МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ1. Сформулюйте, що таке юридичне (судове) красномовство. 2. Опишіть основні історичні етапи становлення юридичного красномовства в різних суспільствах давнини. Що з його досвіду запозичила сучасна судова риторика? 3. Назвіть юридичні посади, які виступають як "ключові фігури" в сьогоднішньому суді. Хто, окрім юристів, може виступати в судових суперечках? 4. Чому суд першої інстанції особливо важливий для здійснення правосуддя? 5. Що таке репліка і яку роль вона відіграє в судових дебатах? 6. Чим пояснюється велика роль суду присяжних у сьогоднішній світовій юридичній практиці? 7. Спробуйте відтворити формулу судової промови (за ВМолдованом). 8. Яку роль відіграє в судовому ораторстві морально-етичне начало? РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА Бондаренко П.С. Судова промова. — Львів, 1972. Гольдинер ВД. Защитительная речь. — М., 1970. Гурвич С.С., Погорелко В.Ф., Герман М.А. Основи риторики. — К., 1988. — С.179-215. Ивакина Н.Н. Культура судебной речи. — М., 1955. Кохтев Н.Н. Риторика. - М, 1994. - С.41-45. Культура русской речи /Под ред. Л.К.Граудиной и Е.Н.Ширяева. — М., 1998. — С.101-102.' Любітов С. Промова адвоката в кримінальній справі //Рад. право. — 1966. — № 4. Матвиенко Е.А. Судебная речь. — Минск, 1972. Михайловская М.Г., Одинцов В.В. Искусство судебного оратора. — М, 1981. Молдован В.В. Судебньїе прения. Игровьіе занятия. — К., 1989. Молдован В.В. Судова риторика. — К., 1998. Судебньїе речи адвокатов Украинской ССР. — К., 1959. Судебньїе речи прокуроров: Сб. — М., 1958. Шенберг В.А., Савкова З.В. Риторика. - СПб., 1997. - С.77-79. 2.4. ЦЕРКОВНЕ КРАСНОМОВСТВО1 Церковне красномовство — це проповіді, бесіди, напучення, коментування Біблії в практиці різноманітних християнських конфесій. Релігійне красномовство характерне не лише для сфери християнської культури. В зародку воно існувало, наприклад, у Давній Греції. Але тут про богів розповідали переважно поети, а серйозні релігійні мислителі, насамперед Піфагор, дуже з того приводу гнівалися ("Багато небилиць про богів наскладали Гомер з Гесіодом!"). До того ж народна релігія поступово занепадала, а в епоху еллінізму греки, в свою чергу, зазнали численних впливів інших релігій та культур, переважно азійських. Недарма видатного філософа Сократа вже в V ст. до Христа стратили в Афінах за "неповагу до богів". Оборону стародавніх вірувань, так само як і справу визнання деяких чужих богів, взяли у свої руки філософи, які вважали за доброчесність неухильне виконання обрядів традиційної релігії або релігій (так, єгипетський Озіріс прирівнювався до грецького Зевса). В епоху еллінізму духовне життя навіть пожвавилося, але зріс інтерес до всіляких марновірств та магізму: вірили в магів і цілителів, чудеса й зцілення, запозичені зі Сходу. Виник навіть спеціальний літературний жанр — ареталогія, який доводить справжність таких явищ і розповідає про появу богів і напівбогів у людській подобі тощо. Самі ж античні письменники ставилися до тих розповідей часом дуже скептично (наприклад, Лукіан з Самосати, Тіт Лукрецій Кар). Нестачі в проповідях, що обстоювали нові синкретичні культи (спроби зв'язати греко-римських богів з азійськими та афри- 'За традицією, що склалася у вивченні риторики, ми аналізуємо лише християнське релігійне красномовство, яке виникає в річищі традиційної української культури і є найпоширенішим в Україні (в свою чергу, тут із зрозумілих причин акцентуємо перш за все на практиці православної та греко-католицької церков і лише почасти — протестантських конфесій). Що ж до релігійної проповіді таких екзотичних течій, як індуїзм, буддизм, неоязичницькі угруповання тощо, то ми залишаємо читачеві простір для самостійного ознайомлення з цією практикою. канськими) не було, як не бракувало