МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Вимірники продуктивності організацій
Загальна вартість входів теж визначається багатьма чинниками. Так, при аналізі матеріальних витрат необхідно враховувати: 1. Кількість спожитих матеріалів. 2. Ціну закупівлі. 3. Затрати на зберігання матеріалів . 4. Вартість замовлення матеріалів. 5. Розмір видатків, що виникають через недопоставку матеріалів. 6. Розмір видатків, пов’язаних з низькою якістю матеріалів. Інші виходи теж оцінюються з врахуванням багатьох чинників. При розгляді питання продуктивності організації (промислового підприємства) доцільно дослідити цикл продуктивності. Він є логічною послідовністю подій, які забезпечують підприємству можливість успіху через зростання продуктивності (рис. 15.3). Поняття конкурентноздатності фірми досить складне і трактується неоднозначно. У загальному виглядіконкурентноздатність фірми може бути визначена як її порівняльна перевага відносно інших фірм даної галузі в конкретній країні та за їїмежами. Галузь доцільно розглядати як групу (сукупність) фірм, чиї товари (послуги) подібні до такої міри, що вступають у конкуренцію, обслуговуючи однакові потреби однорідних типів покупців. Конкурентноздатність – це виражена компетентність фірми, її вміння робити щось ліпше від конкурентів. Початок створення теорії порівняльних переваг належить до кінця ХVІІІ – початку ХІХ ст., коли в працях Д.Рікардо були викладені основні положення теорії порівняльних витрат. В основі теорії лежить ідея про те, що в процесі обміну перевагу отримують ті країни, які виробляють продукцію з меншими витратами. Завдяки цьому вони виграють на світовому ринку, що й приводить до спеціалізації країн на виробництві товарів з відносно меншими, ніж у інших, витратами. Трансформацію теорії порівняльних витрат в теорію порівняльних переваг пов’язують з працями шведського економіста Е. Хекшера (1919 р.) та його учня Б. Оліна (1935 р.). Суть висновків, отриманих цими вченими, зводиться до наступного: країна експортує товари, у виробництві яких найбільш ефективно використані надлишкові фактори виробництва, та імпортує товари з дефіцитними факторами виробництва. Математичний опис цієї теорії належить П.Самуельсону та В.Столперу (40-ві роки ХХ ст.). Подальший розвиток теорії порівняльних переваг даний в працях В.Леонтьєва (70-ті роки ХХ ст.). Його висновки, які отримали назву “парадокса Леонтьєва”, були прямо протилежними до висновків Хекшера-Оліна. Леонтьєв показав (на статистичних матеріалах 1947 р.) що, незважаючи на існуючу думку про надлишковість капіталу в США, в експорті цієї країни переважали трудомісткі товари. Нові тенденції у розвитку світової торгівлі в останні десятиліття вимагали перегляду цілого ряду традиційних поглядів. Найбільш значними в 90-ті роки були дослідження М.Портера, професора Гарвардської школи бізнесу, який розробив теорію конкурентних переваг. М.Портер[131] детально аналізує різні підходи до пояснення причин конкурентноздатності окремих фірм та національної економіки країни. Він приходить до висновку, що конкурентна перевага фірми на внутрішньому та світовому ринках суттєво залежить від чинників, що сформувалися в країні базування фірми. Розглядаючи такі чинники, як наявність робочої сили, природних ресурсів, формування протекціоністської політики уряду відносно вітчизняних фірм, відмінності в практиці управління фірмами тощо, М.Портер приходить до висновку, що жоден з них, взятий окремо, не дозволяє досить переконливо відповісти на питання, що ж саме визначає успіх фірми у конкурентній боротьбі. Відповідаючи на це запитання, він виходить з основоположного принципу: конкурентноздатність відображає продуктивність використання ресурсів. Даний принцип дієвий як на рівні окремої фірми, так і на рівні економіки країни в цілому. Враховуючи це, можна стверджувати, що для забезпечення власної конкурентноздатності фірми повинні постійно піклуватися про найбільш повне та ефективне використання наявних, а також придбаних для майбутнього виробництва усіх видів ресурсів. Слід виділити одну важливу обставину. Конкурентноздатність фірми може бути оцінена лише в межах групи фірм, що належать до однієї галузі, або фірм, які виробляють товари-субститути (замінники). Конкурентноздатність можна виявити лише шляхом порівняння фірм як в масштабах країни, так і в масштабі