МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Поняття і принципи законностіПід поняттям законності в широкому смислі розуміється точне й повсюдне виконання органами держави, посадовими особами і громадянами вимог закону. При цьому, звичайно, саме поняття "закон" слід розуміти розширено - як "чинне законодавство" або "сукупність нормативних актів". Слід погодитися з тою думкою, що законність як стійке явище суспільного життя виникає в умовах цивілізованого суспільства, здатного забезпечити реальну рівність громадян перед законом. Такі умови значною мірою створюються ринковими економічними відносинами, за яких свобода приватної власності стає рівною можливістю для всіх. Український вчений-теоретик П.Рабинович розуміє під законністю такий режим відповідності суспільних відносин законам і підзаконним нормативно-правовим актам держави, який утворюється внаслідок їх неухильного здійснення всіма суб'єктами права. На думку цього вченого, соціальною сутністю законності є "узгоджування певних дій, реальних суспільних відносин з їх законодавчими моделями, інакше кажучи - розповсюдження "панування" волі законодавця на всю територію держави, на все суспільство". Наведене визначення потребує певного пояснення. Очевидно, що таке розуміння законності можна вважати законністю у "вузькому" розумінні цього слова. Саме так її розуміють, коли, до прикладу, говорять про порушення законності в сталінські часи - позасудові репресії, зокрема. Але закони й засновані на них під-законні акти не вичерпують переліку всіх форм (джерел) права, тому й мова повинна йти про здійснення права в самому широкому смислі цього слова. Необхідно звернути увагу ще на один момент - зміст самих законів, напрямок волі законодавця. Поза сумнівом, вони повинні бути в руслі гуманістичних цінностей права, не порушувати природних прав людини. У противному разі гітлерівську Німеччину прийдеться визнати "зразком законності". Вітчизняний дослідник проблеми Попов С. В. відзначає, що законність як особливий режим суспільно-політичного життя являє собою такий стан, за якого діяльність усіх суб'єктів відповідає закону, а ідеї права, гуманізму, справедливості, свободи і відповідальності панують над індивідуальними, груповими та класовими інтересами. Головна мета, призначення режиму законності полягає в забезпечені реальності, непорушності прав, свобод та інтересів усіх учасників суспільних відносин, що є основою життя суспільства, його громадян. Цей режим створюється не тільки державою, яка встановлює порядок видання законів та підза-конних актів, забезпечує відповідність їх потребам суспільного розвитку, але й всіма іншими суб'єктами права в наслідок однакового розуміння і неухильного здійснення ними нормативних приписів. 224 Чеський вчений Кнапп В. виділяє два аспекти законності як режиму право-застосувальний і нормотворчий. Правозастосувальний аспект законності означає, що кожен суб'єкт повинен керуватися у своїй діяльності законом і законом же передбачено відповідальність (санкцію) за порушення правової норми. Ця вимога поширюється і на державу, її органи і посадових осіб, які також повинні дотримувати закон. Хоча держава вправі у передбачений спосіб внести зміну до правової норми, відзначимо, поки остання є чинною, держава має обов'язок дотримувати її. Нормотворчий аспект полягає в тому, що правова норма може бути створена лише тим органом (органом держави чи самоврядування), котрий уповноважений на це законом, у тих межах, які визначені законом та лише в передбаченій законом формі. Основні принципи (вимоги) законності в спеціальній літературі формулюються по-різному. Назвемо ті з них, які найчастіше згадуються авторами: 1) єдність і однаковість розуміння і застосування законів і підзаконних актів на всій території та у всіх галузях життя; 2) рівність усіх суб'єктів перед законом і судом. Невиконання, порушення закону передбачає невідворотну відповідальність для особи незалежно від її місця в суспільстві; 3) недопустимість протиставлення законності й доцільності. Жодне порушення норм права не може бути виправдане мнимою доцільністю; 4) вища юридична сила закону порівняно з іншими нормативними актами; 5) активна і ефективна діяльність правоохоронних органів щодо попередження й боротьби з правопорушеннями; 6) нерозривний зв'язок законності з загальною культурою населення країни. конституційності, під яким розуміється передовсім відповідність конституції чинних законів і підзаконних актів.
|
||||||||
|