й у всіляких дивних сект та об'єднань містиків, учасників містерій для "посвячених". Але ці тексти були найчастіше "прихованою" літературою для "посвячених" (наприклад, виклад "релігії Піфагора", який намагався змалювати міфологічного співака Орфея як "втаємниченого" пророка божественних істин). Усе це досить швидко розпалося після появи християнства. Як ми вже знаємо, християнська свідомість базується на Біблії і на тих догматах (непорушні істини віри), які упродовж століть усталювалися колективним досвідом церкви. Щоправда, лише для ортодоксальних християн (православні та католики) цей досвід важить не менш, ніж Біблія (Святе Передання); протестанти ж його таким не визнають. Це визначає своєрідність церковного ораторства, основним жанром якого є проповідь — коментар до Біблії (хоча християнин мислиться як місіонер, що проповідує при будь-якій нагоді). Більше того, саме завдяки апеляції до Писання громадянські та інші інтереси людини стають "крупнішими", узагальненими. Політичний чи інший аспект, якому потрібно надати місце в проповіді, мусить мати органічний зв'язок зі Святим Письмом. Проповідник не повинен відділяти Біблію від мирського, світського, а навпаки, якомога інтенсивніше їх поєднувати. Але треба, щоб події життя служили ілюстрацією до Писання, а не навпаки, коли Писання служить "ілюстрацією" для зведення якихось політичних чи життєвих рахунків. Так, виголошуючи проповідь про повернення блудного сина, священик може навести приклади з сучасного життя, коли політичні чи громадські діячі, або й багато звичайних людей навертаються до церкви, відвернувшись від того корита з жолудями, яке їм пропонувало безбожництво, і повертаються до дому Батька Небесного. Таким чином, підкреслюється мудрість Святого Письма, яке передбачає гріхи людини й дає відповідь на ті болючі екзистенціальні питання, які заново розв'язує для себе кожне нове покоління. У церковній практиці здавна усталилося читання Нового Завіту відповідно до річних свят та повсякденних богослужінь. Літу-ргічні читання в церкві, починаючи з Пасхи, поділяються на щотижневі цикли, які в сумі своїй підпорядковано розкриттю змісту Нового Завіту як Божественного Об'явлення. В усьому цьому є продуманий план, символіка та розвиток ідеї. Саме тому священик мусить чітко усвідомлювати, який з моментів цього плану він сьогодні висвітлює людям, яким чином він пов'язаний з тим, про що говорилося минулого разу, як сьогоднішня проповідь торує розуміння проповіді наступної, що виголошуватиметься потім. Одночасно нагадаємо, що церковний рік, згідно зі старозавітною традицією, починається Першого вересня1, коли за Літургією читається уривок з Євангелія про початок проповіді Христа — як Він прочитав в назаретській синагозі уривок про Месію (Лк. 4:26-30), а також Помазаника Божого, який прийшов сповістити про "час милості Господньої". Саме під цим знаком починається церковне новоліття. Але ідейно весь цикл церковних^свят пов'язано зі світлим Христовим Воскресінням - Пасхою. Й основні 12 свят (за винятком Пасхи, що є "усім святам свято"), так само, як усі інші, покликані розкрити нам містичне значення приходу Христа на землю, його величний, спасительний зміст. Без імені Христа не може відбутися жодна проповідь. Без пояснення того, чим сьогоднішній день є з точки зору земного шляху Христа та Його місії, немає й проповіді, а є просто "розмови з приводу". У народі нерідко й донині церковні свята сприймаються не завжди так, як потрібно. Справа в тому, що коли в часи християнізації було прийнято церковний календар, то він механічно наклався на землеробський поганський календар, створений упродовж минулих століть, який дбайливо фіксував прикмети погоди та інші подібні речі з точки зору землероба. Здавна помічено, що в той чи інший день певна погода знаменує, якими будуть пори