світового ринку. Отже, конкурентноздатність фірми – поняття відносне: одна й та ж фірма може бути визнана конкурентноздатною в межах, наприклад, регіональної галузевої групи, а в межах світового ринку або його сегменту – ні. У комплексі цих питань найскладнішим є оцінка рівня конкурентноздатності, тобто виявлення характеру конкурентної переваги фірми порівняно з іншими фірмами. Тут виникає кілька проблем. Перша з них полягає у виборі базових об’єктів для порівняння, тобто у виборі фірми-лідера в галузі (у межах даної країни або за її межами). Конкурентна перевага однієї фірми над іншою може бути оцінена лише у тому випадку, коли обидві фірми задовольняють ідентичні потреби покупців, що належать до споріднених сегментів ринку. Друга проблема полягає у виборі критеріїв продуктивності використання ресурсів фірми. Коли діяльність фірми пов’язана з отриманням прибутку, а сукупні ресурси оцінюються у грошовому виразі, продуктивність може бути оцінена показником рентабельності виробництва, тобто відношенням прибутку, отриманого за певний період часу, до затрачених в цьому ж періоді часу ресурсів, оцінених як витрати виробництва. Однак фірма не завжди ставить перед собою мету отримання максимального прибутку. Вона може функціонувати за принципом беззбитковості, тобто компенсації витрат виробництва. На стадіях зародження та початкових етапах зростання, коли необхідно завойовувати ринок, саме такі завдання є найбільш актуальними. Такий стан “беззбитковості” можна розглядати своєрідним трампліном для отримання більш високих прибутків у довготривалій перспективі. Враховуючи це, конкурентну перевагу як продуктивність використання ресурсів необхідно оцінювати за тривалий період часу, протягом якого можуть бути досягнуті стратегічні (а не тактичні) завдання фірми. Третя проблема полягає уможливості дослідження ринку, особливо за кордоном. Складність, а іноді й повна відсутність доступу до інформації про діяльність конкурентів, може створити у керівництва фірми необгрунтовану думку про переваги фірми над конкурентами, самозаспокоєність і послаблення зусиль для підтримування необхідного рівня конкурентної переваги. При виробленні конкурентної стратегії необхідно, з одного боку, найбільш повно оцінити сильні та слабкі сторони фірми, її позицію в галузі, а з іншого – структуру самої галузі та національної економіки в цілому, які впливають на співвідношення сил, що визначають конкуренцію в цій галузі та в країні. Використовуючи операційну систему, можна забезпечити конкурентноздатність організації різними методами: 1. Лідерство за мінімумом витрат. 2. Технічні характеристики продукції (наприклад, міцність, надійність). 3. Швидкість доставки. 4. Гарантований час доставки. 5. Індивідуалізація виробів за вимогами замовників. 6. Впровадження продукції на ринок. 7. Гнучке регулювання обсягів виробництва.
15.3. СКЛАД І ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ЕЛЕМЕНТІВ ОРГАНІЗАЦІЇ
рганізація в менеджменті розглядається як відкрита система, і передумови її успіху слід виявляти у зовнішньому середовищі, оперативно адаптуючи та оптимізуючи мікросередовище. Операційна функція будь-якої організації є однією з основних. Вона має важливі і складні зв’язки з іншими функціями організації. Для оптимізації діяльності необхідно забезпечити ефективне управління цими зв’язками (рис. 15.4).
Мал. 15.4. Взаємозв’язок операційної функції з іншими функціями організації та з зовнішнім середовищем Однією з найскладніших проблем, що виникають при визначенні організації як об’єкта управління, є формування елементів, сукупність та взаємодія яких створюють об’єктивні передумови для визначення мети, з одного боку, і для вибору оптимальної стратегії – з іншого боку. Цілком недостатньо, наприклад, вважати елементами організації фонди і персонал. Якщо спробувати конкретизувати ці елементи, наприклад, за видами (моделями) обладнання або за професійними ознаками персоналу (спеціальностями, кваліфікацією), то це не дозволить висунути адекватні до стану зовнішнього середовища стратегічні завдання і оцінити готовність фірми до їх досягнення. Отже, ці елементи необхідно доповнити набором відповідних інформаційних об’єктів зовнішнього та внутрішнього (з точки зору організації) характеру. Основні елементи організації, які потребують уваги керівництва, подані на рис. 15.5.
