Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Скоромовки - веселі вправи для покращення дикції

 

 

•Босий хлопець сіно косить,

 

Роса росить ноги босі.

 

 

•Семен сіно віз - не довіз:

 

Лишив сани - узяв віз.

 

 

•Не клюй, курко, крупку,

 

Не кури, турку, люльку.

 

 

•Пиляв Пилип поліна з лип,

 

Притупив пилку Пилип.

 

 

•Ходить квочка коло кілока,

 

Водить діточок коло квіточок.

 

 

•Коса косить - бруса просить,

 

Косар Герасим погострив - клин окосив.

 

 

•Був бик тупогуб,

 

Тупогубенький бичок.

 

У бика була тупа губа.

 

 

•Бук бундючивсь перед дубом,

 

Тряс над дубом бурим чубом.

 

Дуб пригнув до чуба бука —

 

Буде букові наука.

 

 

•Варка варила вареника,

 

Василь взяв вареника.

 

Варка Василя варехою.

 

Василь Варку вареником.

 

 

•В домі Діми дим.

 

Ой ходім туди,ходім

 

Рятувати Дімин дім.

 

 

•Вовк-вовцюг вівцю волік.

 

Вова вовку вила в бік.

 

Як завив же вовк-вовцюг,

 

Миттю випустив вівцю.

Спробуйте швидко-швидко промовити такі скоромовки:

 

***

Бабин біб розцвів у дощ -

Буде бабі біб у борщ.

***

Бобер на березі з бобренятами бублики пік.

***

Боронила борона по боронованому полю.

***

Босий хлопець сіно косить,

Роса росить ноги босі.

***

Був бик тупогуб,

Тупогубенький бичок.

У бика була тупа губа.

***

Був господар, був господар,

Та й розгосподарився.

***

Був собі цебер, та переполуцебрився на полуцебренята.

***

Був собі паламар, його діти паламаренята перепаламарилися.

***

Був собі цебер, перецебрився, мав діти цебренята перецебренята.

***

Бук бундючивсь перед дубом,

Тряс над дубом бурим чубом.

Дуб пригнув до чуба бука -

Буде букові наука.

***

Бурі бобри брід перебрели,

Забули бобри забрати торби.

***

В домі Дими дим.

Ой ходім туди, ходім.

Рятувати Димин дім.

***

В сіренької горлички туркотливе горлечко.

***

Варка варила вареника,

Василь взяв вареника.

Варка Василя варехою.

Василь Варку вареником.

***

Вередували вереднички,

Що не зварили вареничків.

Не вередуйте, вередниченьки,

Ось поваряться варениченьки.

***

Вовк-вовцюг вівцю волік.

Вова вовку - вила в бік.

Як завив же вовк-вовцюг,

Миттю випустив вівцю,

***

Водовоз віз воду з водопроводу.

***

Ворона проворонила вороненя.

***

Всім подобається це куце цуценя.

***

Дзижчить над житом жвавий жук,

Бо жовтий він вдягнув кожух.

***

Жовтий жук купив жилет,

Джемпер, джинси та жакет.

***

Ішов Прокіп, кипів окріп, прийшов Прокіп - кипить окріп, як при Прокопі, так і при Прокопі і при Прокопенятах.

***

Ішов хлопець із ярмарку, по колоді через воду.

Тільки став він на колоду, бовть у воду.

Викис, вимок, виліз, висох, став на колоду.

Та знов - бовть у воду.

***

Їхав Прокіп мимо кіп.

Лічив снопи по три копи:

Одна копа ковпаком,

Друга копа ковпаком,

Третя копа ковпаком.

***

Їхали крамарі,

стали на горі

та й забалакались про Прокопа,

про Прокопиху і про маленькі Прокопенята.

***

Їла Марина малину.

***

Їхав Прокіп з Прокопихою ще й з маленькими прокопенятами.

***

Кіт котові каже: "Коте,

до комори кадуб вкотили.

В кадуб вкинеш капустину,

Кілька китичок калини".

***

Коваль кулю кував, кував і перековував.

***

Ковпак на ковпаку, під ковпаком - ковпак.

***

Копа на копі,

Під копою копа,

А хто їх копнув?

Копоклад Хома.

