МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||
Проблеми становлення соціальної держави в УкраїніКонституція України 1996 р. своєю статтею першою визначила, що "Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава". Очевидно, що положення щодо соціальної державності (як і щодо інших наведених характеристик), котре сформульоване конституційно - цс лише орієнтир розвитку Української держави, а не її характеристика. Вже вище згадуваний дослідник І. В. Яковюк підкреслює, що специфіка розбудови соціальної держави в постсоціалістичних країнах (соціальна характеристика держави доповнюється демократичним і правовим аспектом, а не навпаки, як заведено) дає підстави для виділення цих моделей в окремий різновид держави соціально-демократичної орієнтації, яка має перехідний характер. Це обумовлює нетрадиційний характер її розбудови. Ним же відзначається, що проголошення України соціальною державою створило лише правові передумови для її становлення і
Глава 15. Соціальна держава. подальшого розвитку Наступним кроком в цьому напрямку має стати формування соціального права, в якому соціальна держава отримає розгорнуту правову конкретизацію, і відповідного йому законодавства В роботі І В Яковюка ставиться питання про перспективи реформування судової системи, маючи на увазі започат-кування спеціалізованих соціального і трудового судів Говорячи про реальне становлення соціальної держави в Україні зупинимось на кількох проблемах, ключових на нашу думку, від вирішення яких буде залежати характер стосунків між державою і суспільством у цьому плані Якщо проаналізувати соціальну спрямованість Української держави на сучасному етапі, то можна зробити кілька висновків На перший погляд, в Україні характер держави справді соціальний За таку оцінку говорять такі характеристики соціальної політики а) розвинуте трудове і соціальне законодавство, б) чисельні державні заклади освіти і охорони здоров'я, безкоштовними по в) офіційний рівень безробіття зараз в Україні нижчий за середній показник у г) держава вклала величезні кошти в соціальну інфраструктуру села, най д) швидкими темпами вирішується проблема житла, котру Україна отримала є) держава провадить широкі соціальні програми підтримки малозабезпеченим громадянам Лише в 2000 р 5, 470 млн сімей отримали субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, газу та твердого палива Крім того, цільова грошова допомога непрацездатним громадянам із мінімальними доходами в тому ж році була призначена 3, 42 млн чол Але наведені цифри не повинні вводити в оману За аксіому можна взяти тве безпеки (тобто мінімальних умов для виживання) для значної частини громадян, з іншою боку Завважимо, що соціальні права в Україні закріплені на найвищому позитивному рівні в тексті Конституції, причому в доволі широкому обсязі Більшість цих прав за своїм змістом мають імперативний характер для держави, тобто є можливість для індивіда добиватися їх реалізації правовими засобами, в тому числі шляхом звернення до суду Але реально за час, що минув після прийняття Основного закону, судами були застосовані конституційні норми лише щодо оплати праці І справа не лише в низькій ступені правової культури громадян - вони не звертаються до суду ще й тому, що розуміють неможливість здійснення ряду прав взагалі Феноменальною в цьому плані виступає ст 48 Конституції України, що передбачає Кожен має право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім і що включає достатнє харчування одяг житло Звертає на себе увагу на суб'єкт цього конституційного права "кожен", а не громадянин з фізичними чи психічними вадами, що є неспроможним самостійно заробляти й тому цю справу бере на себе держава Розілянемо інші пробпеми, пов'язані з становленням соціальної держави в Україні 1 Неспроможність правової системи до визначення критеріїв бідності До речі, в законопроекті "Про бідних" (автор А Л Деркач) пропонується визначити такі поняття бідні - громадяни України, особи без громадянства та іноземні громадяни, що постійно проживають на території України, середньомісячний сукупний доход яких є меншим за офіційно встановлений в країні прожитковий мінімум, безпритульні, особи, повністю позбавлені засобів для існування, бідна сім'я - сім'я, середньомісячний сукупний середній доход кожного члена якої є меншим за офіційно встановлений в країні прожитковий мінімум Відсутність встановлених законом критеріїв бідності призводить до наступної проблеми
2 Відсутність адресного характеру соціальної допомоги Нині понад 70 відсотків населення України користуються яким-небудь видом соціальної допомоги з боку держави - від пільг до прямої матеріальної підтримки В той же час у нас зараз близько 700 тис одиноких лежачих хворих, з яких значна частина, м'яко кажучи, чекає допомоги 3 Проблема так званої безкоштовності таких соціальних послуг з боку держави як освіта і охорона здоров я Говорячи про цю проблему, ми насамперед повинні визнати, що безкоштовного у суспільстві нічого не буває Те, що зрозуміло кожному американському школяру ("за все треба платити"), схоже не є зрозумілим для більшості нашого суспільства Усе нібито "безкоштовне" фінансується з Глава 15 Соціальна держава державного або місцевого бюджетів, тобто за рахунок платників податків. Питання стоїть так: чи повинен той, хто зовсім не платить податки або платить їх дуже мало, користуватися цими самими "безкоштовними послугами"? На нашу думку, відповідь має бути ствердною. Але виникає наступне питання - в якому обсязі? Те, що освіта має бути безкоштовною, тобто доступною для всіх, це зрозуміло. Але чи повинна при цьому йти мова про середню освіту? Справа не лише у фінансовому аспекті (великі європейські держави не можуть собі цього дозволити), а й у тому, що освіта в примусовому і безкоштовному варіанті стає все менш ефективною. Закладам охорони здоров'я заборонено надавати "платні послуги", проте природно держава є неспроможною фінансувати все ще широку мережу державних закладів у цій сфері і це призводить до зниження якості надання медичних послуг. З іншого боку, можна так поставити питання: чи повинні користуватися безкоштовною медичною допомогою (тобто за рахунок держави) забезпечені громадяни?! 4. Ще одна проблема для України ~ реформування соціальної сфери з дотриманням конституційних принципів, таких, зокрема, як передбачений ст.24 Основного закону принцип рівності громадян перед законом, який передбачає, що не може бути обмежень чи привілеїв за різними параметрами, в тому числі залежно від майнового стану особи. На нашу думку, цьому фундаментальному принципу не відповідає правова модель соціальної сфери України з її системою пільг. 5. Держава повинна піти на радикальну реформу заробітної плати та пенсійної системи. За нинішнього підходу навіть, якщо в середній сім'ї працюють її обоє дорослих членів, така сім'я нерідко опиняється серед малозабезпечених. Незайнятість одного з членів сім'ї взагалі відкидає родину на соціальні задвірки, а незайнятість обох - до соціальної катастрофи. Розмір пенсії для більшості населення також не відповідає мінімальним вимогам забезпечення соціальної безпеки для цієї категорії. Одночасно частина пенсіонерів має можливість отримувати повний розмір пенсії, займаючи повне робоче місце, причому це стосується як загальних пенсій, так і спеціальних (підвищених) пенсій. Такий підхід не засвідчує обмеженість ресурсів держави (не важливо, чи це кошти Пенсійного фонду чи держбюджету) у цій сфері. Підсумовуючи вищесказане, зробимо висновок, що ті "рештки соціалізму", котрі залишилися в Україні жодною мірою не характеризують її соціального характеру. У нас і далі зберігається система, за якої якість, а нерідко й ціна соціальної послуги залежать від бюрократичної посади, яку займає громадянин. Ця система підлягає радикальному демонтажу, бо своєю природою вона протирічить ринковій економіці та основам правової держави. Вироблення нових принципів соціальної політики - таке актуальне завдання стоїть нині перед Українською державою.
|
||||||||||
|