З о в н і ш н є с е р е д о в и щ е
Технологія
Ресурси Структури М е т а Персонал Продукція Завдання Мал. 15.5. Склад і взаємозв’язок основних елементів організації До складу будь-якої організації належать ресурси, які можна класифікувати так: ü технічні ресурси (особливості виробничого обладнання, основних і допоміжних матеріалів тощо); ü технологічні ресурси (динамічність методів технології, наявність конкурентноздатних ідей, наукові заділи); ü кадрові ресурси (кваліфікаційний, демографічний склад персоналу, його здатність адаптуватися до зміни завдань організації); ü просторові ресурси (характер виробничих приміщень, території підприємства, комунікацій, можливість розширення); ü ресурси організаційної структури управління (характер та гнучкість керуючої системи, швидкість проходження керуючих впливів тощо); ü інформаційні ресурси (характер інформації про саму організацію та зовнішнє середовище, можливість її поповнення та підвищення достовірності); ü фінансові ресурси (стан активів, ліквідність тощо). У результаті взаємодії всіх згаданих ресурсів досягається ефект синергії, тобто виникають нові властивості, якими кожен окремий вид ресурсів не володіє. Наприклад, неможливо вивести на потрібний сегмент ринку товар, який відповідає його вимогам, не маючи ресурсів усіх видів: можливостей обладнання, можливостей технології, кваліфікаційних можливостей персоналу тощо. І навпаки, кожний окремий ресурс не може повністю розкритися без зв’язку з іншими ресурсами: можливості верстатів не можуть бути реалізовані без відповідної кваліфікації робітників, без використання відповідних основних та допоміжних матеріалів, без потрібних характеристик виробничих приміщень. Отже, основоположним принципом виділення елементів організації єоцінка можливостей досягнення нею стратегічних завдань, що з’являються при використанні даного елемента системи. Іншими словами, елементами системи повинні визнаватися не матеріальні засоби виробництва, предмети праці або певні категорії персоналу, а ті можливості досягнення стратегічних завдань, що відкриваються при використанні цих засобів, предметів і категорій.
15.4. РОЗРОБЛЕННЯ ПРОДУКТУ (ПОСЛУГ)
ля забезпечення успіху на ринку фірма повинна створити конкурентноздатний виріб. З цією метою в межах розробленої стратегії поєднуються різні ресурси для виробництва конкурентноздатного продукту за вартістю, якістю та іншими атрибутами відносно аналогічних товарів і товарів-замінників. Розроблення продукту охоплює всі стадії, що трансформують концепцію в реальний продукт. Розглянемо еволюцію основних підходів до управління розробками: 1. Ставка на технологію. Після II-ої світової війни технологія зайняла важливе і почесне місце, що було викликане її грандіозними досягненнями. Фірми прагнули розробляти продукти на базі нових технологій шляхом створення крупних лабораторій, які часто розташовувалися далеко від головних контор. Але створені лабораторії не завжди отримували необхідні і достатньо конкретні орієнтири. Взаємодія між вченими, з одного боку, і працівниками збуту та виробничих підрозділів, з іншого, була незадовільною. Кошти контролювалися недостатньо, а результати досліджень часто не контролювалися взагалі, оскільки директор лабораторії, як правило, підкорявся безпосередньо головному управляючому корпорації. Отже, ув’язування загальної технічної лінії та комерційної політики фірми було слабким. 2. Ставка на маркетинг. В кінці 50-х років ставало все очевиднішим, що надії на легкі прибутки не здійсняться. Настала епоха маркетингу, яка принесла новий підхід до управління технологією. Політику почав диктувати ринок, а не технологія. В результаті зв’язок між керівництвом компаній та науково-дослідними підрозділами почав слабшати. Витрати на технологію стали частиною загального кошторису або навіть кошторису маркетингу. Керівник науково-дослідного підрозділу опинився в організаційній ієрархії на більш низькому щаблі, а ділова команда, що приймала найважливіші рішення, нерідко обходилася без його участі. Кількість нових товарів, що отримали визнання споживачів, в той період різко зросла. Але прибутки, на жаль, зростали не так швидко, як передбачалося. Це пояснюється тим, що усі компанії робили одне і те ж, ще не усвідомивши, що нужди споживачів слід задовольняти унікальним способом, не піддаючи себе загрозі з боку конкурентів. У цій ситуації значна кількість фірм шукала вихід у диверсифікації. 