МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Етапи логопедичної роботи з подоланню помилок на заміну букв, близьких за акустико-артикуляційними ознаками.Робота з подоланню помилок на заміну букв, близьких за акустико-артикуляційними ознаками План 1. Мета корекційної роботи з подолання фонетичних помилок. 2. Етапи логопедичної роботи з подоланню помилок на заміну букв, близьких за акустико-артикуляційними ознаками. 1. Зміст логопедичної роботи з подолання фонетичних помилок залежить від типу та механізмів допущення їх. Метою корекіїійної роботи з подолання помилок на заміни та змішування букв, що позначають звуки, близькі за акустико-артикуляційними ознаками, є формування у дітей звукової диференціації фонем. Основою зазначених помилок є порушення слухових операцій та функцій (слухової уваги, мовнослухової пам'яті та слухового контролю), що негативно позначається на розвитку фонематичного розрізнення і впізнавання звуків за корисними (смислорозрізнювальними) ознаками, а також формуванні фонематичних уявлень. Логопедичну роботу з уточнення та закріплення диференціації звуків проводять, спираючись на різні аналізатори (мовно-слуховий, мовноруховий, зоровий тощо), максимально використовуючи найзбереженіші ланки, які входять до складу психофізіологічної структури читання та письма. Починають роботу з диференціації звуків, які змішуються на письмі та під час читання, спираючись на найбільш збережене зорове сприймання, тактильні та кінестетичні відчуття (за збереженої звуковимови). При цьому потрібно враховувати, що вдосконалення слухо-вимовних диференціювань буде найуспішнішим за умови здійснення його у тісному зв'язку з розвитком слухової уваги, мовнослухової пам'яті, слухового контролю та фонематичного аналізу і синтезу.
Етапи логопедичної роботи з подоланню помилок на заміну букв, близьких за акустико-артикуляційними ознаками. Логопедична робота, спрямована на диференціацію звуків, які змішуються, передбачає два етапи. На першому етапі у дітей виробляється вміння розрізняти кожний із змішуваних звуків окремо. Роботу виконують у такій послідовності: 2. Уточнення артикуляції та звучання звука зі спиранням на зорове, слухове, тактильне сприймання та кінестетичні відчуття. 3.Виділення та впізнавання звука на фоні інших звуків, складу, слів. 4.Визначення спільного звука в словах. 5.Формування вміння визначати наявність та місце звука в слові (початок, середина, кінець). 6.Визначення місця звука в слові щодо інших звуків (який 7.Придумування слів на певний звук. 8.Виділення слів з певним звуком з речення, тексту. 9.Виконання письмових вправ: вставити пропущену літеру Після відпрацювання кожного зі змішуваних звуків переходять до другого етапу — їх слухової та вимовної диференціації. Диференціацію звуків здійснюють у тій самій послідовності, що й роботу з уточнення слухової та вимовної характеристики кожного зі змішуваних звуків. Мовленнєвий матеріал включає слова зі звуками, які змішуються на письмі та під час читання. Кожний зі звуків у процесі роботи співвідносять з відповідною схемою та літерою. В корекції дисграфії значне місце посідають письмові вправи, які закріплюютьдиференціацію звуків. До них належать вправи на списування різного за складністю вербального матеріалу, який містить змішувані фонемографеми. зорово-слухові, слухозорові, зорові та слухові диктанти, самостійне записування назв малюнків, складання речень за малюнками, оповідання за картиною тощо. Подоланню акустико-артикуляторної форми дисграфії передує робота з корекції звуковимови. В процесі формування правильної артикуляції звертають увагу на кінестетичні відчуття під час правильної вимови, на оральний образ звуків. На початкових етапах роботи слід виключати промовляння з метою гальмування власної неправильної вимови, що може призвести до появи помилок на заміни літер під час письма. Всі вправи та завдання виконують на основі слухового та зорового сприймання (1 -й етап). Пізніше, коли учні опановують уміння користуватися акустичними ознаками фонем разом з іншими (артикуляційними, оптичними), доцільно підключити діяльність мовнорухового аналізатора (2-й етап). Після оволодіння умінням користуватися акустичними та артикуляційними ознаками однаковою мірою, а також правильно оцінювати власне мошіення доцільно перевести їх у більш природні умови письма виключенням навмисного промовляння під час виконання завдань (3-й етап). Корекційну роботу у разі порушеної звуковимови слід спрямовувати на формування правильних фонематичних уявлень про звуковий склад слова на основі слухового аналізатора. Аналіз зі спиранням на слуховий аналізатор відбувається у процесі сприймання звукового мовлення оточення чи власного голосного мовлення. Цей чинник відіграє провідну роль у процесі слухових диктантів, а також на початкових етапах навчання грамоти, коли учень намагається промовляти вголос слово, яке аналізує. Слід зазначити, що звуковий аналіз на основі сприймання еталонного мовлення оточення є більш точним, аніж аналіз на основі власного промовляння, оскільки в останньому випадку наявні чинники, що можуть негативно вплинути на результат аналізу. Йдеться про неправильну власну вимову, що провокує неправильне визначення звукового складу слова, додаткову опору на кінестетичні відчуття. На кінестетичні відчуття, які надходять від органів артикуляції, спираються навіть у тих випадках, коли слово дитина не промовляє (прихована артикуляція). Це досить часто провокує неправильне визначення (заміни, змішування) звуків, близьких за артикуляційними ознаками: дзвінких —- глухих, твердих — м'яких, подібних за місцем чи способом звукотворення тощо. Звуковий аналіз на внутрішні фонемні образи слів (за уявленням) є найточнішим, оскільки відбувається на основі константних фонемних образів слів. Однак це можливо лише за умови сформованості в учня правильних фонематичних уявлень, що відповідають вимовним нормам. Слід зазначити, що за сформованості чітких, стійких фонематичних уявлень правильний звуковий аналіз стає можливим навіть у дітей і вадами звуковимови. Це важливо враховувати, коли з об'єктивних причин процес корекції звуковимовної сторони мовлення не завершився до початку шкільного навчання і особливо у дітей із дизартрією, ринолалією, моторною алалією тощо. Повноцінний звуковий аналіз стає можливим лише за умови сформованості слухового контролю на фонологічному рівні. Передусім це пов"язано з тим, що слуховий контроль забезпечує формування фонематичних уявлень (адекватних вимовним нормам). Крім того, контроль зумовлює виявлення будь-яких допущених помилок та їх виправлення дитиною без догомоги дорослого. Під час формування функції слухового контролю слід враховувати, що