В психології загальноприйнятим є також розподіл методів дослідження на:
1) не експериментальні (описові): різні види (методики) спостережень, бесіди, вивчення продуктів діяльності.
2) експериментальні, які ґрунтуються на спрямованому створенні умов, що забезпечують виділення досліджуваного фактора і реєстрацію його проявів, та припускають активне втручання дослідника в діяльність випробуваного.
а) лабораторний
б) природний
в) констатуючий
г) формуючий.
Основні діагностичні підходи психодіагностики:
1. Об’єктивний підхід – діагностика здійснюється на основі успішності (результативності) та/або способу (особливостей) виконання діяльності.
а) методики діагностики особистісних (характерологічних) особливостей
- «тести дії» («цільові особистісні тести»)
- «ситуаційні тести»
б) тести інтелекту (здібностей)
2. Суб’єктивний підхід – діагностика на основі повідомлень випробуваного про себе, самоопису особливостей особистості, стану та поведінки:
- особистісні опитувальники,
- опитувальники станів та настрою
- опитувальники ставлення (анкети)
3. Проективний підхід – діагностика здійснюється на основі аналізу особливостей взаємодії з нейтральним стимулом-завданням, що стає завдяки своїй невизначеності об’єктом проекції.