***

Коса косить - бруса просить,

Косар Герасим погострив - клин окосив.

***

Кричав Архип, Архип охрип,

Не треба Архипу кричати до хрипу.

***

Курочка - златоперочка по двору ходить, писклят водить, хохол надимає, півня утішає.

***

Король орел, орел король,

У Кіндрата куртка короткувата.

***

Летів горобець, сів на хлівець,

А як вийшов стрілець, то утік горобець.

***

Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят.

***

Лежить п'ять п'ятаків.

На кожному п'ятаку

Ще по п'ятаку.

***

Летів горобець через безверхий хлівець.

Ніс четверик гороху, без червотоку,

Без червоточини, без почервоточини.

***

Лізе кусіня з-за cусіка, зуби зазубрила, очі заочила.

***

Мусію, Мусію.

Муку сію,

Печу паляниці,

кладу на полиці.

Мусій, муку сій,

печи паляниці,

клади на полиці.

***

На возі коза, під возом лоза.

***

На полиці в коробиці

Півкороваю і паляниця.

***

На річці Лука спіймав рака в рукави.

***

На кому шапка найковпакуватіша.

***

Наш садівник розсадівникувався.

***

На дворі трава, на траві дрова.

***

Напекли млинців, назвали кравців.

А кравець за млинці та й побіг у танець!

***

На річці Лука спіймав рака у рукав.

***

Наш Карпо з своїми карпиненятами полукалу-карпився.

***

Наша верба найкорчукуватіша.

***

Не йди попри Прокопові ворота, попри прокопишині.

***

Не турбуйте курку, курчаточок, кучерявих клубочаточок.

***

Не клюй, курко, крупку, не кури, котику, люльку.

***

Невеличка перепеличка під полукіпком розпідпадьомкалась.

***

Ніс Пилип плуг через поріг.

***

Ой був собі коточок,

Украв собі клубочок

Та й сховався в куточок.

***

Пилип прилип, прилип Пилип.

Пилип плаче.

Пилип посіяв просо,

Просо поспіло,

Пташки прилетіли,

Просо поїли.

***

Побіля Прокопа паляниці пекла.

***

Пиляв Пилип поліна з лип, притупив пилку Пилип.

***

Пік біля кіп картоплю Прокіп.

Прийшов Прокіп, налляв окріп.

Іде Гаврило - ще не зварилось,

Прийшов Денис-налляв сім мис.

Прийшов Тарас - з'їв все враз.

***

Побачив вовк козу,

Забув про грозу.

***

Поля поле поливає, поле й переполює.

***

Руки заручила, ноги заножила.

***

Семен сіно віз - не довіз:

Лишив сани - узяв віз.

***

Семен сказав синам "Скосіть сіно".

Сини скосили сіно.

Старий Семен сказав синам "Спасибі".

***

Серед корчів корч найкорчакуватіший.

***

Сидів горобець на сосні,-

Заснув - і упав уві сні.

Якби не упав уві сні.

Сидів би він ще на сосні.

***

Сидить Прокоп - кипить окроп,

Пішов Прокоп - кипить окроп.

Як при Прокопові кипів окроп,

Так і без Прокопа кипить окроп.

***

Синку, принеси синьку.

Принеси синьку, Васильку.

***

Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак півню:

"Ти не вмієш так, як я - так, як ти, не вмію я".

***

Став на горіх - упав на поріг.

***

Стоїть піп на копі,

Копа під попом,

Піп під ковпаком.

***

Стриб-стриб-стриб - підстрибує по стерні рідня: перепілка, перепел, перепеленя.

***

Ти, малий, скажи малому

Хай малий малому скаже,

Хай малий теля прив'яже.

***

Туман в траві стеріг отару,

Не дасть отару на поталу.

***

У Кіндрата куртка короткувата.

***

Улас у нас, Панас у вас.

***

У нас надворі погода розмокропогодилася.

***

У нашого діда капелюх не по-капелюхівськи.

***

У сіни Мусій сіно носив.

***

У чотирьох черепашок четверо черепашенят.

***

Улас у нас, Панас у вас.

***

У садочку барвінок,

На барвінку втінок,

Заберемо втінок,

Вирвімо барвінок.

