МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Методичні вказівки до розв’язування задачВідповідність кваліфікації робітників складності виконуваних робіт визначається на підставі порівняння показників середнього розряду робітників і середнього розряду робіт. Узагальнюючим показником, що характеризує кваліфікаційний склад робітників, є середній тарифний коефіцієнт. Розрахунок здійснюється за формулою: , де ТКП – середній тарифний коефіцієнт робітників; ЧPi – чисельність робітників кожного розряду; TКi – тарифний коефіцієнт відповідного розряду; п – кількість розрядів. Середній тарифний коефіцієнт робіт визначається аналогічно за формулою середньозваженої через трудомісткість робіт. Крім того, обчислюється середній розряд робіт (РР) за наступною формулою: , де РМ – менший розряд з двох суміжних, між якими знаходиться значення середнього тарифного коефіцієнта; – середній тарифний коефіцієнт робіт за виробом; ТКм – тарифний коефіцієнт, менший за два суміжні; ТКБ – тарифний коефіцієнт, більший за два суміжні. Середній розряд робітників (РП) визначається аналогічно: , Після оцінки результатів проведених розрахунків можливі наступні висновки: 1) якщо фактичний середній тарифний розряд робітників нижче за плановий і середній тарифний розряд робіт, то це може призвести до зниження якості продукції (робіт, послуг), зниження її конкурентоспроможності та збільшення собівартості за рахунок додаткових витрат на реалізацію, рекламу, рекламації і, відповідно, зменшення прибутку; 2) якщо середній розряд робітників вище середнього тарифного розряду робіт, то це призводить до непродуктивних виплат (так як робітникам здійснюють доплату за використання їх на менш кваліфікованих роботах, що збільшує собівартість і, відповідно, зменшує прибуток). Для характеристики руху персоналу підприємства розраховують і аналізують динаміку наступних показників: 1. Коефіцієнт обороту з приймання (КОП) – відношення чисельності прийнятих за період (ЧППР) до середньоспискової чисельності працюючих за той же період (ЧПС):
КОП = ЧППР / ЧПС 2. Коефіцієнт обороту з вибуття (звільнення) (КОВ) – відношення чисельності працівників, які вибули за період (ЧПВ) до середньоспискової чисельності за той же період (ЧПС):
КОЗ = ЧПВ / ЧПС 3. Коефіцієнт плинності (КП) – відношення чисельності працівників, які вибули за період з причин, що характеризують надлишковий оборот (ЧПНО) – за власним бажанням і порушення трудової дисципліни, до середньоспискової чисельності працюючих за той же період (ЧПС):
КП = ЧПНО / ЧПС. 4. Коефіцієнт постійності кадрів (КПК) – відношення чисельності працівників, які пропрацювали весь період (ЧПВП), до середньоспискової чисельності працюючих за той же період:
КПК = ЧПВП / ЧПС Аналізуючи рух робочої сили, визначаються причини звільнення працівників (за власним бажанням, через порушення трудової дисципліни, навчання, переїзд на нове місце проживання тощо). Факторна модель випуску продукції під впливом трудових факторів має вигляд:
В = ЧР х Д х Т х W де В – випуск продукції; ЧР – чисельність робітників; Д – кількість відпрацьованих днів 1-им робітником; Т – тривалість робочої зміни; W – середньогодинний виробіток. Для аналізу впливу факторів використаємо спосіб абсолютних різниць. Послідовність розрахунків при цьому способі така: – розраховується абсолютне відхилення кожного фактора і результативного показника; – вплив кожного фактора розраховується множенням абсолютного відхилення фактора на незмінне значення інших факторів з факторної моделі:
±ΔВЧР = ±ΔЧР х Дп х Тп х Wп ±ΔВД = ЧРф х (Дф – Дп) х Тп х Wп ±ΔВТ = ЧРф х Дф х (Тф – Тп) х Wп ±ΔВW = ЧРф х Дф х Тф х (Wф – Wп)
