманітних впливів. В підготовці спортсменів до них, в першу чергу, відносяться фізичні вправи, а також чинники зовнішнього середовища, режим харчування, відновлювальні заходи тощо.
Рис. 2.2. Зміна стану системи, що управляється в процесі управлінських впливів: 1 – вихідний стан системи. 2 – зміна стану системи за відсутності управлінських впливів. 3 – зміна стану системи після періоду управлінських впливів.
Перед тим, як вплинути приймаються відповідні управлінські рішення. Більшість спеціалістів виділяють управлінські рішення за спрямованістю; часом їхньої дії; складністю виконання; обов’язковістю виконання; ситуацією, в якій приймаються рішення; масштабом проблем, що вирішуються тощо. В сфері спорту рішення приймаються в умовах визначеності, коли результат є визначеним і в умовах ризику, коли кожний варіант рішення може мати більше, ніж один наслідок. В першому випадку, керівні рішення спрямовані на реалізацію достатньо простих завдань та їх вирішення, як правило, не впливає на розвиток системи, у другому – управлінські рішення приймаються за умови, що поставлена мета може бути досягнута з тою чи іншою мірою вірогідності. За ступенем ризику розрізняють управлінські рішення „максимін”, „максимакс”, „мінімакс”. Залежно від характеру ігрових ситуацій, управлінські рішення підрозділяють на шість груп: 1 група – єдиноборства в нападі та захисті; 2 група – дефіцит часу та напруженість у рахунку; 3 група – тактична складність; 4 група – психічна складність; 5 група – рівень підготовленості та стан команди; 6 група – особливості суддівства, персональні помилки, реакція глядачів. Якість управлінських рішень у процесі спортивного тренування залежить від багатьох чинників, особливо таких:
- рівня компетентності та професіоналізму тренера; - наявності інформації (повна інформація, неповна інформація, відсутність інформації); - наявність часу на розробку та прийняття рішення (дефіцит часу збільшує вірогідність помилки у прийнятті рішення); - емоційний стан (у збудженому емоційному стані збільшується ступінь ризику в прийнятті невірного рішення) ; - інтуїція тренера (прийняття вірного рішення на основі несвідомої інформації та досвіду) Управління може відбуватися за дотримання відповідних умов: а) наявності управляючої системи; б) наявності каналу прямого зв’язку; в) наявності каналу зворотного зв’язку (інформація передається про результати дії, зміни стану об’єкта, що управляється після управлінського сигналу); г) необхідної швидкості і частоти передачі інформації [16, 19]. В процесі управління керуючий та керований об’єкти завжди з’єднані зв’язками (рис. 2.3). Прямим називається зв’язок, який іде від керуючого об’єкта (тренера) до керованого об’єкта (спортсмена), а зворотним – зв’язок, що йде від керованого об’єкта до керуючого об’єкта.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|