***

Хитру сороку спіймати морока,

А на сорок сорок - сорок морок.

***

Ходить посмітюха по смітничку з своїми посмітюшенятами.

***

Ходить квочка коло кілочка,

Водить діток, дрібних квіток.

***

Ходить перепел між полукіпками зі своїми перепеленятками.

***

Ходить Прокіп - руками тіп.

***

Через грядку гріб тхір ямку.

***

Чорний баран, рябе ярча.

***

Цей ковпак зроблений не по-ковпаківськи.

Треба його перековпакувати, щоб він був перековпакований.

***

Через грядку гріб тхір ямку.

***

Черепашці з черепашенятами

Важко змагатися із жабенятами.

 

***

Шишки на сосні, шашки на столі,

***

Як при страхові не перестрашені,

Так при перестрахові не приперестрашені.

***

Я принесу рядно, а ти занеси рядно.

Артикуляційна гімнастика. Методичні рекомендаціі

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Основні правила проведення артикуляційної гімнастики

1. Артикуляційні вправи повинні проводитися щоденно, протягом 5 хв.

2. Кожну вправу дитина повинна повторювати 5-10 разів.

3. Наприкінці кожної вправи органи мовленнєвого апарату повинні повернутися у вихідне положення.

4. Під час роботи перед дзеркалом потрібно стежити за тим, щоб у дитини працювали лише ті м'язи, що тренуються у даній вправі. Шия і плечі повинні бути ненапруженим.

5. Під час виконання вправи доцільно використовувати свою долоню та долоню дитини для імітації рухів язика.

6. Кожну вправу дитина повинна виконувати повільно, ритмічно й чітко, рахуючи подумки або під лічбу дорослого.

7. Гімнастика не повинна набридати дитині та спричиняти її перевтомлення.

 

«Лопаточка»

 

Артикуляційна вправа Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Стежити, щоб язик не тремтів. Тримати на рахунок до 5-10 або 10-15 сек.

 

Мета: Виробити вміння утримувати язик у вільному, розслабленому положенні, лежачим на нижній губі.

 

Методичні рекомендації:

 

— Рот напіввідкритий.

 

— Не висовувати язик далеко,

 

— Не завертати нижню губу всередину.

 

— Бокові краї повинні торкатися кутиків рота.

 

— Якщо вправа не виходить, то спочатку зробити вправи: «покусати» язик зубами, поплескати губами по язику, поплескати губами по язику, вимовляючи «пя-пя-пя»

 

— Повторити вправу спочатку

 

«Чашечка»

 

Артикуляційна вправа Широко розкрити рот. Широкий язик із положення „Лопаточка" підняти догори, загинаючи краї язика. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик в такому положенні на рахунок до 5-10 або 10-15 сек.

 

Мета: Навчити утримувати язик у формі чашки і вгорі, біля верхніх зубів. Укріплювати м'язи язика.

 

Методичні рекомендації:

 

— Рот широко відкритий.

 

— Язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу.

 

— Завернути бокові краї і кінчик язика всередину — надати язику форми чашки.

 

— Краї язика повинні бути біля верхніх зубів.

 

— Якщо вправа не виходить, то спочатку поплескати губами язик, легенько надавити (пальцем, зондом, шпателем) на середину язика і язик набуде потрібної форми, або завернути язик на губу, притримуючи його.

 

«Голочка»

 

Артикуляційна вправа Рот відкрити. Язик висунути далеко вперед, напружити його, зробити вузьким, гострим.

 

Мета: Навчити робити язик вузьким і утримувати його в такому положенні. Укріплювати м'язи язика.

 

Методичні рекомендації:

 

— Рот відкрити, язик висунути як можна далі.

 

— Висунутий язик напружити і зробити вузьким.

 

— Язик не лежить на губі, а висунутий уперед.

 

— Утримувати в такому положенні на рахунок до 5-10 або 10-15 сек.

 

«Гірка»

 

Артикуляційна вправа Рот розкрити. Бічні краї язика притиснути до верхніх корінних зубів. Кінчик язика уперти в нижні передні зуби.

 

Мета: Навчити утримувати язик у положенні, потрібному для вимови свистячих звуків. Розвивати м'язи язика, укріплювати кінчик язика.