Тести 1. Трудові показники, що підлягають аналізу на підприємстві: а) фонд заробітної плати і середня заробітна плата; б) промислово-виробничий персонал і непромислова група персоналу; в) продуктивність праці; г) всі відповіді вірні. 2. Аналіз трудових показників на підприємстві проводиться: а) щороку; б) щомісяця; в) щоденно; г) немає правильної відповіді. 3. Основна мета аналізу продуктивності праці полягає у: а) виявленні резервів її зростання; б) виявленні ступеня виконання виробничих планів; в) виявленні причин зміни структури персоналу; г) немає правильної відповіді. 4. Головною метою аудиту трудової сфери є: а) оцінка легітимності діяльності профспілок з регламентації соціально-трудових відносин; б) оцінка ефективності діяльності керівництва; в) аналіз ефективності системи заробітної плати на підприємстві; г) виявлення проблем економного та ефективного використання ресурсів праці, дослідження їх причин, надання необхідних рекомендацій з їх усунення. 5. Джерелом інформації для аудиторської перевірки служить: а) документація та звіти, надані відділами праці та заробітної плати, плановими відділами, бухгалтерією, відділом кадрів; б) всі відповіді вірні; в) опитування та інтерв’ю працівників підприємства; г) немає правильної відповіді. 6. Об’єктом аудиту в соціально-трудовій сфері виступає: а) чисельність і структура руху штатних працівників в цілому по підприємству та його підрозділах у динаміці за окремі періоди; б) трудовий колектив, персонал підприємства та принципи його організації, управління та діяльності; в) склад, чисельність та діяльність профспілок з налагодження соціального партнерства між працівниками та керівництвом підприємства за аналізований період; г) немає правильної відповіді. 7. Аудит трудової сфери можна розглядати у наступних аспектах: а) економічному, організаційно-технологічному, соціально-психологічному; б) правовому, виробничому, управлінському; в) стратегічному; г) немає правильної відповіді. 8. Соціально-психологічний аспект аудиту трудової сфери – це: а) оцінка й аналіз соціально-трудових показників на підприємстві (аналіз документації); б) оцінка соціально-трудових відносин на підприємстві (шляхом проведення анкетування та інтерв’ю персоналу); в) визначення конкурентоспроможності підприємства в трудовій сфері (шляхом порівняння показників з аналогічними на інших підприємствах або середніми по галузі); г) немає правильної відповіді. 9. Систематичний аудит – це такий, що: а) проводиться за заздалегідь встановленим регламентом за певний період часу; б) проводиться згідно з оперативними розпорядження керівництва; в) проводиться в установлений час і повторюється через певний проміжок часу; г) немає правильної відповіді. 10. Аудит, що проводиться за однією проблемою та в аналіз включено всі об’єкти, – це: а) локальний аудит; б) тематичний аудит; в) повний аудит; г) немає правильної відповіді. 11. Аудит у сфері праці на підприємстві здійснює: а) керівник підприємства; б) головний бухгалтер підприємства; в) податковий інспектор; г) немає правильної відповіді. 12. Аудит у трудовій сфері здійснюється за класичними напрямками: а) економічним, організаційним, технічним; б) правовим, управлінським, виробничим; в) плановим, стратегічним; г) немає вірної відповіді.
Теми доповідей 1. Значення та методичні основи аналізу в сфері праці. 2. Основні методи та прийоми економічного аналізу трудових показників. 3. Значення аудиту в сфері праці. 4. Аудит як інструмент оцінки стану й розвитку трудових відносин на підприємстві.
Рекомендована література 1. Буряк П.Ю., Карпінський Б.А., Григор’єва М.І. Економіка праці та соціально-трудові відносини: Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 440 с. 2. Грішнова О.А. Економіка праці та соціально-трудові відносини: Підручник. – К.: Знання, 2006. – 559 с. 3. Данченко Н.Д., Рижиков В.С., Єськов О.Л., Мікрюков О.М. Економіка праці та соціально-трудові відносини. Збірник завдань і вправ: Навч. посібник. – К.: Центр учбової літератури, 2007. – 252 с. 4. Завіновська Г.Т. Економіка праці: Навч. посіб. – К.: КНЕУ, 2003. – 300 с. 5. Єсінова Н.І. Економіка праці та соціально-трудові відносини: Навч. посібник. – К.: Кондор, 2004. – 432 с. 6. Калина А.В. Економіка праці: Навч.посіб. для студ. вищ. навч. закл. – К.: МАУП, 2004. – 272 с.
Тема 13. Моніторинг соціально-трудової сфери як інструмент регулювання й удосконалення соціально-трудових відносин
Терміни і поняття Моніторинг, система моніторингу, моніторинг соціально-трудової сфери, напрями моніторингу соціально-трудової сфери, переписи населення, соціологічне дослідження, етапи соціологічного дослідження, функції соціологічних досліджень, об’єкт і предмет дослідження, вибіркові обстеження домогосподарств, вибіркові обстеження та перепис підприємств.
