Сутність бюрократичної організації
| Причини ефективності бюрократії у минулому
| Причини неадекватності бюрократії
| Елементи, які приходять на зміну бюрократії
|
Ієрархічний ланцюг команд
| Бюрократія принесла порядок в організацію
Керівники ввели порядок свого домінування над підлеглими
| Бюрократія не в змозі управляти в складних ситуаціях
Домінування однієї форми – не найкращий спосіб удосконалення організації
| Візія та цінності.
Робочі групи (із принципом самоуправління).
Горизонтальна координація.
Неформальні системи.
Наявність вибору.
Незалежний внутрішній споживач.
|
Спеціалізація.
Організація діяльності на основі посадових обов’язків.
| Бюрократія досягла ефективності, використовуючи розподіл праці.
Концентрація інтелектуального потенціалу в центрі організації.
| Бюрократія не підтримує інтенсивних міжпосадових зв’язків і постійної координації на одному рівні.
| Багатопрофільність спеціалістів і інтрапідприємництво.
|
Єдині правила для всіх.
| Бюрократія створила відчуття справедливості. Надала та закріпила владу за керівниками.
| Зберігається необхідність в нормах та правилах, однак вони повинні бути іншими (демократичнішими).
| Гарантовані права. Інститути свободи та колективності.
|
Стандартні процедури
| Бюрократія забезпечила жорстку організаційну пам'ять. Надала можливість використовувати некваліфіковану робочу силу.
Подолала застарілі методи роботи.
| Бюрократія повільно реагує на зміни. Не узгоджується із труднощами, що виникають, не стимулює взаємозв’язки.
| Самоуправління. Вплив ринку і моралі суспільства.
|
Кар’єра працівників, їх просування за службою
| Бюрократія культивувала лояльність до організації.
Створила механізми передачі досвіду управлінців і професіоналів.
| Зниження кількості керівників і підвищення попиту на кваліфікованих робітників. Обмеження можливості підвищення за посадою.
| Кар’єра на основі професійного зростання. Розширення умов високого рівня результативності. Підвищення оплати праці із зростанням кваліфікації.
|
Міжособистісні взаємовідносини
| Бюрократія зменшила домінування принципу приналежності до сім`ї. Допомогла лідерам ввести жорстку дисципліну і прийняття жорстких рішень.
| Інформаційномістка робота вимагає розширення взаємовідносин між працівниками.
| Широку взаємовідносини між працівниками. Наявність вибору. Велика орієнтованість на результати.
|
Координація зверху.
| Бюрократія дала змогу керувати некваліфікованою робочою силою.
Організовала жорстке управління в галузях з рутинною роботою та високою плинністю кадрів.
| Високоосвічені робітники готові до самоуправління.
| Самоуправляючі команди. Горизонтальні зв’язки і співробітництво. Скорочення кількості трудоємких та рутинних робіт через НТП.
|
Також науковці порівнюють бюрократичну та сучасну систему менеджменту підприємства за низкою критеріїв виокремлюючи преваги кожної із них.
Порівняння різних моделей управління із виокремленням їхніх недоліків наведено у табл. 1.2.