 

Методичні рекомендації:

 

— Рот напіввідкритий, посміхнутися.

 

— Кінчик язика за нижніми зубами.

 

— Утримувати в такому положенні на рахунок до 5-10 або 10-15 сек.

 

— Якщо вправа не виходить, то проспівати звук „і-і-і".

 

"Трубочка"

 

Артикуляційна вправа Витягнути губи вперед. Подути в трубочку, що вийшла. Виконувати в повільному темпі 10-15 разів.

 

Мета: Виробити рухи губ уперед.

 

Методичні вказівки:

 

— Витягнути зімкнуті губи вперед трубочкою.

 

— Утримувати в такому положенні під рахунок від 1 до 5.

 

— Стежити, щоб при витягуванні губ уперед не відкривався рот; зуби повинні бути зімкнені.

 

— Якщо дитина не вміє витягнути губи вперед, запропонувати дотягнутися губами до цукерочки, що знаходиться на відстані 1,5-2 смвід губів.

 

— Проспівати разом із дитиною „у-у-у" і губи набудуть потрібного положення.

 

" Годинник"

 

Артикуляційна вправа Висунути вузький язик. Тягнутися язиком поперемінно то до правого вуха, то до лівого. Рухати язиком з куга рота в повільному темпі під рахунок логопеда до 5-10 або 10-15 сек. Виконати 15-20 разів.

 

Мета: Розвивати рухливість язика. Укріплювати м'язи язика.

 

Методичні рекомендації:

 

— Посміхнутися, і напіввідкрити рот, язик висунути як можна далі.

 

— Робити плавні рухи висунутим язиком від одного кутика рота до другого.

 

— Нижня щелепа не рухома,

 

— рухається тільки язик. 4. Язик не облизує нижню губу, а пересувається, не торкаючись її.

 

«Смачне варення»

 

Артикуляційна вправа Посміхнутися, відкрити рот. Висунути широкий язик, з положення «Лопаточка» облизати верхню губу і прибрати язик в глибину рота. Повторити 15 разів.

 

Мета: Виробляти рухи широкою передньою частиною язика вгору у формі чашечки.

 

Методичні вказівки:

 

— Слідкувати, щоб працював тільки язик.

 

— Язик широкий у формі чашки.

 

— Щелепи нерухомі.

 

— Робити рухи широким язиком зверху-униз.

 

— Якщо вправа не виходить, то спочатку поплескати губами язик і завернути язик на верхню губу, притримуючи його пальцями.

 

«Конячка»

 

Артикуляційна вправа Присмоктати язик до твердого піднебіння, клацати язиком. Клацати повільно, сильно, розтягуючи під'язикову зв'язку.

 

Мета: Виробляти рухи язика вгору й готувати його до вібрації. Розтягувати під'язикову вуздечку й розвивати м'язи язика.

 

Методичні вказівки:

 

— Посміхнутися, відкрити рот і поклацати язиком.

 

— Вправа виконується спочатку у повільному темпі, потім темп прискорюється.

 

— Щелепи нерухомі, працює тільки язик.

 

— Виконати 10-15 разів.

 

«Грибок»

 

Артикуляційна вправа Розкрити рот. Присмоктати язик до піднебіння. Не відриваючи язик від піднебіння, опускати вниз нижню щелепу. На відміну від вправи „Конячка", язик не повинен відриватися від піднебіння.

 

Мета: Виробляти вміння утримувати язик угорі, в положенні, необхідному для вимовляння звука [р]. Розтягувати під'язикову вуздечку. Розвивати м'язи язика, розтягувати під'язикову вуздечку.

 

Методичні вказівки:

 

— Посміхнутися, відкрити рот і присмоктати язик до піднебіння.

 

— Під'язикова вуздечка повинна бути натягнута.

 

— Якщо вправа не виходить, то повернутися до вправи «Конячка».

 

— Вправа виконується спочатку у повільному темпі, потім темп прискорюється.

 

— Виконати 10-15 разів.

 

«Гармошка»

 

Посміхнутися, відкрити рот, приклеїти язик до піднебіння і, не опускаючи язика, закривати і відкривати рот (як розтягуються міхи гармошки, так розтягується під'язикова вуздечка). При повторенні рот розкривати все ширше і все довше утримувати язик у верхньому положенні.