3. Збалансований підхід до технології та маркетингу. Передові компанії усвідомлювали, що проблема не в самій технології, а в управлінні технічною політикою. Керівництво цих компаній зрозуміло, що не слід робити вибір “або/або”: технологія чи маркетинг. Необхідно задовольняти запити споживачів, отримуючи переваги у конкурентній боротьбі на основі нових та ефективних технологій. Так настав третій період, коли технологію використовують в якості засобу отримання і збереження переваг у конкурентній боротьбі. Результати наукових досліджень підтвердили обгрунтованість даного підходу. Для задоволення вимог ринку фірма повинна розглянути та оцінити відносну вагу наступних критеріїв проектування виробу [132]: 1. Вартість. 2. Економічність експлуатації. 3. Якість, в т.ч. міцність, термін служби, надійність в експлуатації. 4. Потужність. 5. Вимоги до обслуговування, його простота. 6. Універсальність використання. 7. Безпека експлуатації. 8. Елементи розкошу тощо. Для отримання необхідних характеристик виробу фірма повинна зробити вибір у таких сферах: 1. Розмір та форма виробу. 2. Матеріали. 3. Співвідношення стандартних та специфічних елементів. 4. Додаткові компоненти для підвищення надійності. 5. Елементи безпеки. Зрозуміло, що між критеріями проектування та можливими варіантами вибору існують певні компроміси. Кожний виріб стає товаром лише на ринку і має свій життєвий цикл, який складається з окремих стадій. Життєві цикли деяких товарів зовсім короткі, інших – довгі. Стадія життєвого циклу суттєво впливає на вибір та коректування стратегії діяльності і, в свою чергу, на способи та процедури розробки та вдосконалення виробу. Так, на стадії росту домінуючими є стратегічні заходи, пов’язані з реалізацією в продукті нових технічних принципів; на стадії зрілості – розробки окремих модифікацій виробу; на стадії насичення – скорочення виробничих витрат; на стадії спаду – використання можливостей існуючої інфраструктури, скорочення експлуатаційних витрат. Стадії розробки та вдосконалення виробу представлені на рис. 15.6. Створення продукту Визначення ринку Визначення функцій продукту Визначення його технічних характеристик
Аналіз конструкції Тестування ринку Впровадження на ринок
Оцінка
Невдалий продукт Вдалий продукт
Кінець Зміна, перегляд
Малюнок 15.6. Стадії розробки та вдосконалення виробу На операційному рівні проектування виробу фокусується на впровадженні процедур та методів, які підвищують ефективність операцій. Наприклад, стандартизація в процесі створення продукту допомагає підвищити ефективність шляхом скорочення кількості компонентів, а також обсягу робіт і часу, необхідного для комплектування виробу. Розроблений продукт повинен бути детально проаналізований та оцінений, причому оцінка конструкції виробу на може обмежитися одним показником, наприклад, зменшенням ваги, зниженням трудомісткості або собівартості продукції тощо. Основними вимогами до якості нового виробу є: ü забезпечення високого технічного рівня на всіх стадіях розробки; ü перевірка виробу на патентоспроможність та патентну чистоту; ü забезпечення високих ергономічних характеристик; ü врахування естетичних вимог; ü конструктивна послідовність тощо. Економічна оцінка конструкції виробу включає таку систему показників: ü зменшення собівартості виробу; ü скорочення витрат на експлуатацію; ü підвищення експлуатаційної готовності; ü зменшення габаритів та ваги; ü простота обслуговування; ü зменшення кількості обслуговуючого персоналу. Підготовка товару до виходу на ринок полягає у вивченні реакції покупців на новий товар, визначенні для нього орієнтовної ємності ринку. Форми та методи тестування ринку залежать від інвестицій на новий товар, ступеня ризику його впровадження на ринок, величини запланованих маркетингових витрат. Тестування має свої межі (терміни), оскільки затримка на цій стадії може привести до поразки в конкурентній боротьбі. Тестування ринку допомагає прогнозувати майбутній продаж, розробляти альтернативні плани маркетингу, виявляти недоліки нового товару. Після отримання позитивної інформації за результатами тестування приймають рішення про виробництво нового товару і появу його на ринку. Окремо зупинимося на особливостях створення операційних систем у сфері послуг. Слід відзначити, що в сучасних умовах господарювання в Україні проектування операційних систем зазначеної сфери не відповідає сучасним вимогам ринку, не враховує майбутніх структурних змін в економіці та не використовує досягнень сучасної економічної науки. Традиційні методи, схеми, процедури, що реалізуються при проектуванні операційних систем у сферах виробництва, не можуть повною мірою використовуватися при проектуванні операційних систем сфери послуг. Це обумовлюється рядом особливостей сфери послуг,які ускладнюють проектування: 1. Високий рівень взаємодії з клієнтом (більшість персоналу банку, лікарні контактує з клієнтом на відміну від персоналу промислового підприємства). 