![]()
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ПРИЧИНИ ВИНИКНЕННЯ ПОРУШЕНЬ МІЖОСОБИСТІСНОЇ КОМУНІКАЦІЇ В СІМ'ЇОскільки сімейна комунікація надзвичайно складна, то і причини її порушень можуть бути настільки ж складні і різноманітні. Чималу роль грає усвідомленість процесу, наявність комунікаційного уваги, вміння висловити свої почуття в адекватній формі. У той же час при дослідженні сімей, що надають психотравмуючі вплив на особистість, на перший план виступають деякі інші джерела порушень у процесі комунікації: 1. Перевантаження комунікацій побічними функціями. Кожне повідомлення, крім основної функції - передачі інформації, може виконувати ще й додаткові. Одна з найбільш важливих серед них - це управління поданням особи, до якого адресовано повідомлення, про що говорить і про взаємовідносини. Так, слова: "мені добре з тобою" - є і пропозицією далі проводити час разом, і виразом симпатії до того, з ким ведеться розмова, і навіть поваги (значить, він має якості, в силу яких з людиною буває добре; відомо, що це вельми ціновані якості). З іншого боку, вимовляючи ці слова, мовець стежить за тим, щоб їх результатом не стало зниження поваги до нього самого. Він постарається уникнути, наприклад, принизливою для себе формулювання тієї ж думки типу "Без тебе мені погано". В результаті будь-яке повідомлення, адресоване іншому члену сім'ї, "фільтрується", "редагується" принаймні, в трьох відносинах. Це, по-перше, чи відповідає воно наявному у індивіда уявленню про те, яким він має здаватися навколишнім. Так, наприклад, індивід, якому дуже важливо, щоб члени родини вважали його людиною досвідченим і знаючим, випробує чималі труднощі, якщо йому потрібно запитати у когось ради. Точно так же член сім'ї, який бажає, щоб його вважали сміливим, навряд чи зважиться розповісти іншим членам сім'ї про свої побоювання і коливаннях, навряд чи він поставить питання про те, чи небезпечно те, що він збирається зробити, тощо. Відповідаючи на питання: "Що б ви хотіли, щоб про вас думали в родині?" - Члени сім'ї називають зазвичай чималий перелік якостей: розумний, чесний, гарний чоловік, справедливий, безкорисливий. Це показує, наскільки складний образ "Я для інших" і, отже, наскільки різноманітні обмеження він може накладати на процес комунікації. По-друге, в ході повідомлення перевіряється, чи відповідає воно образу іншого, тобто тому, яким він хоче, щоб ми його уявляли. Дійсно, якщо наше повідомлення буде суперечити в якомусь аспекті того, як він хотів би виглядати в очах інших (наприклад, "не той тон" тощо), то повідомлення може викликати його протест і комунікація не відбудеться. По-третє, повідомлення перевіряється і в тому сенсі, чи відповідає воно характеру наших взаємин. Одне і те ж повідомлення про те, що індивіду потрібна "он та книга", буде формулюватися по-різному, залежно від того, це друг чи просто знайомий, і воно взагалі не буде мати місце, якщо це ворог. Перевантаження побічними функціями виникає, якщо значення перерахованих трьох моментів настільки зростає, що комунікація взагалі стає неможливою. У цьому випадку певна інформація легко приходить у протиріччя з одним з трьох образів: "Я для іншого", "Інший для мене" або "Наше взаємовідношення", і комунікація або припиняється, або перетворюється на конфлікт. 2. Порушення "уявлення про адресата комунікації" як комунікаційний бар'єр. Міжособистісна комунікація вимагає від спілкуються хорошого уявлення про особистості один одного. Спотворене уявлення про інше члені сім'ї може виступити в якості серйозного бар'єру взаєморозуміння при інформаційному спілкуванні. Володіння особистості члена сім'ї, до якого індивід звертається з якимось повідомленням, буває необхідно, принаймні, у двох відносинах. По-перше, необхідно знати і враховувати інтелектуальний рівень того, з ким спілкуєшся. Це не завжди просто, особливо при спілкуванні з дітьми. Є люди, які саме в силу цієї обставини не вміють розмовляти з дітьми: кажуть занадто спрощено або складно. По-друге, необхідно правильно передбачити реакцію індивіда на повідомлення. Наприклад, чи відповідає вислів самолюбству адресата комунікації, чи правильно буде зрозуміле намір говорить. Нездатність правильно врахувати всі ці моменти лежить в основі багатьох епізодів сімейних конфліктів, образ, непорозумінь. Таким чином, недостатньо повне знання особливостей особистості іншого чоловіка являє собою важливий бар'єр комунікації, створюючи перешкоди для адекватного інформаційного спілкування.
|
||||||||
|