року. Стародавні слов'яни-землероби вважали свій труд священним. Вони думали, що коли землероб перестане виконувати річний цикл обробки землі, всесвіт западеться2. Звичайно, такий календар має велику матеріально-практичну цінність. Але досі в народі спостерігається явище двовір'я: язичницькі уявлення "приліпилися" до християнського календаря. Так, донині відоме свято Івана Купала — за церковним календарем день народження Івана Хрестителя. Але це свято пов'язане зі святкуванням літнього рівнодення — коли сонце стоїть у найвищій точці небосхилу. В той день слов'яни-язичники мали звичай: молодь наголо купалася в річці й скакала через багаття (ритуальні очищення), а потім починалися любощі. Те язичницьке свято й називалося "купала". Як у свідомості людей образ суворого аскета Івана Хрестителя сполучається з тими явищами — подиву гідне! Саме в роз'ясненні християнської віри полягає освіта, яку має здійснювати проповідник. Він мусить пояснити, що Стрітен-ня — це не "зустріч Зими з Літом", а зустріч Христа-немовляти з Симеоном Богоприїмцем та пророчицею Ганною в Храмі Єрусалимському за звичаєм Старозавітної Церкви і т.д. Християнська наука — це істини віри, що їх, згідно з церковними канонами, Бог прищеплює людям. Біблію віруючий сприймає як Боже Об'явлення. Тобто Бог сповіщає людям, Хто є Він Сам, як створено Всесвіт і людину, навіщо їх створено, чому людство відійшло від Бога, хто є батьком зла у світі, чому Бога не слід звинувачувати в існуванні зла, яким є шлях спасіння, в чому величезний зміст жертви Христової. Іншими словами, Святе Письмо є основою християнської катехізації, наставлення й навчання пастви в християнському дусі. Найперше, що прихожани повинні засвоїти з Біблії, це — Декалог (десять заповідей праведного життя), а також Заповіді Блаженства з Нового Завіту. Необхідно, щоб з проповіді паства засвоїла, як важливо знати молитви (Сам Христос дав як зразок проникливу молитву "Отче наш"). Широко використовуються в богослужінні Псалтир та пізніші християнські гімни. Церква свого часу потурбувалася, щоб певне коло повсякденних та урочистих молитов стало немовби коротким ліричним викладом Святого Письма та подій церковного року, допомагало людині відчувати свою причетність до справ Божих. Проповідник же повинен закликати людей молитися. З проповіді прихожанин мусить засвоїти Священну Історію, тобто здобути певний обсяг знань про творення світу й людини, відхід людини від Бога, історію праотців та патріархів, гнів Божий на давнє людство, утворення народу Божого та основних подій в його існуванні (обрання Авраама, поселення його нащадків у Єгипті, Вихід з Єгипту, відвоювання Палестини, історія Царів та Храму, руйнація Ізраїлю та Юдеї, пророцтва про Спа-сителя та ін., земне життя, проповідь, мучеництво, смерть і Воскресіння Христа, дії апостолів, об'явлення про Страшний Суд). Нагадуємо: в євангельських та апостольських читаннях за рік на літургії Новий Завіт прочитується повністю (крім Апокаліпсису), а Старий при нагоді доречно якомога ширше згадувати, тлумачити й показувати як предтечу Нового. При цьому потрібно мати на увазі, що Священна історія мусить тлумачитися втрьох аспектах:а) богословському; б) історичному; в) літературному. Богословський аспект означає тлумачення духовного змісту Біблії, який буває виражений відкрито або езотерично (у вигляді символів тощо). Історичний аспект передбачає історико-археологічний коментар подій Біблії. Літе- ратурний (філологічний) аспект означає, що слухачам слід показувати й красу біблійного слова, яка є виразом духовного ідеалу християнства. Наприклад, витонченість і багатство літературних прийомів Біблії можна побачити в притчі Христа про Сіяча, зерна з руки якого падали в різні місця. Де їх було потоптано, де птахами видзьобано, де вони засохли на камені, де терня заглушило