учні найвдааіше здійснюють контроль за мовленням педагога, ніж за власним. У зв'язку з цим їм потрібно насамперед пропонувати завдання, під час виконання яких удосконалюється вміння контролювати та оцінювати чужу правильну і помилкову вимову яка відрізняється від власної та аналогічна їй. а потім завдання, що потребують оцінювання результатів власної вимови (методика Є. Данідавічютє). У процесі формування функції слухового контролю доцільно також активно використовувати інші його види (оптичний, кінестетичний тощо). Для початкового етапу формування слухового контролю передбачені такі вправи: Вправа І. Мета: розвиток слухового сприймання, уваги та контролю. Дидактичний матеріал: малюнки із зображенням слів-па-ронімів. Педагог пропонує дітям розглянути малюнки, на яких зображено слова-пароніми, називає їх і просить дітей оцінити правильність його висловів. Це коза. (Ні, це коса). Це дрова. (Так, це дрова). Це коса. ( Ні, це коза). Це трава. (Так, це трава) тощо. Вправа 2. Дидактичний матеріал: предметні малюнки. Педагог пропонує дітям розглянути малюнки. Він називає зображені на них предмети, зумисно спотворюючи вимову одного чи кількох звуків, і просить дітей оцінити правильність своєї вимови. Це шобака. (Ні, це собака). Це суба. (Ні, це шуба). Це рука. (Так, це рука). У зв'язку з тим, що кінцевою метою корекційної роботи є правильне письмове відтворення звукової і складової структури слів під час виконання різних видів письмових робіт, утому числі й на основі власних уявлень, коли слуховий контроль є згорнутим і функціонує у внутрішньому плані, виникає потреба у його формуванні як розумової дії. В учнів потрібно сформувати вміння виявляти помилки, приймати рішення щодо їх виправлення та обґрунтовувати їх. Тому на більш пізніх етапах для розвинення слухового контролю можна пропонувати учням завдання, які потребують лише власної вимови (без спирання на сприйняття мовлення педагога). Крім того, слід надати їм можливість оцінювати правильність власного вибору під час вимовляння та запису слів, словосполучень, речень. Для цього використовують індивідуальні картки, на яких фіксують послідовність (алгоритм) здійснення операції контролю: попереднє вимовляння слова, оцінювання вимови, записування слова в зошит з використанням гучного промовляння. На останньому етапі слуховий контроль здіііснюють на рівні уявлень (у внутрішньому мовленні). Лише у разі потреби під час виконання письмових завдань учні можуть промовляти слова, які містять кореляційні звуки, і оцінювати власне промовляння за акустичним ефектом, як і на попередньому етапі. Достатній рівень сформованості мовнослуховоїпам'яті є важливою умовою для правильного визначення та відтворення звукового образу слова. Особливо це стосується слів, складних за будовою та багатоскладових. Під час формування операцій слухової уваги та слухової пам'яті важливо використовувати завдання, метою яких є довільне запам'ятовування та відтворення різної кількості (від трьох до семи) вербапьного матеріалу — звуків, складів, слів тощо. Наведемо приклади вправ (методика Є. Данілавічютє). Педагог у певній послідовності називає звуки, учні про-слуховують їх та відтворюють за допомогою схем (з позначенням акустичних та артикуляційних ознак звуків). 1. Педагог у певній послідовності називає склади зі звуками. 2. Педагог називає слова, розкладаючи перед учнями відпо Якщо учні добре впорались із завданням, матеріал ускладнюють. Одночасно із запам'ятовуванням звуків, складів, слів та добором до них відповідних схем вони мають виконати й розумове завдання. Наприклад: 3.з названих педагогом у певній послідовності звуків учні 4.педагог називає ряд слів, з яких учні повинні запам'ятати 5. з названого педагогом ряду слів учні мають запам'ятати, а потім відтворити за допомогою малюнків лише ті з них, у яких відсутній заданий звук. Після виконання завдань на рівні усного мовлення використовують запис графем, що входять до відповідних схем, а потім і запис слів повністю Коли учні оволодівають умінням користуватися акустичними ознаками фонем на рівні з артикуляторними. можна поступово підключати діяльність мовнорухового аналізатора. Діти отримують можливість супроводжувати виконання завдань власним промовлянням. Тоді виникає потреба в одночасному оперуванні різними типами інформації (артнкуляторною. акустичною, оптичною, кінетичною). На цьому етапі важливо не те, наскільки правильно діти вимовляють, а точність оцінювання власної вимови і письмового відтворення, шо свідчить про рівень сформованості фонемографічних уявлень і розвиток уміння користуватися ними під час письма. На цьому етапі доцільно пропонувати запам'ятовування та відтворення рядів, шо складаються з 4—5, потім 6 вербальних одиниць. Послідовність корекиійної роботи залишається попередньою. Проте під час виконання завдань учням слід пропонувати відтворення ряду за допомогою вимови. Власна вимова має супроводжуватися вибором відповідної схеми, завдяки чому стає можливим правильне оцінювання рішень, які приймає учень. Розвинення мовнослухової пам'яті та уваги слід продовжувати на матеріалі слів, об'єднаних однією темою (наприклад, ластівка, сокіл, зозуля, соловей, сорока), слів з однаковою складовою структурою (наприклад, сир, ліс. віз, зір, лис), а також на матеріалі асемантичних слів та складів. Послідовність корекційної роботи залишається попередньою: завдання на змішане запам'ятовування, а також суміщене та чисте запам'ятовування. Письмове відтворення має супроводжуватися гучним промовлянням. Як перевірку можна запропонувати учням гучне перечитування вголос письмово відтвореного матеріалу. На останньому етапі відтворення рядів відбувається відповідно до необхідних вимог: спочатку у формі письма без промовляння, а потім без спеціальних установок згідно з діяльністю мовнорухового аналізатора. Успішне письмове відтворення фонемографем, які змішувались, під час складання оповідання за картиною, за винятком промовляння, може свідчити про успішне здійснення операцій та функцій у внутрішньому плані. Це означає, шо сформовані зсі потрібні передумови для безпомилкового відтворення раніше змішуваних фонемографем, відхилення усунені, оскільки уявлення про них відповідають еталону.