Питання для обговорення 1. Сутність, завдання, напрями, об’єкти моніторингу соціально-трудової сфери та інформаційна база. 2. Специфіка досліджень проблем праці в умовах трансформації суспільства. 3. Сутність, цілі і завдання соціологічних досліджень в сфері праці. 4. Регулювання й удосконалення соціально-трудових відносин. 5. Зарубіжний досвід проведення моніторингу соціально-трудової сфери.
Завдання 1. Дайте визначення моніторингу соціально-трудової сфери. Сформулюйте основні завдання моніторингу соціально-трудової сфери. 2. Охарактеризуйте основні напрями моніторингу соціально-трудової сфери та заповніть таблицю 13.1. Таблиця 13.1 Характеристика напрямів моніторингу соціально-трудової сфери
3. Поясніть термін «соціологічне дослідження». За якими ознаками класифікуються види соціологічних досліджень? Складіть схему “Види соціологічних досліджень”. 4. Розташуйте в логічній послідовності основні етапи проведення соціологічного дослідження та охарактеризуйте їх: – аналіз соціологічної інформації, підготовка висновків і пропозицій; – розробка програми дослідження; – обробка зібраної соціологічної інформації; – добір первинної соціологічної інформації; – підготовка звіту про результати дослідження. 5. Назвіть основні методи добору інформації у дослідженні соціально-трудової сфери. Охарактеризуйте їх та заповніть таблицю 13.2. Таблиця 13.2 Характеристика методів добору інформації
6. Які показники, на Вашу думку, аналізуються в межах моніторингу соціально-трудової сфери на рівні: а) підприємства; б) соціально-демографічної та професійної групи населення; в) галузей економіки?
Тести 1. До основних завдань моніторингу соціально-трудової сфери не відноситься: а) спостереження за станом соціально-трудової сфери та отримання оперативної інформації про неї; б) оцінювання ефективності й повноти реалізації законів та інших нормативних актів із соціально-трудових питань; в) попередження негативних тенденцій, які ведуть до формування і розвитку соціальних конфліктів; г) немає правильної відповіді. 2. До напрямів моніторингу соціально-трудової сфери не відносяться: а) демографічні та міграційні процеси; б) техніко-технологічний рівень виробництва на підприємствах, в установах та організаціях різних форм власності; в) умови та охорона праці; г) немає правильної відповіді. 3. Найбільш оперативним способом добору первинної соціологічної інформації є: а) соціометричний тест; б) інтерв’ю; в) анкетування; г) експеримент. 4. При анкетному опитуванні питання за структурою розподіляють на: а) відкриті, закриті, напівзакриті; б) напіввідкриті, напівзакриті, закриті; в) закриті, відкриті, напіввідкриті; г) немає правильної відповіді. 5. Відомості про стать і вік респондента містяться в: а) основній частині анкети; б) вступній частині; в) демографічній частині; г) немає правильної відповіді. 6. Інтерв’ю - це метод одержання інформації шляхом: а) опосередкованої бесіди інтерв’юера з респондентом; б) цілеспрямованої бесіди інтерв’юера з респондентом; в) безпосередньої бесіди інтерв’юера з респондентом на певну тему; г) немає правильної відповіді. 7. Правильні відповіді є досить відносними, тому ускладнюють можливість об’єктивного оцінювання певних знань, умінь при використанні такого методу добору інформації, як: а) спостереження; б) соціометричної картки; в) тестування; г) немає правильної відповіді. 8. За метою дослідження соціологічні дослідження поділяються на: а) суцільні і вибіркові; б) разові і періодичні; в) конкретні і теоретичні; г) когортні і панельні. 9. Когортні і панельні соціологічні дослідження класифікуються за наступною ознакою: а) за об’єктом дослідження; б) за метою дослідження; в) за періодичністю проведення; г) за повнотою дослідження. 10. Теоретичні соціологічні дослідження спрямовані на: а) виявлення загальних соціальних закономірностей, розробку методології досліджень тощо; б) розв’язання конкретних проблем у соціально-трудовій сфері; в) вивчення стану об’єкта на певний момент; г) вірна відповідь відсутня. 11. Анкетне опитування – це: а) метод одержання інформації через бесіду інтерв’юера з респондентом на певну тему; б) систематизоване збирання інформації в респондентів за допомогою заздалегідь розробленого переліку питань; в) цілеспрямована і систематична фіксація процесів і явищ соціально-трудової сфери; г) вивчення різноманітних документів; 12. Метод спостереження – це: а) метод одержання інформації через бесіду інтерв’юера з респондентом на певну тему; б) систематизоване збирання інформації в респондентів за допомогою заздалегідь розробленого переліку питань; в) цілеспрямована і систематична фіксація процесів і явищ соціально-трудової сфери; г) опитування з метою виявлення психологічного клімату в колективі.
