Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Морфологічні особливості зовнішніх форм та структур живих організмів

Тема 3. Основи біонічних досліджень

1. Біоморфологічні та біомеханічні особливості живих організмів.

2. Біотектонічні форми та структури у дизайні.

3. Колористика природних утворень.

4. Органолептичні особливості живих організмів.

Біоморфологічні та біомеханічні особливості живих організмів

У природі функція і форма тісно переплетені. У структурно-функціональній організації предметного сере­довища, створенні біотехнічних систем особливе місце від­водиться використанню біоморфологічних ,біомеханічних особливостей живих організмів та природних структур. Як показує практика, це доцільно у тому разі, коли в результаті формотворення об'єкт розробки та об'єкт-прототип виконують однакові або подібні завдання.

Освоєння природних аналогів у біодизайні вирішується зіставленням штучних і природних систем. Єдність і подібність матеріального світу обох систем уможливлює зовнішню імітацію, асоціативно-образну інтерпретацію природних форм та обґрунтування проблеми моделювання біоформ на основі природних аналогів.

Морфологічні особливості зовнішніх форм та структур живих організмів

Біоморфологія – напрямок у біодизайні, що досліджує форми природних організмів та їх використання у формотворенні.

Одне з головних понять, яке використовують у практиці предметного дизайну, – поняття форми. Головне завдання біодизайну – втілення морфологічного образу предмета у матеріалі

Об'ємно-просторова форма предмета містить такі аспекти, як матеріалізованість і привнесені характеристики виразу соціально-культурних, ціннісно-орієнтаційних та естетичних смислів. Різнобічність, властивості й зв'язки предмета зі світом виступають спочатку як суть яка пізнається і виявляється проектувальником, а потім як матеріал. який він організовує і якому надає предметної форми. Категорія форми стосовно змісту виступає на перший план на рівні встановлення зв'язків між уже сформованими предметами. Коли предмет склався і набув чітких обрисів, категорія фор­ми трансформується у специфічне предмет­не поняття і категорію цієї діяльності.

Біоморфізм – напрямок у дизайні, який ґрунтується на використанні у процесі проек­тування елементів біологічних форм та запози­ченні принципів їх конструктивної побудови.

Антропоморфізм – центральне становище людини у системі проектування як всеосяжна мета проектної діяльності, яка спрямована на уподібнення людині або перенесення її влас­тивостей на об'єкти живої і неживої природи та явища навколишнього світу.

Живі структури, тобто структури, властиві рослинам і тваринам, як стверджують Хельмке і Ф. Отто, часто настільки ідентичні до техніч­них структур, що випливає висновок про спіль­ність законів побудови цих структур. Ле Ріколе вивчав ці структури, досліджуючи скелет людини, структуру радіолярій (мікроскопіч­них планктонних організмів) і краплини води. Зокрема, про радіолярії він писав, що вони "...здатні утворювати найрізноманітніші ком­бінації, які значно перевищують можливос­ті сучасної технології". Що стосується будо­ви кістки, то він зазначає, що "...жорсткість внутрішньої будови кістки перевищує найдо­сконаліші сталеві конструкції. Кістка люди­ни, працюючи на стиск, витримує вагу, що в 10 разів перевищує її власну".

Особливе місце у сфері дизайну відво­диться складовим біоморфізму та особли­востям їх використання у формоутворенні предметного світу.

У практиці дизайнерського проектування предметного світу можуть широко викорис­товуватись принципи утворення природних форм і характерні функціональні пристосу­вання біологічних об'єктів. Це особливо до­цільно у тому випадку, коли і предмет роз­робки, і об'єкт-прототип виконують однакові або подібні завдання.

Біомеханіка – наукова дисципліна, що вивчає механічні властивості живих тканин, органів та організмів людини і тварин, а також механічні явища, які відбуваються в них.

Біомеханічний дизайн – напрямок у дизайні, що ґрунтується на використанні у процесі проектування сукупності взаємопов’язаних і взаємозумовлених біологічних і технічних об’єктів чи систем, що функціонують як єдине ціле.

Біотехнічна система – сукупність взаємопов’язаних і взаємозумовлених біологічних і технічних систем чи об’єктів, що функціонують як єдине ціле.

Біомеханічний аспект у дизайні передбачає використання особливостей розподілу мас, руху, положення тіла живих організмів, його окремих частин у просторі з оптимізацією виконання різних механічних функцій.