Метою логопедичної роботи з подолання помилок на пропуски, перестановки та дописування букв у слові є формування в учнів фонематичного аналізу та синтезу. Звуковий аналіз є найскладнішою формою мовного аналізу, однак саме його сформованість — одна з основних умов опанування дитиною читання і письма н:\ основі аналітико-синте-тичного звукобуквеного методу, а також для засвоєння фонетичного та морфологічного принципів правопису, провідних в українській мові. Однак якшо для нормально розвиненої дитини молодшого шкільного або старшого дошкільного віку оволодіння усвідомленим фонологічним аналізом є цілком посильним завданням, то формування названих операцій у дітей із порушеннями мовленнєвого розвитку супроводжується низкою труднощів. Д. Ельконін підкреслював, шо «не вміючи виділити звуки зі слова, називати їх послідовність, учні не зможуть у процесі письма дібрати та правильно застосувати для них відповідні літери. Без цього неможливе не лише опанування грамоти, а й усієї мови — граматики та орфографії. Без формування навичок звукового аналізу, без розвитку у дітей фонематичного сприймання навчати грамоти важко». Терміном «фонематичний аналіз» позначають як елементарні, так і складні форми звукового аналізу. До елементарної форми належить виділення звука на фоні слова. Більш складною формою є виділення першого та останнього звуків зі слова та визначення їх місця (початок, середина, кінець). Найскладнішим є визначення послідовності звуків у слові, їх кількості та місця щодо інших звуків. Корекційна робота спрямовується на поетапне формування дії звукового аналізу слова відповідно до закономірностей формування розумової дії та врахування складності того чи іншого виду аналізу, який визначив П. Гальперін. У своїх дослідженнях він встановив, що повноцінна розумова дія може бути сформованою тільки тоді, коли її засвоєння відбувається послідовно через кілька етапів: • перший етап — усвідомлення завдання: за допомогою підкресленої вимови окремих звуків у слові дітям дають можливість «проникнути» в звукову структуру слова, «доторкнутися» до неї; • другий етап — засвоєння дії з предметами: звукову структуру слова подають у вигляді матеріальних одиниць — фішок, схем. Фішки, графічні схеми — прийоми матеріалізації звукового аналізу: • третій етап — засвоєння дії в плані голосного мовлення: дитина послідовно промовляє звуки, не моделюючи схему слова; • четвертий етап — перенесення дії в розумовий план і завершальне становлення дії: знімається промовляння, дитина виконує операцію звукового аналізу в розумовому плані, за уявленням.
Дослідники стверджують, що першим видом мовного аналізу, який виникає у процесі онтогенезу, є аналіз морфологічний. Це пояснюється кількома чинниками: III. морфема є мінімальним носієм семантики, а тому орієнтація на її значення полегшує виділення її зі складу слова; IV.межі морфем досить часто збігаються з межами складів, V. деякі морфеми (суфікси, закінчення) часто знаходяться в кінці слова під наголосом, шосприяє залученнюдо них уваги і, як наслідок, полегшує виділення їх; VI.висока частотність, з якою слова з однотипним морфологічним оформленням (зокрема, словоформи) трапляються в мовленні. У зв'язку із зазначеним више морфологічний аналіз на мимовільному неусвідомленому рівні є сформованим здебільшого у дітей старшого дошкільного віку. Про це свідчить, зокрема, володіння дітьми морфологічною системою словозміни та словотворення. Не є складним для дошкільників як з нормою. так і з нерізко вираженими порушеннями мовлення оволодіння морфологічним аналізом на рівні виділення спільної морфеми у ряді однотипних похідних слів (зайчик, хлопчик, пальчик, горобчик тошо). Дитина здатна до визначення словотворчих суфіксів, які вказують на зменшувально-пестливу форму або незрілість, а також префікси {приїхав, прийшов, прибіг, приніс тошо). Складнішим є виділення спільної кореневої морфеми (ліс, лісовий, лісок, полісся тощо). Одночасно з формуванням морфологічного аналізу слів у дітей розширюється словниковий запас, вони на практичному рівні оволодівають системою словотворення та словозміни. Дослідження В. Орфінської, Є. Соботович, Л. Бартенєвої. В. Тишенка засвідчують, що доступність морфологічного аналізу може бути використана як основа для більш складного звукового аналізу слова. Безпосередньо звуковий аналіз має кілька різних за складністю видів та рівнів. Так, найпростішим є аналіз заданого звука з ряду звуків, що вимовляються ізольовано. При цьому Р. Лалаєвазазначає, що й тут існує певна послідовність. Так, найдоступнішим для аналізу є ізольований голосний звук в оточенні приголосних, більш складним — ізольований голосний звук серед голосних. Потім — приголосний серед голосних; приголосний серед приголосних, далеких за акустико-артикуляційними ознаками; приголосний сергд приголосних, близьких за акустико-артикуляційними ознаками (але не тих. що змішуються у власному мовленні). Цей вид аналізу заданого ізольованого звука у ряду інших звуків за своєю психологічною структурою близький до слухового гнозису (впізнавання звуків), тому недоліки його виконання можуть свідчити або про певні порушення слухового сприймання, або про недоліки слухової уваги, слухової пам'яті. Значно складнішим видом звукового аналізу є аналіз звуків на фоні слова. За своєю сутністю це також впізнавання звуків, але вже у складі слова. Його більша складність, порівняно з аналізом ізольованих звуків, пояснюється тим, що в межах слова звуки впливають один на одного, у зв'язку з чим фонетичні умови звуків у слові відрізняються від фонетич них умов ізольованих звуків. Таким чином, у межах слова одні звуки можуть бути у вигідніших фонетичних умовах (так звана сильна позиція), а інші звуки під фонетичним впливом звуків-сусідів, навпаки, в умовах, незручних для аналізу (слабка позиція). За даними Л. Зіндер, фонетичну позицію звука (сильну чи слабку) визначають кілька чинників, які наведені у табл. 7.1. Крім зазначеного слід зауважити, шо доступнішими для аналізу є дзвінкі та сонорні звуки, тверді виділяють простіше, ніж м'які. Через це під час розроблення методики з розвитку звукового аналізу потрібно враховувати поступове ускладнення умов аналізу — від найсприятливіших до найскладніших. Аналіз звуків у складі слова. Якщо аналіз звука на тлі слова передбачає фіксацію учнем лише наявності чи відсутності звука в слові, то аналіз звука в складі слова потребує вже безпосереднього виділення звука і його називання. Цей вид аналізу має свої легкі та складні форми. Так, найдоступнішим для дітей є аналіз спільного звука у ряді слів. При цьому спільний звук має перебувати у всіх словах в однаковій позиції. Фонетичні умови звуків, шо виділяються дітьми, поступово змінюються відповідно до умов, поданих у табл. 7.1. При цьому на початкових етапах спільний звук акцентується голо- Таблиця 7.1. Фонетичні позиції звуків у словах
