МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||
Поняття державного режимуПоняття "державного режиму", котре ввійшло в науковий обіг в 60-х роках минулого століття, виражає сукупність методів, способів і засобів здійснення державної влади в суспільстві. У дещо ширшому розумінні воно позначається як "політичний режим", який характеризує методи функціонування всіх ланок політичної системи. Нерідко ці поняття в юридичній літературі вживаються як синоніми. Які елементи поняття "державного режиму" можна виділити? Іншими словами, які обставини слід врахувати для визначення характеру державного режиму в тій чи іншій країні? 1) правовий статус людини і громадянина, правові та інституційні гарантії їх прав і свобод; 2) ступінь участі народу в здійсненні публічної влади на загальнодержавному та місцевому рівні; 3) співвідношення влади народу і влади держави, іншими словами - народного та державного суверенітетів; 4) ступінь відокремлення суспільства від держави, встановлення межі втручання держави до суспільних відносин; 5) характер взаємодії суспільства і держави: або суспільство визначає і контролює державу, або навпаки; 6) співвідношення правових і неправових методів регулювання суспільних відносин з боку державної влади; 7) ступінь плюралізації політичної системи суспільства. Традиційно державні режими поділяють на демократичні та недемократичні (останні також - на авторитарні чи тоталітарні). За підсумками 2000 р. американська правозахисна неурядова організація "Фрідом хаус" проаналізувала державні режими в 192 країнах світу й зробила висновок - демократія поступово й неухильно зміцнює свої позиції. її розкладка видів державних режимів має такий вигляд: "демократичні" - 120 країн з населенням 3, 439 млрд. чол.; "частково вільні" - 16 країн; "авторитарні" - 39 країн; "тоталітарні" - 5 країн. Україна протягом 1996-1999 рр. визнавалася "частково вільною" країною, незважаючи на прийняття в 1996 р. демократичної конституції. Проте за підсумками 2000 р. Україна визнана цією авторитетною організацією демократичною державою.
До речі, наведена вище класифікація державних режимів, побудова на протиставленні демократії недемократичних режимів, не є єдиною в юридичній науці. Київський вчений В.Якушик пропонує різні координати їх класифікації: Загальна теорія держави і права
1) з точки зору часу їх функціонування - постійні й тимчасові режими; 2) з точки зору їх відповідності конституції - режими конституційні й неконституційні; 3) з точки зору їх законності - режими правової держави, режими революційної законності та режими свавілля; 4) з точки зору їх ставлення до релігії - світські, релігійні та атеїстичні режими; 5) з точки зору їх соціальних носіїв - військові та цивільні режими тощо.
|
|||||||||
|