стебло. Але зерна, які впали на добру землю й дали плід великий, стали тим, на що сподівався Сіяч. Тут Христос говорить про Самого Себе й про кожного, хто слухає слова Його. Переконують слухача саме влучність, точність і повнота художнього образу. З проповідей прихожанин засвоює, нарешті, що церковний рік є виразом вершинних моментів Священної історії, й кожне свято є пам'яттю про певну подію даного циклу. Цим пояснюється увага до святкової урочистої проповіді, яка повинна пояснювати ключові події Писання. Так, свята Хрещення, Трійці та інші є етапами Богооб'явлення, об'явленням Святого Духу як Іпостасі Бога. Тут проповідник має виявити вміння розуміти й пояснювати символіко-алегоричну змістовність моменту. Поет чи політичний оратор, судовий красномовець або пересічний балакун, звичайно, теж не "відлучені" від Святого Письма. Але відмінність тут полягає в тому, що вони не можуть або й не прагнуть висвітлювати саме його релігійний зміст. Проповідник-гомілет за своїм покликанням є професіоналом, який спеціалізується на вивченні та популяризації Біблії. Тема церковного оратора вже сотні років визначена напер зд церковним календарем. Але така визначеність зовсім не означає, що церковний оратор позбавлений клопотів: розумова робота тут так само потрібна, як і в галузі світського красномовства. Проповідникові навіть важче, бо він мусить знайти популярні ходи й прийоми, які б наблизили Святе Письмо до людини, й при цьому не повторюватися щорічно. Навіть тут можна визначити якісь проблемні аспекти. Так, хоча в практиці церковної проповіді тематика визначається щоденним читанням і коментуванням тих чи інших Євангелій (існує навіть ґрунтовний посібник, в якому подано матеріали для такого коментаря1), величезне ідейно-тематичне багатство Святого Письма в одному і тому ж уривку дає змогу знаходити матеріал для найрізноманітніших за темою проповідей. Можна коментувати не Євангелія, а Послання; можна брати й моменти з тропаря і т.п. Наведемо кілька таких прикладів: НЕДІЛЯ СВЯТОЇ ПАСХИ. СВІТЛЕ ХРИСТОВЕ ВОСКРЕСІННЯ. Читається: Діян., (1, 1-8). З цього уривка можна взяти такі теми: Воскресіння Христове. Дух Святий. Хрещення. Свідоцтво Істини. Царство Боже. Читається: Ін., 1 зач., (1, 1-17). Тут є ґрунт для тем: Безначальність Божа. Благодать. Бог Слово. Боговтілення. Істина. Світло. Творіння світуК Протягом століть склалася така загальноприйнята система, як чотири види проповіді:проповідь-розповідь, проповідь-слово (урочиста), проповідь-повчання, бесіда-тлумачення Святого Письма (гомілія). Звичайна структура проповіді:епіграф (з Писання); вступ (зацікавлення, опис, оповідь); основна частина, або виклад матеріалу (міркування); повчальна частина; закінчення-підсумування; заклик. Згідно з загальноприйнятою практикою, пастир долучає також до матеріалу Святого Письма ті проблеми, що, як це свідчить сповідь, особливо хвилюють його паству: політичні, філософські, побутові тощо. Слід сказати кілька слів про специфіку протестантської проповіді. Зберігаючи основні риси церковного красномовства, про які йшлося вище, протестантський проповідник, по-перше, більш вільно і суб'єктивно тлумачить Святе Письмо (не визнаючи ортодоксальний досвід рівним Біблії). По-друге, протестантській проповіді властиво ширше спиратися на досягнення сучасної науки, приклади з суспільного життя тощо. По-третє, протестантський проповідник, що, як правило, одягнений так само, як його паства, і позбавлений пишного церковного інтер'єру, більше уваги приділяє міміці, жестикуляції і власне ораторським прийомам, аби утримати увагу аудиторії. Все це визначає розкутий, модернізований стиль протестантського проповідування. Базові поняття: церковне красномовство, катехізація, проповідь: проповідь-розповідь, проповідь-слово, проповідь-повчання, бесіда-тлумачення.
|
||||||||
|