Аналіз звука у заданій педагогом позиції. Слід зауважити, що найлегшою для аналізу є позиція початку слова, оскільки концентрація уваги на першому звуці у слові є витою завдяки мінімальному навантаженню на оперативну пам'ять. Однак і тут слід враховувати фонетичні позиції звуків, подані у табл. 7.1. Досить складним є виділення звука і позиції кінця слова, що пояснюється більшим навантаженням на оперативну пам'ять (дитина повинна утримувати в ній усі почуті в слові звуки) та тими фонетичними впливами, які чинять на останній звук у слові попередні звуки. Близьким за складністю видом аншіізу є визначення позиції заданого звука в слові, однак перед тим як запропонувати його дітям, потрібно актуалізувати у них знання про схему слова: «початок слова», «кінець слова», «середина слова». Для аналізу на цьому етапі не слід давати голосні звуки всередині слова та відкритого складу, оскільки їх аналіз є найскладнішим і потребує спеціальної підготовки. Цю роботу здійснюють у кілька етапів. 1-й етап. Формування (актуалізація) складового аналізу слова передбачає розвиток уміння ділити слова на склади, визначати кількість та послідовність складів у слові, оскільки склад є більш природним елементом мовлення, ніж звук (О. Леонтьєв), межі якого визначаються загальною ритмічною структурою слова і мовлення взагалі, а оволодіння ним не спричинює у дітей особливих труднощів. Роботу з розвитку складового аналізу та синтезу слід розпочинати з використання допоміжних прийомів, потім її проводять, спираючись на промовляння і, нарешті, на основі слуховимовних уявлень, у внутрішньому плані. Під час формування складового аналізу з використанням допоміжних засобів пропонують, наприклад, відплескати або відстукати слово по складах та назвати їх кількість. У процесі розвитку складового аналізу в мовленнєвому плані роблять акцент на вміння виділяти голосні звуки в слові, засвоєнні основного правила поділу слова на склади: у слові стільки складів, скільки голосних звуків. Однак слід враховувати труднощі, що можуть при цьому виникнути. Досить складним для дітей є визначення складової будови слова у разі збігу приголосних, виділення голосних. 2-й етап. Визначення звукової структури кожного виділеного складу. Оскільки на попередніх етапах відпрацьовували вміння виділяти перший і останній звуки у словах, то ця операція є доступною для дітей. Певних зусиль потребує лише виділення голосного звука з відкритого складу, для чого використовують спеціальні прнчоми: протяжну вимову останнього голосного у складі: вібровану вимову голосного у відкритому складі: роздільну вимову приголосного і голосного тощо. Опора на голосні звуки під час поділу на склади дає змогу усунути та запобігти помилкам на пропуски та додавання голосних звуків. Формування вміння визначати складову будову слова зі спиранням на голосні передбачає проведення попередньої роботи, спрямованої на диференціацію голосних га приголосних звуків. У подальшому проводять роботу з виділення голосного звука зі складу та слова. Для цього спочатку пропонують односкладові слова (ах, ух. лис, дим, вовк). Діти визначають голосний та його місце у слові. Можна використовувати графічну схему, на якій голосний звук позначають кружечком на початку, всередині чи в кінці схеми: О . О . О. Потім пропонують завдання на матеріалі дво- та трискладових слів: VII.Назвіть голосні в слові. Доберіть слова, вимова яких не VIII.Запишіть тільки голосні слова (оса — о а). IX.Виділіть голосні звуки, знайдіть відповідні літери. X. Розкладіть малюнки під певним поєднанням голосних. а_ а, и___ а, V а, о а. Наступним за складністю видом аналізу є визначення послідовності звуків у слові, яке має здійснюватися спочатку на основі складового аналізу слова та звукового аналізу всіх складів, що входять до нього, а потім — без складового аналізу, послідовним перелічуванням усіх звуків у слові. Складова будова слів поступово ускладнюється. Спершу відпрацьовують звуковий аналіз слів із подібною складовою будовою, потім поступово з різною. 1. Односкладові слова: 1)без збігу приголосних на зразок сон, мир, ліс та ін.: 2)зі збігом приголосних на початку слова (степ, клен); 3)зі збігом приголосних у кінці слова (верх, вовк); 2.зі збігом приголосних на початку та в кінці слова (стовп, 2. Двоскладові слова: 4)один склад відкритий, другий — закритий (пісок, вагон); 5)обидва склади закриті (балкон, барліг): 3.зі збігом приголосних на початку слова (книга, трава, стакан): 4. з двома випадками збігу приголосних в одному слові (правда, пливти); 5.один зі складів з м'яким приголосним та з ь (ведмідь, пальці). 6.із прямими відкритими складами (молоко, корова): 7.із відкритими та закритими складами (сонечко, віконце); • зі збігом приголосних (стрибати, блискавка). Визначення кііькості звуків у агові. Це завдання є найсклад З метою формування навичок звукового аналізу застосовують різні прийоми, зокрема такі: 1. Підкреслена вимова одного зі звуків у слові за допомогою сили голосу або протяжної вимови. Цей прийом застосовують з додаванням звука, якого не вистачає в слові, спираючись на малюнок. 2.Виділення звука, який найчастіше повторюється в заданих словах, реченнях, віршах. 3.Виділення звука зі слова на основі описання його артикуляції (прийом застосовують під час вивчення парних звуків). 4.Впізнавання заданого звука в названих учителем словах і визначення його позиції в слові (Чи є в слові звук ...?). 5.Зіставлення слів, які відрізняються одне від одного одним 6.Самостійний добір слів із заданим звуком. Усі зазначені прийоми передбачають здійснення часткового звукового аналізу слів. Їх зазвичай використовують на початкових етапах навчання грамоти. Водночас частковий звуковий аналіз є основою повного звукового аналізу. Робота з формування звукового аналізу та синтезу не завершується відпрацюванням різних його видів, оскільки для опанування письма та читання важливими є не лише сформованість різних видів аналізу, а й уміння оперувати звуковою структурою слова на довільному рівні, порівнювати слова за звуковою структурою і семантикою, трансформувати звукову структуру слова відповідно до умов, поставлених педагогом, добирати слова, що відповідають заданим умовам. Важливим також є формування вміння здійснювати звуковий аналіз у різних умовах зі спиранням на слуховий аналізатор, мовноруховий аналізатор (вимову) та за уявленням. Щодо операції звукового синтезу, то слід зазначити, шо за умов сформованого звукового аналізу цей процес не є занадто складним для дітей. Однак цю роботу потрібно виконувати також у певній послідовності. Спочатку формують синтез закритого складу на основі протяжного промовляння голосного звука та додавання до нього наступного приголосного. Формування синтезу відкритого складу можна здійснювати на основі спостереження за зміною звучання складу, в якому замінюється голосний звук, а перший приголосний запишається незмінним. Дешо складнішим є формування синтезу складу зі збігом приголосних. Для цього застосовують таку поетапність у роботі, а саме синтез: • односкладового слова з останнім приголосним (типу сад, • складу типу — арк з додаванням останнього приголосного до закритого складу; 1.