перша сторінка
КИЇВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ БОРИСА ГРІНЧЕНКА
Кафедра філософії
ІНДИВІДУАЛЬНЕ НАВЧАЛЬНО-ДОСЛІДНЕ ЗАВДАННЯ
з дисципліни “Риторика”
Промова на тему: «……….»
Рід та жанр промови – ……….
Студента (студентки)
_______курсу
Інституту суспільства
Прізвище, ім’я
Київ – 2014
6.2.2. Текст промови(промова Цицерона Проти Луція Сергія Катіліни)
До яких пір ти, Катіліно, будеш зловживати нашим терпінням? Як довго ти в своєму шаленстві будеш знущатися над нами? Доки ти будеш хизуватися своїм зухвальством, що не знає шор? Невже не збентежили тебе ні нічні караули на Палатіні, ні варта, що обходила місто, ні страх, який охопив народ, ні присутність усіх чесних людей, ні вибір цього так надійно захищеного місця для засідання сенату, ні обличчя і погляди всіх присутніх?
Невже ти не усвідомлюєш, що твої наміри викрито? Невже не бачиш, що твоя змова вже відома всім присутнім і викрита? Хто із нас, на твою думку, не знає, що ти чинив минулої, що позаминулої ночі, де ти був, кого скликав, яке рішення прийняв?
- Рід соціально-політичний (парламентська)
- Має на меті приголомшити Катіліну, здійснити на всіх сильне психологічне враження
- сенатори
- сенат
Аналіз структури:
- Структура
- Вид вступу
- Модель викладу основної частини та методи її реалізації
- Спосіб інтеграції тексту промови
- Вид закінчення
- Виступ починається без вступної підготовки «еxаbruрtо»
- В основній частині промови застосована модель викладу суті справи «Іn medias res» (від лат. - в середину речей) сюжетним методом.
- Ін.
- Замість закінчення застосовані вигуки – «О, часи! О, звичаї!»
Логос промови:
- Характеристика лексики
- Засоби переконання та доведення
Лексика застосована головним чином автологічна
Пафос промови:
- Прийоми захоплення і утримання уваги
- Засоби психологічного впливу
Вся промова складається з ущипливих питань, які покликані відразу;
Наступальний тон, внутрішня напруженість і емоційність, що витримується протягом всієї промови
Оратор дотримується етичних принципів благопристойності, не вдаючись до образ і ненормативної лексики до заколотники
Засоби створення художньої образності мовлення на рівні слова (тропи – не менш 4-х)
1. Метафора – «Ти в своєму шаленстві», «не знаєш шор»
Засоби створення художньої образності мовлення на рівні синтаксису (фігури – не менш 4-х)
1. Анафорна синонімічна градація (анафора – повтор ні... ні... ні....;
2. Градація – нарастання інтенсивності – зловживати, знущатися, хизуватися (тріада);
3. Діафора – повторюються вислови, які щойно прозвучали, але дедалі більш вони набувають експресивного звучання: «До яких пір..., як довго..., доки...»; «Невже..., невже..., невже..»;
4. Симплока – це збіг паралельних структура початку (невже не збентежили тебе..., невже ... не усвідомлюєш..., невже не бачиш...);
5. Зевгма – підпорядкування слів (словосполучень) одному узагальнюючому слову: «невже не збентежили тебе ні ..., ні..., ні …»
Засоби створення художньої образності мовлення на стилістичному рівні:
- Засоби персоніфікації мовлення
- Застосування фразеологічних одиниць
- Засоби гумору та дотепності