 

Мета вправи. Укріплювати м'язи язика, розтягувати під'язикову зв'язку і вуздечку).

 

Методичні вказівки.

 

— Слідкувати, щоб губи були нерухомі, коли відкривається рот.

 

— Відкривати і закривати рот, утримуючи його в такому положенні під рахунок віл одного до п'яти.

 

— Слідкувати, щоб при відкриванні рота сторони язика не провисали.

 

«Гойдалка»

 

Артикуляційна вправа

 

Висунути язик. Тягнутися язиком поперемінно то до носа, то до підборіддя. Рот при цьому не закривати. Вправа проводиться під рахунок логопеда

до 5-10 або 10-15 сек.

 

Мета: Виробляти уміння швидко змінювати положення язика. Розвивати рухливість язика.

 

Методичні вказівки:

 

— Посміхнутися, показати зуби, напіввідкрити рот і покласти широкий язик за нижні зуби (з внутрішньої сторони).

 

— Підняти широкий язик за верхні зуби (з внутрішньої сторони).

 

— По черзі міняти положення язика.

 

— Міняти положення язика 5-6 разів.

 

— Рухається тільки язик, а нижня щелепа і губи не рухомі.

 

«Маляр»

 

Посміхнутися, відкрити рот і погладити кінчиком язика тверде піднебіння, роблячи рухи язиком уперед-назад.

 

Мета вправи. Вчити дитину піднімати язик вгору.

 

Методичні вказівки.

 

— Губи і нижня щелепа повинні бути нерухомі.

 

— Стежити, щоб кінчик язика доходив до внутрішньої поверхні верхніх зубів, коли просувається вперед, і не висовувався з рота.

 

«Барабанщики»

 

Артикуляційна вправа

 

Посміхнутися, відкрити рот і постукати кінчиком язика за верхніми зубами: [д-д-д]. Спочатку звук [д] вимовляти повільно. Поступово прискорювати темп.

 

Мета вправи. Укріплювати м'язи кінчика язика, виробляти підйом язика вгору й уміння володіти ним.

 

Методичні вказівки.

 

— Рот повинен бути весь час розкритий, губи в усмішці, нижня щелепа нерухома; працює тільки язик.

 

— Стежити, щоб звук д носив характер чіткого удару, а не хлюпав.

 

— Кінчик язика не повинен підвертатися.

 

— Звук д потрібно вимовляти так, щоб відчувався повітряний струмінь, що видихається. Для цього треба піднести до рота смужку паперу. При правильному виконанні вправи вона відхилятиметься.

 

Список використовуваної літератури:

1. Волков А.А. Курс російської риторики. - М., 2006. - С. 480.

2. Дюбуа Ж., Еделін Ф., Клінкенберг Ж. Загальна риторика. - М., 2006. - С. 360.

3. Граудина Л.К., Міськевич Г.І. Теорія і практика російського красномовства. М., 1989. - С. 310.

4. Топоров В.Н. Риторика. Стежки. Фігури мови. М., 1990. - С. 420.

5. Гаспаров М.Л. Цицерон і антична риторика. - М., 2005. - С. 478.

6. Зарецька Є.М. Риторика. Теорія і практика мовної комунікації. М., 2002. - С. 480.

7. Івін О.А. Основи теорії аргументації. М., 2005. - С. 352.

8. Аннушкін В.І. Історія російської риторики. Хрестоматія: Навчальний посібник. М., 2002. - 416.

9. Різдвяний Ю.В. Принципи сучасної риторики. - М., 2003. - С. 176.

10. Різдвяний Ю.В. Теорія риторики. - М., 2006. - С. 512.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

[1] Топоров В.Н. Риторика. Стежки. Фігури мови. М., 1990. - С. 38.

 

 

[2] Волков А.А. Курс російської риторики. - М., 2006. - С. 38.

 

 

[3] Зарецька Є.М. Риторика. Теорія і практика мовної комунікації. М., 2002. - С. 230.

 

 

[4] Різдвяний Ю.В. Теорія риторики. - М., 2005. - С. 53.




Переглядів: 3345

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Техніка мовлення. Формування навичок виразного читання в учнів | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.031 сек.