відкритого складу здвома приголосними на початку (типу ста); • односкладового слова з двома приголосними на початку та одного в кінці (типу слова брат). До прийомів звукового синтезу належать: утворення складу з двох звуків; утворення складів приголосного зі всіма голосними; утворення за аналогією сполучення голосного звука з різними приголосними (ар, ап. аитощо); утворення сполучення звуків аналогічно заданому лише з іншими звуками (оро, оло, оно, око); добір парних складів з м'яким приголосним (ни — ні, ми — мі). Під час утворення слів використовують такі прийоми: 2. До звука (складу) додати звук (склад) і назвати слово, яке утворилося (на початку слова (к)лас, укінці слова — со(м)). 3.Додати до слова такий звук, щоб утворилося нове слово (син — сини). 1)Утворити слово з окремих звуків, складів. 4.До заданого складу додати інший склад, щоб утворилося У дітей зі стійкими порушеннями сукцесивного синтезу доцільно застосовувати метод глобального читання, то передбачає запам'ятовування звучання цілого складу (слова) та співвідношення його з відповідними буквами. Розглянемо методику формування операції звукоскладового аналізу та синтезу, розроблену на основі досліджень В. Орфін-ської, Є. Соботович, Р Лалаєвої, М. Савченкота інших дослід-ників-дефектологів. Формування аналізу ізольованих звуків На цьому етапі формують звуковий гнозис (впізнавання звуків), слухову увагу, аналіз заданого звука в ряду ізольованих звуків. Вправа І. Виділення заданого голосного звука в ряду приголосних. Педагог пропонує дітям уважно прослухати ряд звуків і плеснути в долоні (підняти сигнальну картку), якщо вони почують заданий звук: (а) пщр, а, я, ш, а тощо; (о) л, ж, д, о, б, з, о, к тощо. Вправа 2. Виділення заданого голосного звука в ряду голосних. Педагог пропонує дітям уважно прослухати ряд звуків і плеснути в долоні (підняти сигнальну картку), якщо вони почують заданий звук: (у) а, і, и, у, є, у, і, а тощо. Вправа 3. Виділення заданого приголосного звука в ряду приголосних, далеких за акустико-артикуляиійними ознаками. Педагог пропонує дітям уважно прослухати ряд звуків і плеснути в долоні (підняти сигнальну картку), якщо вони почують заданий звук: (р) ш, п, к, д, р, м, р, в, с, т, р, н; (с) п, т, к, р, и, в, с, л, с тощо. Вправа 4. Виділення заданого приголосного звука в ряду приголосних, в тому числі й близьких за акустико-артикуляційними ознаками: (ш) п, ж, ш, с, ч, ш, щ, дж, ж, ш; (с) з, с, ц, ч, с, дз, ф, т, с тощо. Формування аналізу звуків на фоні слова Вправа І. Аналіз заданого звука на фоні слова. Педагог пропонує дітям прослухати ряд слів і плеснути в долоні у відповідь на слово, в якому є заданий звук: а) виділення голосного на початку слова в наголошеній позиції: (а) мир, суп, агрус, зуби; (о) дуб, Оля, стіл, жабка тощо; б) виділення голосного на початку слова в ненаголошеній позиції: (а) жук, автобус, вухо,чоботи; (о) буряк, шило, океан, фуг тощо; в) виділення приголосного на початку слова: 1.щілинного: (с) вода, собака, липа, кріт; (ж) нога, жаба, вода, 2.інших приголосних: {б) чашка, лоша, барабан, ромашка; (к) г) виділення приголосного в кінці слова: 3.фрикативного: (т) кора, рука, салют, Зоя; (п) Катя, шшю, 4.інших приголосних звуків: (с) вулик, квас, бочка, жолудь; Формування аналізу звуків зі складу слова Вправа І. Виділення спільного звука у словах. Педагог пропонує дітям прослухати ряд слів і виділити в них спільний звук: а) наголошений голосний на початку слова: Оля, озеро, олень, острів (о); ангел, агрус, айстра, арка (а): б) ненаголошений голосний на початку слова: ура, Украпна, узвар, учитель (у): електричка, енергія, екран, екскаватор (є); в) приголосний на початку слова: 5.щілинного: собака, сир, сукня, самокат, суп (с); зуби. Зоя, зебра, зерно (з); 6.інших звуків: (б) барабан, банан, бублик, бутон; (к) коні, коза, каравай, крісло; г) приголосні звуки у кінці слова: — фрикативні: (к) молоток, сік, будинок, вінок; (т) кіт, кит, сорт, політ; — інші приголосні: (н) син, тин, стан; (с) ніс, пояс, рис, ліс, виріс. Педагог пропонує дітям виділити перший звук у словах: а) наголошений голосний: автор, Оля, учень, єїотошо; б) ненаголошений голосний: автобус, указка, екран, ікра; в) щілинний приголосний: суп, журба, шило, зуби; г) інші приголосні: дудка, лодка. вода, банан. а) фрикативного приголосного: дуб, суп, голод, літак; в) іншого приголосного: вус, вуж, король, приз. Формування складового аналізу Вправа 1. Поділити слово на склади. Педагог пропонує дітям промовити слово, при цьому ритмічно постукуючи рукою по столу: сад, сир, мама, Ма-ша. ру-ка, ма-ши-на, мо-ло-ко. мо-ло-ток, мо-ро-зи-во, мі-лі-ці-о-нер. Вправа2. Визначити послідовність складів у слові. Педагог пропонує дітям послідовно назвати всі склади у слові: перший, другий і останній: рот, со-ва, ков-ба-са, трак-то-рист. Вправа 3. Визначити кількість звуків та складів у слові. Педагог пропонує дітям поділити слово на склади і назвати їх кількістьу слові: сир, коза, жирафа, крокодил. Аналіз складу Педагог пропонує дитині прослухати склад і визначити в ньому перший і останній звуки: а) склад, що включає лише голосні: ау, уа, ао, оа тошо; б) закритий склад: ос, ас, ис, іс, ес: ир, ол, од, аг, ел; в) відкритий склад: по, мо, ло, ро, го; па, мо, ну,ре, жи; г) склад зі збігом приголосних: дро, дру, гну, зву;удр, орд, олд, укр. Визначення послідовності звуків у слові Вправа І. Визначення послідовності звуків у слові на основі складового аналізу слова та аналізу скгіадів, що входять до нього. 1)Педагог пропонує дітям поділити слово на склади та на 2)По черзі проаналізувати звуковий склад кожного складу. 3)Послідовно назвати всі звуки у словах: сад, рука, молоко, молоток, морозиво, комбайнер. Вправа 2. Педагог пропонує дітям визначити послідовність звуків у словах без попереднього складового аналізу: мир, Маша, золото, журнал, пароплав. Визначення кількості звуків у слові 1. Визначити кількість звуків у слові. Педагог пропонує дітям послідовно назвати звуки у слові, а потім підрахувати їх кількість: сом, жаба, човен, корито. 1)Відібрати малюнки, в назвах яких є 4, 5 або 6 звуків. 