МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Поняття типу держави й проблеми класифікаціїПоняття "тип держави" в сучасній юридичній літературі до останнього часу розглядається переважно в рамках формаційного підходу й визначалося як сукупність найважливіших ознак держави, що відповідають однаковому економічному базису й мають схожу класову природу. У такий спосіб визначався по суті "історичний тип держави", котрий відповідав певному історичному типу суспільства (рабовласницькому, феодальному, капіталістичному, соціалістичному та перехідному, під яким розумілися суспільства капіталістичної чи соціалістичної орієнтації). Такий підхід заслуговує на увагу, проте обмежитися ним сучасна юридична наука не може. Київський вчений В. Якушик розробив власну концепцію класифікації типологій держав: # 1. На підставі тих чи інших відмінностей у загальносистемних характеристиках держав'можна протиставляти один одному такі типи держав: а) стабільні і нестабільні; б) сприйнятливі до соціальних новацій та несприйнятливі; в) з пришвидшеним темпом суспільного життя чи уповільненим; г) які діють у нормальній та у надзвичайній обстановці; д) здатні зберігати цілісність та такі, що розпадаються; є) молоді та такі, що мають давні традиції існування незалежної державності. 2. Виходячи із специфіки соціальної бази є підстави для розрізнення таких типів держав: а) поліетнічних та етнічно однорідних; б) з політизованим та неполі-тизованим населенням; в) з нормальною та деформованою соціальною структурою; г) з відсутністю панівних соціальних прошарків та з пануванням певного класу, етнічної чи вікової групи. 3. З урахуванням відмінностей в організації та функціонуванні держави можуть бути запропоновані такі типології: а) держави неправові та правові; б) легітимні та нелегітимні; в) забюрократизовані та незбюрократизовані; г) з корумпованим та відносно чесним адміністративним апаратом; д) стабілізаційні (які гарантують незмінність типу суспільного розвитку) та перехідні (такі, що забезпечують зміну типу суспільного розвитку); є) які забезпечують насамперед національні інтереси та які обстоюють інтереси інших держав; є) відкриті і закриті щодо зовнішнього світу; ж) миролюбні та агресивні. 4. Залежно від особливостей найважливішої національної ідеї або доктрини, доцільно розрізняти такі типи держав: а) світські, атеїстичні та релігійні; б) які керуються месіанською ідеєю та які не мають такої; в) які здійснюють програму пришвидшеного розвитку та які зорієнтовані та помірний розвиток. Крім наведеної вище класифікації, відзначимо також, що у другій половині включає соціально-економічні умови життя суспільства, етнічні і релігійні основи, ступінь гармонії людини і природи, рівень свободи людини). Прихильники цього підходу (Єллінек, Кельзен, Коркунов, Гелбрейт, Тойнбі) відкидали формаційний (марксистський) підхід як одномірний. Вони поділяють цивілізації на дві групи: 1) первинні, до яких належать держави давньосхідні (Єгипет, Персія, Шумери, Вавилон тощо), еллінські (Афіни, Спарта), римська, середньовічна. Для них характерна командно-адміністративна організація державної влади. Держава визначає як політичний, так і господарсько-соціальний розвиток суспільства, а не визначається ними; 2) вторинні (держави нового й новітнього часу, сучасні держави), для яких характерне обмеженість державної влади ринковою економікою, релігійно-культурними відносинами, тобто тим, що отримало назву "громадянське суспільство". Всього англійський історик А. Тойнбі нарахував 21 цивілізацію, кожна з яких надає можливість функціонуванню держави, що існує в її межах. З великої множинності сучасних типів держав розглянемо чотири окремі, на нашу думку, типи держав: світські держави, теократичні (релігійні) держави, державу апартеїду та перехідну (постсоціалістичну) державу.
|
||||||||
|