Теми доповідей 1. Моніторинг соціально-трудової сфери. 2. Соціологічні дослідження в сфері праці. 3. Програма соціологічного дослідження.
Рекомендована література 1. Буряк П.Ю., Карпінський Б.А., Григор’єва М.І. Економіка праці та соціально-трудові відносини: Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 440 с. 2. Грішнова О.А. Економіка праці та соціально-трудові відносини: Підручник. – К.: Знання, 2006. – 559 с. 3. Данченко Н.Д., Рижиков В.С., Єськов О.Л., Мікрюков О.М. Економіка праці та соціально-трудові відносини. Збірник завдань і вправ: Навч. посібник. – К.: Центр учбової літератури, 2007. – 252 с. 4. Завіновська Г.Т. Економіка праці: Навч. посіб. – К.: КНЕУ, 2003. – 300 с. 5. Єсінова Н.І. Економіка праці та соціально-трудові відносини: Навч. посібник. – К.: Кондор, 2004. – 432 с. 6. Калина А.В. Економіка праці: Навч.посіб. для студ. вищ. навч. закл. – К.: МАУП, 2004. – 272 с.
Розділ 4. Міжнародні аспекти розвитку соціально-трудових відносин Тема 14. Міжнародна організація праці та її вплив на розвиток соціально-трудових відносин
Терміни і поняття Міжнародна організація праці (МОП), адміністративна рада, галузеві комітети, Міжнародна конференція праці, Міжнародне бюро праці, Міжнародний інститут соціально-трудових досліджень, Міжнародний навчальний центр, сфери діяльності МОП, конвенції та рекомендації МОП, міжнародний кодекс праці, нормотворча діяльність.
Питання для обговорення 1. Причини виникнення МОП, історія її розвитку. 2. Цілі, завдання і структура Міжнародної організації праці. 3. Основні напрямки діяльності МОП. 4. Міжнародна трудова міграція. 5. Глобалізація в системі світового ринку праці та міжнародний досвід регулювання соціально-трудових відносин.
Завдання 1. Наведіть та охарактеризуйте структуру Міжнародної організації праці. 2. Назвіть завдання та цілі Міжнародної організації праці. 3. Перелічіть та охарактеризуйте основні напрями діяльності Міжнародної організації праці. Заповніть таблицю 14.1:
Таблиця 14.1 Характеристика напрямів діяльності Міжнародної організації праці
4. Розкрийте основні напрямки діяльності Міжнародного інституту соціально-трудових відносин. 5. Які функції покладаються на Міжнародний навчальний центр? 6. Підготуйтеся до дискусії на тему: “Глобалізація світової економіки та її вплив на соціально-трудову сферу”. Мета дискусії полягає в наступному: 6.1. Розкрити сутність глобалізації світової економіки та її ознак. Результати дослідження занесіть в таблицю. Таблиця 14.2 Сутність і значення глобалізації
6.2. Проаналізувати міжнародний досвід регулювання соціально-трудових відносин: – застосування тарифних угод; – практику ведення колективних переговорів; – систему соціального партнерства. Звернути увагу на суттєві відмінності в механізмі соціально-трудових відносин, зокрема, системи соціального партнерства. 6.3. Розкрити вплив глобалізації на формування світового ринку праці. 6.4. Запропонувати пропозиції щодо використання зарубіжного досвіду розвитку соціально-трудових відносин в Україні. 7. Дайте визначення міжнародної трудової міграції. Які основні причини її виникнення та існування? Обґрунтуйте вплив міжнародної трудової міграції на економіку країн-учасників. Чи є корисною міграція трудових ресурсів для країни-донора? Поясніть Вашу думку. Результати Вашого дослідження занесіть у таблицю 14.3. Таблиця 14.3 Вплив міжнародної трудової міграції на країни-учасниці
9. Охарактеризуйте основні моделі регулювання соціально-трудових відносин. За визначеними критеріями (межі державного втручання в економіку, методи регулювання соціально-трудових відносин, рівень централізації переговорів) побудуйте таблицю розбіжностей моделей соціально-трудових відносин країн (Україна, США, Великобританія, Швеція тощо).