2)Назвати цифру, яка відповідає кількості звуків у назві ма 3)Розкласти малюнки в дві колонки залежно від кількості Формування довільного оперування звуковим складом слова Вправа 1. Визначення відмінності у звуковому складі слів-паронімів. Дидактичний матеріал: малюнки із зображенням слів-паронімів. Дітям пропонують прослухати пару слів-паронімів і визначити відмінність у звуковому оформленні їх. Чим відрізняються за звучанням ці слова? Коза — коса, дрова — трава, лис — ліс, мишка — миска, кит — кіт. Вправа 2. Трансформація звукоскладової будови слова. Дидактичний матеріал: малюнки із зображенням слів-паронімів. Дітям пропонують змінити звуковий склад заданого слова так, щоб утворилося нове слово: 1) шо потрібно змінити в слові мак, щоб утворилося слово рак? (сир — син — сон — сом — сум — суп — суд — сук — сік — сім — сам — сад — над — лад — лід — дід): 4) як змінити слово рука, щоб утворилося нове слово? (Якпо 5)переставляння звуків у слові: шо треба зробити зі словом Вправа 3. Добір слів, шо відповідають певним фонетичним умовам: 1)Придумати слова, в яких перший звук а (б, р, о, л тощо). 2)Придумати слова, в яких звук/» (с, ш, у тощо) є останнім. 3)Придумати слова, в яких звук ш (о, а, к тощо) знаходиться 4)Придумати слова, в яких звук/? є першим, а звук а — останнім (рука, риба тошо). 5)Придумайте слова, що складаються з 1 (2, 3. 4, 5) складів. 6)Придумати слова, що складаються з 3 (4, 5, 6) звуків. 7)Придумати слова із поданих звуків: своа, ксва, пус. 8)Придумати слова, що складаються із заданих складів: ро, со, ка; ко, ва.ро;ло, чо, вік. Вправа 4. Гра «Ланцюжок». 1) Придумати слово, що починається з останнього звука по 2)Придумати слова, що починаються з останнього складу попереднього слова (бажано, щоб придумані слова закінчувалися на відкриті склади). Наприклад: молоко — корова —Ваня — нявчати тощо. З метою закріплення навичок звукового аналізу в писемному мовленні широко використовують різні вправи: 1. Вставити в слова пропущені літери: кі...ка, сон...є, м..лиа ТОЩО. 1)Придумати та записати слова, в яких заданий звук буде 2)Вибрати з речення слова з певною кількістю звуків, складів. 3)Додати до складу заданого слова різну кшькість звуків, шоб 4)Придумати та записати під відповідною літерою слова, поступово ускладнюючи їхню звукоскладову структуру:
Придумати слова з відповідною кількістю звуків (складів) 3.Придумати та записати слова до відповідної графічної схеми 4. Із тексту виписати слова, які відповідають поданій графічній схемі. 1.Придумати та записати слова за заданим ритмічним ма та — ліс, сир, рак, кіт,... тА—та — осінь, листя, кішка, літо.... та-тА — коза, вода, лимон, буквар.... тА-та-та — азбука, дівчинка, вулиця,... та-тА-та — корова, подушка, малина.... та-та-тА — бегемот, телефон, пироги,... Пропонують також завдання зобразити ритмічним малюнком задане слово з допомогою плескання у долоні. Отже, формування навичок звукового аналізу та синтезу є найважливішим та складним завданням. Тому звукоскладовий аналіз і синтез доцільно розпочинати ше в дошкільному віці з метою запобігання труднощам в опануванні його під час шкільного навчання. Формувати операції звукос«ладового аналізу та синтезу потрібно з урахуванням таких умов: 8)дотримання послідовності та закономірностей формування 9)врахування виявлених порушень засвоєння його у дітей із ва • забезпечення умов пред'явлення мовного матеріалу (спираючись на слуховий аналізатор, промовляння, за уявленнями). У навчанні дітей через стійкі порушення сукцесивного син У період формування у дитини звукового аналізу слова широко застосовують вправи на списування слів, а також читання слів, які належать до різних частин мови та мають різні граматичні форми, що привертає увагу дитини не лише до звукового образу слова, а й до граматичного оформлення речення та його семантики. Паралельно з формуванням навичок фонематичного аналізу під час виконання письмових вправ у дітей формується зоровий контроль. Найчастіше заміни букв зустрічаються в сильних позиціях, в середині таких фонетичних груп,якглухі-дз8Інкі,ілигоіячі-свистячі,тверді-м'які,африкагатаксюіадові,голоснізвуюі у слабкій позиції. Ці заміни спостерігаються як на початку, в середині, так і в кінці слова, але такий характер помилок найчастіше виявляється при запису цих слів в реченні або в тексті Від класу до класу в процесі навчання кількість цих помилок зменшуєш» в абсолютних числах, але у відсотковому відношенні до загальної кількості всіх помилок кількість помилок на заміну - збільшується. Це зростання відбувається в першу чергу за рахунок швидких темпів ліквідації інших типів помилок (пропуск букв, перестановки, вставки, орфографічні помилки). Отже, є можливим зробити важливі висновки для практичної роботи: 1.Помилки на заміну букв є найбільш стійкими і важко піддаються усуненню. 2.Заміна букв буквами, близькими за акустико-артикуляційними ознаками, характерна не а) недосконалих фонематичних уявленнях, тобто у вадах фонематичного аналізу слів у внутрішньому мовленні; б) недосконалому слуховому та зоровому контролі мовлення; в) в недосконалому переході від однієї операції письма до іншої при виконанні письмової Такі помилки особливо характерні не тільки для молодших школярів спеціальної школи для дггей з тяжкими порушеннями мови, але й для тих, які навчаються у класах корекційного навчання, а також для досить численної групи дітей, які навчаються в класах вікової норми. Спочатку розглянемо зміст роботи по усуненню помилок на заміну букв в учнів з фонетично чистою мовою. При викладі цієї роботи педагог має вирішувати паралельно декілька завдань: по-перше, як запобігти виникненню таких помилок; по-друге, як усунути помилки на заміну букв; по-третє, як розрізнити помилки на заміну букв, котрі не пов'язані з рівнем засвоєння ними орфографічних правил (написання м'якого знаку, парних глухих-дзвінких приголосних, ненаголошених голосних та ін.); по-четверте, яка додаткова робота може бути запропонована педагогом для ефективнішого засвоєння дітьми орфограм. На початковому етапіі роботи педагог проводить уточнення вимовляння дітьми звуків та оформованості слухового образу кожного з двох звуків, при написанні яких спостерігаються помилки на заміну. При проведенні цієї роботи важливо дотримуватися наступних двох правил: Перше правило. Робота педагога, спрямована на уточнення артикуляції того чи іншого звуку, повинна спиратися на діяльність різних аналізаторів - тактильного, тактильно-мбраційного, слухового, зорового. При цьому необхідно враховувати, що для кожної пари звуків (глухі-дзвінкі, шиплячічівистячі, тверді-м'якї) є провідний (або провідні) аналізатор: а) так, для групи шиплячих-свистячих провідними аналізаторами є зоровий та тактильний. б) у групі глухих-дзвінких звуків - провідний аналізатор тактильш-вібраційний. Наявність в) у групі твердих-м'яких звуків головними аналізаторами є зоровий та зорово-такгильний. Таким чином, перше правило подолання помилок на заміну букв - це опора на провідний аналізатор. Друге правило полягає в тому, що у початковий період оволодіння письмом майже всі діти ювинігі спиратися на промовляння. Це