АЛГЕБРАЇЧНА МОДЕЛЬ «МЕРТВОЇ ТОЧКИ» ДЛЯ ВИРОБНИЦТВА ОДНОГО ВИДУ ПРОДУКЦІЇ
Позначимо:
ТС –собівартість загального обсягу реалізованої продукції у грошовому вимірі;
F –сума постійних витрат у грошовому виразі за період;
р— одинична ціна, грошових одиниць за штуку, тонну, комплект;
v— одиничні змінні витрати, грошових одиниць за штуку, тонну, комплект;
q — вироблена й реалізована кількість продукції у натуральному вимірі (в штуках, тоннах, комплектах);
За прийнятих умовних позначеннях собівартість усього обсягу реалізованої продукції дорівнює:
TC=v×q+F. (1)
З врахуванням прийнятих припущень виручка від реалізації продукції прямо пропорційна кількості проданої:
B=p×q. (2)
За визначенням, у мертвій точці собівартість реалізованої продукції дорівнює валовому доходу від її реалізації, тобто має місце рівність формул (1) і (2):
v×q+F= B=p×q. (3)
Розв’язуючи рівняння (3) щодо змінної q, одержимо формулу для визначення точки беззбитковості в натуральному вираженні:
. (4)
Назвемо вираз (p-v) одиничною маржею на змінних витратах, mcv. Іноді цей вираз називають ще маржею покриття. Виходить, можна сказати, що мертва точка, як обсяг продажів у натуральному вимірі, дорівнює відношенню постійних витрат до одиничної маржі на змінних витратах.
Для визначення порога рентабельності бізнесу в грошовому вимірі Вкрит помножимо ліву й праву частину рівності (4) на одиничну ціну, р.
(5)
Відношення одиничної маржі на змінних витратах (p–v) доодиничної ціни p називають
коефіцієнтом маржі на змінних витратах, , тобто kmcv:= (p-v)/p.
Звідси маємо формулу для визначення точки беззбитковості в грошовому вимірі: