МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Позиція суду та пасивний стан
У судових рішеннях сьогодні часто вживаються речення такої конструкції:
приклад 1
Виконавче провадженнябулозупиненоз підстав, передбаченихпунктом 15 статті 34 Закону України «Про виконавче провадження», Законом України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу».
приклад 2
Справасудамирозглядаласьнеодноразово.
Останнім рішенням Святошинського районного суду м. Києва від 20 листопада 2009 року у позові відмовлено.
приклад 3
Так, як встановлено з листа, який надійшов на адресу апеляційно-го суду Донецької області з Торезького міського суду, питання про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою щодо ОСОБА_2 було вирішено 02 липня 2010 року при розгляді справи по суті.
приклад 4
17 лютого 2010 року Управлінням міграційної служби в місті Києві було складено висновок про відмову в оформленні документів для вирішення питання щодо надання статусу біженця ОСОБА_1.
приклад 5
Постановою Кабінету Міністрів України від 12 вересня 1997р. № 1002 «Про заходи щодо реалізації проекту реконструкції льотної зони №1 Державного міжнародного аеропорту Бориспіль» затверджено, що
сплата відсотків, пов’язаних з обслуговуванням іноземних кре-дитів, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету.
Такі речення є прикладом використання пасивного стану, коли підмет є об’єктом дії. Однак вживання пасивного стану в українській мові, на відміну від російської, є досить обмеженим.
У наведених прикладах вживається безособова форма дієслова на -но, -то. Така форма дієслова, як і безособові дієслова, вживається в ролі присудка в безособових реченнях. При ній підмета (суб’єкта дії) не буває, але є прямий до-даток (об’єкт дії), виражений знахідним (чи родовим) відмінком без приймен-ника, що відображено у нашому першому прикладі: виконавче провадження зу-пинено. У цьому прикладі немає суб’єкта дії, тобто не вказано того, хто зупинивтаке виконавче провадження, а лише робиться наголос на факті зупинення.
Водночас безособова форма дієслова на -но, -то не може вживатися тоді, коли присутній суб’єкт дії. У таких випадках в українській мові слід вживати активний стан, тобто стан, коли підмет є суб’єктом дії.
Порівняймо:
124 Посібник із написання судових рішень
У цьому прикладі суб’єктом дії є суд, який, власне, розглядав справу та при-ймав рішення.
Порівняймо:
Для цього речення абсолютно природним є активний стан, де чітко ви-значений суб’єкт – Управління міграційної служби – та його дія. З цього при-кладу також видно, як можна обходитися без формулювання «вирішення питання».
Порівняймо:
Вислови на зразок «постановою Кабінету Міністрів (наказом Мініс-терства) затверджено…», «рішенням міської ради схвалено…» можнавіднайти чи не у кожному судовому рішенні. З огляду на такі пасивні конструкції формується неправильне враження про дію та про суб’єкта, який несе відповідальність за таку дію. Відповідно до нашого прикладу суб’єктом дії є постанова, яка ніби щось затвердила, у той час як прав-дивим суб’єктом дії є Кабінет Міністрів України, а постанова є лише формою такої дії.
Порівняймо:
У наведеному прикладі йдеться про дві змістовно важливі дії. По-перше, коли йде мова про встановлення фактів, то завжди важливим є, хто ці факти встановив. Із вислову «так як встановлено з листа», незрозуміло, ким саме це було встановлено. Тому для судового рішення важливо наголошувати на тому, що саме суд, а не будь-який інший суб’єкт встановив той чи інший факт.
Другою важливою дією є обрання запобіжного заходу. І тут змістовно значу-щим є не процес вирішення питання, на чому зроблений наголос у нашому при-кладі, а кінцеве рішення, яке, власне, і має назву «обрання запобіжного заходу».
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|