пов'язано з тим, шо при різних видах письма списування, письмо по пам'яті, слуховий диктант) відчуття від рухів органів артикуляції слугує юдатковим засобом уточнення та контролю мовленнєвого матеріалу, який піддягає запису. При йому необхідно використовувати різні види і форми промовляння: - промовляння як синхронне із записом, так і таке, яке не співпадає з ним. Важливо при тьому враховувати, що коли промовляння спрямоване тільки на підсилення уваги дитини до (місту та смислу інформації, яка записується, то промовляння не співпадає із записом. Якщо ж фомовляння спрямоване на підсилення слухового сприймання слова, шо аналізується дитиною і записується нею, тоді промовляння співпадає в записом. З цією метою педагог може використовувати промовляння дитиною запропонованого слова чи словосполучення гюбуквенно, або поскладово; -промовляння голосне, пошепки та приховано. При цьому кожного разу педагогу необхідно вирішувати, який вид промовляння використати при усуненні того або іншого виду заміни букв. Так, якщо промовляння використовується як первинний самоконтроль, то юно повинно бути голосним і чітким з тим, щоб дитина могла уточниш склад і порядок звуків у слові Крім того, голосне промовляння особливо необхідне при подоланні помилок на замін\ дзвінких-глухих приголосних. Це пов'язано з тим, шо при вимовлянні звуків пошепки або циховано втрачається найбільш характерна для цих звуків ознака - наявність чи відсутність вібрації голосових зв'язок. Промовляння пошепки використовується при відпрацюванні чвердих-м'яких та свистячих-шиплячих приголосних. Проте і в цьому випадку надійність цромовляння підсилюється, якщо воно сполучається зі слуховим контролем. Тому необхідно пам'ятати, шо первинне промовляння пошепки допомагає дитині утримати у пам'яті та осмислити тільки значення слова Вторинне промовляння того ж мовленнєвого матеріалу звертає увагу дитини на звукову сторону мовлення і починає слугувати їй опорою при звуювому чи мовному аналізі в процесі письма. Промовляння дитиною слова пошепки або вголос педагогу необхідно заохочувати, а не переривати, тому шо при цих його видах складозвуковий аналіз слова і мовний аналіз речення здійснюватиметься нею з опорою на слухове сприймання. Інакше кажучи, слід вчити дітей слухати себе, свою звуковимову. З дітьми, в яких є вади вимови, обсяг і зміст цієї роботи є ширшим, що пов'язано з тим, що на початку у них необхідно виховати правильну вимову кожного звука окремо, а потім (на різному за ступенем труднощів мовленнєвому матеріалі) провести роботу по розрізненню цих звуків. Однак необхідно пам'ятати, що зустрічаються випадки, коли у дітей з вадами звуковимови на письмі не спосерігаються помилки на заміну букв. Причиною цього явища є високий рівень розвитку у них фонематичних уявлень, які дозволяються їм при написанні мовленнєвого матеріалу орієнтуватися не на власну неправильну вимову звуків, а на мовленнєву норму. Підсумовуючи викладене, на прикладі розрізнення у групі твердих-м'яких приголосних розкриємо послщовність такої роботи, а також систему усних та письмових правил, що застосовуються при цьому в кс^кційноспрямованій логопедичній роботі. Ця ж схема робота є аналогічною при усуненні помилок на заміну в групі свистячих-шиплячих, глухих-дзвінких Чиголосних і в роботі по усуненню помилок на заміну голосних букв. Перейдемо до детального викладу схеми робота по запобіганню та усуненню специфічних помилок на заміну букв, що є близькими за акустикс-артикуляційними ознаками, а також по Щдгоговці до засвоєння учнями класу програмових орфограм (м'якого знаку в середині і в кінці слова). Здійснення цієї роботи опосередковано сприятиме підготовці дітей також до засвоєння Ч*»опису пар дзвінких і глухих приголосних звуків та до написання у словах ненаголошених голосних. Роботу по вихованню правильної вимови твердих та м'яких звуків кваліфіковано може провести тільки вчитель-логопед, використовуючи при цьому спеціальні корекційні методики подолання вад звуковимови. Однак у тих випадках, коли в усному мовленні дитини одночасно наявна правильна вимова і твердого, і м'якого звуків, але вони в усному і писемному моаіенщ взасмозамінюються. тоді уточнення (а не виховання) звуковимови може здійснюватися і вчителем-класоводом. З цією метою пропонується для використання у корекційно-розвиваїьнш роботі серія завдань: 1) Формування у дітей узагальненого уявлення про тверді та м"які звуки. а) на початку цієї роботи лінгвістичні терміни „твердий" та „м'який" звук педагогом не використовуються. Для цього дітям пропонується практичним шляхом визначити один (з пари пред'явлених) звуків (..Який звук, ,л" чи .ль', чи чуєш у слові?'). Ці аналітичні вправи розпочинаємо з найбільш легкої фонетичної позиції, тобто з виділення звука в кінці рядуслів: пгнач, вчитель, футбт, сгтл. січь. У даному випадку педагогом можуть бути використані спеціально підібрані малюнки; б) потім пара звуків, які відпрацьовуються, виділяється з середини слова: галка, галька, білка, полька і т.п.; в) далі звуки, що відпрацьовуються, виділяються з тих слів, при написанні яких діє складовий принцип позначення м'якості приголосних. Відповідно до цього принципу в українській мові м'який приголосний перед голосним позначається йотованими голосним: я, ю.є, ї (люди, луки, лижі, літо і т. д.) 2)Після того, як літа навчилися виділяти м'який звук у найбільш складних випадках, 3)Після того, як відпрацьовується декілька пар твердих-м'яких звуків (л-ль, н-нь, т-ть,...). 4)Закріплення навчального матеріалу проюдиться у процесі виконання дітьми спеціально а) педагог називає твердий звук, діти-відповідний йому м'який (і навпаки): сь зь ць дзь ль ть дь нь б) слово, що розпочате педагогом, діти закінчують відповідним приголосним звуком і ДИВА...Н СОДДА...Т КАМІН...НЬ ПС.