Поняття про центри відповідальності та їх класифікація
Центр відповідальності –структурний підрозділ підприємства, котрий очолює менеджер, який самостійно приймає управлінські рішення і несе персональну відповідальність за виконання визначених планом показників.
Зв'язок центрів відповідальності з основними економічними показниками діяльності підприємства:
Центри відповідальності формують:
1. За функціональним принципом:
2. За територіальним принципом:
Вимоги до центру відповідальності:
1) кожен центр витрат повинен мати показники для вимірювання обсягу діяльності і бази для розподілу витрат;
2) кожний центр повинен мати відповідального;
3) на центр відповідальності відносять лише прямі витрати;
4) при організації центру відповідальності необхідно враховувати соціально-психологічні чинники і чинники мотивації.
Переваги в реалізації процесу контролінгу:
1) оперативне та своєчасне прийняття рішень;
2) підвищення ефективності контролю;
3) забезпечення точності калькулювання витрат
Підприємство самостійно визначає центри відповідальності. За місцями виникнення та центрами відповідальності складаються кошториси (планові витрати). Кошторис є базою для оцінки виконання плану підрозділу.