2. Необхідність індивідуалізації послуг (виконання індивідуальних замовлень). В ринковій економіці ці важливі особливості формують специфіку проектування операційних систем сфери послуг, яка проявляється у наступному: ü розташування організації визначається, в основному, розташуванням клієнта (а в промисловому виробництві оцінюються альтернативні варіанти стосовно розташування споживачів, сировини, енергії, робочої сили тощо); ü високий рівень диференціації послуг, що приводить до створення великої кількості ринкових ніш та збереження конкуруючими організаціями своєї клієнтури; ü потреба клієнтів у відносно невеликих обсягах послуг; ü низькі бар’єри вступу; ü визначення потужності (пропускної спроможності) за піковим попитом; ü залежність календарного планування діяльності від поведінки споживачів (клієнтів); ü проблематичність (а часто і неможливість) створення запасів продукту в періоди низького попиту для їх використання в періоди максимального попиту; ü складність виявлення параметрів якості та розробки методів їх оцінки; ü необхідність володіння персоналом добрими навичками роботи з клієнтурою (в зв’язку з цим актуальним є питання набору та відбору кадрів, розвитку персоналу); ü наявність проблем щодо виміру ефективності роботи персоналу (падіння попиту може спричинити зниження продуктивності організації, а це не завжди є наслідком поганої роботи конкретного працівника); ü часте поєднання маркетингової та операційної функцій; ü наявність ряду місцевих регуляторів, які роблять кожний регіон по-своєму унікальним. Проектування операційних систем з врахуванням розглянутих особливостей дозволить забезпечити ефективне їх функціонування на протязі тривалого періоду за умови постійного коригування цілей та завдань організації виходячи з умов зовнішнього середовища.
15.5. ПРОЕКТУВАННЯ ВИРОБНИЧОГО ПРОЦЕСУ (ПРОЦЕСУ НАДАННЯ ПОСЛУГ)
оли виріб спроектований, необхідно визначити етапи та процедури його виробництва. Як і при проектуванні виробу, розробник повинен розглянути відносну значимість наступних критеріїв проектування: 1. Виробнича потужність. 2. Економічна ефективність. 3. Гнучкість виробничої системи. 4. Продуктивність. 5. Надійність. 6. Ремонтопридатність. 7. Стандартизація та стабільність результатів. 8. Безпека та промислова санітарія. 9. Задоволення життєвих потреб персоналу. Для забезпечення потрібних характеристик процесу розробник повинен здійснити вибір варіантів у таких галузях: 1. Тип переробної системи (дрібносерійне виробництво, масове виробництво, неперервний процес, проектна система, комбінація перерахованих варіантів). 2. Власне виробництво чи придбання деяких комплектуючих виробів. 3. Виконання деяких завдань власними засобами або передача їх субпідрядникам. 4. Методи переробки. 5. Рівень механізації та автоматизації. 6. Рівень спеціалізації праці. Наступний крок у створенні операційної системи передбачає прийняття рішення щодо розміру виробничих підрозділів, їх місцезнаходження та проектування матеріально-технічних об’єктів. Матеріально-технічні об’єкти (Facilities) – це досить широкий термін, який включає заводи, фабрики, магазини, інші заклади. Рішення про кількість та продуктивність матеріально-технічних об’єктів визначається факторами маркетингу та ефективності. Для визначення особливостей організації виробництва встановлені єдині характеристики типів виробництва (операційних систем). Тип виробництва – це класифікаційна категорія виробництва, яка виділяється за ознаками широти номенклатури, регулярності, стабільності та об’єму виробництва. При індивідуальному типі виробництва випуск продукції здійснюється окремими замовленнями, в одиничних кількостях. При серійному виробництві продукція виготовляється партіями, серіями. Масове виробництво характеризується виробництвом обмеженого числа видів продукції у великих кількостях. Для зручності розгляду питання доцільно виділити два рівні рішень про розташування підприємства: макро – та мікрорівень. Основні чинники, що розглядаються на макрорівні: 1. Демографічні та економічні чинники, які впливають на розмір та розвиток основних ринків збуту продукції. 