МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||
Поняття і ознаки правової державиОсновні постулати правової державності на початок XXI ст. мають загальновизнаний характер. Більшість держав світу в своїх конституціях проголошують себе "правовими". Більше того, названі постулати закріплені в нормах міжнародного права. Так, сучасними документами Ради Європи встановлюються такі принципи правової держави: ТТ) принцип законності; * 2) право на справедливе судове слідство; ^3) доступ до судів; ; 4) гарантії справедливого і відкритого судового розгляду; > 5) неупередженість суддів і відповідність покарання скоєному. ч Наведені принципи виступають орієнтиром для держав-членів Ради Європи, в тому числі України. Розглянемо, які характеристики правової держави виділяє, насамперед, юридична література Німеччини, бо саме ця країна вважається батьківщиною такого поняття. У 1829 р. німецький вчений Р. Моль вперше ввів поняття правової держави до державознавчої науки та полїтіїчтїої практики. У наші дні професор Гейдельберзького інституту зарубіжного публічного і міжнародного права (ФРН) Т. Швайсфурт визначає правову державу як ".дацщаду міжнар^адаодр права". Професор К. Хессе відзначив такі характерні ознаки правової держави: 1) право - організуючий фактор держави; 2) примат (верховенство) права; 3) гарантії прав і свобод; 4) встановлення справедливих юридичних інститутів, які визначають відповідну форми держави; 5) правова держава повинна бути соціальною. Інший німецький вчений Е. Шмідт-Асман акцентує увагу на інших аспектах цього ж поняття: "Правовою у формальному смислі є така держава, яка визнає як свої неодмінні особливості поділ влад, незалежність суду, законність управління, правовий захист громадян від порушень їх прав державною владою і відшкодування шкоди, завданої їм публічними установами". Ще один вчений із Німеччини К. Дегенхарт виділяє такі ознаки правової держави як поділ влад, ієрархічна будова законодавства, первинність закону, державна законність, правова безпека, заборона зловживань законом.
В 1994 р. в Коментарі до Основного закону ФРН Т. Маунз підвів підсумки розуміння правової держави "німецькою традицією та управлінням". Доознак такої державд_цей учений відносить такі^І) поділ влади; 2) гарантії індивідуальних основних прав; 3) поняття формального закону; 4) законність судочинства і управління; 5) обмеження влади; 6) повага до конституції як найвищої норми держави. Загальна теорія держави і права У вітчизняній юридичній науці проблема правової державності стала розроблятися лише в "перебудовні" часи. До того понад 70 років вона вважалася чисто "буржуазною" теорією. Російський дослідник В.А. Четверній у своїй фундаментальній праці ("Демо-кратическое конституционное государство: Введение в тєорию".- М., 1993) вказує на три основні ознаки правової державності: 1) верховенство правових законів і серед них конституції як основного закону; 2) формально-юридичні гарантії свободи, самостійності і власності, гарантії не лише для індивідів, а й для об'єднань; 3) система інституційних гарантій свободи, самостійності і власності. держави в західному праві: політична демократія і економічна демократія, котрі перебувають у нерозривному взаємозв'язку між собою, перша є неможливою без другої. Економічна демократія характеризується такими ознаками: 1) мінімальне втручання держави в ринкові відносини; 2) свобода договору; 3) свобода підприємництва; 4) недоторканість приватної власності. Політична демократія, в свою чергу, відзначається такими ознаками як: 1) політичний плюралізм; 2) рівність громадян перед законом; 3) республіканське правління або конституційна монархія; 4) поділ влад; 5) не відчужуваність прав людини; 6) свобода громадян (свобода слова, свобода вибору місця проживання, недоторканість особи громадянина і його житла, свобода пересування, свобода віросповідання); 7) виборність основних державних органів на основі альтернативних виборів; 8) конституціоналізм (механізм конституційного нагляду над законами парламенту і указами президента); 9) незалежність судової влади від політичних влад; 10) верховенство закону парламенту над указом президента; 11) верховенство закону. В Україні серед фахівців цієї проблеми, насамперед, слід назвати професора А. Соколова, котрий у 1992 р. захистив докторську дисертацію на тему "Ідея правової держави в Німеччині й механізм її реалізації". Цей учений відзначає: "Сенс правової держави полягає передовсім і здебільшого у забезпеченні панування права, а не тільки й не просто верховенства закону. Річ у тім, і це для нас сьогодні дуже важливо, що йтися має про верховенство саме правового закону, а не будь-якого, нехай навіть ухваленого з дотриманням усіх законодавчих процедур. Головний сенс такого розрізнення - у визнанні специфіки права як системи втілення у ньому загальноприйнятих принципів і демократичних цінностей". У докторському дисертаційному дослідженні А.П. Зайця "Правова держава в Україні: концепція і механізми реалізації" (Київ, 1999) поняття правової держави визначається як публічно-правовий союз народу, заснований на праві, як легітимованих суспільством нормах, та політичній відповідальності держави перед народом за свою діяльність, державна влада в якому здійснюється за принципами дотримання прав і свобод людини і громадянина, верховенства права, поділу влади, інституціоналізації і юридичної форми діяльності органів державної влади, їх посадових та службових осіб.______________________________________________ Глава 14 Громадянське суспільство і правова держава 121 За іншим українським вченим П М Рабиновичем правова держава це "держава, в якій юридичними засобами реально забезпечені максимальне здійснення, охорона і захист основних прав людини" Бачимо, що при всій різноманітності поглядів вчених на ідею правової держави, їх вектор спільний і така держава немислима без верховенства права, захисту прав людини, поділу влад і незалежного правосуддя
|
|||||||||
|