МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||||
Iнструктивна карткаЛабораторна робота № 9 Тема: “ Вивчення мінливості. Побудова варіаційного ряду і кривої мінливості ” Мета: Ознайомитись з статистичним методом дослідження модифіка-ційної мінливості. Побудувати варіаційний ряд та варіаційну криву на конкретному прикладі.
Обладнання та матеріали:Антропометричні дані студентів (зріст, вага). Теоретичні положення Мінливість - це загальна властивість усіх організмів існувати у різних формах, змінюватись.
Це зумовлюється варіюванням генотипів та умов навколишнього середовища. Якщо відбувається зміна генотипу, то ознака, що виникла у відповідь на цю зміну, успадковується і проявляється у наступних поколіннях. Така мінливість називається генотиповою, мутаційною. Неспадкові зміни фенотипу, викликані різною інтенсивністю факторів навколишнього середовища, називають модифікаціями ( модифікаційною, неспадковою мінливістю).
Межі модифікаційної мінливості для різних ознак і при різних умовах можуть бути дуже різними. Межі модифікаційної мінливості ознак називають нормою реакції. Норма реакції відповідає умовам життя, і є пристосувальною.
На організм діють як сприятливі, так і несприятливі фактори середовища. Поєднання їх випадкове. В основі випадкових явищ лежать специфічні закономірності, які називають статистичними. Вони вивчені математично з позиції теорії ймовірності. За цією теорією поєднання лише сприятливих або тільки несприятливих умов трапляється рідко. Тому більшість організмів мають величину ознаки середню. Організмів з великими відхиленнями ознак від середніх величин у природі мало.
Завдання :
1. Повторити основнi теоретичнi положення теми. 2. Виконати лабораторну роботу за iнструктивною карткою. 3. Оформити звiт. Вiдповiсти на контрольнi питання ( усно ).
Iнструктивна картка 1) Візьміть максимальну кількість об’єктів, яку ви зможете дослідити у визначений термін часу виконання роботи. Запишіть отримані дані варіаційного ряду в таблицю:
2) Побудуйте варіаційний ряд, розташувавши варіанти в порядку зростання ознаки ( графік виконується в масштабі )
Варіаційний ряд Масштаб: V (варіанти)
Порядковий № 3) Побудуйте за даними, наведеними у таблиці, варіаційну криву. Відобразіть на графіку: а) на осі абсцис відкладіть варіанти ознаки від найменшого числа до найбільшого ( в масштабі ); б) на осі ординат відкладіть частоту зустрічальності ознаки (в масштабі).
Варіаційна крива Масштаб: Р , частота зустрічальності
V (варіанти), ознака , що варіює
Від горизонтальної осі відновіть перпендикуляри до рівня, що відповідає частоті повторюваності кожної варіанти. Точки перетину перпендикулярів з лініями, що відповідають частоті зустрічаємості варіант, з’єднайте прямими. 4) Полічить, користуючись формулою, середню величину мінливості ознаки:
М = Σ (VP) , де М - середня величина n Σ - знак суми V - варіанта P - частота зустрічальності n - загальна кількість об’єктів в ряду
5) Середню величину ознаки ( М ) внесіть до таблиці.
6) Висновок Дайте відповіді на питання: а) Дайте визначення модифiкацiйноi мiнливостi. б) Організм успадковує ознаку як таку, чи норму реакції ? в) Яка закономірність модифікаційної мінливості вами встановлена ?
Контрольні питання 1) Охарактеризуйте взаємозв’язки організму й середовища. 2) Охарактеризуйте біостатичний метод дослідження. 3) Надайте визначення варіаційного ряду. Яким чином умови довкілля впливають на його довжину ? 4) Поясніть, чому більшість модифікацій має адаптивне значення ? 5)Подумайте, чому протягом усього життя особини, як правило, зберігаються модифікації, які виникли на ранніх етапах її онтогенезу ?
|
|||||||||||||||||||||
|