2. Джерела та транспортні витрати по доставці матеріалів, необхідних для функціонування операційної системи. 3. Кількість та якість трудових ресурсів. 4. Наявність достатньої кількості енергії та води. 5. Політична стабільність. 6. Податкова політика та стимулювання економічного розвитку. 7. Питання захисту навколишнього середовища. 8. Вартість земельної ділянки та будівництва. 9. Умови проживання (клімат, культура, злочинність, медичне обслуговування тощо). До найважливіших чинників на мікрорівні відносяться: 1. Обмежувальні норми на розвиток промислової зони, сумісність із сусідніми об’єктами. 2. Об’єм транспортних перевезень у клієнтів. 3. Наявність та вартість енергопостачання та інших послуг. 4. Близькість до житлових масивів та інших об’єктів, необхідних для персоналу. 5. Місцезнаходження конкурентів, підприємств роздрібної торгівлі тощо. Для багатьох підприємств при вирішенні питання про місце розташування домінуючим може виявитися який-небудь один чинник. Наступний крок після визначення потужності та місця розташування підприємства при створенні операційної системи – проектування самого підприємства. Це завдання зводиться до визначення конфігурації підприємства, тобто розміру і форми побудови та розташування виробничих ресурсів всередині нього, формування виробничої структури, організації виробничого процесу в часі (розрахунки тривалості виробничого циклу тощо). Розробка технологічного процесу здійснюється в межах технологічної підготовки виробництва, під якою розуміють сукупність взаємозв’язаних процесів, що забезпечують технологічну готовність підприємства до виробництва продукції заданого рівня якості при встановлених термінах, об’ємах випуску і витратах. Р Е З Ю М Е
1.Крім стратегії та структури організації, стан бізнесу визначається і третім елементом – персоналом. У зв’язку з цим важливою теоретичною та практичною проблемою є орієнтація персоналу на досягнення стратегічних завдань організації. 2. Менеджмент персоналу – це адекватний меті організації (підприємства) вплив на робочу силу. Менеджмент персоналу є самостійною галуззю менеджменту, головною метою якої є підвищення виробничої, творчої віддачі та активності персоналу у досягненні мети організації. 3.Головною специфічною особливістю менеджменту персоналу є здатність персоналу одночасно бути як суб’єктом, так і об’єктом управління. 4.В основу побудови системи менеджменту персоналу необхідно закладати ідею соціального партнерства, згідно з якою роботодавці та наймані працівники є партнерами, визнаючи певний рівень взаємної залежності і прагнучи вирішувати конфліктні ситуації шляхом пошуку компромісів. В організації соціальне партнерство виконує три функції: захисну, організаційну та “миротворчу”. 5.Основним структурним підрозділом управління персоналом у вітчизняній організації є відділ кадрів, однак рівень роботи з персоналом в сучасних умовах господарювання не відповідає завданням радикальної перебудови системи управління організацією. Основним завданням сучасних служб управління персоналом повинно стати вироблення стратегічних і тактичних заходів кадрової політики, формування ефективної системи винагород та оптимізація структури доходів працівників, управління професійним просуванням, попередження конфліктів, вивчення ринку трудових ресурсів. 6.Кадрова політика визначає завдання, пов’язані з ставленням організації до зовнішнього оточення (ринку праці, стосунків з державними органами), а також завдання, пов’язані з ставленням до персоналу своєї організації (участь в управлінні, побудова системи винагород, вирішення соціальних питань, вдосконалення системи професійного навчання). В управлінській практиці виділяють чотири типи кадрової політики в умовах кризи: пасивна, реактивна, превентивна, активна. 7.Система стимулів для кожної категорії працівників пов’язується з вибором форм та систем заробітної плати, участю в прибутках, просуванням по службі, наданням різних соціальних пільг. Кожна організація формує свою, адаптовану до умов мікросередовища, систему винагород, яка дозволяє ефективно керувати вибором поведінки окремих груп персоналу. 8.Управління кар’єрою – важлива складова частина менеджменту персоналу. Кар’єра – це суб’єктивно усвідомлені власні судження працівника про своє трудове майбутнє, очікувані шляхи самовираження та задоволення працею.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|