Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Text D. Good Proofs and Bad Proofs

In a purely technical sense, a mathematical proof is verification of a proposition by a chain of logical deductions from a base set of axioms. But the purpose of a proof is to provide readers with compelling evidence for the truth of an assertion. Here are some tips on writing good proofs:

State your game plan.A good proof begins by explaining the general line of reasoning, e.g. “We use induction” or “We argue by contradiction”. This creates a rough mental picture into which the reader can fit the subsequent details.

Keep a linear flow.We sometimes see proofs that are like mathematical mosaics, with juicy tidbits of reasoning sprinkled judiciously across the page. This is not good. The steps of your argument should follow one another in a clear, sequential order.

Explain your reasoning.Many students initially write proofs the way they compute integrals. The result is a long sequence of expressions without explanation. This is bad. A good proof usually looks like an essay with some equations thrown in. Use complete sentences.

Avoid excessive symbolism.Your reader is probably good at understanding words, but much less skilled at reading arcane mathematical symbols. So use words where you reasonably can.

Simplify.Long, complicated proofs take the reader more time and effort to understand and can more easily conceal errors. So a proof with fewer logical steps is a better proof.

Introduce notation thoughtfully.Sometimes an argument can be greatly simplified by introducing a variable, devising a special notation, or defining a new term. But do this sparingly, since you’re requiring the reader to remember all this new stuff. And remember to actually define the meanings of new variables, terms, or notations; don’t just start using them.

Structure long proofs.Long program are usually broken into a heirarchy of smaller procedures. Long proofs are much the same. Facts needed in your proof that are easily stated, but not readily proved are best pulled out and proved in a preliminary lemmas. Also, if you are repeating essentially the same argument over and over, try to capture that argument in a general lemma and then repeatedly cite that instead.

Finish.At some point in a proof, you’ll have established all the essential facts you need. Resist the temptation to quit and leave the reader to draw the right conclusions. Instead, tie everything together yourself and explain why the original claim follows. The analogy between good proofs and good programs extends beyond structure. The same rigorous thinking needed for proofs is essential in the design of critical computer system. When algorithms and protocols only “mostly work” due to reliance on handwaving arguments, the results can range from problematic to catastrophic. An early example was the Therac 25, a machine that provided radiation therapy to cancer victims, but occasionally killed them with massive overdoses due to a software race condition.

More recently, a buggy electronic voting system credited presidential candidate Al Gore with negative 16,022 votes in one county. In August 2004, a single faulty command to a computer system used by United and American Airlines grounded the entire fleet of both companies — and all their passengers.

It is a certainty that we’ll all one day be at the mercy of critical computer systems designed by you and your classmates. So we really hope that you’ll develop the ability to formulate rock-solid logical arguments that a system actually does what you think it does.




Переглядів: 278

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Text C. Quantum Informatics and the Relations between Informatics, Physics and Mathematics ( 2, 500 characters). | ADDITIONAL EXERCISES

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.