ІЬ в) педагог називає склад з твердим приголосним, діти - з м'яким (і навпаки): г) педагог називає ряд слів, в яких є або твердий, або м'який звук. Діти піднімають руку, почувши слово із заданим м'яким звуком: ТЬ ЛЬ ЛІКОТЬ КАРТОПЛЯ КУТ ВИДЕЛКА НІГОТЬ ВИЛА ТАНК ОРЕЛ д) педагог називає склад, діти виділяють з нього приголосний звук ТАТ ТЯ-ТЬ ТЮ ТЬ НА-Н НЯ-НЬ НЮ-НЬ є) педагог пропонує дітям розкласти малюнки, в назвах предметів, що зображені на них, є один з шреляційних звуків (ЛИС, ЛОСЬ, НЕ, РИСЬ, АВТОБУС, КОЛОС, АНАНАС); є) дитині пропонується визначити спільний для всіх запропонованих слів твердий (або м'який) приголосний звук: ЛИСТ ОЛІВЕЦЬ ЛАМПА КЛЮЧ ЯБЛУКО ЛІНІЙКА МОЛОТОК ХЛШ ж) з пред'явлених малюнків (їх кількість може бути від трьох до шести) дитина вилучає з) дитина на завдання педагога згадує і називає слово, в складі якого є м'який (або твердий) Примпка: Бажано, щоб при цьому всі слова були, крім того, обумовлені певною граматичною категорією, наприклад, відповідали на запитання: хто? або що?, що робить? і т. ін. і) педагог пропонує дитині прослухати ряд слів (або речень) і з нього відтворити (повторити) по пам'яті ті слова, в яких є м'які або тверді приголосні: -ПАЛКА, ПАЛЬМА, ПИЛКА, КЛІТКА, СЛИВА; - ГРУША, ВІДРО, БУРЯК, АКВАРІУМ, РЮКЗАК; - ЛЮДИ ЗАХОДЯТЬ У ЛІФТ. - ЗА ГОРАМИ ГРИМИТЬ ГРІМ Всю роботу по формуванню у дпей узагальненого уявлення про тверді та м'які приголосні ажлию проводити паралельно з розвитком пам'яті, особливо мовленнєвої, адже саме гам"ять іевною мірою є підґрунтям формування у дггей уявлення про звуковий образ слова. Наведемо ідповідні приклади такої робота: а) повторення за педагогом ритму відстукування олівцем по столу, б) відбирання із запропонованих малюнків тих, що послідовно називає педагог; в) називання педагогом слів з однієї або кількох лексичних тем; повторювання їх дитиною у - ХВИЛИНА, СЕКУНДА, ГОДИНА, ВЕЧІР, ДЕНЬ; г) прослуховування дитиною пар слів; запам'ятовування їх дитиною. Після чого педагог змову зачитує перше слово кожної пари. Дитина повинна згадати і записати (назвати) друге слово цієї пари слів: КНИГА-ВІКНО ЧАШКА-ТРАВА РУЧКА-ХМАРА СОСНА-ЛОЖКА З цією ж метою педагогом пропонуються також пари слів для осмисленого їх запам'ятовування дитиною: ПОШТА-ЛИСТ СКЛЯНКА-ЧАЙ НЕБО-ЗІРКИ РИБА-РГЧКА д) педагог зачитує речення, а дитина повторює за ним це речення: - ЗАЧЕПИВСЯ ЗА ПЕНЬ, ТА Й ПРОСТОЯВ ВЕСЬ ДЕНЬ. - КОБИЛА ЗА ВОВКОМ ГНАЛАСЬ, ТА ВОВКОВІ В ЗУБИ ПОПАЛАСЬ. -ПРИЙШОВ ХТОСЬ, ТА ВЗЯВ ЩОСЬ, АЯ ЗА НИМ ТА НЕ ЗНАЮ, ЗА КИМ є) педагог зачитує оповідання і пропонує дитині переказати його. ВЕСНА ПРИГРІЛО ЯСНЕ СОНЦЕ. ЗАДЗЮРЧАЛИ ВЕСЕЛО СТРУМОЧКИ. ВЕСЬ СНГ РОЗТАНУВ. ЗАЗЕЛЕНІЛО ВЖЕ ЛИСТЯ НА ДЕРЕВАХ. З'ЯВИЛАСЬ ВЖЕ І МОЛОДЕНЬКА ТРАВИЧКА. ЗАЦВІЛИ ПЕРШІ ВЕСНЯНІ КВІТИ. СИНИЧКА СИНИЧКА- МАЛЕНЬКА ПТАШКА. ВОНА ЖИВЕ В ЛІСАХ І САДАХ. ЇСТЬ СИНИЧКА РІЗНИХ КОМАХ. ВОНИ НИЩАТЬ БЕЗЛІЧ ШКІДНИКІВ. СИНИЧКА -КОРИСНА ПТАШКА. ЗИМОЮ ВОНА У НАС. УЗИМКУ П ТРЕБА ПІДГОДОВУВАТИ. ДОПОМАГАЙТЕ НАШИМ МЕНШИМ ДРУЗЯМ! СІЧЕНЬ СІЧЕНЬ - НАЙХОЛОДНПІШЙ МІСЯЦЬ РОКУ. НИЗЬКО НАД ЗЕМЛЕЮ ПЮХОДИГЬ НА НЕБІ СОНЦЕ. МОРОЗ СКУВАВ ВОДУ НА РІЧКАХ І ОЗЕРАХ. ЗЕМЛЮ ВКРИВ БІЛИЙ СНГ. СЬОГОДНІ ПІСЛЯ ДОВГОЇ НЕГОДИ ПРОЯСНИЛОСЯ. СОНЦЕ АЖ СЛШИТЬ ОЧЬ ЗНАЧИТЬ, УНОЧІ БУДЕ СИЛЬНИЙ МОЮЗ. РОСЛИНИ І ТВАРИНИ ПО-РІЗНОМУ ПЕРЕЖИВАЮТЬ ЗИМУ. Після застосування цієї системи вправ необхідно переходити до виконання письмових тренувальних робіт (паралельно проводяться вправи з читання). Найперше, практичним шляхом відпрацьовується графічне позначення м'якості приголосних. З цією метою пропонується така послідовність у роботі: а) вивчення правила позначення м'якості приголосного в різних позиціях: в кінці слова б) після вивчення правила з урахуванням принципу поступового переходу від легших завдань до більш складних використовуються письмові завдання. Для цього спочатку необхідно використовувати їх графічну схему з позначенням тільки одного звуку в слові (твердого чи м'якого). Наприклад, педагог диктує слова: ВІД СІЛЬ, ФУТБОЛ, КОРОЛЬ. При цьому дитина Одночасно показує сигнальні картки з надрукованими на них буквами (Л чи ЛЬ), а потім зображує названі слова графічно _Д ЛЬ. __Д ЛЬ. При складовому позначенні м'якості звуку на письмі у схемі слів (БЛАКИТНИЙ, КОЛЮЧИЙ, БЛУЗКА) записується лише потрібний склад БЛА . ЛЮ . БЛУ . тобто при здійсненні цій' роботи педагог може Поступово збільшуючи обсяг матеріалу, педагог весь час навчає дітей перевіряти написане: спочатку з допомогою педагога, а потім - самостійно. З цією метою проводиться спеціальна Робота з розвитку уваги ж контролю. У даному випадку педагог може виходити з тези: „Невсякий контроль є увага, але всяка увага є контроль". З ціао метою може бути проведена пеціальна робота дозволить загальні установки (типу: „Будьте уважні!'", яка ,Леревіряйте аписане") представити в конкретних видах роботи. а) Спочатку, як уже зазначалося в попередньому розділі, дггей навчаємо порядку перевірки вписаного слова чи речення або тексту. Ця послідовність перевірки може бути записана на індивідуальних картках і оформлена як правило перевірки. Основні пункти цього правила такі: Правило перевірки 1.Прочитай речення вголос. 2.Перевір, чи підходять ці слова одне до одного. 3.Чи немає пропуску слів? 4.Прочитай слова вголос по складах і відкресли кожен склад олівцем. 5.Чи підходять букви до слова? 6.Чи немає пропуску букв? б) Потім дітям роздаються індивідуальні картки, на яких надруковані слова (або речення чи короткий текст). в) Далі Им дається спеціальна інструкція, наприклад, до тексту: ,.У цьому тексті є помилки. їх потрібно знайти та виправши. Помилки в тексті різні. Є помилки в написанні слів. Є цілі слова, гцо пропущені, чи замість потрібного слова написане інше. Від цього речення втрачає свій смисл. Щоб знайти всі помилки, необхідно працювати за, ГІравилами перевірки", які у тебе є'". Індивідуальні картки, в залежності від типу помилок, які наводяться в них, розподіляються на чотири групи: а) з семантичними помилками (тобто помилками за змістом). Приклади семантичних НАВЕСНІ З ЯБЛУНЬ ПАДАЄ БАГАТО ЯБЛУК. ОЛЕКСІЙ ЛОВИВ РИБУ СЕРЕД ДЕРЕВ. СОЛОДКІ ГРИБИ РОСТУТЬ НА КУЩАХ. ОДИН ЧОЛОВІК ВИЙШОВ З ДОМУ І ПІШОВ ПРОГУЛЯТИСЯ. БІЛЯ РІЧКИ ВІН ПОБАЧИВ ЧОВНА. СВ У НЬОГО І ПОПЛИВ. АЛЕ ЧОВЕН ПЕРЕВЕРНУВСЯ І ЧОЛОВІ УПАВ НА ДНО. ЩЕ ВІН ПО ДНУ, ДИВИТЬСЯ, А НА ЗУСТРІЧ - АКУЛА. ВОНА ЙОГО ПРОКОВТНУЛА, АЛЕ ЧОЛОВІК РОЗПОРОВ ЇЙ ЖИВГГ ТА Й ВИЛІЗ НА БЕРЕГ; б) з орфографічними помилками. ВЕЧОРІЛО. ЧОТИРИ ТРОКТОРИСТИ НА ЧЕШ З БРИГАДИРОМ ГПДЇХАЛИ ВЩ ХАТИ. ЧЯСПШЕ ЗА СТУКАВ ДОШЧ ЗА ВЕКНОМ. АЛЕ ЇМБУЛО УХАТІ ТЕПЛО; в) зі специфічними помилками (пропусками, перестановками, замінами, додаванням голосних і приголосних букв). Приклади даного типу помилок: БЖОЛИЖИВУТВ ВУЛИКАХ. НЕ ДАЛЕХО ТИЧЕ НИВЕЛИЦКЕ ДЗИРЕЛЦЕ. ПГГ ПИЧУ СЕДИТЬ ВОЧКА ЗКУРЧАТАМ. УЧНИ ЧИТАЙУТ СЛАВА; г) зі змішаними помилками. У текстах, реченнях і словах педагогом спеціально допущені Стосовно порядку роботи по виділенню складів із запропонованих слів і речень, то рекомендується така послідовність: а) спочатку використовується голосне читання тексту та відокремлення складів вертикальною прямою; б) через три-чотири уроки (заняття) природнім прийомом перевірки стає поскладове в) через два-три уроки (заняття) дай можуть виконувати перевірку пошепки; г) а ще через два-три уроки (заняття) діти перевіряють текст, виконуючи перевірку про себе", тобто у внутрішньому мовленні. Після проведення цієї спеціальної корекційної роботи заклики вчителя до учня Перевір свою роботу!" не будуть наштовхуватися на невміння дітей виконати таке завдання.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|