У структурно-функціональній організації предметного середовища, формотворенні обладнання можливе використання біотехнічного напрямку – принципу функції, способів і результатів функціонування. Це доцільно у тому випадку, коли в результаті формотворення об’єкт розробки та об’єкт-прототип виконують однакові або подібні завдання. У дизайнерській практиці цей принцип ґрунтується на використанні відповідності форм і функцій, рівномірного розподілу навантаження, раціональної структури форми об’єктів.

Наявність аналогів у способах організації природних форм і формотворенні предметного середовища на основі принципу відповідності форми і функцій знаходиться точка пошуку структури нових раціональних форм. Більшість природних форм, які складаються з невеликої кількості уніфікованих структурно-однорідних елементів, їх гармонійна доско­налість цінні для дизайнерів з погляду стан­дартизації елементів і варіантності компози­ційних співвідношень. До того ж однотипні елементи дають багато різноманітних струк­тур.

Присутність у структурі біологічних об'єктів уніфікованих елементів можна спо­стерігати у бджолиних стільниках, ягодах ма­лини, ожини, у лусочках риб, у шишках. Кла­сичний приклад такої уніфікації – бджолині стільники-шестигранники. Шестигранна фор­ма зустрічається у природі дуже часто: у перетині рослинних судин, скелетах дея­ких морських організмів, у лусочках змій і в панцирах-черепах. Це свідчить про вели­ку раціональність і економічність такої фор­ми. Тенденція структури біологічних об'єктів до уніфікації та варіабельності її компонентів відповідає сучасному принципу комбінатор­ного проектування. Невеликою кількістю еле­ментів за різного компонування можна досяг­ти різного естетичного ефекту.

Заслуговують на увагу ґратчасті структу­ри скелетів морських організмів, які відрізня­ються геометричною правильністю конструк­тивних елементів. На основі цих конструкцій можна запроектувати цікаві корпусні меблі, а також стелажі для викладки експозиції то­варів підприємств торгівлі та інших громад­ських будівель. Для цих же виробів можна за­стосовувати й інший природний принцип по­будови просторових структур дірчастих кон­струкцій. Його винайдено під час вивчення структури кістки.

Однотипні функції можуть породжувати однотипні форми. Як відомо, перший патент у сфері біоніки отримав австрійський ботанік і мікробіолог Р.-Г. Франс, який у 1920 р. роз­робив сільничку, зроблену за зразком мако­вої голівки.

За зразком будови колючок реп'яхів швейцарський інженер Д. де Местраль зробив знамените запозичення. Гуляючи зтсобакою, він зауважив, що до його шерсті постійно прилипають якісь не­зрозумілі рослини. Інженер вирішив з'ясувати причину, через яку бур'яни прилипають до шерсті. Дослідивши феномен, де Местраль визначив, що він можливий завдяки малень­ким гачкам на плодах реп'яхів. Використову­ючи цей принцип він запатентував зручну ли­пучку, яка сьогодні широко використо­вується під час виготовлення одягу.

Форма квіток дзвіночків дуже добре захи­щає тичинки квітки від дощу і вітру. Подібну функцію виконують садово-паркові меблі, зокрема тенти-парасольки. Цілком природ­не застосування перевіреної природою фор­ми дзвіночка для меблевого виробу.

Заслуговують на уважне вивчення струк­тура і форма пташиних гнізд. Із твердих гіло­чок птах створює міцну, гігієнічну, функціо­нальну конструкцію. Принцип створення пта­шиних гнізд за всебічного вивчення можна застосовувати у дизайні двоповерхових ди­тячих ліжок, меблів для відпочинку дорослих, де також потрібна безпека, міц­ність, гігієнічність, зручність.

Функції живих організмів використовують у засобах транспорту, технічних устаткуван­нях. Цікавою для біоніки є шкіра акули. Завдя­ки особливій лусці багатотонна риба ков­зає по воді, фактично не відчуваючи опору. За аналогом акулячої шкіри були створені плавальні костюми, вкриті тисячами дрібних синтетичних лусочок. У лабораторіях компаній такі костюми були вдосконалені за допомогою комп'ютерної моделі, на якій були знайдені зони максимального тиску води на тіло плавців та відповідно найбільшого гальмування. Ди­зайнери використали у таких зонах особливо гладенький матеріал. Так був створений костюм, який тепер вважається "найшвидшим" у світі.




Переглядів: 809

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Необхідні елементи підготовки до роботи бармена | Використання принципів, методів і механізмів трансформації природних об'єктів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.