Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття і ознаки правової держави

Основні постулати правової державності на початок XXI ст. мають загально­визнаний характер. Більшість держав світу в своїх конституціях проголошують себе "правовими". Більше того, названі постулати закріплені в нормах міжнарод­ного права.

Так, сучасними документами Ради Європи встановлюються такі принципи правової держави:

ТТ) принцип законності; * 2) право на справедливе судове слідство; ^3) доступ до судів;

; 4) гарантії справедливого і відкритого судового розгляду; > 5) неупередженість суддів і відповідність покарання скоєному. ч Наведені принципи виступають орієнтиром для держав-членів Ради Європи, в тому числі України.

Розглянемо, які характеристики правової держави виділяє, насамперед, юри­дична література Німеччини, бо саме ця країна вважається батьківщиною такого поняття. У 1829 р. німецький вчений Р. Моль вперше ввів поняття правової дер­жави до державознавчої науки та полїтіїчтїої практики.

У наші дні професор Гейдельберзького інституту зарубіжного публічного і міжнародного права (ФРН) Т. Швайсфурт визначає правову державу як ".дацщаду міжнар^адаодр права". Професор К. Хессе відзначив такі характерні ознаки право­вої держави: 1) право - організуючий фактор держави; 2) примат (верховенство) права; 3) гарантії прав і свобод; 4) встановлення справедливих юридичних інсти­тутів, які визначають відповідну форми держави; 5) правова держава повинна бути соціальною.

Інший німецький вчений Е. Шмідт-Асман акцентує увагу на інших аспектах цього ж поняття: "Правовою у формальному смислі є така держава, яка визнає як свої неодмінні особливості поділ влад, незалежність суду, законність управління, правовий захист громадян від порушень їх прав державною владою і відшкоду­вання шкоди, завданої їм публічними установами".

Ще один вчений із Німеччини К. Дегенхарт виділяє такі ознаки правової держави як поділ влад, ієрархічна будова законодавства, первинність закону, дер­жавна законність, правова безпека, заборона зловживань законом.

120

В 1994 р. в Коментарі до Основного закону ФРН Т. Маунз підвів підсумки ро­зуміння правової держави "німецькою традицією та управлінням". Доознак такої державд_цей учений відносить такі^І) поділ влади; 2) гарантії індивідуальних ос­новних прав; 3) поняття формального закону; 4) законність судочинства і управ­ління; 5) обмеження влади; 6) повага до конституції як найвищої норми держави.

Загальна теорія держави і права


У вітчизняній юридичній науці проблема правової державності стала розроб­лятися лише в "перебудовні" часи. До того понад 70 років вона вважалася чисто "буржуазною" теорією.

Російський дослідник В.А. Четверній у своїй фундаментальній праці ("Демо-кратическое конституционное государство: Введение в тєорию".- М., 1993) вказує на три основні ознаки правової державності:

1) верховенство правових законів і серед них конституції як основного зако­ну;

2) формально-юридичні гарантії свободи, самостійності і власності, гарантії

не лише для індивідів, а й для об'єднань;

3) система інституційних гарантій свободи, самостійності і власності.
Американський вчений К. Осакве виділяє такі об'єктивні критерії правової

держави в західному праві: політична демократія і економічна демократія, котрі перебувають у нерозривному взаємозв'язку між собою, перша є неможливою без другої.

Економічна демократія характеризується такими ознаками: 1) мінімальне втручання держави в ринкові відносини; 2) свобода договору; 3) свобода підпри­ємництва; 4) недоторканість приватної власності.

Політична демократія, в свою чергу, відзначається такими ознаками як: 1) політичний плюралізм; 2) рівність громадян перед законом; 3) республіканське правління або конституційна монархія; 4) поділ влад; 5) не відчужуваність прав людини; 6) свобода громадян (свобода слова, свобода вибору місця проживання, недоторканість особи громадянина і його житла, свобода пересування, свобода ві­росповідання); 7) виборність основних державних органів на основі альтернатив­них виборів; 8) конституціоналізм (механізм конституційного нагляду над закона­ми парламенту і указами президента); 9) незалежність судової влади від політич­них влад; 10) верховенство закону парламенту над указом президента; 11) верхо­венство закону.

В Україні серед фахівців цієї проблеми, насамперед, слід назвати професора А. Соколова, котрий у 1992 р. захистив докторську дисертацію на тему "Ідея пра­вової держави в Німеччині й механізм її реалізації". Цей учений відзначає: "Сенс правової держави полягає передовсім і здебільшого у забезпеченні панування пра­ва, а не тільки й не просто верховенства закону. Річ у тім, і це для нас сьогодні ду­же важливо, що йтися має про верховенство саме правового закону, а не будь-якого, нехай навіть ухваленого з дотриманням усіх законодавчих процедур. Голо­вний сенс такого розрізнення - у визнанні специфіки права як системи втілення у ньому загальноприйнятих принципів і демократичних цінностей".

У докторському дисертаційному дослідженні А.П. Зайця "Правова держа­ва в Україні: концепція і механізми реалізації" (Київ, 1999) поняття правової держави визначається як публічно-правовий союз народу, заснований на праві, як легітимованих суспільством нормах, та політичній відповідальності держави пе­ред народом за свою діяльність, державна влада в якому здійснюється за принци­пами дотримання прав і свобод людини і громадянина, верховенства права, поділу влади, інституціоналізації і юридичної форми діяльності органів державної влади,

їх посадових та службових осіб.______________________________________________

Глава 14 Громадянське суспільство і правова держава 121


За іншим українським вченим П М Рабиновичем правова держава це "дер­жава, в якій юридичними засобами реально забезпечені максимальне здійснення, охорона і захист основних прав людини"

Бачимо, що при всій різноманітності поглядів вчених на ідею правової дер­жави, їх вектор спільний і така держава немислима без верховенства права, захис­ту прав людини, поділу влад і незалежного правосуддя




Переглядів: 418

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Громадянське суспільство: поняття і ознаки | Моделі правової держави

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.