МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
До семінарського заняттяПроблема історії розвитку політичних вчень складна, об'ємна та багатогранна. Складність цих тем для студентів полягає у необхідності обізнаності та володінні матеріалу з основ історії, філософії, релігієзнавства тощо. Тому студенту потрібно: по-перше, усвідомити специфіку розвитку та становлення політичної думки; по-друге, вміти визначати вплив конкретної історичної епохи на формування поглядів щодо сутності та походження держави, влади, характеристик форм правління; по-трете, знати відомих представників наукових шкіл, країн, які зробили певний внесок у розвиток політичної науки як такої. Говорячи про найдавніші східні цивілізації, слід наголосити, що у своєму виникненні політична думка стародавніх єгиптян, індусів, китайців та ін. має міфологічні джерела і оперує винятково міфологічними уявленнями про місце людини в світі. Європейська ж традиція пов’язує перші уявлення про політику зі стародавньою Грецією, де політичні вчення пройшли еволюцію від міфологічних уявлень (Гомер, Гесіод), через філософський підхід, що лише формувався (Піфагор, Геракліт, Демокріт), раціоналістичну, логіко-понятійну структуру аналізу політики (софісти, Сократ, Платон) до зачатків емпіричного та історико-політичного дослідження держави та політичного життя в цілому (Арістотель, Ціцерон, Полібій). Західноєвропейську політичну думку середньовіччя варто почати із усвідомлення її християнського начала і звернути увагу на Аврелія Августина (354 – 430 рр.), котрий, крім того, що виступив першим систематизатором християнства в цілому, його філософської основи, також заклав основи політичної думки. Варто нагадати про його працю «Про державу Божу», в якій Августин поділив увесь світ на дві держави – Божу і земну, де перша домінує над другою, а шлях до неї – найзаповітніша ціль кожної людської істоти. Такий погляд на світ панував у Західній Європі до XIII століття, поки не з’явився другий систематизатор християнського віровчення загалом, а також і політичної думки, – Фома Аквінський (1225 – 1274 рр.). У «Коментарі до Арістотелевої «Політики»» він модернізував учення Августина у відповідності до вимог часу, а також переробив філософську і політичну концепцію Арістотеля з користю для християнства. Зокрема, він вважав, що у відповідності до двох світів – земного і Божого, повинні бути дві влади – земна і Божа, а також дві великих науки – філософія (наука про земну сутність) і теологія (наука про Божу сутність). До того ж, Фома обгрунтував існування 6 форм держави: трьох правильних (монархію, аристократію та політію) і трьох неправильних (тиранію, олігархію та демократію). Із політичної думки західноєвропейського Відродження студенту варто звернути увагу на загальну філософсько-світоглядну атмосферу цього часу (кін. XIV – кін. XVI ст.) – розмаїття думок, ідею цінності людської індивідуальності, секуляризацію (звільнення з-під опіки церкви) та ін. Серед головних персоналій – Марсилій Падуанський (1275 – 1342 рр.) з його працею «Захисник миру», Нікколо Макіавеллі (1469 – 1527 рр.) з книгою «Державець» та Жан Боден (1530 – 1596 рр.) з працею «Шість книг про республіку». У своїх творах вони актуалізували ряд нових ідей. Зокрема М. Падуанський висловився за природне, а не божественне походження держави, за право народу формувати владу (ідея народу як джерела влади), за виборну монархію як ідеальну форму держави. Н. Макіавеллі вперше описав практику завоювання, утримання і використання влади державцем, при цьому звернув увагу на те, що керівник держави повинен володіти сукупністю майже усіх людських якостей. Його книга – перший приклад наукового, раціонального аналізу політики в історії світової політичної філософії. Ж. Боден розкрив найважливіші риси держави: всезагальність, суверенітет, необмеженість. При цьому він багато узяв від Арістотеля. У Нові часи західноєвропейська політична думка характеризується повним звільненням від християнського світогляду. Починають формуватися окремі напрямки, пов’язані, головним чином, з проблемою взаємовідносин держави і громадянина. Одним з перших серед них був напрямок, який актуалізував тему природного права людини (Г. Гроцій, Дж. Локк, Г. Гегель та ін.). Зокрема, Г. Гроцій (1583 – 1645 рр.) вперше в історії застосував до аналізу політичних явищ ідею раціональності, розуму. Він вважав, що природні права людей не потрібно доводити, бо вони випливають із найголовнішої сутності людини – розумної істоти. Ідею природних прав обстоював і Дж. Локк (1632 – 1704 рр.), який у праці «Два трактати про врядування» доводив, що усі люди від народження володіють низкою невідчужуваних прав – на життя, на свободу та ін. Іншим напрямком політичної думки Нових часів був той, що розвинув ідею природних прав людини у ширшу проблему – тему громадянського суспільства (Т. Гоббс, Дж. Локк, Г. Гегель). Г. Гегель (1770 – 1831 рр.) вважається одним із знаних теоретиків громадянського суспільства. У праці «Філософія права» (розділ «Громадянське суспільство») він сформував два основних принципи громадянського суспільства: принцип приватного інтересу; принцип гарантування державою умов для всебічної реалізації громадянами своїх приватних інтересів. Ще одним напрямком політичної думки цього періоду була тема походження держави, яку сформулював Т. Гоббс (1588 – 1679 рр.). У книзі «Левіафан або матерія, форма і влада держави церковної і громадянської» (скорочено «Левіафан», 1651 р.) він доводив, що людський егоїзм є необмежений, через що відносини між людьми будуються за принципом «війна усіх проти усіх». Це заважає втілювати головне право людей – право на життя і безпеку. Ось чому люди змушені поділитися частиною власної свободи заради гарантування цього права. Таким чином, вони добровільно створюють над собою владу – державу, яка має керувати ними від імені усіх. Т. Гоббс є засновником однієї з двох класичних теорій походження держави – «держави як суспільного договору». Видатним представником політичної думки Нових часів був французький мислитель Ш.–Л. Монтеск’є. Він вважається одним із перших теоретиків принципу поділу влад – фундаментальної умови сучасного демократичного суспільства. У праці «Про дух законів» цей вчений доводив, що найсправедливішою може бути така держава, в якій законодавча, виконавча і судова гілки влади не монополізовані одним суб’єктом політичного життя, а відносно розділені. При цьому вони мають формуватися відкрито і демократично (через вибори), відповідати перед виборцями, діяти у відповідності до конституції країни, а також взаємодіяти між собою за принципом стримок і противаг. Близькою до Ш.–Л. Монтеск’є була проблематика, якою займався інший француз – Алексіс Токвіль (1805 – 1859 рр.). Готуючи працю «Про демократію в Америці», цей вчений вперше використав у дослідженні демократичних інститутів США і Англії емпіричні, практичні методи пізнання – спостереження, аналіз документів, анкетування, інтерв’ю. Цим він поклав початок (поряд з О. Контом) позитивістській методології у політичній науці. Крім того, А. Токвіль започаткував дослідження політичного виміру демократії.
Тема 3. Соціально-політичні доктрини
|
||||||||
|