Тести 1. Міжнародну організацію праці створено: а) 1909 року; б) 1919 року; в) 1999 року; г) 1929 року. 2. “Міжнародний трудовий кодекс” складається з: а) конвенцій; б) рекомендацій; в) конвенцій і рекомендацій; г) немає правильної відповіді. 3. Конвенції та рекомендації спрямовано на захист прав: а) працівників; б) роботодавців; в) працівників і роботодавців; г) немає правильної відповіді. 4. МОП стала спеціалізованим закладом ООН у: а) 1938 р. б) 1946 р. в) 1958 р. г) немає правильної відповіді. 5.Найвищим органом МОП є: а) Міжнародне бюро праці; б) Адміністративна рада; в) Міжнародна конференція праці; г) вірна відповідь відсутня. 6.Періодичність скликання Адміністративної ради МОП: а) два рази на рік; б) три рази на рік; в) чотири рази на рік; г) вісім разів на рік. 7.До складу Адміністративної ради входять: а) представники уряду і представники профспілок; б) представники профспілок і представники підприємців; в) представники уряду і підприємців; г) представники уряду, підприємців та профспілок. 8. Міжнародне бюро праці - це: а) постійний секретаріат МОП; б) установа, метою якої є сприяння поглибленому вивченню проблем праці та методів їх вивчення; в) основний виконавчий орган МОП; г) вірна відповідь відсутня. 9.Міжнародний інститут соціально-трудових відносин здійснює такі програми: а) органи праці та економічний розвиток; б) органи праці та нові системи організації виробництва; в) взаємодія різних установ; г) навчальна діяльність; д) видавнича діяльність; е) відповіді пунктів 1-5 правильні; ж) відповіді пунктів 1-4 правильні. 10.У межах програми “Органи праці та нові системи організації виробництва” дослідження проводяться у напрямах: а) трудових норм, інтернаціоналізації економіки, перспектив самостійного розвитку на регіональному рівні; б) розробки системи показників різних видів установ з праці, аналізу організаційних змін в установах з праці, дослідження ролі установ з праці у боротьбі з бідністю; в) обговорення питань соціальної політики, проведення лекцій, курсів з діяльності та процедур МОП; г) всі відповіді вірні. 11.У межах програми “Органи праці та економічний розвиток” дослідження проводяться у напрямах: а) трудових норм, інтернаціоналізації економіки, перспектив самостійного розвитку на регіональному рівні; б) розробки системи показників різних видів установ з праці, аналізу організаційних змін в установах з праці, дослідження ролі установ з праці у боротьбі з бідністю; в) обговорення питань соціальної політики, проведення лекцій, курсів з діяльності та процедур МОП; г) всі відповіді вірні. Теми доповідей 1. Декларація МОП основних принципів та прав у світі праці і проблеми її реалізації в Україні. 2. Діяльність МОП в Україні. 3. Вплив вступу України до СОТ (приєднання до Шенгенської зони) на розвиток соціально-трудових відносин. 4. Міграційна політика різних країн світу і соціально-трудові відносини. 5. Особливості регулювання доходів в різних країнах світу. 6. Рішення гендерних питань у сфері праці.
Рекомендована література 1. Буряк П.Ю., Карпінський Б.А., Григор’єва М.І. Економіка праці та соціально-трудові відносини: Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 440 с. 2. Грішнова О.А. Економіка праці та соціально-трудові відносини: Підручник. – К.: Знання, 2006. – 559 с. 3. Данченко Н.Д., Рижиков В.С., Єськов О.Л., Мікрюков О.М. Економіка праці та соціально-трудові відносини. Збірник завдань і вправ: Навч. посібник. – К.: Центр учбової літератури, 2007. – 252 с. 4. Завіновська Г.Т. Економіка праці: Навч. посіб. – К.: КНЕУ, 2003. – 300 с. 5. Єсінова Н.І. Економіка праці та соціально-трудові відносини: Навч. посібник. – К.: Кондор, 2004. – 432 с. 6. Калина А.В. Економіка праці: Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. – К.: МАУП, 2004. – 272 с.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|